Sari direct la conținut

HARTĂ Noua magistrală de metrou din București. Traseul M4 Gara de Nord – Gara Progresul, pus în dezbatere publică, deși nu mai prinde finanțarea PNRR / Unde vor fi stațiile

HotNews.ro
La metrou în București, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
La metrou în București, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Planul Urbanistic Zonal care stabilește traseul magistralei de metrou M4 – între Gara de Nord și Gara Progresul și unde vor fi amplasate stațiile, a fost pus în dezbatere publică joi, de Primăria Capitalei. Aceasta va avea 14 stații, pe o lungime de 10,8 km, și va ajunge de la Gara de Nord până în comuna Jilava.

Planul Urbanistic este realizat de Metroul SA pentru Metrorex. Primăria Capitalei are rolul de a aproba Planul Urbanistic Zonal.

Magistrala trece pe teritoriul a trei Sectoare 1-5 si 4 – și în Jilava, pe domeniul public și privat. Potrivit planșelor puse în dezbatere publică, pleacă de la Gara de Nord, pe strada Gării de Nord, parcurge intersecția cu strada Berzei, str.Vasile Pârvan, str. Bogdan Petriceicu Hașdeu, trece prin fața Hotelului Merriott, Calea 13 Septembrie, Bulevardul Tudor Vladimirescu, Șoseaua Viilor, Eroii revoluției, Șoseaua Giurgiului, la intersecția cu strada Bercenarului urmează strada care duce la Gara Progresul și ajunge cu ultima stație în fața Gării Progresul.

Cele 14 stații sunt:

  • Stația Gara de Nord
  • Stația Știrbei Vodă
  • Stația Bogdan Petriceicu Hașdeu
  • Stația Uranus
  • Stația George Rozorea
  • Stația Chirigiu
  • Stația Filaret
  • Stația Eroii Revoluției 2
  • Stația George Bacovia
  • Stația Toporași
  • Stația Nicolae Cajal
  • Stația Luică
  • Stația Giurgiului
  • Stația Progresul.

Stația Progresul și Depoul Progresul vor fi amplasate pe teritoriul comunei Jilava.

Pentru realizarea stației unui nou acces la stația Gara de Nord de impune relocarea monumentului Eroilor Ceferiști pentru stația Gara de Nord și este nevoie de cercetare arheologică și reamplasarea monumentului lui IG Duca.

Planul Urbanistic Zonal va sta în dezbatere publică până pe 13 februarie. Persoanele interesate pot trimite propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare până la data de 13 februarie 2023:

  • prin site-ul www.pmb.ro;
  • ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: relatiipublice@pmb.ro/ proiecte.supuse.dezbaterii.publice@pmb.ro;
  • prin poștă pe adresa P.M.B. – B-dul Regina Elisabeta nr. 47, sector 5 – Directia Asistență Tehnică și Juridică;
  • la Registratura P.M.B. (C.I.D.R.C.), la adresa B-dul Regina Elisabeta, nr. 42, sector 5, în zilele de luni, marți, joi și vineri între orele 08.30 -16.30, și în ziua de miercuri, în intervalul orar 8.30-18.30.

Magistrala M4, primul mare proiect de infrastructură care ratează finanțarea prin PNRR

Magistrala M4, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul, este inclusă pentru o finanțare de circa 300 milioane de euro în PNRR, însă este puțin probabil ca banii să fie trași.

METROREX SA nu va putea să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor programului de finanţare prin PNRR pentru magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord – Filaret, este concluzia unui raport al Corpului de Cotrol al Ministerului Transporturilor. Prin PNRR, acest proiect are prevăzută o finanțare de 299 de milioane de euro, cu termen finalul anul 2023 pentru semnarea contractelor de achiziții și august 2026 pentru finalizarea lucrărilor.

Concluziile raportului Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, obținut de HotNews.ro:

  • „În ceea ce privește construcția Magistralei M4 București – secțiunea 1 Gara de Nord- Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil că METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care nu va fi posibil ca în trimestrul 4 din anul 2022 să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante.
  • De asemenea, echipa de control a constatat faptul că, deși METROREX SA a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare, în prezent este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA”.

Licitația pentru primele șase stații încă nu a fost lansată, pe motiv că nu au fost emise toate avizele de la Primăria Capitalei.

Grindeanu vrea să treacă M6 Băneasa – Otopeni pe PNRR, în locul eșecului M4

Sorin Grindeanu spunea în 1 august că „sunt șanse tot mai mici” pentru ca magistrala de metrou M4 Gara de Nord -Filaret, finanțată prin PNRR, să poată respecta termenul de finalizare prevăzut pentru august 2026.

Ulterior, în toamnă, anunța că vrea să înlocuiască M4 în PNRR cu tronsonul 2 din M6, bucata de la Băneasa la Otopeni pe care Comisia Europeană a refuzat s-o finanțeze prin fonduri europene nerambursabile.

Astfel, Ministerul Transporturilor anunța că cere Comisiei Europene transferul celor 300 de milioane de Euro din PNRR de pe Magistrala M 4 Gara de Nord-Filaret către Magistrala de metrou M 6 Gara de Nord-Băneasa-Otopeni.

  • „După cum știți, ca să fie un proiect viabil în PNRR trebuie să se termine până în 2026. (…) Am propus să nu se schimbe tipul de transport, să rămână metrou, ci să se schimbe magistrala. Adică M 4 să treacă pe POT (Programul Operațional Transport 2021-2027) deci tot pe finanțare europeană, dar scos din PNRR și M 6 să vină în locul său pentru că este un proiect matur”, spunea Sorin Grindeanu în noiembrie.

Pentru Magistrala M6 Băneasa – Otopeni, estimată la circa 1,31 miliarde de lei, au depus oferte numai constructori din Turcia, însă nu s-a semnat încă un contract pentru proiectare și execuție.

VEZI ȘI:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro