Tânărul regizor român din New York care le explică americanilor pe Instagram / TikTok cum e țara lui: „Am observat că mulți români de aici sunt indiferenți”
În 2021, un video despre pandemie făcut de tânărul Eduard Florin Ilie a fost selectat la 33 de festivaluri de film și a câștigat la 24 dintre ele. A obținut inclusiv un premiu la Cannes la categoria scurt metraje. Ulterior, tânărul a ajuns să filmeze și pentru spectacolele Lady Gaga sau Versace.
- Eduard Ilie a ajuns cunoscut pe Instagram și TikTok cu video-uri prin care încearcă să le arate americanilor cum sunt românii.
- Majoritatea reacțiilor au fost pozitive, dar nu au lipsit nici: „Ne faci de rușine, bă prostule” sau „Sunt român, normal că fur portofele”.
Eduard Ilie (sau „edsta” pe Instagram) are 31 de ani și s-a mutat de la vârsta de 8 ani în Atlanta, SUA, acolo unde locuiau deja unchiul și mătușa sa. Tatăl său a avut mai multe job-uri, de la construcții la șofer de tir, în timp ce mama a lucrat ca menajeră.
„Ambii, dar mai ales tata, m-au îndrumat să-mi urmez întotdeauna visele”, zice el.
După terminarea liceului, Eduard nu și-a mai continuat studiile. „M-am gândit atât la argumente pro, cât și contra pentru a mă înscrie la o Facultate de Artă, dar am ales să mă mut în Los Angeles pentru a-mi urma o carieră de freelance în domeniul filmului și a-mi face un nume pe cont propriu”, povestește Eduard.
„Am filmat scurte videoclipuri muzicale, am experimentat cu efecte speciale practice și digitale, și chiar am creat câteva schițe de scurtmetraj din diferite genuri, precum comedie, acțiune și horror”, adaugă el.
Odată cu adolescența, Eduard și prietenul lui cel mai bun, a cărui mamă cunoștea mulți oameni în Georgia și i-a recomandat, au început să facă primii bani din pasiunea lor. Mai exact, au filmat la diferite evenimente sau nunți, pentru diverși clienți.
La 21 de ani, tânărul s-a mutat din casa părinților în Los Angeles, alături de un alt creator de conținut din Canada, care-i era prieten.
„Aici am fost introdus în lumea actoriei, pe post de figurant, fapt care mi-a oferit oportunități de a lucra la diverse proiecte de televiziune și film și de a fi plătit. Asta m-a ajutat să-mi permit chiria, benzina, mâncarea și alte cheltuieli necesare”, subliniază Edsta.
El a reușit să-și facă conexiuni în domeniu chiar înainte de a ajunge în LA, așa că datorită lor a avut posibilitatea de a lucra în diferite proiecte creative, alături de modele, creatori de conținut, actori, cât și artiști precum Victoria Justice, Bella Thorne și Nick Jonas.
În 2021 a făcut un scurtmetraj care a câștigat un premiu la Cannes
Când a împlinit 24 de ani, Edsa s-a mutat în New York pentru a-și continua pasiunea. În 2021, alături de un prieten și partener de film, Fesal Jaber, au lucrat la un scurtmetraj, un thriller psihologic fictiv, bazat pe vaccinul anti-COVID, „Take The Vax.”
Odată lansat pe YouTube, în august 2021, filmul s-a dovedit a fi un succes – a fost selectat în cadrul a 33 de festivaluri de film și a câștigat la 24 dintre ele, inclusiv „Grand Winner” la Cannes, la categoria scurtmetraj, pentru „Cel mai bun pe tema COVID”.
„Este un proiect care mă face tare mândru, deși, ca orice regizor, dacă mă uit în urmă, cred că puteam face lucrurile și mai bine. Însă, având în vedere bugetul redus, restricțiile COVID care ne-au pus piedici, cât și echipa formată din mine și actor/producător, cred că rezultatul a fost super. Este un thriller fictiv și controversat, cu o durat de aproximativ 15 minute, bazat pe campania de vaccin anti-COVID, unde personajul principal este urmărit de un vaccin care-l sperie și care-l convinge să se vaccineze pentru a-și căpăta parte din drepturi ca un civil normal”, subliniază el.
A filmat la show-urile ținute de Lady Gaga
Cât timp filmau la acest scurtmetraj, au avut norocul să-l întâlnească pe CyCy Sanders, un alt regizor local. Practic, el ieșea din bloc și a fost intrigat de costumul de vaccin imens pe care l-a văzut în stradă, a început să-i filmeze și a venit către ei. Au vorbit câteva minute și au făcut schimb de conturi de social media. După ce filmul a fost lansat, Edsa i l-a trimis să-l vadă, iar acestuia i-a plăcut.
„CyCy este mai mare decât noi și are mai multă experiență în domeniu, motiv pentru care a lucrat în trecut cu personalități precum Robin Williams și Lady Gaga. Primul meu job semnificativ alături de el a fost când mi-a propus să-i fiu cameraman secund, backstage, în cadrul unor show-uri ținute de Lady Gaga în Las Vegas.
A fost cu adevărat impresionat să o văd pe artistă pe scenă. Este o forță creativă și o persoană cu adevărat talentată. Am continuat colaborarea cu CyCy și i-am fost cameraman secund și pentru o campanie Versace, unde le-am întâlnit pe Anne Hathaway și Donatella Versace. Mă simt extrem de binecuvântat și privilegiat pentru că am avut șansa de a lucra cu astfel de celebrități”, povestește regizorul.
Trend-ul „of course” de pe TikTok și inițiativa din online
TikTok-ul a generat trend-ul „of course” (n.r. normal) care a devenit rapid viral. Oamenii au fost încurajați să se prezinte pornind de la această expresie, iar apoi să continue descrierea prin a accentua diferite stereotipuri despre ei sau profesiile lor.
Ideea-senzație a fost preluată în tot mediul online, iar la început de martie 2024, după ce a făcut 34.000 de followers pe Instagram, Edsa a hotărât să profite de asta și să-și facă propriile clipuri, unde să atragă atenția asupra unor stereotipuri despre români.
Așa a ajuns să explice poveștile despre Dracula și vampiri, mâncarea românească, manele, dar și tot felul de cuvinte și expresii din vocabularul românesc.
„Multe dintre stereotipurile populare, cât și obiceiuri, le știu din propriile mele amintiri din copilărie. Cred că ele au rămas cu mine, zi de zi, deoarece am crescut într-o comunitate de români de la biserica din Georgia. Faptul că nu m-am simțit niciodată confortabil să vorbesc în engleză în familie, m-a ajutat din nou și mi-a consolidat și mai mult identitatea românească aici în America”, spune Edsa.
„Ne faci de rușine, bă prostule” versus „sunt român, normal că fur portofele”
Tânărul nu se aștepta să aibă un așa succes în online, dar treptat și sigur comunitatea lui a crescut și a ajuns să fie urmărit și de mulți români care-l încurajează să continue.
„Pentru români, clipurile mele creează un sentiment de apartenență la stiluri de viață nostalgice, mai ales pentru cei care trăiesc în afara României, iar pentru americani este distractiv și amuzant să învețe mai multe despre cultura noastră și despre oameni”, zice el.
Nu au lipsit nici comentariile negative, dar susține că nu se lasă afectat de ele: „ca orice om, dacă aș sta și le-aș citi la infinit, ar ajunge să aibă un impact asupra mea. Însă îmi aduc mereu aminte că oamenii ăștia nu mă cunosc personal și dacă ar avea ocazia, sunt singur că și-ar face o altă părere despre mine. Uite, un exemplu de comentariu primit de la un român sună cam așa – „ne faci de rușine, bă prostule”, iar unul de la un străin este – „sunt român, normal că fur portofele.”
În clipurile pe care le face, Edsa și-a exprimat și dorința de a cunoaște mai mulți români stabiliți la New York, iar asta l-a ajutat să-și facă noi prietenii. Spre exemplu, așa i-a cunoscut și pe regizorul Tudor Giurgiu, cât și pe artistul Mihai Nicodim. De multe ori, mai spune el, oamenii l-au abordat pe stradă și i-am spus că-l cunosc din clipurile din online despre România, chiar dacă ei nu erau români.
Mâncărurile preferate sunt ciorba de burtă și mămăliga cu brânză
Obiectivul lui Edsa este de a-i face pe americani să ne cunoască mai bine tradițiile, motiv și pentru care-și dorește să le continue.
„Mi-ar plăcea să fac România un pic mai mainstream în viitorul apropiat. Cred că dacă atât eu, cât și alți creatori de conținut vom continua pe acest drum, vom reuși să facem țara noastră să fie mult mai cunoscută peste granițe”, completează el.
În demersurile sale, tânărul a vizitat și restaurante românești din New York, pe care le-a prezentat utilizatorilor, și unde a stat de vorbă cu patronii despre afacerile lor și modul în care au ajuns în SUA.
Mâncărurile lui preferate sunt ciorba de burtă și mămăliga cu brânză. Influencerul încă nu a urmărit foarte multe filme românești, deși are în plan asta, dar la capitolul muzică, ascultă artiști precum Inna, Smiley, Edward Maya, Akcent, Alexandra Stan, Luis Gabriel și Antonia.
Clipurile pe care le face l-au făcut să realizeze și cât de uniți și pasionați sunt românii despre țara. „Mă simt ca acasă în noua comunitate creată. Am învățat și faptul că americanii au o opinie bună despre noi”, adaugă el.
Edsa nu a mai fost în țară de când a plecat, dar spune că România este una dintre primele destinații în care va merge în viitorul apropiat.
„Mi-ar plăcea ca românii să nu mai judece atât de mult oamenii pe care nu-i cunosc”
Edsa vorbește despre cât de mândru se simte că este român. „Cred că cultura noastră este foarte colorată și unică, comparativ cu alte țări. România este frumoasă, mâncarea, în opinia mea, este delicioasă, iar oamenii sunt prietenoși. Mi-ar plăcea ca toată lumea să ne experimenteze țara, așa cum o știu eu.”
L-am întrebat și ce i-ar plăcea ca românii să învețe de la americani și invers.
„Mi-ar plăcea ca românii să nu mai judece atât de mult alți oameni, mai ales pe cei pe care nu-i cunosc. Fiecare individ are de-a face cu probleme personale, iar asta le poate afecta comportamentul, așa că e mereu bine să-i tratăm pe cei din jur cu blândețe.”
„Am fost mereu întâmpinat cu un sentiment de curiozitate”
Tânărul mărturisește că n-a avut parte de prejudecăți când vine vorba despre originile lui și a fost mereu întâmpinat cu un sentiment de curiozitate de cei din jur. I-ar plăcea ca românii să continue să-i urmărească clipurile, dar și pe cele ale altor creatori de conținut care fac lucruri asemănătoare.
„Am crescut în America și am observat că mulți români sunt indiferenți cu privire la țara lor, dar și cum, uneori, le este frică să-și exprime rădăcinile, prin acțiunile lor. Cred că românii ar fi bine să-și îmbrățișeze cultura și să nu le fie rușine de asta. Asta e singura modalitate prin care ne putem dezvolta țara, dar și pe noi ca oameni.”
În plan profesional, Edsa își câștigă banii din faptul că este freelancer în domeniul filmului, iar obiectivul său este de a regiza cât mai multe producții, din tot felul de genuri.
„Cred că cinematografia este un mediu special prin care poți exprima arta. Privitorul nu trebuie să depună mari eforturi pentru a o experimenta pe deplin și cred că filmele sunt o modalitate superbă prin care putem călători în lumi diferite, în timp ce uităm de realitate, chiar dacă doar pentru câteva ore. Filmul este pânza pentru imaginația mea”, încheie el.