Sari direct la conținut

Scandalul dragării canalului Bâstroe: Transporturile au ridicat problema la Bruxelles / Ce efecte au apărut deja în Deltă după lucrările făcute de ucraineni – surse

HotNews.ro
Gurile Dunării la vărsarea în Marea Neagră lângă localitatea ucraineană Vîlcove, Foto: Oleksandr Shyshko | Dreamstime.com
Gurile Dunării la vărsarea în Marea Neagră lângă localitatea ucraineană Vîlcove, Foto: Oleksandr Shyshko | Dreamstime.com

Ministrul Transporturilor ar fi ridicat problema dragării canalului Bâstroe de către Ucraina la autoritățile europene de la Bruxelles. Sorin Grindeanu a discutat cu Adina Vălean, Comisarul European pentru Transporturi, au spus pentru HotNews.ro surse apropiate discuțiilor. Aceleași surse spun că Vălean ar fi afirmat că „Bruxelles-ul NU va accepta, sub niciun pretext, încălcarea de Ucraina a convențiilor internaționale și bilateriale pe mediu”.

Ministrul Transporturilor îl va informa astăzi pe premierul Nicolae Ciucă despre evoluția situației și îi va pune la dispoziție datele prezentate de companiile din domeniul naval aflate în coordonarea MTI, potrivit surselor amintite.

În prezent, potrivit informațiilor autorităților române, partea ucraineană ar fi dragat până la minimum 7 m pe Canalul Bâstroe, iar partea română nu a fost informată despre lucrările de adâncire.

Ce efecte au apărut deja în Deltă după lucrările de adâncire de pe canalul Bâstroe

În paralel, autoritățile navale ucrainene au anunțat deja armatorii că șenalul are o adâncime de 7 metri, ceea ce permite intrarea pe Canalul Bâstroe a unor nave mari, iar debitele pe brațul Sulina ar fi scăzut deja din cauza lucrărilor făcute de partea ucraineană, ceea ce afectează deplasarea navelor de transport, potrivit surselor amintite.

În plus, dragajale efectuate și pe brațul Chilia pentru a asigura debitele pe Bâstroe provoacă retragerea apei de pe canalele adiacente din Delta Dunării și afectează atât flora și fauna, cât și transportul de pasageri.

„Ucrainenii deversează materialul dragat în Marea Neagră, iar curenții maritimi aduc aceste aluviuni pe Bara Sulina, ceea ce provoacă scăderea adâncimilor. Deja pe Bara Sulina a scăzut adâncimea cu 70 de cm”, potrivit surselor HotNews.ro care amintesc că potrivit Convenției de la Belgrad din 1948 singurul canal navigabil acceptat în Delta Dunării este Canalul Sulina.

Scandalul dragării canalului Bâstroe de către Ucraina

Reamintim, ministerul ucrainean al Infrastructurii anunţă că adâncimea Canalului Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri, „o mare oportunitate pentru capacitatea fluvială a Dunării”, deşi Ambasada Ucrainei la Bucureşti a susţinut că este vorba doar despre lucrări de întreţinere a căii navigabile.

Premierul Nicolae Ciucă a avut luni o primă reacție în scandalul privind lucrările de dragare făcute de Ucraina, spunând că ambasadorul ucrainean la București a fost convocat luni la Ministerul de Externe, pentru a fi solicitată aprobarea Ucrainei ca autoritățile române să meargă să facă verificări.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a anunțat joi că va transmite Comisiei Europene că România se opune intenției Ucrainei – care nu este una nouă – de a face lucrări de dragare pe Canalul Bâstroe, precizând că până acum nu a fost informată de vreo instituție din România despre lucrări de adâncire a Canalului Bâstroe pe care le-ar face acum ucrainenii.

Sursă foto articol:Oleksandr Shyshko|Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro