EXCLUSIV Proiectele imobiliare controversate care vor merge mai departe după ce Nicușor Dan a suspendat PUZ-urile sectoarelor. Miza cea mai mare e la sectorul 2
În cele două săptămâni înainte ca primarul Nicușor Dan și majoritatea PNL-USR-PLUS din Consiliul General să suspende pentru 1 an planurile urbanistice de Sector care permiteau betonarea a sute de hectare de spațiu verde și construirea de blocuri între case, Primăriile de Sector au înregistrat 260 de cereri pentru emiterea certificatelor de urbanism, potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro. Potrivit reglementărilor în vigoare, aceste proiecte imobiliare vor merge mai departe, deși PUZ-urile de Sector au fost suspendate. Cele mai multe cereri au fost înregistrate la Sectorul 2, unde este și cea mai mare miză, fiind ultimul aprobat de Consiliul General.
Potrivit unei analize făcute de HotNews.ro, cele mai controversate proiecte imobiliare care vor merge mai departe sunt: blocuri de până la 28 etaje înălțime pe fosta bază sportivă RADET de pe bd. Barbu Văcărescu, blocurile de 14 etaje cerute de familia Borcea pe peninsula din Lacul Tei, blocuri de 30 de etaje pe strada Ziduri între Vii, bloc de 7 etaje pe strada Matei Voievod 11, între case, mai multe blocuri pe strada Gura Solcii ( 21-25, 99-101, 81-85, 56-60) pentru omul de afaceri Marin Mândrilă, acționar la grupul de firme Mari Vila, împrejmuirea parcului Constantin Brâncuși.
Certificatul de urbanism este un act de informare, care trebuie emis de autoritatea locală la solicitarea beneficiarilor, însă nu dă dreptul de construire. În acest caz însă, în hotărârile de suspendare a PUZ-urilor de Sector pentru 1 an se menționează că ”Cererile pentru emiterea certificatelor de urbanism pentru autorizare depuse anterior momentului intrării în vigoare a prezentei hotărâri și nesoluționate se vor soluționa conform legislației specifice în vigoare”, deci respectivele proiecte imobiliare merg mai departe potrivit prevederilor din PUZ-urile suspendate.
Sectorul 2
La Primăria Sectorului 2 au fost înregistrate cele mai multe cereri pentru emiterea unui certificat de urbanism cu două săptămâni înainte de suspendarea PUZ-ului Coordonator, respectiv 112. Ca termen de comparație, în 2020, tot anul, s-au emis 631 certificate de urbanism. Acesta este și Sectorul cu cea mai mare miză, PUZ-ul fiind aprobat ultimul, în august 2020, cu o lună înainte de alegerile locale.
Din informațiile obținute și analizate de HotNews.ro, cele mai controversate/mari cereri pentru emiterea unui certificat de urbanism sunt:
- blocuri de până la 27 etaje pe fosta bază sportivă RADET. Pe 17.02.2021 a fost înregistrată o cerere pentru emiterea unui certificat de urbanism pentru terenul de pe bd. Barbu Văcărescu 275 – 277 – 291 pentru construire ansamblu de blocuri cu 3S+P+13E + 14 Duplex și 3S+P+27E + 28 Duplex. Prin PUZ Sector 2 fosta bază sportivă a RADET aflată în Calea Floreasca și bd. Barbu Văcărescu este transformată din zonă verde (V 3b) în zonă CB 3.1 care înseamnă ”subzona polilor urbani principali care grupează funcțiuni complexe”. Potrivit regulamentului, în această zonă indicatorii urbanistici permiși sunt POT (Procent de Ocupare a Terenului) 70% și CUT (Coeficient de Utilizare al Terenului) 4 și înălțimea maximă nelimitată. Baza sportivă a fost retrocedată în 2004.Potrivit reglementărilor anterioare, în Planul Urbanistic General, baza sportivă figurează cu indicativul verde, iar indicatorii urbanistici aferenți sunt POT 30%, CUT – 0,35 iar înălțimea maximă este de două etaje.
- blocuri de 14 etaje pe Fabrica de Glucoză 38. Pe 17 și 24 februarie au fost înregistrate două cereri pentru emiterea de certificate de urbanism pentru terenul de pe strada Fabrica de Glucoză 38, pentru un ansamblu de locuințe cu 2S+P+14 E. Pe 25 februarie a fost depusă o altă cerere, tot pentru această adresă, dar alt lot, pentru construirea unui imobil de birouri/locuințe servicii cu 7 etaje.
- blocuri de 14 etaje pe malul Lacului Tei, pe peninsulă, lângă Romsilva, pe un teren de peste 26.400 mp. Cererea a fost depusă pe 23 februarie 2021 pentru emitere certificat de urbanism pentru construire ansamblu de locuințe de 14 etaje. Terenul aparținea familiei Borcea care a și inițiat un plan urbanistic zonal la Primăria Capitalei pentru aprobarea proiectului, însă acesta nu a fost aprobat. Aprobarea s-a făcut prin PUZ-ul Coordonator Sector 2 votat de administrația PSD pe ultima sută de metri de mandat. Citește aici mai mult. O altă cerere, pentru alipirea loturilor ce compun terenul a fost depusă pe 26 februarie.
- bloc de 3 etaje între casele de pe strada Episcop Radu 41. Cererea de certificat de urbanism a fost depusă pe 22 februarie.
- bloc de 8 etaje între casele de pe strada Badea Cârțan 54-56. Cererea a fost depusă pe 12 februarie.
- bloc cu subsol, demisol, parter și 3 etaje pe strada Frunzei nr. 33-35, într-o zonă de case, lângă strada Agricultori. Beneficiar Iridex Grup Import Export. Cererea a fost depusă pe 15 februarie.
- blocuri de 14 etaje pe Șoseaua Electronicii 48. Beneficiar: CDI Investiții și Dezvoltare Imobiliară. Cererea a fost depusă pe 24 februarie. blocuri de 30 de etaje pe strada Ziduri între Vii nr. 22. Cererea a fost depusă pe 25 februarie pentru continuare procedură aprobare PUZ. Beneficiar: Sintofarm SA.
- bloc de 3 etaje cu locuințe colective pe strada Câmpul cu Narcise, într-o zonă de case. Cererea a fost depusă pe 12 februarie.
- bloc cu două subsoluri, parter, 3 etaje pe strada Sulfului 15, într-o zonă de case. Cererea a fost depusă pe 18 februarie.
- bloc de 7 etaje pe strada Matei Voievod 11, între case. Cererea a fost depusă pe 23 februarie pentru desființare construcții existente și construirea blocului de 7 etaje.
Restul cererilor pentru certificate de urbanism au fost emise pentru lucrări minore, mansardări, garduri, locuințe de mică înălțime, reclame.
Sectorul 3
Cereri de certificate de urbanism depuse 12-26 februarie: 69
Cele mai controversate/mari proiecte imobiliare care merg mai departe sunt:
- blocuri de 11 etaje pe strada Drumul Gura Căliței 79-83. Cererea a fost înregistrată pe 12 februarie, beneficiar Interdraw SRL. În zonă s-au construit mai multe ansambluri rezidențiale cu înălțime mare.
- blocuri de 11 etaje cu locuințe colective pe Șoseaua Industriilor nr. 14, lângă Hala Malaxa, pe un teren dezmembrat din imobilul monument istoric. Cererea a fost înregistrată pe 16 februarie, beneficiar Future Bussines Idea.
- bloc de 13 etaje (locuințe, birouri, servicii) pe Șoseaua Mihai Bravu 223, la intersecția cu bd. Basarabia. Cererea a fost depusă pe 26 februarie.
- consolidare parțială imobil și supraetajare cu 11 etaje cu destinația locuințe colective pe strada Parfumului 19-21, între case parter. Cererea a fost înregistrată pe 24.02.2021.
- mai multe blocuri pe strada Gura Solcii (21-25, 99-101, 81-85, 56-60) pentru omul de afaceri Marin Mândrilă, acționar la grupul de firme Mari Vila, potrivit datelor de pe platforma confidas.ro, societate cunoscută pentru contractele de lucrări cu administrația locală din București. Cererile au fost înaintate pe 23.02.2021.împrejmuirea parcului Constantin Brâncuși (strada Constantin Brâncuși 2A). Cererea a fost înregistrată de Maria Cocoru pe 18 februarie. PUZ-ul Sector 3 permite construirea unor blocuri de 10 etaje în Parcul C-tin Brâncuși.
Restul cererilor pentru certificate de urbanism au fost emise pentru lucrări minore, mansardări, garduri, locuințe de mică înălțime, reclame.
Citește aici mai mult despre PUZ-ul Coordonator al Sectorului 3.
Sectorul 4
Primăria Sectorului 4 a înregistrat în perioada 12-26 februarie o singură cerere de certificat de urbanism pentru un branșament electric. Menționăm însă că PUZ-ul pentru Sectorul 4 a fost aprobat în 2018, persoanele interesate având suficient timp să obțină aprobările necesare.
Sectorul 5
Cereri de certificate de urbanism depuse 12-26 februarie: 34
Cele mai mari proiecte imobiliare care merg mai departe sunt:
- un bloc cu 4 etaje pe Aleea Sălaj nr. 4, lângă Biserica Tuturor Sfinților Români. Cererea a fost depusă pe 26 februarie.
- mai multe blocuri pe strada Pucheni 42. Cererea a fost depusă pe 26 februarie.
Sectorul 6
Cereri de certificate de urbanism depuse 12-26 februarie: 44
Nu deținem date despre obiectul cererilor pentru obținerea certificatelor de urbanism. În ceea ce privește certificatele de urbanism emise în perioada menționată, acestea pot fi consultate aici, însă informațiile privind construcțiile noi sunt incomplete.
Pe 26 februarie 2021, majoritatea PNL-USR din Consiliul General, la propunerea primarului Nicușor Dan, a aprobat suspendarea cu 1 an a Planurilor Urbanistice Zonale pentru Sectoarele 2,3,4,5 și 6.
- ”Este un punct de cotitură în dezvoltarea urbană a Bucureştiului. Ani de zile au prevalat interesul privat şi diferite reţele de interese în faţa interesului public. Am spus şi o repet: urbanismul ultimilor ani a fost o golănie. Majoritatea din Consiliul General, USR- PNL, a luat azi o decizie curajoasă, corectă şi a dovedit că este o adevărată autoritate publică, adică cineva care acţionează în interes public, şi nu în interes privat. Prin aceste PUZ-uri de sector, într-o capitală sufocată de poluare, în care copiii au boli respiratorii şi vârstnicii au boli cardio-vasculare generate de această poluare a aerului, urmau să dispară sute de hectare de spaţiu verde, care aveau acest statut de spaţiu verde în Planul Urbanistic General.
- Îi felicit pe consilierii municipali din partea majorităţii că s-au prezentat toţi la vot şi au rezistat presiunilor pe care le-au avut, fiecare dintre ei, de la toate aceste reţele care au făcut rău. Bucureştiul pierdea oportunităţi de dezvoltare, cum sunt metroul de suprafaţă, salba de lacuri din nordul Bucureştiului. Este un semnal pentru toţi investitorii de bună credinţă, pentru arhitecţi, pentru constructori că oraşul acesta are nevoie de dezvoltare, iar această dezvoltare trebuie să fie sustenabilă şi mai ales trebuie să fie făcută pentru cetăţean şi nu pentru nişte interese speculative. Este, deci, o victorie a societăţii civile, care reclamă de ani de zile aceste abuzuri urbanistice împotriva unor reţele de interese. O victorie materializată de această coaliţie PNL-USR, care are majoritatea din Consiliul General”, a declarat Nicușor Dan după suspendarea PUZ-urilor.
Pentru Sectorul 1 nu a fost aprobat un PUZ Coordonator de Sector, acesta fiind blocat în instanță de societatea civilă pentru numeroase nereguli.
De ce a fost suspendat fiecare PUZ de Sector
PUZ-ul Sectorului 2 a fost aprobat pe 13 august 2020.
Pentru PUZ Sector 2 există mai multe plângeri prealabile de suspendare de la Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2, Monica Anisie, Asociația Salvați Bucureștiul, Asociația Ecocivica.
Motivul invocat de primarul Nicușor Dan pentru suspendare este reducerea suprafeței de spațiu verde.
- ”Bilanțul propus prin PUZ prevede o suprafață de 422,53 ha de spații verzi, în scădere fața de suprafața de spații verzi publice înregistrată în Registrul Spațiilor Verzi, care era de aproximativ 444 ha. Reducerea suprafețelor verzi este sancționată, pe lângă nulitatea actelor, prin art. 96 din OUGnr. 195/2005 și prin art. 23 din Legea nr. 24/2007 cu amendă pentru fiecare metru pătrat de spațiu verde afectat. Reducerea spațiilor verzi nu este oportună nici prin prisma procedurii de infringement pe calitatea aerului deschisă față de România de către Comisia Europeană pentru calitatea precară a aerului din capitală. În concluzie, schimbarea destinației spațiilor verzi prevăzute că atare în PUG și, în final, diminuarea spațiilor verzi din Sectorul 2 reprezintă o vătămare adusă dreptului locuitorilor Municipiului București la un mediu sănătos, astfel că PUZ Coordonator Sector 2 nesocotește un interes public major”, se arată în referatul de aprobare semnat de Nicușor Dan.
HotNews.ro a scris încă din faza de dezbatere publică că documentul permite transformarea a peste 30 de hectare de teren de pe malul Lacurilor Colentina, Tei, Plumbuita și Fundeni, dar și de la parcul de lângă Arena Națională din spații verzi în zone unde se pot construi blocuri și case.
Printre zonele unde s-a aprobat schimbarea destinației de spațiu verde se numără: fosta bază sportivă a RADET de pe Calea Floreasca, o zonă de la intersecția bd. Barbu Văcărescu cu strada Țițeica, zona unde este construit Clubul Bamboo, zona fostelor pepiniere din Petricani, Insula Tibiscum de pe Lacul Fundeni și o bucată din spațiul vedre de la Arena Națională. Aceste terenuri sunt proprietate privată, majoritatea fiind retrocedate.
De, asemenea, în anumite cartiere de case, de exemplu Andronache, este crescut regimul de înălțime până la 14 etaje. La fel între zona dintre Lacul Fundeni și Lacul Dobroiești. Asta înseamnă că persoanele care au case în aceste zone se pot trezi oricând cu blocuri la fereastră.
PUZ-ul Sectorului 3 a fost aprobat pe 31 ianuarie 2019 de majoritatea PSD ALDE din CGMB. Acesta permite construirea unor blocuri de 10 etaje în Parcul C-tin Brâncuși și menține regulamentul care permite edificarea unor blocuri de până la 45 m înălțime pe bucata retrocedată în Parcul IOR. Totodată permitea construirea de blocuri între case, în mai multe zone din Sectorul 3.
Tribunalul București a anulat la începutul lunii februarie Planul Urbanistic Coordonator al Sectorului 3 care permitea betonarea mai multor spații verzi. Procesul a fost intentat de mai muți cetățeni, iar decizia poate fi atacată cu recurs. Planul Urbanistic Coordonator al Sectorului 3 a fost elaborat de Primăria Sector 3 și aprobat de Consiliul General în ianuarie 2019.
Și aici motivul invocat de Nicușor Dan pentru suspendare este distrugerea spațiilor verzi.
- ”PUZ Coordonator Sector 3 încalcă prevederile art. 71 din OUG 195/2005 care interzic schimbarea destinației, strămutarea sau diminuarea spațiilor verzi, indiferent de regimul de proprietate.Mai precis, șase terenuri, în suprafață totală de aprox. 43 de hectare, își schimbă funcțiunea din spațiu verde în spațiu construibil prin H.C.G.M.B. nr. 49/31.01.2019, și anume:. Terenul cu funcțiunea V1A de la intersecția Calea Vitan – str. Niță Elinescu, în suprafață de aprox. 2 hectare; Terenul cu funcțiunile parțiale V1a și V1b de str. Postăvarul – Bd. 1 Decembrie1918 – str. Soldat Ghiță Șerban, în suprafață de aprox. 4 hectare;. Parte din terenul aferent Park Lake Plaza situat în str. Liviu Rebreanu, cu funcțiunea V1a, în suprafață de aprox. 1 hectar;. Terenul de lângă Drumul Gură Crivățului (la intersecția cu Drumul Gură Putnei), cu funcțiunea V1a, în suprafață de aprox. 1 hectar;. Terenurile situate la nord de Drumul Lunca Cetății, pe toată lungimea acestuia, cu funcțiunea v1a, în suprafață de aprox. 30 de hectare;. Parte din Parcul Pantelimon, situat între Șoseaua Gării Cățelu și Lacul Pantelimon, cu funcțiunea V3a, în suprafață de aprox. 5 hectare. Pe toate cele șase terenuri de la punctul anterior au fost deja autorizate construcții pe spațiul verde. Prin urmare, PUZ Coordonator Sector 3 are că scop intrarea în legalitate a acestor imobile construite nelegal. Cinci terenuri, în suprafață totală de 63,5 hectare, iși schimbă funcțiunea din L în M2 și trec astfel, de la înălțimi maxime de P+2-P+4 la înălțimi maxime de P+14, ceea ce reprezintă o majorare a CUT-ului cu mai mult de 20%, aspect interzis de art. 32 alin. (7) din Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul”, se arată în referatul de aprobare semnat de Nicușor Dan.
Pentru Sectorul 4 a fost aprobat prin hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 443/2018 – Planul Urbanistic Zonal – Zona de Sud a Sectorului 4.
Potrivit raportului semnat de primarul Nicușor Dan, acesta trebuie suspendat din următoarele motive:
- ”PUZ Zona de Sud a Sectorului 4 este o documentație de urbanism care derogă de la Planul Urbanistic General. Acesta prevede o dezvoltare urbană a zonei de sud a sectorului 4 care nu este echilibrată in privința funcțiunii de spațiu verde, în condițiile în care Bucureștiul are o problema pe calitatea aerului, fiind deschisă de către Comisia Europeană procedura de infringement față de Romania pentru aerul din București. 0 suprafață considerabilă care avea funcțiunea de sere și care este oportun a fi exploatată ca spatiu verde devine construibilă. (…) Având în vedere faptul că documentațiile de tip PUZ, întocmite pentru teritoriul unui singur sector al Municipiului București, nu pot asigura o viziune unitară asupra dezvoltării urbane a teritoriului Municipiului București;Având în vedere faptul că o documentație de tip PUZ, întocmită pentru teritoriul unui singur sector al Municipiului București, nu poate ilustra corect disfuncționalitățile la nivelul întregului oraș”.
PUZ-ul Coordonator al Sectorului 5 a fost aprobat prin hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 242/2020. Pentru acest document s-au înaintat 3 plângeri prealabile de suspendare/anulare: USR, Naciu Vladimir și Soare Elena.
Motivele de suspendare arătate în referatul semnat de Nicușor Dan sunt:
- PUZ Coordonator Sector 5 propune o reducere cu 41% a spațiului verde de la 369,6 ha la 219,77 ha.
- PUZ SECTOR 5 reduce suprafața fondului forestier național, operațiune care se poate face doar prin Hotărâre de Guvern. Amplasamentul de 103 ha (reprezentând peste 3,33% din suprafața sectorului 5), încadrat conform PUG în UTR V6 -pădure de agrement, își schimbă funcțiunea fie în V1a, V3b (funcțiune de spații verzi), fie în L sau M (funcțiuni construibile).
- PUZ Sector 5 modifică pentru anumite UTR-uri coeficientul de utilizare a terenului (CUT),mărindu-l pe acesta cu mai mult de 20% cât permite art. 32 alin (7) din Legea 350/2001 privind amenajarea teritorială și urbanismul;
PUZ Coordonator Sector 6 a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 68/14.02.2020 și modificat prin Hotărârea C.G.M.B. nr. 336/2020.
Printre motivele invocate pentru suspendarea PUZ-ului se numără:
- PUZ sector 6 propune 1000 ha spațiu verde, calculând o valoare de 28,56mp de spațiu verde pe cap de locuitor, însă valoarea această a rezultat că urmare a unei raportări la populația stabilă a sectorului din 2009, deci de acum 12 ani. De asemenea, dintre cele 1000 de ha de spații verzi, 600 de ha sunt însumate din presupusul procent de 30% spații verzi pe care fiecare UTR ar trebui să îl aibă, dar care în realitate este fie mai mic, fie nu există. Mai mult, din acest procent teoretic de 30% pe care PUZ Sector 6 îl contorizează drept spațiu verde existent, doar 20% este amenajat obligatoriu la sol, 10% putând fi amenajat pe terasele construcțiilor, peste subsol sau realizat din fațade verzi.
- Schimbă destinația unor UTR-uri prevăzute s că spații verzi în PUG și Ie face construibile (M3, M3a2, M2). Se întâmplă această în: Zona Arenei Giulești unde o zona V1a devine M3; Zona foarte mare din Parcul Grozăvești unde zona care în PUG este V1a devine M2 (P+14); Pe prelungirea Ghencea, în zona Grunenpark, o zona V1a devine M2.
- De asemenea, sunt transformate anumite UTR-uri cu funcțiuni de locuire în UTR-uri cu locuire mai densă, fără nicio justificare. Se întâmplă această prin: Extinderea unei zone M3 pe Drumul Sării; Pe Bdul Timișoara/Str. Sibiu o zona M3 devine M2; Pe stradă Brașov, vizavi de Parcul Drumul Taberei, o zona CB1 se extinde; Pe str. Valea Doftanei anumite parcele LI a devin M3; Pe str. lalomiței, zone L1a devin M3
Tribunalul București a anulat PUZ-ul pe 17 noiembrie 2020.
”Instanța admite cererea formulată de reclamanţii ASOCIAȚIA „SALVAȚI ZONA VERDE DOMNIȘOARA POGANY” şi Chiricescu Sabin Doru în contradictoriu cu Consiliul General al Municipiul Bucuresti, Primarul Sectorului 6 București, Agenția pentru Protecția Mediului București şi Primarul General al Municipiului Bucureşti. Admite excepţia de nelegalitate în ceea ce priveşte Decizia etapei de încadrare nr.116/19.12.2018. Anulează Hotărârea Consiliului General nr.68/14.02.2020. Anulează Certificatul de Urbanism nr. 862/1513388/12.07.2017.(…) Dispune suspendarea executării HCGMB nr.68/14.02.2020 şi nr.336/14.08.2020 până la soluţionarea definitivă a cauzei. Cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare”, a decis Tribunalul București pe 17 noiembrie.