Au aparut programele scolare pentru clasele I si a II-a. In anul scolar 2013-2014 elevii vor avea manuale noi la clasele I, a II-a, a V-a si in anul I al scolii profesionale
Programele scolare pentru clasele I si a II-a au fost lansate in dezbatere publica, anunta Ministerul Educatiei. In anul scolar 2013-2014 se va lucra la clasa pe baza noilor manuale si a ghidurilor pentru profesori care vor acompania aceste manuale (elaborate conform unui nou plan de invatamant si pe baza noilor programe scolare) doar la clasa pregatitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a V-a si anul I al scolii profesionale, potrivit Ministerului Educatiei.
Descarca de aici programele scolare pentru clasa I:
Descarca de aici programele scolare pentru clasa a II-a:
CLASA I: Programa pentru disciplina Comunicare in limba romana
Disciplina „Comunicare in limba romana” este prevazuta cu un buget de timp de 5-6 ore/saptamana, pe durata unui an scolar. Programa este elaborata pe repere noi, fata de cele care structureaza curriculumul scolar aplicat in prezent in invatamantul primar, se arata in prezentarea programei. Potrivit acesteia, de aceasta data a fost aplicat un model de proiectare curriculara centrat pe competente, care inlocuieste modelul de proiectare bazat pe obiective. Proiectarea curriculara centrata pe competente raspunde cercetarilor din psihologia cognitiva, conform carora prin competenta se realizeaza transferul si mobilizarea cunostintelor si a deprinderilor in situatii noi, se mai arata in prezentare.
Competentele generale pe care elevii le vor dobandi la finalul clasei I, la Comunicare in limba romana, sunt urmatoarele:
- Receptarea de mesaje orale in contexte de comunicare cunoscute
- Exprimarea de mesaje orale in diverse situatii de comunicare
- Receptarea unei varietati de mesaje scrise, in contexte de comunicare cunoscute
- Redactarea de mesaje in diverse situatii de comunicare
Printre exemplele de activitati de invatare cuprinse in programa scolara se afla jocuri de tipul: „Cuvinte alintate”, „Eu spun una, tu spui multe”, „Eu spun ceva, tu spui opusul”, „Telefonul fara fir”, „Fazan”, jocuri de rol, exercitii de dictie, jocuri de modificare a unor povesti audiate, concursuri de ghicitori sau citirea unor carti de grup, citirea in perechi, citirea „in lant”, citirea „ecou” si citirea „stafeta”.
CLASA I: Programa pentru disciplina Comunicare in limba moderna
Programa pentru Limba moderna – disciplina optionala, clasa I continua formarea achizitiilor de comunicare incepute la clasa pregatitoare, respectiv structurarea unor competente care sa reflecte o adecvare la nivelul A1 dezvoltat elementar conform Portofoliului european.
Competente generale: Receptarea de mesaje orale simple, Exprimarea orala in situatii de comunicare uzuala, Receptarea de mesaje scrise simple, Redactarea de mesaje simple in situatii de comunicare uzuala.
Exemple de activitati: oferirea raspunsului la salut („Buna dimineata”, „Buna ziua”, „Buna seara”, „La revedere”), marcarea orei auzite pentru un cadran de carton, indicarea pozitiei prin miscarea mainii (la stanga, la dreapta, aici, acolo), atingerea ochiului/urechii/mainii/bratului/piciorului stang/drept in functie de mesajul audiat, recitarea unor poezii scurte pentru copii, repetarea unor rime.
CLASA I: Programa pentru disciplina Arte vizuale si lucru manual
Disciplina este prevazuta cu un buget de timp de 1-2 ore pe saptamana, pe durata unui an scolar. Competentele generale pe care elevii le vor dobandi sunt Explorarea de mesaje artistice exprimate in limbaj vizual intr-o diversitate de contexte familiare si Realizarea de creatii functionale si/sau estetice folosind materiale si tehnici elementare diverse.
CLASA I: Programa pentru disciplina Muzica si miscare
Disciplina este prevazuta cu un buget de timp de 1-2 ore pe saptamana, pe durata unui an scolar. Competente generale: receptarea repertoriului de cantece pentru copii si a unor elemente simple de limbaj muzical, Redarea repertoriului de cantece pentru copii cu mijloace interpretative specifice varstei si Raportarea spontanta la muzica prin intermediul propriilor abilitati creative.
Exemple de activitati: jocuri de recunoastere a sunetelor strazii, a sunetelor din natura (ciripitul pasarelelor, latratul cainelui, etc.), jocul „Recunoaste interpretul” (barbat, femeie, copil), desenarea unor imagini sugerate de textul diferitelor strofe ale unui cantec, miscare libera pe muzica de facturi diferite.
Programa le recomanda profesorilor sa le puna copiilor la clasa urmatoarele: Cantece pentru copii, Cantece populare, George Enescu: Rapsodia I, W.A.Mozart: Mica serenada – Allegro, Flautul fermecat – Uvertura, Rondo a la Turc, P.I.Ceaikovski: Lacul lebedelor – Vals, Scena, R.Korsakov: Zborul carabusului, J.Strauss: Marsul persan.
CLASA I: Programa pentru disciplina TIC – Tehnologii de informare si comunicare
Disciplina are statut optional si este prevazuta in planul-cadru de invatamant cu un buget de timp de 0-1 ore/saptamana, pe durata unui an scolar. Competente generale: Utilizarea functiilor de baza ale unui computer si/sau a altor dispozitive digitale, in contexte specifice de invatare, Explorarea si crearea unor continuturi digitale simple in format vizual sau/si audio, precum si Manifestarea interesului cu privire la efectele tehnologiilor de informare si comunicare asupra vietii cotidiene, a invatarii si a relatiilor cu ceilalti.
Exemple de activitati la clasa: tastarea unor cuvinte, cifre si expresii simple intr-un program de editare de text, jocuri sportive virtuale, alcatuirea unei liste de cuvinte ce urmeaza a fi explorate pe internet, realizarea unei scurte inregistrari video sau audio – Ce mi-a placut la scoala in clasa I?.
Este recomandabil ca disciplina TIC (Jocul cu calculatorul) sa fie predata de catre cadrul didactic de la clasa, se arata in programa.
CLASA I: Programa pentru disciplina Dezvoltare personala
Disciplina este prevazuta in planul-cadru de invatamant in aria curriculara Consiliere si orientare, avand un buget de timp de 1-2 ore/saptamana, pe durata unui an scolar. Competente generale: Manifestarea interesului pentru autocunoastere si a atitudinii pozitive fata de sine si fata de ceilalti, Exprimarea adecvata a emotiilor in interactiunea cu copii si adulti cunoscuti, Utilizarea abilitatilor si a atitudinilor specifice invatarii in context scolar.
Exemple de activitati: jocuri de prezentare in grupuri mici, in fata clasei, a rezultatelor activitatii, desenarea propriei familii, fise de lucru pentru exersarea invatarii regulilor de igiena personala, prezentarea emotiilor specifice personajelor din povesti si desene animate, jocuri de mima pentru intelegerea unor mesaje non-verbale emitator-receptor, jocuri cu marionete, masti.
CLASA I: Programa pentru disciplina Matematica si explorarea mediului
Disciplina este prevazuta in planul-cadru de invatamant in aria curriculara Matematica si Stiinte ale naturii, avand un buget de timp de 4-5 ore/saptamana, pe durata unui an scolar. Competente generale: Recunoasterea si utilizarea numerelor in calcule elementare, Localizarea si relationarea unor elemente geometrice in spatiul inconjurator, Manifestarea curiozitatii pentru fenomene/relatii/regularitati/structuri din mediul apropiat, Generarea unor explicatii simple prin folosirea unor elemente de logica, Sortarea si reprezentarea unor date in scopul rezolvarii de probleme, Utilizarea unor etaloane neconventionale pentru masurari si estimari.
Exemple de activitati: citirea numerelor de la 0 la 10, de la 0 la 100, numararea obiectelor din mediul apropiat, numarare din 1 in 1, din 2 in 2, din 3 in 3 in ordine crescatoare si descrescatoare, colorati cifra zecilor cu rosu, scrieti cu verde cifra unitatilor, identificarea „vecinilor” unui numar de la 0 la 10, efectuarea de adunari, scaderi, rezolvarea unor situatii practice de aflare a unei sume/diferente.
CLASA I: Programa pentru disciplina Educatie pentru societate
Disciplina este prevazuta in planul-cadru de invatamant in aria curriculara Om si societate, avand un buget de timp de 1-2 ore/saptamana, pe durata unui an scolar. Competente generale: Aplicarea unor normel elementare de conduita in viata cotidiana, Manifestarea unor deprinderi de comportament moral-civic in contexte de viata din mediul cunoscut, Cooperarea cu ceilalti pentru rezolvarea unor sarcini simple de lucru, manifestand disponibilitate.
Exemple de activitate: lecturi dupa imagini care evidentiaza situatii de respectare/incalcare a unor reguli de conduita in clasa, exercitii de apreciere a propriei conduite, in raport cu regulile de conduita stabilite pentru a fi respectate, discutarea, in situatii date, a urmarilor respectarii/incalcarii unor reguli de conduita in clasa, exercitii de identificare a insemnelor tarii, realizarea unor colaje, desene, obiecte de artizanat etc. care reprezinta elemente definitorii ale tarii natale/tarii in care locuieste, auditii de povestiri istorice, care evoca momente/figuri reprezentative pentru istoria poporului, auditii muzicale/literare, vizionarea unor filme inspirate din povesti care ilustreaza comportamente moral-civice in raport cu membrii diferitelor tipuri de grupuri, jocuri de rol, pornind de la personaje cunoscute sau de la intamplari din experienta proprie care sa puna in practica comportamente moral-civice in contexte familiare.
CLASA I: Programa pentru disciplina Educatie fizica si sport
Pentru formarea competentelor numarul de ore pe cicluri este urmatorul:
- ciclul achizitiilor fundamentale: clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a: 3 ore saptamanal
- ciclul de dezvoltare: clasele a III-a si a IV-a – 2-3 ore saptamanal si clasele a V-a si a VI-a – 2 ore saptamanal
Competente generale: Valorificarea achizitiilor psiho-motrice in mentinerea sanatatii si a dezvoltarii fizice armonioase, Exersarea deprinderilor si a calitatilor motrice in functie de capacitatea psiho-motrica individuala, Participarea la jocurile si activitatile motrice organizate sau spontane.
Exemple de activitati: aplicarea regulilor de expunere la factorii de mediu, exersarea atitudinilor corecte ale corpului in diferite pozitii si miscari, mentinerea posturii corecte in actiuni motrice dinamice, exersarea actelor motrice de expresivitate corporala pe fond muzical, aplicarea sistematica a masurilor imediate (spalare pe maini, stergere transpiratie, schimbare echipament etc.) de igiena dupa efort, intreceri si jocuri dinamice cu caracter de viteza, stafete si jocuri cuprinzand inlantuiri variate de deprinderi motrice, exersarea elementelor de gimnastica acrobatica, ritmica sportiva, aerobica, dans folcloric sau sportiv, pe fond muzical.
CLASA I: Programa pentru disciplina Religie – Cultul ortodox
Disciplina este prevazuta in planul-cadru de invatamant in aria curriculara Om si societate, avand un buget de timp de 1 ora/saptamana, pe durata unui an scolar.
Competente generale: Aplicarea unor norme de comportament specific moralei religioase, in diferite contexte de viata, Colaborarea cu copiii si cu adultii din mediul familiar, in acord cu valorile religioase, Explorarea activa a unor elemente din viata de zi cu zi, din perspectiva propriei credinte.
Exemple de activitati: dialoguri pe tema rolului credintei in Dumnezeu si a rugaciunii, valorificand diferite povestiri, jocuri, exemple, prezentarea asemanarilor si a deosebirilor dintre rugaciune si rugaminte, prin dialoguri, desene, jocuri de rol, povestiri, exercitii de identificare, in imagini si texte, a unor persoane biblice si a unor sfinti, reprezentarea intr-o compozitie plastica a unei biserici, organizarea unor jocuri de rol: „Asa da/Asa nu”, cu aplicatii la diferite contexte relevante (rostirea rugaciunii, comportamentul in biserica, grija fata de natura etc.), organizarea de activitati caritabile, impreuna cu alti membri ai scolii, parohiei etc.
Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica programele scolare pentru clasa I si programele scolare pentru clasa a II-a. „Toti cei interesati au posibilitatea de a contribui in scris, cu sugestii si propuneri constructive, fie la adresa de e-mail curriculum[at]ise.ro, fie prin posta, pe adresa MECTS (str. General Berthelot nr. 28-30, Bucuresti, sector 1, cod 010168). Opiniile pot fi transmise incepand de miercuri, 13 iunie 2012, timp de doua saptamani”, informeaza Ministerul printr-un comunicat de presa.
Potrivit Ministerului Educatiei, in anul scolar 2013-2014 se va lucra la clasa pe baza noilor manuale si a ghidurilor pentru profesori care vor acompania aceste manuale (elaborate conform unui nou plan de invatamant si pe baza noilor programe scolare) doar la clasa pregatitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a V-a si anul I al scolii profesionale.
In ceea ce priveste planul de invatamant si noile programe scolare pentru clasa a IX-a – ruta liceala, desi Legea Educatiei Nationale este in vigoare din luna februarie 2011, s-a constatat ca, in tot acest timp, la nivelul MECTS nu au fost parcursi pasii necesari elaborarii acestor documente, se arata in comunicatul de presa, care precizeaza ca ministrul Liviu Marian Pop a solicitat masuri urgente din partea departamentelor responsabile din minister pentru remedierea in timp util a acestei disfunctionalitati.
Citeste si: