Sari direct la conținut

Grindeanu anunță modificarea legii achizițiilor publice: Eliminăm șantajul anumitor companii și reducem birocrația / Schimbările au fost prezentate în Coaliție, lui Ciucă și lui Iohannis

HotNews.ro
Grindeanu si autostrazile, Foto: Colaj foto
Grindeanu si autostrazile, Foto: Colaj foto

Guvernul a adoptat vineri în regim de urgență legea achizițiilor publice și a procedurilor de eliberare a avizelor, a anunțat vineri vicepremierul Sorin Grindeanu. Potrivit acestuia, măsurile vor reduce birocrația și vor elimina șantajul unor companii care nu respectau termenele contractuale.

  • „Până acum 80% din timpul alocat unui proiect era consumat de birocrație, iar dacă reziliai un contract era nevoie de circa 2 ani pentru a relua proiectul. Prin măsurile adoptate azi consider că au fost înlăturate o bună parte din aspectele care întârziau proiectele.”, a declarat vineri Sorin Grindeanu, la briefingul care a urmat ședinței de Guvern.

Grindeanu susține că în domeniul infrastructurii de transport statul român avea nevoie de o reașezare a cadrului legislativ.

  • „Am lucrat în aceste săptămâni cu colegii din Ministerul Transporturilor, la un pachet de modernizare a legii achizițiilor pe care l-am prezentat atât în Coaliție, cât și premierului Ciucă si președintelui Klaus Iohannis. Aceste modificări aprobate astăzi în Guvern erau absolut necesare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România.”, a declarat Sorin Grindeanu.

Care sunt modificările anunțate de Grindeanu:

Acesta a spus că modificările sunt structurate pe 3 capitole.

  • În primul rând la faza de licitație, eliminăm blocarea contractelor în faza de implementare din cauza creșterii prețurilor. Cum? Introducem obligația ajustării prețurilor pentru contractele cu o durată mai mare de 6 luni în funcție de evoluția prețurilor în piață în baza unei formule bine determinate.
  • Eliminăm tot acel tăvălug al contestațiilor nejustificate. Cum? Autoritatea va reține în mod obligatoriu cauțiunile firmelor care pierd aceste contestații.
  • În faza a doua a proiectelor, de implementare, eliminăm șantajul anumitor companii care după semnarea contractelor nu se mobilizează și nu respectă termenele contractuale.
  • Eliminăm întârzierile pe termen lung și indisciplina în execuție prin emiterea unor certificate intermediare, un fel de certificat de bună purtate, privind stadiul de execuție a fiecărui proiect din 3 în 3 luni, la 90 de zile.
  • Dacă lucrurile nu avansează, constructorii vor fi notificați doar de 3 ori înainte de reziliere după care se poate intra în procedura de licitație fără publicare.
  • Antreprenorul notificat negativ cu certificatele intermediare nu va mai putea câștiga licitații dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie.
  • Beneficiarii contractelor – nu știu, că e CNAIR, că e CFR – vor putea să plătească, prin aceste modificări, în mod direct subcontractorii și furnizorii și tot ceea ce înseamnă prestatori, fiind declarați de la bun început în caietul de sarcini și având drept urmare un contract. Eliminăm mare parte din claimuri, din acele notificări, de care știți cu toții, depuse chiar de la începutul contractelor. Cum? Introducem o ordine de începere separată pentru faza de proiectare și pentru faza de execuție. Paranteză: aici este vorba de acele contracte care se află pe /…/ galben, unde s-a licitat proiectare plus execuție, în același timp, și de multe ori nu au fost foarte clar delimitate cele două segmente. Antreprenorul nu va mai putea pretinde cheltuieli suplimentare pe motiv că și-a mobilizat în mod inutil resursele.
  • Şi ultima fază – cea de avizare. Prin modificările pe care le-am făcut astăzi eliminăm mare parte din timpii pierduți provocați de birocrația excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deținute de autoritățile publice locale.
  • Terenurile din proprietatea publică a statului și în administrarea entităților publice se vor transfera în administrarea expropriatorului odată cu hotărârea Guvernului, prin care este aprobată declanșarea procedurii de expropriere.
  • Doi: se constituie un drept de administrare temporară în favoarea beneficiarului proiectului pentru realizarea lucrărilor pe terenurile aflate în albia minoră, fără a mai fi necesară încheierea altor formalități, cum a fost până acum.
  • Trei: se instituie drept competență exclusivă a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii aprobarea reglementărilor tehnice specifice privind construcțiile inginerești pentru infrastructura de transport de interes național. Până acum era ordin comun cu alte ministere. Patru: se instituie un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru eliberarea certificatelor de urbanism și autorizațiilor de construire – 15 zile și 10 zile calendaristice pentru emiterea avizelor solicitate prin certificatele de urbanism. Dacă documentația depusă nu este completă, aceste entități pot face observații doar o singură dată. Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia, conform cerințelor din document, autoritățile respective nu mai pot emite alte solicitări.
  • Dacă autoritățile respective nu emit în termenele pe care le-am amintit mai devreme, avizele, autorizațiile, se consideră documentația depusă de beneficiar că este conformă și completă, iar în acest caz autoritățile în cauză sunt obligate să emită autorizațiile în termen de cinci zile. Dacă nici acest termen de cinci zile nu este respectat, se va considera că documentele respective au fost emise tacit.”, a spus Grindeanu.

Cum a fost motivată modificarea legii achizițiilor publice în regim de urgență: Riscul pierderii a 12,7 miliarde euro din PNRR

HotNews.ro a scris vineri că Guvernul vrea să modifice legislația achizițiilor publice și a procedurii de eliberare a avizelor printr-un proiect de Ordonanță de Urgență.

Situația de urgență invocată pentru adoptarea acestor modificări este dată de nevoia atingerii obiectivelor asumate în PNRR. România are o finanțare de 12,7 miliarde de euro prin PNRR pentru proiectele de transport de interes național

  • „Luând în considerare faptul că prin PNRR s-a stabilit drept termen de finalizare a proiectelor anul 2026, iar ca termen pentru semnarea contractelor de lucrări este anul 2023, neîncadrarea în aceste termene, ar atrage blocarea finanțării pentru toate proiectele din componenta de transport a PNRR”, se arată în proiectul de OUG.

Vezi aici proiectul de OUG și Nota de Fundamentare.

Pentru atingerea obiectivelor asumate prin PNRR este necesară aprobarea unor măsuri legislative care să conducă la implementarea mai rapidă a proiectelor de infrastructură de transport de interes național, se arată în proiectul de ordonanță.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro