Sari direct la conținut

Ce s-a schimbat în cea mai sancționată țară din lume. Lucrurile pe care rușii nu se așteptau să le piardă

HotNews.ro
Piata Rosie din Moscova, Foto: Nikolay Vinokurov / Alamy / Profimedia Images
Piata Rosie din Moscova, Foto: Nikolay Vinokurov / Alamy / Profimedia Images

​Sancțiunile occidentale impuse Rusiei ca formă de pedeapsă pentru invadarea Ucrainei nu au avut impactul colosal la care se așteptau liderii europeni, însă cetățenii de rând resimt anumite restricții care le-au schimbat viața cotidiană, notează The Moscow Times. Piața chiriilor s-a prăbușit în Moscova, rețetele unor dulciuri au fost schimbate, un crematoriu a fost închis, viteza de internet a scăzut pe telefoanele mobile. Acestea sunt doar câteva din problemele venite în urma măsurilor represive luate împotriva Federației Ruse.

UE a impus sancțiuni fără precedent împotriva Rusiei ca răspuns la invadarea neprovocată și nejustificată a Ucrainei la 24 februarie și la anexarea ilegală a regiunilor Donețk, Lugansk, Zaporijie și Herson. La acestea se adaugă și cele impuse de alte țări, cum ar fi SUA și Australia.

Economia Rusiei nu s-a prăbușit așa cum au prezis analiștii, Vladimir Putin căutând mereu noi modalități de a scăpa de aceste măsuri pentru a-și alimenta mașinăria de război.

Acum, la mai bine de nouă luni de când Putin a ordonat invadrea Ucrainei, cei care resimt penuria de bunuri sunt cetățenii simpli din cea mai sancționată țară din lume, unde din cauza măsurilor restrictive unele rețete de dulciuri au fost modificate, viteza la internet este mai mică, pe străzi circulă mai puține autobuze, iar mai multe crematorii s-au închis.

Rețete schimbate

O fabrică de dulciuri din orașul Perm din Munții Ural, una dintre cele mai mari din regiune, a fost nevoită să schimbe rețeta unor produse deoarece sancțiunile occidentale au oprit importul ingredinte principale.

„Există materii prime care, în mod obiectiv, nu pot fi produse în Rusia. De exemplu, boabele de cacao nu cresc aici”, a declarat Boris Shvaytser, directorul fabricii de dulciuri, într-un interviu acordat postului local de știri 59.ru. „[Obținerea] multor ingrediente a devenit problematică”.

Și nu doar schimbarea rețetelor a fost o provocare venită la pachet cu sancțiunile occidentale. Fabrica a fost nevoită să caute noi echipamente după ce furnizorii din Italia, Germania și Marea Britanie au întrerupt colaborarea.

Viteză mică la internet

Viteza internetului de mare viteză pe telefoanele mobile din Rusia a scăzut față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit unui studiu publicat în martie de agenția rusă de analiză a informațiilor TelecomDaily.

Iar problemele legate de viteza internetului se vor multiplica pe măsură giganții europeni din domeniul telecomunicațiilor, cum sunt Nokia și Ericsson, au ieșit de pe piață, o piedică în modernizarea rețelelor rusești.

Unii operatori de telefonie mobilă din Rusia au reprofilat frecvențele folosite pentru rețelele 3G pentru servicii LTE, a relatat în luna noiembrie ziarul pro-Kremlin Izvestia, dar experții susțin că această soluție nu va rezolva problema pe termen lung.

Crematoriu închis din cauza sancțiunilor

Un crematoriu din orașul Voronej, situat în sud-vestul Rusiei, a fost închis în luna noiembrie după ce singura sa cameră de incinerare, produsă în Cehia, s-a stricat.

Nu este clar dacă va putea fi redeschis, deoarece cuptorul defect nu poate fi înlocuit din cauza unei interdicții a Uniunii Europene privind exportul de bunuri de înaltă tehnologie în Rusia.

Specialiștii ruși și reprezentanții furnizorului ceh de echipamente de incinerare, Tabo-CS, lucrează la repararea cuptorului, dar nu se poate estima data la care ar putea fi repornit crematoriului, potrivit site-ului de știri De Facto.

Potrivit producătorului, echipamentul de incinerare din Cehia este folosit în zeci de alte orașe din Rusia, inclusiv în Sankt Petersburg și Novosibirsk.

Zeci de orașe nu mai au autobuze

Operatorii de transport local din 84 de orașe din Federația Rusă au anulat până la 200 de rute de autobuz și troleibuz în acest an, potrivit unui studiu realizat de compania Simetra.

Unul dintre motivele acestor schimbări este reprezentat de întreruperile lanțurilor de aprovizionare din cauza sancțiunilor, care au avut un impact și asupra producătorilor de vehicule din Rusia.

De exemplu, activitatea uzinei de construcție de vagoane de marfă Tikhvin din regiunea Leningrad a fost suspendată mai mult de două luni în timpul verii, deoarece a rămas fără rulmenți cu bile fabricate în SUA, care sunt esențiali în procesul de fabricație.

Rusia nu are plastic pentru noile carduri de identitate

Rusia încearcă de aproape un deceniu să înlocuiască sistemul intern de pașapoarte cu un card național de identitate digital, iar noile carduri de plastic urmau chiar să fie testate în unele regiuni în acest an, dar sancțiunile occidentale au forțat autoritățile să pună în stand-by acest proiect pe termen nelimitat.

Printre motivele acestei întruperi se numără faptul că Rusia nu poate produce suficiente cipuri și plastic pentru a realiza cardurile, potrivit Forbes Rusia.

În centrele comerciale și clădirile de birouri a început să bată vântul

Numărul de spații libere în clădirile de birouri și centrele comerciale din Rusia continuă să crească ca urmare a retragerii marilor retaileri străini.

Se estimează că ponderea spațiilor vacante din centrele comerciale din Moscova va ajunge la 17% până la sfârșitul anului, potrivit datelor firmei de consultanță imobiliară NF Group, citate de cotidianul rusesc economic Kommersant la începutul lunii decembrie.

Și 12% din clădirile de birouri din Moscova vor fi goale până la sfârșitul anului, potrivit unui reprezentant al firmei de consultanță CORE.XP, citat tot de de Kommersant.

Piloții ruși nu mai au acces la pregătire

Piloții de linie din Rusia nu prea mai au unde să se pregătească după ce compania aeriană Turkish Airlines a interzis piloților ruși să folosească dispozitivele sale de pregătire pentru simularea zborurilor.

Turkish Airlines a luat această decizie de teama de a nu deveni ținta unor sancțiuni din partea Agenției pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană.

Decizia Turciei are un impact semnificativ, deoarece nu toate tipurile de dispozitive de pregătire pentru simularea zborurilor sunt disponibile în Rusia sau în statele ”prietenoase”, potrivit experților consultați de publicația independentă The Insider.

Urmărește ultimele evoluții din ziua 291 a războiului din Ucraina LIVETEXT pe HOTNEWS.RO

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro