Sari direct la conținut

Televiziunea franceza reproduce controversatul experiment al lui Milgram

HotNews.ro

Un film documentar francez incearca sa ilustreze puterea pe care televiziunea o are asupra oamenilor, folosind un presupus show de divertisment in care participantii trebuie sa induca durere altor persoane. Documentarul intitulat „Cat de departe va merge televiziunea?” reprezinta o versiune a experimentului din anii 1960 efectuat de Stanley Milgram, psiholog la Universitatea Yale. In cadrul experimentului Milgram, voluntarilor li se cerea sa aplice socuri electrice unui student cu pretextul de a-i imbunatati memoria.

Autorii documentarului se folosesc de un show de divertisment ca pretext pentru a observa cum gazda unui show de televiziune poate convinge participantii sa provoace dureri profunde altor persoane.

„Este vorba mai degraba despre putere decat despre individ. Cand o persoana este fata in fata cu cineva care abuzeaza de putere, atunci persoana respectiva devine foarte maleabila si ascultatoare” a declarat pentru Reuters, Christophe Nick, producatorul documentarului.

Documentarul arata ca, in cadrul falsului concurs TV intitulat „Zone Xtreme”, 81% dintre participanti au fost convinsi de moderator sa aplice socuri electrice tot mai puternice victimelor, in pofida strigatelor de durere.

La acest experiment au luat parte 69 de voluntari care credeau ca participa la realizarea pilotului unei emisiuni de divertisment. Pe platoul de filmare, participantilor li s-a spus sa adreseze intrebari „victimei”, care era un actor antrenat sa mimeze tipetele de durere. Pe masura ce „victima” raspundea gresit, participantii trebuiau sa o pedepseasca cu socuri electrice din ce in ce mai puternice.

In jur de 70% dintre participanti au ras cel putin o data in timpul acestui proces, la indemnul moderatorului, si doar 19% au oprit jocul inainte sa ajunga la capacitatea maxima de 420 de volti. Nick explica aceste rezultate prin faptul ca „in cadrul jocului granita dintre realitate si fictiune este estompata, astfel ca si atunci cand partenerul tau tipa si te implora sa te opresti, tu ai in continuare impresia ca te joci”.

Rezultatele reproducerii experimentului Milgram in televiziune sunt surprinzatoare, ilustrand uluitoarea influenta a televiziunii in societatea moderna. Asfel, daca in experimentul initial 62% dintre participanti au respectat ordinele, in cadrul reproducerii televizate, 81% au reactionat pozitiv. „In acest context, trebuie sa ne punem o intrebare care nu este legata numai de supunerea fata de o autoritate, ci si de puterea acestui nou sistem global care este televiziunea”a declarat Nick.

Milgram a inceput acest experiment la inceputul anilor 1960, la cateva luni dupa inceperea procesului lui Adolf Eichmann pentru participarea sa la Holocaust. Milgram urmarea astfel sa masoare disponibilitatea oamenilor de a respecta un ordin venit din partea unei autoritati in momentul in care acest ordin presupune gesturi contrare constiintei personale. Experimentul a fost foarte controversat din cauza faptului ca voluntarilor li s-au ascuns adevaratele conditii si scopul experimentului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro