Muntenegru: Monumentala autostradă „chineză” amenință să falimenteze statul balcanic / China poate solicita o parte din teritoriul său
Un proiect faraonic, o autostradă de 130 km menită a conecta portul muntenegrean Bar cu granița sârbă, prin tuneluri și viaducte monumentale, a costat până acum Muntenegrul 1 miliard de dolari, bani împrumutați de la China și cheltuiți pe parcursul a șase ani. Până în acest moment au fost construiți doar 41 km de drum, reprezentând primul tronson, iar banca chineză își cere banii înapoi, potrivit La Repubblica.
Primii 41 de kilometri, aproape de finalizare, cu 20 de poduri și 16 tuneluri peste munți, au însemnat o factură record de 20 de milioane de euro pe kilometru. Dar Muntenegru nu mai poate plăti.
Dacă nu va avea de unde plăti, Muntenegru ar trebui să cedeze terenuri Chinei, căreia îi datorează mai mult de 1 miliard de dolari. Un astfel de episod a avut loc în 2013 când Tadjikistanul a acceptat să cedeze o parte din teritoriile sale Chinei pentru a-ți stinge datoriile.
China a fost criticată în ultimii ani pentru că a întins o „capcană a datoriilor” ţărilor cărora le-a oferit proiecte importante de infrastructură în cadrul strategiei sale „O centură. Un drum”.
1 miliard de dolari pentru primul tronson
În 2015, guvernul din Muntenegru semna un contract cu compania chineză China Road and Bridge Corporation privind construcţia autostrăzii.
Cum guvernul din Muntenegru nu deţinea suma cerută de chinezi (în jur de 2,7 miliarde dolari), o bancă de stat din Beijing, China Exim Bank, a acordat imediat un împrumut de 1 miliard de dolari pentru primul tronson, de 41 de kilometri. Adică, chinezii au împrumutat cu 85% din suma primului tronson, o sumă care echivalează cu 19% din Produsul Intern Brut al Muntenegrului. Banii ar urma să fie returnaţi începând cu 2021, scrie Florin Anghel într-o analiză pe Info Sud-Est.
Lucrările de construcţie trebuiau să se finalizeze în luna mai 2019 însă termenul final a fost prelungită pentru luna noiembrie a acestui an.
1,7 miliarde de dolari pe al doilea tronson
În martie 2018, guvernul din Muntenegru şi China Road and Bridge Corporation au mai semnat un memorandum, prin care compania chineză se angajează să construiască şi tronsonul al doilea al autostrăzii pentru 1,7 miliarde dolari.
De fapt, până în iulie, țara trebuie să ramburseze o parte a împrumutului către Beijing, dar nu are bani. Apelul către Uniunea Europeană a rămas fără soluționarea dorită și există chiar temeri că, în caz de insolvență, China poate solicita o parte din teritoriul său național, așa cum s-a întâmplat deja în alte situații.
Muntenegru se teme, cere ajutor, dar spune că este capabilă să returneze împrumutul
La 26 martie, vicepremierul Dritan Abazovic declara într-un interviu în Financial Times că instituțiile europene ar trebui să sprijine Muntenegru pentru a combate „influențele străine nocive”. Demnitarul muntenegrean estima că acest sprijin ar fi o „victorie ușoară” pentru UE, un răspuns la o provocare geopolitică pe măsură ce Beijingul își extinde noul Drum al Mătăsii în Balcanii de Vest.
Ministrul Finanţelor din Muntenegru, Milojko Spajic, dă asigurări că țara sa poate să-și achite datoriile și fără ajutorul UE, încercând astfel să calmeze îngrijorările cu privire la împrumutul luat de la China pentru construirea unei autostrăzi.
”Finanţele publice ale Muntenegrului sunt stabile şi ţara poate să îşi finanţeze datoriile şi obligaţiile către partenerii internaţionali”, a precizat ministrul Milojko Spajic, citat de AFP și Agerpres. Acesta a subliniat însă că fosta republică iugoslavă este „în continuare deschisă cooperării cu partenerii noştri europeni”.
Acesta a dat asigurări că mica ţară cu o populaţie de 600.000 de locuitori, şi care avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde euro, sau 103% din Produsul Intern Brut, este capabilă să ramburseze împrumutul luat de la China începând din luna iulie şi pe o perioadă de 14 ani.
China a fost criticată în ultimii ani pentru că a întins o „capcană a datoriilor” ţărilor cărora le-a oferit proiecte importante de infrastructură în cadrul strategiei sale „O centură. Un drum”.
Influenţa chineză este un motiv de îngrijorare pentru UE care vrea să restricționeze accesul companiilor chineze pe piața sa
Statul chinez a cumpărat mari obiective de infrastructură, cum ar fi portul Pireu din Grecia sau companii privatizate din Portugalia, profitând de criza datoriilor. De asemenea, s-a implicat în Balcani, în proiecte pentru care țările nu au putut găsi alte finanțări.
Uniunea Europeană vrea să restricţioneze accesul pe piaţa sa al companiilor străine care primesc subvenţii guvernamentale, măsură care poate avea repercusiuni în special pentru firmele susţinute de China, transmite CNBC.
Comisia Europeană a propus pe 6 mai trei instrumente noi care îi vor permite să investigheze contribuţiile financiare ale autorităţilor publice din ţările din afara UE. Acest lucru se va întâmpla firmele beneficiare înseacă să participe la piaţa europeană.