Sari direct la conținut

Studenţii cer Guvernului să abroge prevederile „ordonanței trenuleț” care limitează reducerea la transportul feroviar şi auto

HotNews.ro
Studenţii cer Guvernului să abroge prevederile „ordonanței trenuleț” care limitează reducerea la transportul feroviar şi auto
Studenți în Gara de Nord. Inquam Photos / Ovidiu Micsik

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) solicită guvernanţilor să abroge prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului care limitează aplicarea reducerii de 90% de care dispun studenţii pentru transportul intern feroviar şi auto. Impactul acestei măsuri asupra reducerii deficitului bugetar este „infim”, transmite ANOSR, citată de News.ro.

„Blocajele de la ghişee, situaţiile problematice şi dificultăţile create pentru studenţi, unele incertitudini legate de interpretarea prevederilor ordonanţei pentru care încă nu s-au găsit răspunsuri clare, eliminarea posibilităţii de achiziţionare a biletelor în online şi timpul îndelungat necesar rezolvării tuturor situaţiilor menţionate anterior denotă o ignoranţă nejustificată de care guvernanţii dau dovadă, în special raportându-ne la faptul că impactul bugetar pe care îl are această măsură asupra reducerii deficitului bugetar este infim”, se arată într-un comunicat de presă al Alianţei Studenţilor.

Aceste măsuri sunt adoptate „în lipsa unor mecanisme de operaţionalizare a prevederilor” şi conduc la concluzia că deciziile Executivului „nu se bazează pe dovezi şi analize concrete, ci pe raţiuni arbitrare”, cred membrii ANOSR.

„Nu există argumente raţionale pentru care aceste austerităţi ar trebui să rămână în vigoare”, crede ANOSR care spune că a solicitat Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) informaţii referitoare la subvenţiile acordate pentru transportul feroviar al studenţilor, astfel încât să poată indentifica „impactul real al facilităţii asupra bugetului de stat”.

ANOSR mai transmite că pentru a evita trenarea procesului până la primirea datelor, a apelat la analizarea datelor colectate de ANOSR în trecut şi informaţiilor ce se pot identifica în spaţiul public cu privire la cheltuielile bugetare şi valoarea subvenţiilor acordate pentru transportul feroviar al studenţilor.

Astfel, studenţii atrag atenţia că din anul 2017, având în vedere că până în 2020 studenţii beneficiau de gratuitate, valoarea subvenţiilor şi facilităţilor acordate pentru transportul feroviar al acestora nu a depăşit niciodată pragul de 0,1% din valoarea totală a bugetului general consolidat sau 0,03% din valoarea produsului intern brut al României.

Potrivit ANOSR, între anii 2017-2019, când transportul feroviar al studenţilor era subvenţionat integral de la bugetul de stat, media cheltuielilor acoperite pentru această facilitate reprezenta 0,069% din valoarea bugetului general şi doar 0,024% din valoarea PIB.

„Scăderea impactului bugetar prin această măsură rămâne sub semnul întrebării şi dacă ne raportăm la ultimii doi ani, 2023 şi 2024. Conform datelor publicate de trustul de presă Edupedu, cheltuielile acoperite pentru subvenţionarea transportului feroviar al studenţilor, în contextul aplicării reducerii de 90% pe toate rutele feroviare în anul 2024, reprezintă doar 0,027% din valoarea totală a bugetului general consolidat şi doar 0,01% din PIB, iar în anul 2023 valoarea subvenţiilor reprezenta 0,021% din buget şi 0,008% din PIB”, afirmă membrii ANOSR.

ANOSR susţine că soluţia rămâne în continuare abrogarea prevederilor O.U.G. nr. 156/2024 care „limitează dreptul legitim al studenţilor de a beneficia de transport feroviar redus cu 90%, deoarece nu există niciun argument justificat pe care Guvernul îl poate susţine în legătură cu menţinerea dispoziţiilor”.

„Astfel, ţinând cont de impactul bugetar infim, problemele create cu privire la accesarea acestei facilităţi de către studenţi, blocajele şi timpul lung de reglementare şi operaţionalizare a măsurilor, solicităm guvernanţilor retragerea măsurilor restrictive legate de reducerea studenţilor la transportul feroviar impuse prin ordonanţa de urgenţă”, se mai arată în acelaşi comunicat.

INTERVIURILE HotNews.ro