5,3 milioane de euro a dat primarul Daniel Băluță pentru o structură metalică decorativă, care imită munca arhitectului Calatrava în Piața Eroii Revoluției
La întrebarea HotNews.ro, Primăria Sectorului 4 a oferit oficial publicului costul „Porții Eroilor”, așa cum a numit primarul PSD Daniel Băluță structura metalică care acoperă o stație de tramvai: 5,3 milioane de euro. „Este inspirat din lucrările renumitului Santiago Calatrava”, spune primarul.
- După apariția articolului, primăria a revenit cu o nouă poziție, în completarea celei luate din timp de redacție și deja inserată în articolul publicat. În noua sa poziție, PS4 nu neagă nimic din ce a scris HotNews.ro, ci își prezintă realizările și spune că structura de 5,3 milioane a fost recomandată de arhitecți.
Primăria Sectorului 4 a plătit 25,2 milioane de euro pentru ceea ce a numit „transformarea urbană a zonei de la Eroii Revoluției”, conform răspunsului trimis la solicitarea HotNews.ro, dintre care 5,3 milioane reprezintă prețul unei structuri decorative de design, din metal vopsit în alb, ca niște aripi uriașe, strânse în jurul liniei de tramvai.
„Poarta eroilor”
Rolul structurii de 5,3 milioane de euro este în principal de decor, în mod practic „aripile metalice” susținând doar linia de contact de la rețeaua de tramvai și delimitând stația de tramvai, obiective îndeplinite la celelalte stații cu stâlpi normali. Obiectul metalic a primit și un nume „Poarta Eroilor”, așa cum a scris primarul Daniel Băluță, pe pagina de Facebook.
Structura a fost montată în cadrul lucrărilor de construire a pasajului pietonal subteran din Piața Eroii Revoluției și de modernizare a Pieței Eroii Revoluției, ce include carosabilul și trotuarele.
Schimbările din zonă
Cu cei 25,2 milioane de euro Primăria a înlocuit anumite rețele de utilități, stâlpii, linia de contact și catenarele (n.r. linia de curent) pentru liniile de tramvai, a finalizat lucrările la pasajul pietonal subteran, a resistematizat circulația auto, a modernizat și reabilitat carosabilul și trotuarele, inclusiv unele adiacente zonei (Mitropolit Dosoftei, Mitropolit Iosif, Mitropolit Grigore), precum și lucrări de amenajare peisagistică a spațiilor publice, potrivit datelor furnizate redacției de Primăria Sectorului 4.
„În privința reamenjării peisagistice, este de menționat faptul că aceste lucrări au însemnat refacerea și înființarea de noi spații verzi, pe ambele trotuare, precum și gazonarea liniei de tramvai în zona noii stații STB”, se mai arată în răspuns.
A fost pus un gard viu de iederă și de caprifoi pe gardul cimitirului Bellu, s-au refăcut spațiile verzi de pe marginea trotuarelor și din intersecție și a fost pus gazon pe linia de tramvai.
Elementul decorativ central este structura metalică inspirată din lucrările arhitectului spaniol Santiago Calatrava și a costat 5,3 milioane de euro, se mai arată în răspunsul transmis de instituție. Aici intră și micile structuri metalice asemănătoare de peste stațiile de metrou de pe margine.
Primarul PSD Daniel Băluță: „Inspirat din lucrările renumitului Santiago Calatrava”
„Împărtășesc cu dumneavoastră aceste imagini inedite cu „Poarta Eroilor”, așa cum se va numi construcția din centrul intersecției Eroii Revoluției. Inspirat din lucrările renumitului Santiago Calatrava, despre care se spune că a dat aripi arhitecturii, la propriu, operele sale din întreaga lume având în centru ideea de “zbor”, proiectul construcției de la Eroii Revoluției este unul naturalizat și avizat în comisiile de cultură, pentru a se integra alături de monumentele istorice din zonă, unul dintre acestea fiind Cimitirul Eroilor. Construcția din intersecția ce va deveni, în curând, un modern nod intermodal pentru transportul public din zonă, dispune și de un sistem de iluminat arhitectural, care a fost deja testat timp de câteva minute”, a scris recent primarul Daniel Băluță pe pagina de Facebook.
Mai mulți cetățeni din zonă, nemulțumiți de mutarea pietonilor în subteran
Grupul de Inițiativă civică Eroii Revoluției a organizat pe 20 mai un protest față de decizia de desființare a stațiilor de tramvai și a trecerii de pietoni de pe șoseaua Viilor, fără să existe o altă posibilitate ca cetățenii din zonă să poată lua tramvaiul.
„Nu faceți experimente pe noi, bătrânii!”, „Băluță, nu e stația ta, să o scoți ca pe o măsea!”, „Primaru’ nu e în tramvai, merge în mașină cu mulți cai!”, „Orașul este al cetățenilor, nu al mașinilor”, sunt doar câteva dintre mesajele transmise de cetățeni.
„Măsura de desființare a stațiilor de tramvai a fost luată de primarul sectorului 4, Daniel Băluță fără să consulte cetățenii din zonă și fără să ofere o alternativă acum de a circula cu tramvaiul! Din păcate fostele stații de tramvai au fost desființate fără să existe ACUM o alternativă la accesul tramvaielor care merg spre Piața Progresul, dispensare, parcuri sau alte obiective de interes pentru cetățenii din zonă”, se arată într-un comunicat transmis de grupul de inițiativă civică.
Oamenii sunt nemulțumiți și de faptul că pietonii au fost băgați în subteran, aceasta fiind o problemă pentru persoanele cu mobilitate redusă.
„Daniel Băluță dorește ca persoanele vulnerabile să coboare și să urce scările spre tunelul de acces, care va face legătura cu stațiile de tramvai care se vor amplasa în viitor în mijlocul intersecției Eroii Revoluției”, spun cetățenii.
Istoria pasajului pietonal
Pasajul pietonal de la Piața Eroii Revoluției a fost început de Primăria Capitalei în 2007, au fost invesțiți 12 milioane de lei, dar abandonat un an mai târziu, din cauza neînțelegerilor cu constructorul. La finalul anului 2021 a fost transferat Primăriei Sectorului 4 pentru a finaliza lucrările.
Pornind din acel punct, Primăria Sectorului 4 a făcut un proiect de „regenerare urbană” pentru toată piața Eroii Revoluției.
Lucrările au început în aprilie 2022, aveau termen de finalizare 12 luni, adică aprilie 2023, și sunt executate de Asocierea Construcții Erbașu SA, Somet SA și Nemar Construct SRL.
Primăria ne-a comunicat de mai multe ori că valoarea lucrărilor este de circa 80 milioane de lei, însă între timp prețul a crescut, la fel și proiectul.
Pasajul pietonal va face corespondență atât cu stația de metrou, cât și cu celelalte stații STB. Acesta va avea o lungime de 40 de metri, o lățime de 4,5 metri, trei căi de acces, trei escalatoare și trei lifturi pentru persoanele cu dizabilități, potrivit datelor comunicate de Sectorul 4.
Cine este Santiago Calatrava
Santiago Calatrava Valls, 73 de ani, este un arhitect, sculptor și inginer structurist spaniol, recunoscut și premiat pe plan internațional.
Calatrava este cunoscut în principal pentru podurile superbe construite în toată lumea, adevărate opere de artă. Calatrava a proiectat însă și clădiri remarcabile, apreciate în întreaga lume. Un exemplu este Montjuic Communications Tower din Barcelona, Spania, construit în 1991, în preajma pregătirilor pentru Jocurile Olimpice din 1992. Un alt exemplu este Milwaukee Art Museum.
„The Puente de la Mujer”, Santiago Calatrava, Buenos Aires, Argentina/ Sursa foto: Rupert Oberhuser / Alamy / Alamy / Profimedia
„Podul Calatrava”, Santiago Calatrava, Valencia, Spania / Sursa foto: Roberto Machado Noa / Shutterstock Editorial / Profimedia
Printre cele mai cunoscute lucrări semnate de Santiago Calatrava se numără:
Trinity Bridge, pod pietonal peste râul Irwell, Salford, Anglia
Oberbaumbrücke, Berlin, Germania
Podul Alameda și stația de metro Valencia, Spania
Gara Zürich Stadelhofen, Zürich, Elveția
Gara Luzern, Lucerna, Elveția
Podul Bac de Roda , Barcelona, Spania
Puente del Alamillo, Sevilia, Spania
Puente de Lusitania, Mérida, Spania
Turnul de comunicații Montjuic din Inelul Olimpic, Barcelona, Spania
Podul de pietoni Campo Volantin, Bilbao, Spania
Ciutat de les Arts i les Ciències, Valencia, Spania
Estação do Oriente sau Gare do Oriente, Lisabona, Portugalia[5]
Puente de la Mujer, în cartierul Puerto Madero din Buenos Aires, Argentina
Noul terminal al aeroportului Bilbao, Bilbao, Spania
Muzeul de artă din Milwaukee, Milwaukee, Wisconsin, SUA
Podul James Joyce Bridge, pod peste rîul Liffey, Dublin, Irlanda
Trei poduri (numite Harp, Cittern and Lute) peste canalul principal la Haarlemmermeer, Olanda
Podul din Petah Tikva, Israel.