Sari direct la conținut

Serviciul de securitate al Rusiei a pompat milioane de dolari pentru a da jos guvernul pro-occidental al Republicii Moldova

HotNews.ro
Chișinău, Republica Moldova, Foto: Alessandro Serrano'/AGF / Sipa Press / Profimedia
Chișinău, Republica Moldova, Foto: Alessandro Serrano'/AGF / Sipa Press / Profimedia

FSB a direcționat zeci de milioane de dolari de la unele dintre cele mai mari companii de stat din Rusia pentru a cultiva o rețea de politicieni moldoveni și a reorienta țara spre Moscova, arată documente consultate de The Washington Post.

După ce mii de protestatari s-au adunat luna trecută în fața palatului prezidențial din Moldova, cerând demisia liderului pro-occidental Maia Sandu, omul din spatele demonstrației – un lider al unui partid de opoziție aflat în exil în Israel – a primit felicitările Moscovei.

Un politician rus de rang înalt l-a lăudat pe organizatorul protestului, Ilan Șor, ca fiind „un partener demn pe termen lung” și chiar a oferit regiunii moldovenești conduse de partidul lui Șor un contract ieftin de gaze rusești, potrivit serviciului de presă al lui Șor.

Supranumit „tânărul” de către Serviciul Federal de Securitate al Rusiei (FSB), Șor, în vârstă de 35 de ani, este o figură pricipală în eforturile Kremlinului de a submina Republică Moldova, arată documente ale serviciilor de informații și interviuri cu oficiali moldoveni, ucraineni și occidentali analizate de The Washington Post.

Documentele ilustrează modul în care Moscova continuă să încerce să manipuleze țările din Europa de Est, chiar și în timp ce campania sa militară din Ucraina eșuează.

Trezoreria americană a impus miercuri sancțiuni împotriva mai multor organizații și persoane din Rusia sau Republica Moldova, inclusiv a lui Șor, afirmând că acesta „coordona cu reprezentanți ai altor oligarhi pentru a crea tulburări politice în Moldova” și că „a primit sprijin rusesc”, precum și că a lucrat în iunie „cu entități cu sediul la Moscova pentru a submina” candidatura Republicii Moldova la aderarea la Uniunea Europeană.

Control asupra televiziunilor din Republica Moldova

Potrivit lui Șor și șefului consiliului de supraveghere a mass-media din Moldova, la sfârșitul lunii septembrie, controlul asupra principalelor două canale de televiziune pro-ruse din Moldova a fost transferat unui asociat apropiat al lui Șor, oferindu-i acestuia o platformă importantă pentru a promova o agendă aliniată Moscovei.

În plus, FSB a trimis o echipă de strategi politici ruși pentru a consilia partidul lui Șor. Și, potrivit documentelor, FSB a supravegheat o tranzacție prin care un oligarh rus a achiziționat unul dintre principalele active ale lui Șor, pentru a-l proteja de autoritățile moldovenești.

Partidul Șor urma să fie poziționat ca unul „de acțiune concretă”, populist „în adevăratul sens al cuvântului”, un partid care „schimba viața oamenilor în bine”, au scris strategii ruși într-un raport către FSB, care se afla printre documentele analizate de The Washington Post.

Campania Rusiei în Republica Moldova s-ar putea intensifica

Șor neagă că a primit sprijin din partea Moscovei, susținând că el conduce un „partid absolut independent, care apără doar poziția cetățenilor moldoveni”.

Oficialii moldoveni și americani se tem că eforturile Kremlinului de a submina Republica Moldova, parte a unei campanii care datează de zeci de ani, s-ar putea intensifica dacă va suferi noi pierderi în Ucraina.

Republica Moldova, care, alături de Ucraina, a primit în iunie statutul de candidat la UE, este deosebit de vulnerabilă la presiunea rusă din cauza dependenței sale de aproape 100% de gazul rusesc.

Facturi uriașe la energie

Creșterile de peste cinci ori mai mari ale prețului la gaz din acest an au afectat puternic populația de 2,5 milioane de locuitori, iar facturile la energie reprezintă acum peste 60% din costul mediu de trai al unui moldovean, au declarat oficialii de la Chișinău.

Oficialii se tem că protestele organizate de Șor, deși relativ mici deocamdată, ar putea escalada odată cu venirea iernii și că o criză energetică ar putea fi folosită pentru a răsturna guvernul.

Noul procuror anticorupție din Moldova a reținut luna aceasta 24 de persoane, inclusiv membri ai partidului lui Șor, în legătură cu presupusa finanțare ilicită a demonstrațiilor, procurorul afirmând că anchetatorii au confiscat 20 de saci negri cu 3,5 milioane de lei (aproximativ 181.000 de dolari) în numerar.

Partidul Șor a declarat că arestările au reprezentat „presiuni” din partea autorităților pentru a perturba protestele antiguvernamentale.

Importul de corupție din Rusia

Din 2016, operațiunile FSB în Republica Moldova au fost conduse de Dmitri Miliutin, un general în cadrul serviciului de securitate care ocupă funcția de șef adjunct al Departamentului de informații operaționale, potrivit documentelor.

În cea mai mare parte a perioadei în care a ocupat acest post, au declarat oficialii, Miliutin a lucrat prin intermediul lui Igor Chaika, un om de afaceri rus care este fiul fostului procuror general al Rusiei.

Chaika este reprezentantul în Moldova al unei asociații de afaceri legate de Kremlin, Delovaya Rossiya.

Trezoreria a impus, de asemenea, sancțiuni împotriva lui Chaika miercuri, spunând că „împreună cu secretarul de presă al Kremlinului, Dmitri Peskov”, acesta a „elaborat planuri detaliate pentru a submina președintele moldovean Maia Sandu și a readuce Moldova în sfera de influență a Rusiei”.

În plus, potrivit Trezoreriei, guvernul rus a folosit „companiile lui Chaika ca paravan pentru a direcționa bani către partidele politice colaboratoare din Moldova. Unele dintre aceste fonduri ilicite de campanie au fost alocate pentru mită și fraudă electorală”.

Miliutin a comunicat intens cu Chaika

Miliutin a comunicat cu Chaika de peste 6.000 de ori între decembrie 2020 și iunie 2022, potrivit documentelor serviciilor secrete ucrainene.

FSB „verifica cu (Chaika) ce trebuia făcut în orice moment”, a declarat un oficial ucrainean din domeniul securității, făcând referire la documente.

FSB, Miliutin și Chaika nu au vrut să comenteze penteu The Washington Post, iar Peskov a declarat că „desigur” îl cunoaște pe Chaika, dar că nu a lucrat niciodată la vreun plan cu acesta pentru a restabili influența rusă în Moldova.

Cădrea lui Dodon și ascensiunea Șor

Până de curând, arată documentele, principalul vector al FSB în Moldova a fost Partidul Socialist, condus de Igor Dodon, care a fost președintele pro-Moscova al Moldovei între 2016 și 2020.

Chaika nu și-a ascuns niciodată legăturile strânse cu Dodon: din 2019, el a deținut împreună cu fratele mai mic al lui Dodon afaceri în Rusia în domeniul imobiliar și al gestionării deșeurilor, potrivit documentelor oficiale de înregistrare a companiilor.

Într-un filmuleț înregistrat în secret și scurs în 2019, Dodon a recunoscut că a primit finanțare de la Kremlin – inclusiv de la Gazprom – și a declarat că are nevoie de 800.000 de dolari până la 1 milion de dolari pe lună pentru a acoperi „costurile de funcționare” ale partidului său.

La 15 noiembrie 2020, Maia Sandu, cunoscută pentru viziunile sale pro-occidentale, a devenit președintele Republicii Moldova.

Acest lucru le-a dat planurile peste cap FSB-ului și a schimbat planul în 2021, pentru a folosi poziția socialiștilor ca cel mai mare partid din Parlament, împreună cu partidul lui Șor, pentru a menține influența agenției rusești, inclusiv prin adoptarea unei legi care ar transfera controlul asupra serviciului de securitate și informații din Moldova de la președinte la Parlament.

Dar partidul lui Dodon a fost învins în alegerile parlamentare din iulie 2021, iar planul nu a ajuns nicăieri.

Strategii politici moldoveni angajați de FSB au raportat la Moscova în septembrie 2021 că Dodon era o persoană cu o „reputație afectată ireversibil” și că trebuie îndepărat de pe scena politică.

Șor l-a înlocuit pe Dodon

Așa FSB a ajuns la partidul Șor pentru a-l înlocui pe Dodon.

Strategii politici angajați de Kremlin au călătorit pentru prima dată la Chișinău din Rusia în martie 2021 pentru a lucra în secret cu partidul lui Șor, arată documentele analizate de publicația americană.

Aceștia au depus eforturi mari pentru a se asigura că prezența lor nu este descoperită, cumpărând cartele SIM preplătite pentru telefoane cu cartelă și păstrând ascunse adresele apartamentelor pe care le închiriau – chiar și pentru membrii partidului lui Șor, potrivit unei note scrise de unul dintre ei.

Printre măsurile pe care aceștia le-au recomandat partidului Șor se numără ștergerea cât mai mult posibil a „fondului negativ”, probabil condamnarea penală din trecut a lui Șor, și încercarea de a-i curăța imaginea pe internet.

Într-un grafic care făcea parte din recomandările trimise înapoi la FSB, strategii au propus să ofere jurnaliștilor „recompense” pentru a șterge articolele „în circumstanțe extreme” sau pentru a obține „controlul asupra deciziilor judecătorești”, dacă partidul Șor alegea în schimb să îl dea în judecată pentru defăimare.

Oamenii de rând suferă indiferent de presiunile politice

Pentru mulți moldoveni care au protestat împotriva guvernului de la Chișinău, indiferent de acuzațiile procurorului potrivit cărora unii sunt plătiți pentru a protesta, preocupările lor sunt reale și presante.

„Oamenii ies în stradă pentru că nu ne putem permite să trăim”, a declarat o pensionară, Zina.

„Prețul gazelor a crescut de cinci ori, iar pensiile și salariile sunt la fel. Șor ne-a dat cadouri de sărbătorile naționale. Iar ăștia de la putere ne-au arătat doar pumnii”.

Protestatarii susținuți de Șor au recurs la tactici din ce în ce mai agresive, iar pe măsură ce criza energetică din Moldova se intensifică, Chișinăul este în alertă.

Rușii „fac tot ce pot pentru a stinge lumina”, a declarat un oficial occidental. „Nu au nevoie să facă mai mult decât atât pentru a destabiliza guvernul moldovean”.

ARHIVĂ COMENTARII
Orbu_Braila • 2022-10-29 10:50:14
Cu milioanele nu mai faci nimic azi! Biden a pompat miliarde pentru o destabilizare in zona si… Se vede!
52 9
imi_pasa_de_romania • 2022-10-29 12:56:21
Da, se vede. Unii chiar ca sunt destabilizati. Ai dreptate. Ai fost la cineva pentru problema asta ca sa te ajute? Sa-ti dea vreun tratament, ceva?
6 33
Geo_Darius • 2022-10-29 12:56:24
Corect. Cu mentiunea ca destabilizarea a pornit pana ca Biden sa pompeze acele miliarde de care vorbesti, ea a inceput odata cu invadarea Ucrainei de catre Rusia. In vremea aia pomparea miliardelor veneau din sens opus, doar ca nu erau in dolari, ci in ruble.
2 30
atc • 2022-10-30 07:46:06
N-ai inteles nimic: destabilizarea a inceput cu "maidanu" unde o doamna de la America( fosta iubitoare de Basescu la Referendumu' de suspendare- daca ai uitat) era in mijlocul manifestantilor; si, din intamlare, junioru' Biden era "implicat" - cam penal- in enegetica ucraineana. Iote cum se leaga!
7 3
Dimash • 2022-10-30 08:49:59
Până la "maidan" și după, orcii au pompat constant milioane pentru a-și menține influența și supremația peste UA. FSB-ul avea (are și acum) agenți infiltrați în toate structurile politice, economice, sociale. Trolli ca voi cu duiumul și idioți utili. Despre ce vorbim ?
2 7
atc • 2022-10-30 19:54:37
Ceeace spun eu, se poate verifica in toata presa; ceea ce spui tu, unde as putea sa verific? Ai, eventual, un dosar cu lozinci sa-mi imprumuti? Poate reusesc sa ma schimb si sa raman doar "util"!Ce zici, m-ajutzi?
2 1
Ahha • 2022-10-29 16:12:40
Orbu_Braila - La voi rusii logica e intotdeauna fix pe invers, datorita spalarii pe creier de tip sovietic. Pai tocmai ca voi rusii ati destabilizat zona si o faceti constant de cand exista Rusia, inclusi acum in timpul razboiului (vezi stirea de azi cu ce face FSB-ul in Rep. Moldova). Pentru ca asa va e adn-ul, de bagata coasa si scarba peste tot. Biden a pompat miliarde ca sa dispareti dupa Urali in grota primitiva unde va e locul, si sa nu mai puneti piciorul murdar vreodata in Europa
4 17
hdd • 2022-10-30 14:48:47
deci, pt cultura mea generală: oricine gândește cu creierul lui, e ANTI-RĂZBOI, nu aprobă clipurile video viralizate prin mainstream gen "cum distruge o dronă ucraineană un tank rusesc" de parcă ar fi copii pe tiktok și nu oameni care mor, oricine dorește pacea logică și imediată, oricine vrea încetarea conflictului și rezolvarea sa prin mijloace diplomatice și pajnice -- ăștia sunt troli și pro-ruși. Ceilalți, care îndeamnă la acțiuni militare, "nu cedăm nimic", "moarte orcilor", incintă la genocid împotriva rușilor gen "pop rus trebuie să dispară" ăia nu sunt troli, sunt oameni de bine. Te întreb doar ce s-ar întâmpla dacă tot ce ai spus despre ruși ai fi spus despre evrei..
3 1
Spiky • 2022-11-02 07:43:12
Ai dreptate. Ești troll pro-rus sau ID ot util. Pentru că războiul ăsta are ca țintă un etnocid - distrugerea poporului ucrainean ca re nu dorește dominația primitivă a rușilor. Și se va bate până la ultimul om pentru supraviețuire. Deci singura posibilitate de încetare a războiului este înfrângerea rușilor. Ca să nu mai vorbim că războiul ăsta nici nu trebuia să aibă loc - singura amenințare prezentată de Ucraina era cea a unui stat cu puternică minoritate rusă și perspective de dezvoltare și democrație occidentală.
0 1
[deleted] • 2022-10-29 16:56:32
Acest comentariu a fost șters.
11 4
Dimash • 2022-10-30 08:53:23
Ar fi fost dacă (din nou) nu și-ar fi vârât coada orcii. Ce înseamnă pentru voi stabilitate? Conflicte înghețate peste tot pe unde v-ați pierdut influența orcească în republicile foste bolșevice.
2 5
atc • 2022-10-30 20:14:23
Stii ca intre Rusia si Japonia NU exista un tratat de pace? De f'o 87 de ani! Da' nu e razboi, nu mor oameni, nu se distrug bunuri, au destule relatii comerciale, culturale, sportive,s.a.; e un armistitu si se poarta "tratative de pace" Cu alte cuvinte, nu se consuma miliarde de $ ale platitorilor de taxe pentru DISTRUGERE, UMPLAND BUZUNARELE FABRICANTILOR DE ARMAMENT! Am folosit majuscule, pentru a fi sigur ca ai inteles despre ce-i vorba; si-o sa arunci lozincile!
0 1
[deleted] • 2022-10-29 20:03:20
Acest comentariu a fost șters.
3 13
hdd • 2022-10-30 14:51:26
spuse "bolovanul2"... adică a fost bolovanul, bolovanul1, ăsta e al 3lea cont? Nu-l apăr pe Popescul, că vb numai tâmpenii și nu ascultă pe nimeni, probabil doar pe Antena1... Iar cine n-a înțeles ce zice mazeta, degeaba e pe HN de atâția ani
1 2
Alecsey • 2022-10-29 11:51:38
Sa publice tot. Asa se va vedea implicarea lui Gusa, SOV si alte cateva personaje publice de partea bolsevica.
3 33
Rescator • 2022-10-30 14:39:44
Acum FSB pompează sume uriașe în poșetele Șoșoacăi și în șerparul geto-dac al lui Simion.Gușă,SOV și alte mazete și-au făcut deja plinul.
1 1
nick_name_generic_1014 • 2022-10-29 12:05:12
O ciuma nenorocita care se întinde și se propaga cu viteza peste tot unde este lasata și agresează acolo unde nu este lăsată. Trebuie sa ne eliberam lumea de ciuma asta!!! Urgent!!!
2 24
atc • 2022-10-30 07:48:27
Suna si tu la 112-Urgentzele!
5 3
[deleted] • 2022-10-29 12:09:42
Acest comentariu a fost șters.
28 8
AliKimiku • 2022-10-29 14:31:56
Care e legatura? dar diferenta majora? Diferenta ar fi ca americanii nu au facutasta pe ascuns ca rusii! O alta diferenta ar fi ca nici-un terorist nu s-a ascuns in Moldova dupa ce a intreprins un atentat cu 3000 de morti al Moscova!
2 12
[deleted] • 2022-10-29 15:55:31
Acest comentariu a fost șters.
11 6
Alecsey • 2022-10-29 21:51:48
Si unde este eficienta folosirii banului public in Rusia, bolsevic mic? Acolo sunt "teritorii" ce inca stau in anii 1900.
3 7
[deleted] • 2022-10-30 04:37:53
Acest comentariu a fost șters.
4 2
atc • 2022-10-30 07:51:02
Mai umbla si prin niste sate din Ro.; s-ar putea sa ai surprize.
2 3
nick_name_generic_1014 • 2022-10-29 17:21:58
Mai oameni buni, nu va trebuie decât un gram de inteligenta ca să pricepeți ca este de miliarde de ori de preferat o superputere ca america(ce vine cu democrație, cu drepturile omului, ale femeilor, cu libertate, cu multe lucruri bune) decât o ocupație a unor tari precum Rusia, Afganistan, Coreea de Nord etc, care vin cu pumnul i. Gura, cu violenta ca lege, cu frica în suflet la fiecare respirație. De ce nu puteți face rost de acest gram de inteligenta? Este atât de ușor de priceput!!!
1 18
atc • 2022-10-30 08:06:09
N-ar fi mai bine sa fie lasati oamenii sa-si traiasca viata asa cum vor iei?In "democratie" sau "dictatura"? Daca ridici ochii din lozinci, s-ar putea sa remarci ca nici juma' din omenire nu da doi bani pe "democratia " americana! Au alte culturi, alte religii. In anii ' 50-60 NU democratia i-a salvat pe chinezi si sunt azi unde sunt, ci dictatura lui Mao: le-a dat macar cate un blid de orez ca sa nu mai moara de foame; nu democratia a salvat Coreea de Sud sau Taiwanul in aceiasi ani, ci dictaturile lui Pak Cijan-hi, respectiv Cian Kai-sheck!
5 1
Spiky • 2022-10-30 09:22:50
Uăi băieti, da și tâmpenii voroghești! Mao i-a salvat? Păi în urma celor două ”revoluții”, prima cea ”industrială”, când țăranii s-au transformat în muncitori fierari, au pierit vreo câteva zeci de milioane de chinezi. În urma celei de-a doua ”revoluții”, cea (anti-)”culturală, a dispărut intelectualitatea chineză. Așa că abia prin anii 80 au fost chinezii capabili să primească ajutor de la americani pentru a se re-industrializa. Mao este pe primul loc al criminalității de stat, cu circa 60 de milioane de chinezi morți datorită lui, urmează Stalin cu doar vreo 25, și abia pe locul 3 Hitler - cu doar 8 milioane. Deci ia viteză d-aci că nu te crede nimenea.
1 5
atc • 2022-10-30 20:45:53
Ai macar idee cum arata China inainte de WW II? Victimele-posibil reale- de care vorbesti sunt tributul platit( in dictatura) de un popor de peste 1 mld. oameni pentru a ajunge - nu azi, ci maine- prima economie mondiala! Viziteaza China; mai si citeste, da' nu numai lozinci.Ajuta grav inteligentii! Cat despre "...a dispărut intelectualitatea chineză.",cine crezi ca sustine acest progres impresionant? Iar cu literatura moderna chineza, sunt pline librariile din toata lumea. Vezi si: in razboiul civil din Spania, la cca. 20 mil. populatie, victimele represiunii lui Franco sunt estimate ca fiind intre 60-400.000 oameni.Pare ca Spania- in dicatura ce-a urmat- a progresat si ea.
2 1
Spiky • 2022-11-02 07:47:51
Vezi să nu! Și alte state s-au dezvoltat fără numere impresionante de victime. Acest așa-zis tribut a fost plătit doar în dictaturile comuniste. Ia gândește-te câți dintre cei morți ar fi putut să fie genii care să aducă mult mai multă dezvoltare respectivului popor. Ca să nu mai spunem că respectivii nu aveau deloc în vedere dezvoltarea - nu Mao a dezvoltat China, ci Deng Xiao Ping care a primit ajutorul SUA. Și dacă tot vorbim de dezvoltare, indienii, un popor comparabil ca vechime și cultură cu chinezii, nu au trecut prin dictatura aia și sunt aproape la fel de dezvoltați. Deci argumentele tale nu sunt valide.
0 1
hdd • 2022-10-30 14:52:10
+++ perfect adevărat. Dar se poate fără bombe?
0 0
[deleted] • 2022-10-29 20:05:35
Acest comentariu a fost șters.
2 12
[deleted] • 2022-10-29 21:19:55
Acest comentariu a fost șters.
11 2
Dimash • 2022-10-30 08:55:17
Câte milioane (cred că miliarde) de ruble au pompat bolșevicii în Afganistan?
2 3
Koczka • 2022-10-29 12:11:40
Nici Maia Sandu nu e o sfanta. Ea face parte dintr-un mai vechi proiect Merkel /Putin cand s-a agreat un guvern struto camila in care PAS era intr-o asazisa coalitie cu PSRM, coalitie care normal ca nu a durat. Acum cand Merkel nu mai este la putere vad ca Maia s-a reorientat catre 'sponsori' din SUA. Atentie CIA, Rusia nu pariaza niciodata pe un singur cal, are si varianta de rezerva !
25 9
midufi • 2022-10-30 01:25:12
Faptul ca Maia Sandu e obiectivul trolilor rusnaci ii ridica valoarea. Deci e de bine! Toata popaganda bolsevica trebuie inteleasa exact pe dos.
2 7
hdd • 2022-10-30 14:57:56
n-ai înțeles nimic. Omul spunea că maia e un proiect Putin+Merkel cu rădăcini de pe vremea când cei doi erau prieteni și se pupau ca îndrăgostiții. Și făcea o atenționare retorică spre conducătorii conflictului cum că acest grup reacționar care o destabilizează acum pe Maia, s-ar putea să aibă și backup. O admir pe Maia f mult, aș dori să o fi putut vota în locul ficusului.
1 1
Eu the first • 2022-10-30 03:19:19
Pentru ce-au făcut Dodon și Șor există documente doveditoare. Pentru gargara matale despre Maia Sandu există doar imaginația matale. Occidentul sprijină deschis forțe democratice pe tot globul, și-o face deschis, direct, de decenii. Doar atât că sprijinul ăla constă în cursuri, finanțarea de proiecte civice inițiate local, acțiuni de sprijin și alte activități de gen, nu în finanțarea discordiei și în încercări de rescriere a istoriei recente.
2 6
atc • 2022-10-30 08:22:01
Depinde ce propaganda citesti! I-ai intrebat si pe rusi- nu doar pe-americani- ce documente au?
5 2
Spiky • 2022-10-30 09:25:21
Atacantule, ej tem bel? Le ceri rușilor documente? Păi o să-ți iei un flit de nu te vezi! Acolo nu există baze de date, acolo încă se folosește mașina de scris, că de bătut se bate manual....https://www.bbc.com/news/world-europe-23282308
2 3
atc • 2022-10-30 20:51:20
Culca-te tu- si altii ca tine-"ne-tembeli"- pe urechea aia care n-aude decat propaganda "de bine"! Mai vorbim cand s-or hotara americanii ( ailalti) sa -l trimita pe Zelanski sa semneze pacea!
2 1
Spiky • 2022-11-02 07:51:12
Unu la mână, îți iei flit, că rușii nu prezintă documente din principiu, acolo istoria se rescrie periodic la 10-20 de ani. Și chiar dacă prezintă documente, veridicitatea lor este mai mult decât îndoielnică. În URuSSia nu există adevăr decât în putere - ”pravdu v sila”.
0 1
Spiky • 2022-11-03 07:44:12
Probabil că trăiești în universul paralel al lui Putzler. Ucraineenii luptă nu doar pentru integritatea teritorială a țării lor (garantată de însăși țara agresoare prin Memorandumul de la Budapesta din 1994, prin care Ucraina a renunțat la armele nucleare; dacă le avea, nu avea Putzler oaie să mai atace); luptă pentru existența lor ca popor. Putzler are ca obiectiv anihilarea poporului ucrainean - rușii au avut succes cu românii din Basarabia, transformându-i în ”moldoveni”. Putzler practică etnocidul început de Stalin cu Holodomorul.
0 1
Eu the first • 2022-10-30 10:27:53
Unu la mana, daca aveau ceva, sigur publicau rusii. Doi la mana, la cat de multe minciuni dovedite a emis Rusia de cand a pornit razboiul, cam orice-ar publica Rusia tre' luat ca fiind pe dos. Trei la mana, documente oficiale nu-s propaganda, ci dovezi.
2 4
atc • 2022-10-30 21:06:43
1. Cunosti, cumva, ce scrie si presa ruseasca? Ca pe-aici nu apare. Te-ntrebi de ce 2.Ai si o lista cu minciunile emise de Ucraina( gen: rusii ataca cu rachete centrala atomo-electrica de la Zaporoje-pe care o cucerisera deja; rusii au atacat cu rachete propria inchisoare in care detineau prizonierii de a Azovstal- cu 7o de victime!; s.a.? 3.Cand "documentele oficiale" vor apara in Ro.- nu prin intermediul unei trompete ucrainene( W.P) care ne vinde relatari servite de securitatea ucraineana-ci de la o sursa obiectiva, sigur o sa le cred!Iar tu- si altii ca tine- aveti dreptul sa credeti ce vreti; numai ca, spre deosebire de voi, io-l am si pe stangu: si stau bine pe doua picioare!
2 0
TheBorg • 2022-10-29 12:18:18
"Creșterile de peste cinci ori mai mari ale prețului la gaz" - ori "preturile la gaz de peste cinci ori mai mari", ori "cresterile pretului la gaz de peste cinci ori", nu varza de acolo, din care se intelege ca au fost cresteri de 5 ori mai mari decat alte cresteri anterioare, nu fata de pretul anterior.
3 10
tddrg • 2022-10-29 12:20:35
Nicio surpriză. Era de așteptat. Moldovenii trebuie să aleagă ce vor: secolul 14 sau 21. Cum spunea o reclamă: Viitorul e în mâinile lor.
3 22
atc • 2022-10-30 08:23:38
Esti sigur ca nu-s amestecate alte "maini"?
6 2
Eu the first • 2022-10-30 10:28:29
In mod evident, ale rusilor sunt. Depinde de moldoveni daca le taie sau nu.
1 3
atc • 2022-10-30 21:09:20
O fi evident pentru tine! Eu vorbeam de "alte", ceeace implica cel putzin doua, incluzand-o pe- a rusilor!
2 0
Amariei • 2022-10-29 12:55:37
Romania ar trebui sa faca tot ce poate pentru a atenua criza energetica din Moldova. Nu putem permite ca Moldova sa cada iar sub influenta Moscovei, mujicii o vor implica in razboiul contra Ucrainei cu prima ocazie. Probabil la pachet cu Belarus...
3 21
CristescuPRadu • 2022-10-29 20:53:27
Amariei, 1 - Cine suntem noi ca sa nu permitem ca Moldova 'sa cada iar'sub influienta Moscovei ? 2 - Nici poveste ca Moldova sa fi iesit de sub influienta Moscovei. Se da rotunda ca este pro-occidentala. Baliverne. Daca ar fi iesit de sub influienta Moscovei ar deveni pro-romaneasca nu pro-occidentala. 3 - S-auzim numai de bine !
12 3
midufi • 2022-10-30 01:26:49
Ti-e ciuda, postacel. Lasa sa muriti voi de ciuda. E de bine!
2 5
Dimash • 2022-10-30 11:33:01
Suntem români, știm ce am pățit pe vremea orcilor și moldovenii nu tre să ajungă din nou sub influența orcilor. Dacă va fi așa, Rep. Moldova ar putea fi și anexată de orci. Asta ar însemna să avem graniță directă cu orcii. Nu cred că ne-ar conveni asta.
1 2
atc • 2022-10-30 21:11:32
Nici vorba sa depinda de influenta rusilor! Doar la gaze depind 100%, iar industria e concentrata-n Transnistria ( adica -n Moldova?!)
1 0
atc • 2022-10-30 08:26:07
Sa stii ca ne si-ntreaba cineva daca tu permitzi sau nu!
6 1
BoguMartalogu • 2022-10-29 13:33:14
Despre Simion/Sosoaca nimic ?
4 25
di livio • 2022-10-29 16:36:27
da serviciul de secu al României n-a pompat nimic ca să contracareze serviciul secu rus?...se pare că nu, altfel sigur ne-ar fi spus Washington Post...se pare că serviciul secu român îi ocupat cu dat jos cîți și pus premieri doctoranzi, asta-i ocupația de bază, cel puțin așa zice presa
8 3
europeanul2 • 2022-10-29 18:37:34
Cred ca stie Orbu-Braila unde a bagat Biden banii! Cred ca i-a bagat in mamicuta domniei sale ( a Orbului).
2 9
atc • 2022-10-30 08:29:16
Asta da comentariu! Ii lumineaza pe multi activi de pe-aici!
4 1
CristescuPRadu • 2022-10-29 20:43:31
De ce doreau sa rastoarne guvernul pro-occidental (oare pro-occidental ?) al Rep. Moldova ? Vroiau sa instaleze un guvern pro-romanesc ?
10 4
suleiman • 2022-10-29 22:54:08
De ce ar plăti rușii că sa instaleze un guvern pro românesc!? Hai sa gândim un pic !
1 6
Levellers • 2022-10-29 23:02:45
asteptam o investigatie similara pentru Romania - sa zicem pe o perioada de peste 70 de ani.
1 4
atc • 2022-10-30 08:33:38
Poate c-ar trebui inceput cu investigarea invaziei lu' Traian in ( era sa zic Ro.) zona si cu constructia neautorizata a podului ( nu de pontoane!) de la Drobeta!
5 3
Ibit • 2022-10-30 09:51:46
The Washington Post nu ne spune si cate MILIARDE de dolari a cheltuit CIA pentru " aranjarea " alegerilor din America Centrala , America de Sud si multe alte zone ?
3 3
atc • 2022-10-30 21:13:58
Tu glumesti? Cand in Washington e la Post Biden?!
1 0
INTERVIURILE HotNews.ro