Sari direct la conținut

Frânele transportului public din București

Contributors.ro
Horia Banescu, Foto: Arhiva personala
Horia Banescu, Foto: Arhiva personala

București: 24 km de bandă dedicată pentru autobuze\troleibuze, 76 de sancțiuni aplicate în 12 luni și 65 de vehicule care au circulat neregulamentar pe o singură bandă de autobuz, în decurs de 60 de minute.

Crearea unui sistem de transport public modern, extins, rapid și predictibil nu depinde doar de înnoirea flotei, ci și de ansamblul fluxurilor care asigură și reglementează acest sistem.

Birocrația, dușmanul transportul public

Somnul autorităților (primărie, politie, etc) încetinește transportul public, încurajează lipsa de bun simț și încălcarea legii.

Reorganizarea traseelor fără analize temeinice

Atribuțiile și competențele în sfera transportului public de persoane din București și Ilfov sunt partajate între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București – Ilfov (TPBI) și patru societăți de transport public.

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București – Ilfov (TPBI)

TPBI este responsabilă de organizarea, gestionarea, monitorizarea și controlul serviciului de transport public, de planificarea serviciului și de acțiunile de asigurare și îmbunătățire a mobilității.

Operatorii de transport public

Realizarea efectivă a serviciului de transport public în București și Ilfov a fost încredințată prin contract către 4 operatori.

Cele 4 societăți care prestează aceste servicii, în baza unor contracte de delegare, sunt:

  • Societatea de Transport București (STB).
  • Serviciul Transport Voluntari (STV).
  • Ecotrans STCM SRL (Chitila).
  • Regio Serv Transport SRL (Buftea).

TBPI este responsabilă de realizarea politicilor de transport public, inclusiv de elaborarea programelor de circulație și reconfigurarea traseelor mijloacelor de transport public în Regiunea București – Ilfov.

Doar că, de la teorie la practică drumul este lung iar în realitate, adesea, analizele detaliate și studiile complexe sunt înlocuite cu decizii politico-birocratice luate pe genunchi.

Studiu de caz – linia STB 783

În a doua parte a anului 2023, Primăria Municipiului București și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București – Ilfov (TPBI) au decis reorganizarea liniei de autobuz care asigură legătura Bucureștiului cu Aeroportul Otopeni (linia de autobuz STB 783).

Astfel, începând cu data de 1 decembrie 2023, linia expers 783 a fost reorganizată, fiind transformată în linia 100 iar traseul a fost reconfigurat.

Doar că, dincolo de triumfalism și exercițiul de imagine, realitatea este cel puțin îngrijorătoare.

Responsabilii cu planificarea și organizarea transportului public (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București – Ilfov și Primăria Municipiului București) nu aveau nici măcar un set de date de bază care să fundamenteze această decizie.

Astfel, TPBI nu deține nici măcar date referitoare la fluxurile de călători care au utilizat linia 783 în anul 2023.

La data la care s-a luat decizia reorganizării traseului liniei (de autobuz) expres 783, dintre Piața Unirii și Aeroportul Otopeni, TPBI avea date despre numărul de pasageri numai pe câteva luni.

Astfel, la 1 decembrie 2023 (data la care linia de autobuz STB 783 a devenit linia 100), structura care are atribuții privind organizarea și planificarea transportului public în București (TBPI) deținea date privind numărul de călători care au utilizat această linie expres pentru aproximativ 4 luni, respectiv pentru perioada 25.07.2023 – 01.12.2023 (1.450.090 pasageri).

Cum pot schimbările planificate să îmbunătățească sistemul de transport public și să crească atractivitatea acestui serviciu, dacă responsabilii nu au nici măcar imaginea acelui sistem sau a unor componente ala sale?

Deși Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București-Ilfov (TPBI) are la dispoziție pe lângă mijloace clasice de stabilire a numărului de pasageri și unele moderne, inclusiv sisteme de numărare a călătorilor, dispune de aproximativ 160 de angajați iar cuantumul salariilor în ultimii 2 ani a fost de aproximativ 21 milioane de lei (peste 4 milioane de euro).

Cu un serviciu de transport public planificat pe genunchi, fără analize detaliate, fără date și informații complexe, fără un sistem performat de modelare a datelor (lipsit și de informații elementare) este garantat eșecul transportului public în competiția cu autoturismele personale și cu mijloacele de transport alternativ.

Dar birocratia merge înainte și autoritățile pot poza triumfalist lângă mijloace noi de transport public.

Benzi dedicate pentru transportul public. Sau pentru “speciali”?

La nivelul Capitalei există aproximativ 24 km de benzi dedicate transportului public rutier.

Inclusiv cele realizate în stațiile STB.

În funcție de modul de organizare, culoarele de transport public sunt de două tipuri:

  • Culoare identificate prin indicatoare și marcaje rutiere.
  • Culoare identificate prin indicatoare și separate de restul fluxurilor rutiere (de regulă prin bolarzi).

Numai că nu întotdeauna semnalizarea rutieră și benzile dedicate transportului public sunt respectate de toți participanții la trafic.

Și atunci, pe lângă educație și măsuri de informare este necesară și intervenția forței legii, inclusiv prin sancțiuni.

Doar că aici apare o dublă problemă:

  • Pe de o parte, legată de ineficiența administrativă.
  • Pe de altă parte, legată de ineficiența legislativă.

Citeste restul articolului pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro