Sari direct la conținut

DOCUMENT Noile reguli la bacalaureat. Toate modificările propuse în proiectul legii educației – probele de examen pentru fiecare profil și specializare

HotNews.ro
Rezultate bacalaureat, Foto: AGERPRES
Rezultate bacalaureat, Foto: AGERPRES

Nouă structură a examenului de bacalaureat va include două probe de evaluare a competenţelor lingvistice la două limbi de circulaţie internaţională, și nu doar la una, dar și o altă probă de competențe suplimentară. Conform noului proiect de lege a educației, obținut de HotNews.ro, elevii clasei a XII-a de la profilul umanist vor susține o probă scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază la matematică, iar elevii de la profilul real vor avea o probă scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele: logică, psihologie, sociologie, economie, filozofie.

Proiectul Legii învățământului preuniversitar și cel al Legii învățământului universitar, refăcute în mandatul ministrului Ligia Deca, ar urma să intre în dezbaterea Parlamentului după 15 februarie, conform calendarului convenit de liderii coaliției.

Proiectul de lege propune modificări majore la examenul de bacalaureat. Dacă noile legi ale educației vor fi adoptate în acest an, atunci 2028 ar putea fi primul an în care se vor aplica noile reguli.

Ce prevede proiectul de lege, obținut de HotNews.ro:

Art. 99

  • (1) Absolvenţii învăţământului liceal primesc diploma de absolvire, foaia matricolă şi, după caz, certificat de calificare profesională de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educaţional, care atestă finalizarea studiilor liceale şi care conferă dreptul de acces, în condiţiile legii, în învăţământul postliceal sau pe piaţa muncii.
  • (2) Elevii care au promovat clasa a XII-a de liceu cu frecvenţă, respectiv clasa a XIII-a de liceu –frecvenţă redusă, respectiv seral, pot susţine examenul naţional de bacalaureat, în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţei.
  • (3) Absolvenţii învăţământului liceal care susţin şi promovează examenul naţional de bacalaureat dobândesc diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învăţământul superior, în condiţiile legii.

Bacalaureat – probele de examen pentru fiecare profil și specializare

(4) Examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea următoarelor probe:

  • a) proba A01 – probă orală de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările – se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare;
  • b) proba A02 – probă orală de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale – se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare;
  • c) proba A1 – probă scrisă la Limba şi literatura română – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, cu excepţia elevilor de la profilul umanist, specializarea filologie – se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare;
  • d) proba A2 – probă scrisă la Limba şi literatura română pentru elevii de la profilul umanist, specializarea filologie – se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare;
  • e) proba B – două probe de evaluare a competenţelor lingvistice la două limbi de circulaţie internaţională, în acord cu descriptorii elaboraţi pe baza programelor şcolare. Rezultatul evaluării se exprimă prin niveluri de competenţă corespunzătoare celor din Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine. Pentru prima limbă străină nivelul de competenţă vizat este echivalent nivelului B2 din Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine; pentru a doua limbă străină, nivelul de competenţă vizat este echivalent nivelului B1, respectiv A2, în funcţie de tipul de probă, la alegerea candidatului. Examenele cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine pot fi echivalate conform metodologiei adoptate prin ordin al ministrului educaţiei;
  • f) proba C – proba de evaluare a competenţelor digitale, în acord cu descriptorii elaboraţi pe baza programelor şcolare. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelurile de competenţă în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Examenele cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale pot fi echivalate conform metodologiei adoptate prin ordin al ministrului educaţiei;
  • g) proba D – probă scrisă la Limba şi literatura maternă – probă comună pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale de la toate filierele, profilurile şi specializările – se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare;
  • h) proba E – probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării, pe baza standardelor naţionale de evaluare;
  • i) Proba F – probă scrisă, obligatorie, pentru evaluarea competenţelor de bază, complementare profilului/probelor scrise E.

(5) Proba E – probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării sunt desfăşurate după cum urmează:

  • a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la matematică şi o probă, la o disciplină relevantă pentru profilul real la alegere între: informatică, fizică, chimie, biologie;
  • b) pentru profilul real, specializarea ştiinţele-naturii, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la fizică/ chimie/ biologie şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul real la alegere între: fizică, chimie, biologie, matematică sau informatică, alta decât cea la care a susţinut proba obligatorie;
  • c) pentru profilul umanist, specializarea ştiinţe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la istorie şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între geografie şi ştiinţe socioumane: logică, psihologie, sociologie, economie, filosofie;
  • d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la limba şi literatura unei limbi de circulaţie internaţională şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: istorie, geografie sau ştiinţe socio-umane: logică, psihologie, sociologie, economie, filosofie;
  • e) pentru filiera tehnologică, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire şi o probă, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul real;
  • f) pentru filiera vocaţională, două probe, dintre care, una obligatorie dintre disciplinele de specialitate şi alta, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializării.

O nouă probă la bacalaureat: Matematică pentru cei de la Uman și o disciplină socio-umană, la alegere, pentru cei de la real

Proiectul de lege prevede și introducerea unei probe suplimentare de competențe. Cei de la profilul uman vor da un examen la Matematică – „probă de competențe de bază”, iar cei de la profilul real vor avea o probă de competențe din zona socio-umană.

(6) Proba F va viza competenţele de bază, după cum urmează:

  • a) pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază la matematică;
  • b) pentru profilul real, filiera teoretică, probă scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele socio-umane: logică, psihologie, sociologie, economie, filozofie;
  • c) pentru filierele tehnologică şi vocaţională, probă scrisă pentru evaluarea competenţelor prevăzute la litera a) sau b), complementar disciplinelor alese la proba E.
  • Lista disciplinelor şi a programelor de examene se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei şi se dă publicităţii la începutul ciclului de învăţământ.

Condiții de promovare

Art.100

(1) Examenul naţional de bacalaureat se consideră promovat de către absolvenţii învăţământului liceal, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

  • a) au susţinut proba A01, respectiv A02 şi au obţinut cel puţin nota 5;
  • b) au susţinut probele B şi C prevăzute la art. 99 alin. (4) şi au obţinut la proba B cel puţin echivalentul nivelului B1, respectiv A2, în funcţie de tipul de probă susţinut, iar la proba C au obţinut cel puţin nivelul „mediu”;
  • c) au susţinut probele A1 şi A2 prevăzută la art. 99 alin. (4) şi au obţinut cel puţin nota 5;
  • d) au susţinut, după caz, proba D prevăzută la art. 99 alin. (4) şi au obţinut cel puţin nota 5;
  • e) au susţinut proba E, prevăzută la art. 99 alin. (4) şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre cele două discipline;
  • f) au susţinut proba F, prevăzută la art. 99 alin. (4) şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre cele două discipline;
  • g) au obţinut media aritmetică, calculată cu două zecimale exacte, a notelor obţinute la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, şi la probele scrise, cel puţin egală cu 6.
  • (2) În urma promovării examenului naţional de bacalaureat, absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat.
  • (3) Absolvenţilor de liceu care au susţinut probele B şi C prevăzute la art. 99 alin. (4) li se eliberează certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de competenţă digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiţionată de promovarea probelor scrise şi orale prevăzute la art. 99 alin. (4).
  • (4) În cazul nepromovării examenului naţional de bacalaureat, pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele la probele care au fost promovate în sesiunea/sesiunile anterioare.
  • (5) În decursul unui an şcolar, se organizează două sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat.
  • (6) Prin excepţie, în cazuri temeinic justificate, se poate organiza şi sesiune de bacalaureat specială, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

Examenul de bacalaureat poate fi susținut fără taxă de cel mult trei ori

  • (7) Candidaţii pot susţine probele din cadrul examenului naţional de bacalaureat fără taxă, de cel mult trei ori. Prezentările ulterioare la aceste examene sunt condiţionate de achitarea unor taxe stabilite prin hotărâre a guvernului româniei iniţiată de Ministerul Educaţiei. Acum, examenul poate fi susținut fără taxă de cel mult două ori.
  • (8) Probele B, C și F prevăzute la art. 99 alin. (4) se organizează şi se desfăşoară la nivelul unităţii de învăţământ, în timpul anului şcolar, în condiţiile stabilite prin metodologie specifică adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.
  • (9) Probele orale A01, respectiv A02 şi probele scrise A, respectiv D și E , prevăzute la art. 99 alin. (4), se susţin după încheierea cursurilor, în condiţiile stabilite prin metodologie specifică adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.
  • (10) În situaţia în care absolvenţii studiilor liceale nu au susţinut/nu au promovat examenul naţional de bacalaureat, aceştia pot beneficia de cursuri de pregătire, organizate la nivelul unităţilor de învăţământ liceal, precum şi la nivelul instituţiilor de învăţământ superior acreditate. Fiecare absolvent poate beneficia o singură dată de finanţare pentru a participa la cursurile de pregătire pentru examenul naţional de bacalaureat. Cursurile de pregătire în vederea promovării examenului naţional de bacalaureat, aprobate de Ministerul Educaţiei, se desfăşoară potrivit unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
  • (11) Promovarea examenului de bacalaureat conferă titularilor nivelul de calificare 4.

Examen de certificare a calificării, separat de bacalaureat

Art.101

  • (1) Pentru anumite filiere, profiluri, specializări sau calificări, stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, absolvenţii învăţământului liceal pot susţine un examen de certificare a calificării, separat de examenul de bacalaureat.
  • (2) În cadrul liceelor tehnologice, după absolvirea clasei a XI-a, elevii pot obţine certificatul de calificare nivel 3, care conferă dreptul de acces pe piaţa muncii.
  • (3) Organizarea, desfăşurarea şi calendarul examenului de certificare se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, la începutul fiecărui an şcolar. Examenul de certificare a calificării de nivel 3 constă într-o probă practică, prin realizarea şi prezentarea unui produs/ subansamblu/ serviciu sau executarea unor operaţii specifice, conform domeniului, specializării şi calificării candidatului; (4) După absolvirea clasei a XII-a, elevii pot obţine certificatul de calificare nivel 4 care conferă dreptul de acces pe piaţa muncii sau accesul în învăţământul postliceal.
  • (5) Organizarea, desfăşurarea şi calendarul examenului de certificare se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, la începutul fiecărui an şcolar. Examenul de certificare a competenţelor profesionale de nivel 4 constă într-o probă practică, prin realizarea şi susţinerea unui proiect, conform domeniului, specializării şi calificării candidatului. Aceasta poate fi echivalată, după caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, în cazul în care absolventul a luat minimum nota 5 la această probă.
  • (6) Obţinerea certificării nivelului 4 de certificare, conform alin (5), nu este condiţionată de promovarea examenului naţional de bacalaureat.
Ajută-ne să facem HotNews mai bun
Vrem să aflăm ce subiecte sunt importante pentru tine și cum putem îmbunătăți HotNews. Am pregătit un chestionar a cărui completare durează 5 minute şi care e anonim, dacă nu vrei să ne laşi adresa de mail. Nu e obligatoriu să răspunzi la fiecare întrebare, deși ne-am bucura. Orice contribuție ne ajută să luăm decizii mai bune.
Formular Feedback
ARHIVĂ COMENTARII
Casargoz • 2023-01-13 15:06:56
E complicat : trebuie sa ai bacul luat ca sa înțelegi cum se da bacul. Și original și complicat : dar doar așa de dragul de a fi original și complicat . Fără beneficii reale pentru elevi sau societate.
0 11
DorinDor • 2023-01-13 17:23:34
Daca atat putea sefu’ , de unde mai mult de la servitori?
0 3
eu@eu • 2023-01-13 15:50:35
comentez pentru prima dată fără să fi citit articolul: nici un an fără ceva modificări pe planul învătământului. Cândva vor da cu a' bună dar o vor strica anul următor.
0 7
[deleted] • 2023-01-13 19:18:06
Acest comentariu a fost șters.
6 0
eu@eu • 2023-01-13 21:27:14
nu am nevoie de stima ta. Iar bacalaureatul l-am absolvit de multicel, înainte de modificările anuale, aşa pentru informaţia ta. Marş să-i spui câinelui tău, dacă ai. Dar dacă te porţi frumos cu un câine înţelege şi din gesturi ori priviri. Probabil incredibil pentru tine.
0 4
gigilu • 2023-01-13 15:54:28
In care alta tara europeana se schimba regulile in invatamant atat de des ca in Romania? Ca sa para ca cei care fac asta sunt ocupati si trebuie sa-si justifice salariile?
0 11
Mihnea_V • 2023-01-13 16:07:26
Ati rezolvat buda din fundu' curtii. Ati rezolvat profesorii slab pregatiti, platiti prost, ne-evaluati, fara cursuri. Ati rezolvat imoralitatea sistemului in care profesorii dau meditatii in particular propriilor elevi si cum fac acestia departajarea intre elevi. Ati rezolvat faptul ca elevii nu au loc in clase si/sau ca trebuie sa studieze in schimburi, cand in tarile civilizate exista un singur schimb. Ati rezolvat problema lipsei scolilor in mediul rural. Ati rezolvat violenta si drogurile din scoli. Ati rezolvat faptul ca un procent mare din elevii bine pregatiti pleaca dupa liceu sa studieze in afara tarii si multi nu se mai intorc. Si acum ati adaugat inca 2 materii pt bac. Bravo!
0 7
pandur • 2023-01-13 16:09:43
Deci de acum va trebui sa inveti 2 limbi straine; cand eram eu prin scoala, a 2-a era de umplutura. Care e scopul? Sa devenim poligloti ca sa emigram mai usor? Bine, suntem in UE si n-ar strica sa stim o limba de acolo; cei mai multi romani sunt prin spania si italia.
1 9
Nyk1 • 2023-01-13 17:46:25
Eu am învățat 3: engleză, germană și latină. Dintre toate acestea, latina mi-a folosit cel mai mult, având o structură gramaticală foarte asemănătoare cu lb.rusă!
3 1
Nyk1 • 2023-01-13 17:47:27
Dacă vreți să fiți monogloți, mutați-vă la vecini, în Ungaria.
4 1
eu@eu • 2023-01-13 23:47:30
Pe mine mă ajută foarte mult la job limba aia de umplutură iar după 20 de ani tot mi-a folosit că m-am obişnuit cu ea la şcoală. La fel cu cealaltă. Latina doar să citesc şi să ghicesc câte ceva în concediu.
1 1
frum • 2023-01-13 16:20:58
Care e logica de a da BAC la 2 limbi straine?
1 5
jescu • 2023-01-13 17:33:42
Nu stiai ca la joburile care presupun terminarea liceului trebuie sa stii mai multe limbi straine ? :) Daca vine un spaniol la casa la Mega ? :) Dar sa vedem daca mai ia cineva bacul daca se face si mai greu, sau macar cati mai termina liceul :) Am inteles ca deja procentul celor care se limiteaza la 8 clase a devenit impresionant.
1 0
andipetre • 2023-01-14 12:55:40
Sa dai de lucru mai multor bugetari incompetenti din invatamant. Toate modificarile pe care hotii acestia le fac in "educatie" au doar scopul de a intari pozitia profesorilor si directorilor, indiferent de competenta. Vezi si ce vor sa faca cu admiterea in liceu, vor sa inlocuiasca examenul de acum (EN), care e unic si nu e usor de controlat de mafii, cu unul la dispozitia directorilor locali.
0 2
John_Re • 2023-01-13 16:31:09
Ce stupid. Ro este defazata total de realitatea economică si de ceea ce se întâmplă prin lume. Fabricile de diplome lucreaza din plin dar la proba practica învățământul românesc produce junk.
0 6
DorinDor • 2023-01-13 17:22:48
Intreb si eu
1 2
DorinDor • 2023-01-13 17:25:54
Ce atata specializare uman-real? Toata lumea sa stie de detoate
0 2
DorinDor • 2023-01-13 17:26:34
La facultatea de geografie, se va studia biologia, fizica cuantica si dreptul roman. Samd.
0 3
belurt • 2023-01-13 17:39:03
Problema nu e asta, problema e in care alta tara se da BACul ? Eu am inteles BACul ca fiind un mod de departajare intre elevii care vor face facultate gratis sau cu plata, petru locurile de admisie.
2 0
ploiesteanu • 2023-01-13 17:54:32
Bruiaj în săli există? Dacă nu există, totul e apă de ploaie, cei care merită se vor amesteca cu cei care copiază și fură. De fapt așa este construită și societatea noastră, meritocrația plânge pe dinafară, nepotismele abundă.
0 0
Fapte • 2023-01-13 17:56:58
Așa, așa, foarte bine, să se schimbe din nou, să nu mai știe de capul lor! Chestia asta e profund imorală. În momentul în care elevul s-a înscris în clasa a IX-a el știe că va da un examen la final, dar NU știe la ce (!!). E un contract (social) pe care statul îl face cu cetățenii săi, dar pe care îl schimbă pe parcurs, din scurt. E stupid și batjocoritor. În felul ăsta se subminează și eventuala comparație între generații. Un 7,52 la Bac 2023 e o notă complet diferită fața de 7,52 la Bac 2022 (!!). E ca și cum te-ai duce să-ți faci un împrumut la bancă și ți se spune: "da, veți plăti o rată, dar vedem noi atunci cât aveți de plătit".
0 2
Mihail. • 2023-01-13 18:58:07
La Glovo n-au nevoie de "laureati". Trebuie doar sa pedaleze sustinut.
1 2
eu@eu • 2023-01-13 23:57:47
nici doctoratul, scuze: plagiatul nu ajută?
0 1
George21 • 2023-01-14 19:17:19
Nimic real....Doar niste mizerii de schimbari la fel cum cei care sunt la conducere sunt niste mizerabili
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro