Sari direct la conținut

Reprezentanții elevilor critică acordarea burselor de merit pentru medii de peste 9,50, în loc de 8,50 cum este în prezent: Inconsistență în declarații, semestrul actual se desfășoară fizic / Precizările Ministerului Educației UPDATE

HotNews.ro
Elevi inainte de examen, Foto: Agerpres
Elevi inainte de examen, Foto: Agerpres

​Mai multe asociații de elevi, în frunte cu Asociația Elevilor din Constanța, critică mărirea plafonului mediilor pentru acordarea burselor de merit, de la 8,50 la 9,50, afirmând că declarațiile ministrului Educației privind mediile mari obținute în timpul școlii online sunt „inconsistente”, pentru că mediile mărite se vor acorda după un semestru ce se desfășoară cu prezență fizică. Și Consiliul Național al Elevilor afirmă că dezaprobă decizia, „fără o analiză de impact bugetar corelată cu numărul elevilor eligibili în acest semestru”.

Amintim că Guvernul a adoptat miercuri seară o Hotărâre de Guvern potrivit căreia bursele de performanță cresc de 5 ori, cele de merit și cele sociale se dublează, iar bursele de studiu cresc cu 50%.

Pe de altă parte, bursele de merit se vor mai acorda doar elevilor cu medii de peste 9,50, nu 8,50 cum este în prezent, a anunțat ministrul Educației.

Citește mai multe:

Noile cuantumuri minime ale burselor:

  • Bursele de performanță cresc de la 100 la 500 de lei
  • Bursele de merit cresc de la 100 la 200 de lei și se acordă de la media 9,50
  • Bursele de studiu cresc de la 100 la 150 de lei
  • Bursele de ajutor social cresc de la 100 la 200 de lei

Ce spun reprezentanții elevilor

Într-un comunicat transmis joi dimineață, Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bacău (AEBc), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE) critică și cuantumul burselor, solicitând cuantumuri calculate ca procent din salariul minim brut.

Redăm poziția acestora:

Guvernul interimar are tupeul să taie bursele elevilor de semestrul viitor!

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bacău (AEBc), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE) solicită lui Sorin Cîmpeanu să nu modifice criteriile pentru acordarea burselor!

Miercuri, 6 octombrie, Ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu a declarat public că va modifica criteriile pentru acordarea burselor de merit începând cu semestrul al doilea, trecând media necesară de la 8,5 la 9,5, argumentând decizia în baza faptului că rezultatele obţinute la orele online sunt rezultate distorsionate. Subliniem inconsistenţa în declaraţii, având în vedere faptul că elevii vor beneficia, din semestrul viitor, de burse conform notelor obţinute în semestrul actual, semestru desfăşurat fizic.

Mai mult, conform declaraţiilor ministrului, cuantumul minim de semestrul viitor va fi atât pentru bursa de merit, cât şi pentru bursa de ajutor social, de 200 de lei, iar pentru bursa de performanţă 500 de lei. Menţionăm faptul că cele două tipuri de burse corespund unor nevoi diferite, bursa de ajutor social adresându-se elevilor care fac parte din grupuri aflate la risc de abandon şcolar, ce au nevoie de fonduri suplimentare pentru a ajunge în mod echitabil la şcoală. Astfel, considerăm necesar ca aceasta să fie cel puţin egală cu bursa de performanţă.

Aceste cuantumuri, similare cu cele din trecut, par a fi propuse din pix, fără o analiză reală în spate şi fără a se raporta la nevoile la care ele corespund. Apreciem că cea mai bună modalitate de a acorda bursele elevilor este în funcţie de salariul minim brut pe economie, iar în acest sens, solicităm Ministrului Educaţiei să îşi repare greşeala de a anunţa public o tăiere a burselor, şi să adopte următoarele cuantumuri:

– Bursa de merit: 10% din salariul minim brut pe economie

– Bursa de studiu: 15% din salariul minim brut pe economie

– Bursa de ajutor social: 25% din salariul minim brut pe economie

– Bursa de performanţă: 25% din salariul minim brut pe economie

De asemenea, subliniem faptul că Guvernul actual este interimar, şi că stabilirea de către acesta a unor tăieri ale burselor şi modificări ale criteriilor de beneficiere ce vor avea efect din semestrul viitor este o măsură riscantă, cauzând o incertitudine în rândul elevilor. Practic, Guvernul, în ultimele sale săptămâni, nu doreşte să facă altceva decât să se asigure că au distrus educaţia suficient de mult şi că au tăiat bursele.

Solicităm ministrului educaţiei, Sorin Cîmpeanu, să nu modifice criteriile de acordare a burselor de merit şi să asigure cuantumuri minime care să corespundă nevoilor elevilor!”

Consiliul Național al Elevilor:

În cursul zilei de miercuri, Guvernul României a adoptat o hotărâre pentru stabilirea cuantumului minim al burselor pentru anul școlar 2021-2022. În cuprinsul acesteia, au fost reglementate sume majorate și diferențiate în funcție de tipul de bursă, care vor avea aplicabilitate începând cu semestrul al II-lea al acestui an școlar.

În ultimele luni, Consiliul Național al Elevilor a transmis către Ministerul Educației o serie de propuneri și solicitări pentru modificarea cuantumului minim al burselor, stabilit inițial la 100 de lei, astfel încât acesta să răspundă în mod real nevoilor elevilor și să își îndeplinească misiunea principală – aceea de a stimula performanțele academice, dar și de a susține elevii aflați în risc socio-educațional. Astfel, Consiliul Național al Elevilor salută hotărârea adoptată și, în continuare, consideră elementar dialogul permanent dintre societatea civilă și autoritățile publice.

De asemenea, ne manifestăm deschiderea pentru a negocia eventuale modificări ale criteriilor de acordare a burselor, însă considerăm că Ministerul Educației nu poate afirma de pe acum care vor fi acestea, având în vedere că impactul bugetar pentru anul 2022 va fi calculat în funcție de numărul de beneficiari ai burselor din semestrul I, care este încă în desfășurare. Astfel, solicităm ca, odată cu finalizarea acestui semestru, Ministerul Educației să realizeze o nouă centralizare a situațiilor școlare ale elevilor din România, astfel încât să se poată contura o imagine clară și veridică asupra impactului bugetar final.

„După ani de luptă, elevii au obținut burse în cuantumuri minime diferențiate în

funcție de tipul de bursă! Este o victorie a Consiliului Național al Elevilor, care își manifestă în continuare deschiderea la dialog, pentru ca reglementările referitoare la bursele școlare să fie cu adevărat echitabile pentru elevi. Totuși, dezaprobăm creșterea pragului bursei de merit la media 9,50 fără o analiză de impact bugetar corelată cu numărul elevilor eligibili în acest semestru”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.

UPDATE Joi seară, Ministerul Educației a venit cu precizări la adresa acestor critici. Potrivit ministerului Educației, „La începutul anului școlar 2021/2022 numărul total al elevilor eligibili pentru acordarea burselor școlare este de 1.421.467 (741.848 elevi în învățământul gimnazial, 576.507 elevi în învățământul liceal și 103.112 în învățământul profesional).”

  • „În anul școlar 2020/2021 numărul total al elevilor eligibili pentru acordarea burselor școlare (separat de bursele profesionale și de bursa „Bani de liceu”)* a fost de 1.418.331 (710.731 elevi în învățământul gimnazial, 600.192 elevi în învățământul liceal și 107.408 în învățământul profesional). Dintre acestia, un număr de 753.400 elevi au avut medii mai mari de 8.50 (mai mult de 53% din totalul elevilor eligibili); un număr de 578.743 elevi au avut medii mai mari de 9.00 (mai mult de 40% din totalul elevilor eligibili); un număr de 346.698 elevi au avut medii mai mari de 9.50 (aproape 25% din totalul elevilor eligibili);
  • La începutul anului școlar 2021/2022 numărul total al elevilor eligibili pentru acordarea burselor școlare este de 1.421.467 (741.848 elevi în învățământul gimnazial, 576.507 elevi în învățământul liceal și 103.112 în învățământul profesional).
  • În data de 14.09.2021 Consiliul Național al Elevilor (CNE) a propus o serie de amendamente la ordinul ministrului privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat, conform adresei atașate. Astfel, CNE a propus modificarea Art. 8 al OM 5576/2011 în următoarea formulare: „ Bursele de merit se acordă elevilor care se încadrează în cel puțin unul din cazurile următoare:[…]cazul 2: au rezultate deosebite la învățătură – au obținut media generală între 9.50 -10.00 …..”
  • Ministerul Educației a analizat propunerea Consiliului Național al Elevilor și a promovat-o ca atare în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea cuantumului minim al burselor, odată cu creșterea de 5 ori a cuantumului minim al bursei de performanță, cu dublarea cuantumului minim al burselor sociale și de merit și creșterea cu 50% a bursei de studiu.
  • Numărul total estimat al burselor care vor fi acordate în anul 2022 este de 670.000 (cca. 47%, în raport cu numărul elevilor eligibili). Precizăm că bursa de ajutor social se poate cumula cu bursa de performanță, cu bursa de merit sau cu bursa de studiu.
  • Reamintim că în anul 2020 bugetul total, la nivel național, al burselor elevilor a fost de 270 milioane lei, în anul 2021 bugetul total al burselor elevilor a fost de 540 milioane lei, iar pentru anul 2022, aferent acestor creșteri, bugetul estimat propus este de peste 1,031 miliarde de lei (de cca. 4 ori mai mare în raport cu bugetul de burse al anului 2020). La acest buget se adaugă cca. 240 milioane lei pentru bursa profesională și bursa „Bani de liceu”, sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației.
  • Ministerul Educației se delimitează de orice informație falsă apărută în mass-media cu privire la micșorarea cuantumului burselor elevilor/micșorarea bugetului acordat pentru bursele elevilor. Ministerul Educației a făcut și face eforturi susținute pentru ca în anul 2022 să se asigure un buget de 4 ori mai mare față de anul 2020 și aproape dublu față de anul 2021. Creșterea semnificativă a cuantumului minim al burselor se constituie în egală măsură într-un instrument real și eficient de stimulare a performanței, dar și de reducere a abandonului școlar.”
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro