VIDEO S-au săturat elevii și profesorii de școala online? Elev: Pandemia a fost declicul de care avea nevoie educația din România pentru a folosi mecanismele digitale / Profesor: Nu m-am săturat de școala online, m-am adaptat
„Școala online este o soluție de criză, dar nu poate continua la infinit, are foarte multe limitări. Cu siguranță mulți profesori simt că în sistem online nu pot lucra la fel cu elevii”, a afirmat profesoara de limba română Cristina Tunegaru, în cadrul dezbaterii HotNews.ro LIVE despre școala online, în contextul reînceperii cursurilor miecuri, 5 mai. La rândul său, profesoara de matematică Florentina Pavăl a susținut că s-a adaptat la școala online și că matematica poate fi învățată chiar și la distanță, chiar dacă „mai greu”.
La dezbatere au participat și Bianca Băicoianu, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național Nicolae Grigorescu din Câmpina, care a recunoscut că „haosul” generat de școala online și sistemul hibrid au făcut în așa fel încât elevii din generația sa să fie „pregătiți pentru orice”, și Silviu Morcan, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța și este și secretar executiv al Consiliului Național al Elevilor. Acesta a menționat că sunt părți bune din școala online care pot fi folosite pe viitor.
- Dezbaterea – care a fost transmisă LIVE pe conturile de Facebook și Youtube ale HotNews.ro – face parte dintr-o serie de materiale pe care HotNews.ro le-a început marți cu ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, și care vor continua cu medici și psihologi, despre școala în pandemie și despre efectele acestei perioade asupra elevilor.
Principalele idei:
V-ați săturat de școala online?
Prof. Cristina Tunegaru:
- Școala online este o soluție de criză, dar nu poate continua la infinit, are foarte multe limitări
- Cu siguranță mulți profesori simt că în sistem online nu pot lucra la fel cu elevii
- Aș fi vrut să văd că în acestă perioadă, de peste un an, să fie adoptate măsuri astfel încât să nu ajungem din nou în aceeași situație
- De exemplu, când ne vom întoarce la școală, o vom face în clase suprapopulate. Încă avem timp să restructurăm clasele și să gândim sistemul pentru o educație în siguranță, reală
- Nu se poate face școală de calitate cu peste 32 de elevi în clasă
- Motivele pentru care au m-am săturat le-aș asocia cu lipsa de curaj a Ministerului Educației. M-am săturat să văd că nu se găsesc soluții reale, ci doar unele pe termen scurt
- Pe mulți copii îi va afecta iremediabil
- Rezultatele nefaste se vor vedea în viitor, când acești copii vor ajunge pe piața muncii
Prof. Florentina Pavăl:
- Se poate face matematică de la distanță? Sincer, nu m-am săturat, m-am adaptat. Matematica se poate face și online. Mai greu, ce-i drept
- La clasa a VI-a este foarte greu de învățat geometrie și folosirea instrumentelor, dar ne adaptăm
- La liceu e mai ușor. Ține de a învăța să ne adaptăm din mers
- Eu am noroc că merg acum fizic la școală și am constatat, discutând cu elevii, la geometrie, că știau toate noțiunile teoretice. La liceu, la fel
- Elevii care învățau în sistem fizic, aceiași învață și online
- Evident că sunt tentații în spatele camerei – un joc, trezitul mai târziu
- Schimbările acestea țin și de noi, profesori și elevi
Bianca Băicoianu (clasa XII-a):
- A fost greu în principal pentru că a fost haos și nu am știut la ce să ne așteptăm
- Am fost nevoiți să ne adaptăm din mers. Și profesorii s-au adaptat foarte repede
- Am fost afectați mai mult psihologic, ne lipsește interacțiunea, suntem demotivați. Așteptăm să ne recăpătăm motivația
- Suntem izolați social, nu mai avem atât timp să ieșim
- Au fost și părți bune, dar la un moment dat se depășește orice rezistență
Silviu Morcan (cls a XI-a):
- Eu încă învăț online
- Una din probleme a fost lipsa accesului la educație pentru mulți elevi. Lucrurile au evoluat și lipsurile se acoperă, doar că este lipsa de motivație pe care o resimțim cu toții, din cauză că lipsește interacțiunea între noi și profesori
- Nimeni nu ne-a pregătit practic pe noi și pe profesori pentru școala online
- Am văzut o adaptabilitate foarte mare în sistem, profesorii și elevii au fost mai uniți
- Da, ne vom întoarce la școală, dar educația online nu ar trebui să se oprească după pandemie. Era ciudat înainte să primești informații de la profesori online, acum sper să nu mai fie așa și să se mențină ceea ce facem acum
- Fentați orele? Da, sunt tentații și am încurajat elevii să își deschidă camera
- Elevii ar trebui să fie conștienți că lipsurile acumulate în perioada online se vor vedea la examene
- Implicarea profesorilor și elevilor a crescut. Am pornit de la refuzul unor profesori de a preda online și al unor de a intra la ore
Prof Tunegaru:
- Pentru un profesor e dificil să rezolve astfel de situații (elevi care făceau altceva în spatele camerelor, în timpul cursurilor). Când predai la distanță, sunt inevitabile astfel de situații, mai ales că copiii sunt mult mai demotivați în online
- Ține de relația fiecărui profesor cu elevii săi. Metodele școlii clasice nu s-au pliat perfect pe online și atunci fiecare profesor a trebuit să găsească noi metode
Prof. Pavăl:
- La gimnaziu nu au fost astfel de situații, dar la liceu cam 50% dintre elevi stau cu camerele deschise
- Nu aș vrea ca un elev să învețe de frică, educația se face cu dragoste
Recuperarea pierderilor
Prof Tunegaru:
- Orele remediale sunt o soluție
- Sunt însă și situații ale unor profesori care nu depun pasiune și efort și atunci cred că trebuie găsite și alte soluții
- Aș vrea să văd situația la zi – în ce măsură s-a făcut școala online în toate școlile din România, ce ore remediale se fac
- E nevoie de o discuție la nivel de sistem
- Avem probleme semnificative la nivel național și de aceea vorbeam despre strategiile pe care le-aș fi vrut din partea decidenților și pe care nu le-am văzut, din păcate
- Producerea de content pe internet e o cale pentru a-i ajuta pe elevi? Este o soluție, dar una limitată
- Ideea unei biblioteci digitale e una bună și e momentul să punem bazale unei astfel de platforme cu lecții, o platformă paralelă
Prof. Pavăl
- Sunt extrem de utile orele remediale. Am găsit soluții la nivel de școală, prin împărțirea profesorilor la anumite clase. S-ar putea faca și la nivel național
- Ar fi utilă o testare pentru a vedea nivelul de cunoștințe acumulate de elevi
- Biblioteca digitală e utilă, dar există și generația care nu are răbdare să stea să vadă un clip de o oră și trebuie motivați cuiva
- De exemplu eu, la clasa a IX-a am rămas cu câteva lecții în urmă și am găsit soluția de a ne întâlni online în weekend
Ce ajutor ar trebui să existe pentru pregătirea bacalaureatului?
Bianca Băicoianu:
- Orele acestea facultative, cu împărțire pe grupe, în funcție de nivel, lucrat diferențiat, pregătire în weekend
Silviu Morcan:
- Cu siguranță că sunt pierderi și am colegi care spun că nu acoperă suficient pregătirea pentru BAC
- Aceste ore remediale sunt foarte utile dacă sunt făcute așa cum trebuie, dacă elevii își dau silința și participă activ, pun întrebări, vorbesc cu profesorul
- Încă din 2011 Ministerul Educației ar fi trebuit să creeze o platformă de e-learning, care nu a fost făcută nici până acum. Consiliul Elevilor a făcut o astfel de platformă cu lecții pentru pregătirea pentru examene
- Deci există mecanisme, dar e important ca și profesorii să aibă acest element de inovație la ore
Cum ați vedea școala în următorii ani?
Prof Tunegaru
- Învățământul clasic va rămâne mult timp pentru că interacțiunea profesor-elev e esențială. Sunt copii care învață pentru că te îndrăgesc
- Ceea ce aș vrea să văd ar fi integrarea unor resurse digitale în învățământul clasic – să existe în continuare comunicare online profesori-elevi, să fie păstrate aceste comunități online
- Discuția despre programe școlare e mai complicată – trebuie regândite cu totul
- Programa pentru gimnaziu a fost modificată în 2017, la limba română au fost aduse elemente necesare, sunt îmbunătățiri reale
Prof Pavăl
- M-au întrebat și azi copiii dacă continuăm să trimitem temele online. Eu voi păstra acest obicei, să trimită tema online, să o trimit înapoi corectată
- Videoproiectoare și laptopuri avem. Cine ne împiedică să facem orele și mai frumoase, să îmbinăm ceea ce am învățat în perioada acesta cu orele fizic?
- Se va putea face un program combinat, fizic-online, se pot găsi soluții de îmbinare
Bianca Băicoianu:
- Aș vedea mai multă organizare
- Sper să nu se treacă pe model hibrid, noi l-am detestat, dar ar fi util să păstrăm temele, anumite materiale, pe o platformă
Silviu:
- Principalul avantaj al școlii online? Această comunine care s-a creat între elevi și profesori. Lipsurile ne-au determinat să fim mai aproape unii de ceilalți
- Comunicarea elevi-profesori a fost mult mai bună acum pentru că fiind ceva diferit am simțit nevoia să vorbim, să ne spunem părerea
- Pandemia a fost declicul de care avea nevoie educația din România pentru a folosi aceste mecanisme digitale
- Cred că anumite obiceiuri care au fost până acum în sistem nu le vim mai găsi în cîțiva ani – nu vom mai fi nevoiți să care profesorii caietele cu temele acasă, când avem platforme digitale
- Cel mai important ar fi folosirea la maximum a resurselor. Sunt clase dotate, cu echipamente nefolosite, din reticența unor profesori sau din neștiință
Este necesară o evaluare națională la toate clasele?
Prof Pavăl:
- Da, mi se pare chiar necesară o testare națională la toate disciplinele
- La începutl anului școlar viitor ar trebui să fie o astfel de evaluare la toate clasele, la toate disciplinele, un fel de teză unică
Prof Tunegaru:
- E nevoie de teste naționale, dar și de o strategie națională de corectare și în funcție de rezultate vom ști ce măsuri trebuie luate în fiecare școală
Rezultatele la simulările pentru examene – au fost subiectele mai ușoare?
Prof Pavăl:
- Nu, nu au fost subiectele mai ușoare
- Unii copii mi-au spus că au avut mai mult timp pentru învățat, deci a fost și un avantaj al orelor online
Prof Tunegaru:
- La clasa a VIII-a au fost note mai mari, dar eu nu am văzut care a fost prezența la examen
- Mulți părinți aua depus eforturi extraordinare pentru copiii lor, s-au implicat mult mai mult ca înainte
Vaccinarea profesorilor ar trebui să fie obligatorie pentru revenirea la școală?
Bianca:
- Mi se pare greu de obligat profesorii, dar ar trebui clar încurațați. La mine în liceu sunt foarte mulți profesori vaccinați, care au argumentat că ne-ar pune pe noi în pericol dacă nu ar fi vaccinați
- Mi se pare o necesitate, dar e greu de a fi o obligație
Silviu:
- Testarea și vaccinarea sunt direct proporționale cu șansele de a reveni la normalitate
- E important ca statul să încurajeze întreaga comunitate școlară să o facă, dar în niciun caz o obligativitate
- Ar trebui începute campanii de promovare a vaccinării în școli, pentru că și elevii sunt reticienți privind vaccinarea
- Sunt cabinete medicale în școli care nu sunt folosite
Prof Pavăl
- Sunt vaccinată din ianuarie și nu înțeleg decât situațiile medicale care nu permit vaccinarea
- Ce model sunt eu dacă nu mă vaccinez?
- Nu putem obliga însă o persoană dacă nu vrea
Prof Tunegaru
- Profesorii trebuie încurajați să se vaccineze și să existe campanii, astfel încât în toamnă să avem profesorii vaccinați
- Refuzul vaccinării de către profesori trebuie să fie unul motivat. E inacceptabil ca o școală să învețe online cu anumiți profesori doar pentru că aceștia nu vor să se vaccineze
Despre invitați:
- Cristina Tunegaru este profesoară de limba română în comuna Petrăchioaia, județul Ilfov, și doctorand în Științele Educației
- Florentina Pavăl este profesoară de matematică la Colegiul Național „Nicu Gane” din Fălticeni. Este cunoscută pentru pagina de Tik Tok „Profa de mate cool” cu mini-lecții de matematică, unde are peste 150 mii de urmăritori
- Bianca Băicoianu este elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național Nicolae Grigorescu din Câmpina
- Silviu Morcan este elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța și este și secretar executiv al Consiliului Național al Elevilor