Sari direct la conținut

De ce avioanele de luptă F-16 nu sunt „gloanțe de argint” pentru Ucraina în războiul cu Rusia

HotNews.ro
F-16 Fighting Falcon, Foto: Tsgt. Timothy Dischinat/U.S. Air / Zuma Press / Profimedia
F-16 Fighting Falcon, Foto: Tsgt. Timothy Dischinat/U.S. Air / Zuma Press / Profimedia

Ucraina pare că a primit un prim semnal că va poate visa la avioane de vânătoare F-16 fabricate în SUA, după ce președintele american Joe Biden a declarat că sprijină programele comune de antrenament aliate pentru piloții ucraineni pe aeronavele multirol. Cu toate acestea, Kievul nu a obținut încă angajamente specifice și publice pentru livrarea acestora. Îndeplinirea dorinței armatei ucrainene, însă nu este o soluție pentru a câștiga războiul, susțin experți americani într-o analiză CNN.

Declarațiile lui Biden de la summit-ul G7 din Japonia au venit la câteva zile după ce Marea Britanie și Olanda au declarat că formează o „coaliție internațională” pentru a ajuta Ucraina să achiziționeze avioane F-16, în timp ce încearcă să își îmbunătățească apărarea împotriva atacurilor aeriene rusești, notează CNN.

Avioanele F-16 ar reprezenta o îmbunătățire a aeronavelor din epoca sovietică, aflate în prezent în flota ucraineană.

Zelenski a salutat decizia lui Biden, spunând că „acest lucru va îmbunătăți foarte mult armata noastră în cer”.

Dar analiștii au avertizat că avioanele nu sunt „gloanțe de argint” și au vulnerabilități pe care Moscova le cunoaște bine și pe care le putea exploata.

Așteptări prea mari de la F-16

Un pilot care încă stă la manșa unui avion de luptă F-16 a declarat pentru CNN că așteptările ucrainenilor, de fapt, ar putea fi mult prea mari.

„La întrebarea dvs. cu privire la faptul dacă F-16 va face diferența. Nu va face”, a declarat pilotul sub protecția anonimatului pentru că nu este autorizat să vorbească pe acest subiect.

Serhii Holubțov, un comandant ucrainean al forțelor aeriene a declarat că Ucraina are mare nevoie de avioane de luptă F-16, pe care le-a descris drept „de patru sau cinci ori” mai eficiente decât avioanele din epoca sovietică utilizate în prezent de Ucraina, potrivit Reuters.

F-16, cel mai popular avion de luptă în lume

F-16 este un avion multirol capabil să execute misiuni de apărare a spațiului aerian, misiuni de lovire a țintelor terestre și maritime în toate conditiile meteo, ziua și noaptea, precum și misiuni de cercetare aeriană.

Forțele aeriene americane numesc F-16, a intrat în serviciu pentru prima dată în anii `70, un „sistem de armament relativ ieftin și de înaltă performanță”.

Mii de avioane au fost construite de-a lungul deceniilor, iar sute de avioane au fost exportate în întreaga lume.

Potrivit directorului World Air Forces al Flight Global, aproape 2.200 de F-16 sunt active în întreaga lume în acest moment, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă de pe întreaga planetă, cu 15% din flota mondială.

„ Există și alte avioane mai capabile decât F-16”

Se așteaptă ca avionale de luptă F-16 care ar putea ajunge în Ucraina să fie versiuni mai vechi care au fost în flotele aliaților SUA, în special în cele din Europa de Vest.

Analiștii spun că avioanele F-16 pe care le-ar primi Ucraina nu sunt cele mai vechi, ci avioane care au au primit îmbunătățiri la avionică și software.

Ucraina a declarat că are nevoie de aproximativ 200 de avioane de luptă F-16.

„Există un excedent de F-16 în națiunile occidentale, care oferă o disponibilitate imediată și un traseu logistic bine stabilit”, a declarat Robert Hopkins, un fost pilot al US Air Force.

„Există și alte avioane mai capabile decât F-16, dar acestea sunt mai puține și nu sunt disponibile pentru transfer”, a adăugat Hopkins.

Olanda, răspunsul cel mai la îndemână

Fostul pilot probabil că se referă la F-35 și F/A-18 de fabricație americană sau un avion Rafale al Forţelor Aeriene Franceze. Și mai sunt și altele care sunt mai puțin cunoscute.

„Cea mai bună aeronavă din punct de vedere tehnic ar fi, fără îndoială, Grippen-ul suedez, datorită capacităților sale de luptă, capacității de a opera din baze austere și întreținerii mai ușoare”, a declarat Peter Layton, membru al Griffith Asia Institute și fost ofițer al Forțelor Aeriene Regale Australiene, referindu-se la avionul Gripen, un avion multirol cu greutate redusă, monomotor, fabricat de compania aeronautică SAAB din Suedia.

„Cu toate acestea, rata anuală de producție a acestora este scăzută și nu există niciunul disponibil”.

Layton a dat Olanda ca exemplu de felul în care avionul F-16 ar putea fi cel mai simplu răspuns pentru Ucraina.

„Olandezii (au) aproximativ 40 de F-16 la îndemână. Aceste avioane olandeze au fost modernizate progresiv, au radare și sisteme de avionică relativ moderne și sunt capabile să folosească arme avansate”, a precizat Layton.

Probleme la întreținerea avioanelor de luptă F-16

Analiștii spun că numărul mare de avioane F-16 active în întreaga lume înseamnă că au un traseu logistic stabilit și un număr bun de piese de schimb disponibile, componente importante pentru a menține avioanele capabile de luptă.

Dar tot experții observă că pentru un avion de luptă modern precum F-16, instruirea personalului de întreținere poate dura mai mult decât instruirea piloților.

„Cred că este posibil să înveți un pilot ucrainean capabil să piloteze un F-16 în trei luni”, a spus Layton.

Dar „pregătirea personalului de întreținere poate dura luni sau ani, în funcție de nivelul dorit de competență”, potrivit unui raport din martie despre posibilele transferuri F-16 de la Serviciul de Cercetare al Congresului.

Raportul amintește că un F-16 are nevoie de 16 ore de întreținere pentru o singură oră de zbor.

„Să înveți să pilotezi un F-16 este doar o parte a bătăliei”

Avioanele F-16 sunt ușor de învățat cum să zboare, dar utilizarea lor eficientă într-un „mediu dinamic de amenințare” ar putea dura ani de zile, potrivit pilotului de F-16, care a vrut să rămână anonim.

„Să înveți să pilotezi un F-16 este doar o parte a bătăliei. Piloții americani învață mai întâi să zboare, apoi învață cum să conducă două F-16, apoi patru F-16. Acesta este un proces de mai mulți ani, și asta doar pentru unitatea tactică de bază de angajare”, a declarat pilotul de F-16.

Layton a declarat că actualii piloți de avioane de vânătoare cu reacție ai Ucrainei s-au dovedit pricepuți și ar putea „învăța la locul de muncă” în avioanele F-16 dacă se vor limita pe termen scurt la apărarea aeriană, doborând avioanele sau rachetele rusești intruzive.

„Teoria mea pică dacă încercăm să-i învățăm să atace la sol la joasă altitudine, noaptea/în orice condiții meteorologice, folosind sisteme cu infraroșu și bombe ghidate cu laser; acest lucru ar dura mai mult”, a spus Layton.

Piste proaste pentru F-16 și armament costisitor

De asemenea, se pune întrebarea unde ar putea fi baza pentru avioanele F-16 pe care Ucraina le-ar primi din partea aliaților occidentali.

„Pentru a aduce avioane occidentale, Ucraina ar putea fi nevoită să refacă și, eventual, să extindă o serie de piste, un proces pe care Rusia l-ar detecta probabil. Dacă doar câteva aerodromuri ar fi adecvate și în locații cunoscute, atacurile concentrate ale Rusiei ar putea împiedica zborul avioanelor F-16 ucrainene”, au scris analiștii RAND Corp. John Hoehn și William Courtney într-o postare pe blog la începutul acestei luni.

Presupunând că Ucraina poate depăși obstacolele logistice și de întreținere și poate găsi piste sigure de pe care să folosească avioanele F-16, Kievul are totuși nevoie de armamentul potrivit pentru a fi eficient împotriva avioanelor de luptă cheie pe care le folosește Rusia, precum Su-25 și MiG-31, spun analiștii.

Armamentul occidental avansat pentru avioanele F-16 ar fi costisitor. De exemplu, o singură rachetă aer-aer cu rază medie de acțiune avansată (AMRAAM) costă aproximativ 1,2 milioane de dolari, precizează CRS, adăugând că este nevoie de aproximativ doi ani pentru a fabrica una.

„Niciun avion nu va schimba cursul războiului”

În ciuda tuturor posibilelor dezavantaje ale avioanelor de luptă F-16, Hopkins a spus că se duce un război politic și că este nevoie de victorii în acest spațiu de luptă.

Obținerea de F-16 de către Ucraina ar demonstra „o colaborare politică și diplomatică puternică între mai multe țări occidentale (și în special NATO)”, a spus el.

Layton a spus că Ucraina trebuie să aibă și ea o viziune pe termen lung pentru că aeronavele din epoca soviectică se uzează sau sunt pierdute în luptă.

„În timp, nu va exista o forță aeriană ucraineană eficientă în luptă. Au nevoie de noi aeronave pentru viitoarele sarcini de apărare aeriană”, a spus Layton.

Pilotul de F-16 consideră că avioanele de luptă pe care ar putea aliații să le furnizeze Kievului nu vor grăbi sfârșitul războiului.

„Obținerea de F-16 de către ucraineni va fi o creștere a moralului și va adăuga o anumită capacitate de luptă limitată, asta e tot”, a spus pilotul.

„S-ar putea să facă câteva lovituri în următorul an și să aibă câteva victorii, dar niciun avion nu va schimba cursul războiului”.

Urmărește ultimele evoluții din a 453-a zi a războiului din Ucraina LIVETEXT pe HOTNEWS.RO.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro