Sari direct la conținut

Structura anului școlar, modificată radical: Cinci module de învățare, în loc de semestre, și cinci vacanțe / Cîmpeanu: Vrem să renunțăm la obligativitatea tezelor semestriale

HotNews.ro
Sorin Cimpeanu, Foto: Guvern
Sorin Cimpeanu, Foto: Guvern

Structura anului școlar va fi schimbată radical – în loc de semestre vor exista 5 module de învățare, care vor alterna cu cinci vacanțe, a anunțat miercuri ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Tezele ar urma să dispară și să existe două evaluări standardizate, la începutul și la finalul anului școlar, însă în acest sens nu a fost luată o decizie finală, urmând să fie modificat Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).

Structura anului școlar va suferi modificări drastice, care vor fi făcute începând cu anul școlar 2022-2023.

Noul an şcolar va începe în prima zi de luni din septembrie (4 septembrie 2023) şi se va încheia în 16 iunie.

O altă noutate este şi introducerea, pe lângă programul Şcoala Altfel, şi a programului Săptămâna Verde. Acesta va fi inclusă în modulele 4 și 5, la alegerea școlilor.

De asemenea, Ministerul Educaţiei vrea să modifice şi regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitare, astfel încât să fie eliminate tezele semestriale, care să fie înlocuite cu evaluări standardizate, la începutul şi la sfârşitul anului şcolar.

Cum va arăta noua structură a anului școlar:

  • Modulul 1 de învățare : 5 septembrie – 21 octombrie
  • Vacanța de toamnă pentru toți elevii: 24-30 octombrie
  • Modulul 2: 31 octombrie – 22 decembrie
  • A doua vacanță, cea de iarnă: 23 decembrie – 8 ianuarie 2023
  • Modulul 3: Va începe în 9 ianuarie și se va derula până în luna februarie
  • A treia vacanță – de o săptămână – poate fi acordată în a doua săptămînă, în a treia săptămînă sau în a patra săptămână din februarie, la decizia fiecărui inspectorat școlar
  • Modul 4: Începe după vacanța din februarie și se va desfășura până în preajma sărbătorilor de Paște
  • A patra vacanță : 8 aprilie –23 aprilie
  • Modulul 5, ultimul: 24 aprilie – 16 iunie
  • Vacanța de vară – 17 iunie – 4 septembrie

Declarațiile lui Sorin Cîmpeanu despre structura anului școlar:

  • Apreciez implicarea specialiștilor în științele educației. Am ajuns la un consens care poate fi confirmat de către orice expert cu minimum de noțiune în pedagogie modernă
  • Este vorba despre nevoia de a alterna module de învăţare, de 6,7,8 săptămâni, cu module de repaus. În acest fel, putem să ne adaptăm pe specificul anului şcolar din RomâniaPropunerea agreată este ca şcoala să înceapă în 5 septembrie, cu un prim modul de învăţare. După o perioadă de câteva săptămâni, elevii ar urma să intre în vacanţă la finele lunii octombrie, astfel ca în perioada 24-30 octombrie să fie prima vacanţă, acordată tuturor elevilor şi preşcolarilor
  • Urmează modulul 2 de învățare, până în preajma sărbătorilor de iarnă
  • A doua vacanță va fi în perioada 23 decembrie – 8 ianuarie
  • Modul 3 va fi din 9 ianuarie și până în februarie, când va fi a treia vacanță de o săptămână, care poate fi acordată în a doua, a treia sau a patra săptămâna din lună în care va decide inspectoratul școlar
  • Urmează un al patrulea modul, apoi vacanța de Paște, în perioada 8-23 aprilie
  • După această vacanță va fi ultimul modul de învățare – 5. Apoi, va începe vacanța de vară până în prima zi de luni din septembrie
    Avem o altă noutate – pe lângă Şcoala Altfel, avem şi Săptămâna Verde. Această săptămână va putea fi introdusă în structura anului şcolar 2022-2023, în modulele 4 şi 5 de învăţare, când şcolile vor avea libertatea să îşi aleagă, în funcţie şi de condiţiile climatice. Vom introduce în şcoli prezentări făcute de personalul care este abilitat să prezinte aceste elemente de mediu într-o manieră foarte atractivă
  • Avem în plan şi alte astfel de acţiuni pentru introducerea specialiştilor în şcoli, precum Educaţia Financiară

Vor fi eliminate tezele semestriale

  • Având în vedere relevanţa tezelor semestriale, având în vedere această structură a anului şcolar cu cele cinci module de învăţare, alternate cu perioade de repaus, intenţionăm să revizuim regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitar (ROFUIP), în sensul renunţării la obligativitatea tezelor semestriale
  • Sunt convins că fiecare profesor ştie bine, uneori ştie foarte bine când să îşi planifice aceste evaluări, pe parcurs, de-a lungul anului şcolar, coroborat şi cu această structură pe cinci module
  • De asemenea, am luat act şi de solicitarea elevilor, pe care o susţin, aceea a unei evaluări standardizate, sumative la final de an şcolar şi solicită elevii şi o evaluare standardizată, predictivă, la început de an şcolar
  • Este un model pedagogic pe care îl avem în atenţie şi împreună cu specialişti în ştiinţele educaţiei îl vom analiza şi îl vom implementa încă din anul şcolar 2022 – 2023, prin modificarea ROFUIP
  • Mediile semestriale vor dispărea. Mediile vor fi încheiate la finalul anului școlar
  • Vor fi evaluări standardizate la început și final de an școlar. Vor conta la medie? Vor face parte din modificarea Regulamentului, care urmează să fie făcută
  • Acum a fost validată structura anului școlar, se analizează și modificarea Regulamentului. Sunt două lucruri separate
  • Aceste evaluări standardizate vor fi digitalizate – corectarea va fi făcută de alți profesori, nu de cei de la clasă, în alte județe. Va exista un proiect pilot. Elevii nu vor fi afectați

Ce argumente sunt pentru aceste modificări, care bulversează?

  • Elevul va sta în centrul preocupărilor
  • Legat de folosirea cuvîntului bulversare, poate ne mai gîndim dacă vrem o reformă sau nu
  • Nu se numește bulversare, se numește a veni în sprijinul elevilor
  • Degeaba faci aceste schimvări necesare, dacă în septembrie 2023 nu vom avea și un plan cadru și un curriculum
  • Ministerul Educației nu își propune să se substituie fiecărui profesor
  • Sunt schimbări radicale, care trebuie făcute după o analiză amănunțită

Aeste evaluări vor fi trecute ca note, medie?

  • Nu este încă stabilit, nu vreau să mă substitui experților în educație. tema acestei conferințe este modificarea anului școlar
  • Alte elemente vă vom comunica atunci cînd vor exista, îndată ce vor fi gata
  • Copiii vor ști din timp, vă asigur

––––––––––

Despre actele normative vizînd educația adoptate ăn ședința de iercuri a Guvernului:

  • În ședința de azi s-au adoptat 7 proiecte de HG vizând educația
  • S-a aprobat înființarea unui spital în structura UMF din Târgu Mureș
  • S-a actulizat nomenclatorul domeniului de master și licență, este o actualizare anuală, în funcție de concluziile ARACIS
  • Se pot depăși cu 20% locurile în universități, pentru cetățenii ucraineni
  • Modificări și pentru școli: prin excepție față de numărul de elevi ce pot fi școlarizați, se adaugă locuri pentru elevii ucraineni dacă vor dori. S-a depășit numărul de 1.000 de copii uraineni înscriși în calitate de audient și există 50 de cadre didactice ucrainene. Aeste locuri vor fi adăugate suplimentar, fără a fi afectate locurile stabilite pentru elevii români
  • Vor fi 1.391 de școli care vor fi finanțate cu aproape 190 de milioane euro, într-o primă fază a PNRR, pentru a implmenta măsuri de reducere a abandonului școlar. Dintre acestea, doar 3 sunt colegii naționale, care se confruntă cu un risc mare de abandon școlar
  • Am emis un ordin de ministru prin care sunt definite standardele de dotare a claselor și a laboratoarelor – o reformă radicală ar fi trecerea de la creta pe tablă la tabla interactivă. Aceste table pe care le dorim în toate clasele nu necesită un efort de folosire, pot fi utilizate și de către cadrele didactice mai puțin familiarizate cu tehnologia
  • Prin definirea acestor standarde de echipare, lăsăm libertate școlilor
  • Sunt 3 jaloane îndeplinite de Ministerul Educației la terme, prin PNRR

………………………….

Anul școlar 2022-2023 ar urma să înceapă în 5 septembrie și să se încheie în 16 iunie, iar structura acestuia să fie modificată radical, printre propunerile analizate fiind înlocuirea semestrelor/trimestrelor cu cinci module de învățare, între care să fie intercalate cinci vacanțe.

Conform surselor edupedu.ro, nu există încă o soluție concretă privind modalitatea de evaluare a elevilor într-o astfel de structură a anului școlar.

Una dintre propuneri, în cazul în care s-ar opta pentru o astfel de modificare a anului școlar, este ca tezele să fie eliminate și înlocuite cu evaluări periodice, scrie educatieprivata.ro.

Anul școlar următor 2022-2023 ar urma să fie mai lung – să înceapă în 5 septembrie și să se încheie în 16 iunie, adică să aibă 36 de săptămâni, față de 34.

Prima vacanță ar urma să aibă loc, pentru toți elevii, la finalul lunii octombrie și să fie de o săptămână, declara, în februarie, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. El preciza că, în total, vor fi cinci vacanțe.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro