Testare nationala online pentru identificarea copiilor supradotati din Romania
Asociatia Centrul Gifted Education a lansat Testarea Nationala pentru identificarea copiilor supradotati din Romania, o campanie care vizeaza sustinerea copiilor cu abilitati inalte printr-o educatie diferentiata. La testarea care se realizeaza online pot participa copii cu varste cuprinse intre 5 si 14 ani. Cei mici isi testeaza inteligenta in functie de grupa de varsta din care fac parte, iar cei care trec de aceasta etapa au optiunea sa participe la Selectia Nationala din acest an. Copiii care intra in cadrul centrului vor avea parte de ore de formare specializate, lucreaza cu psihologi si „incepem prin a dezvolta abilitatile socio-emotionale si apoi partea de dezvoltare”, a declarat pentru HotNews.ro Monica Gheorghiu, managerul si unul dintre fondatorii Asociatiei „Centrul Gifted Education”.
Asociatia Centrul Gifted Education a lansat Testarea Nationala Screening (preliminara) pentru identificarea copiilor cu abilitati inalte, anunta asociatia printr-un comunicat remis HotNews.ro. Testarea Nationala Screening se realizeaza online pe site-ul www.mintistralucite.ro, unde copiii cu varste cuprinse intre 5 – 14 ani isi pot testa gratuit inteligenta si potentialul.
Copiii care trec cu bine testul au optiunea sa participe la Selectia Nationala din acest an, urmand sa participe la noi teste de inteligenta la nivel international – urmatoarea etapa in selectie avand loc in perioada 26 aprilie – 18 mai. Testarea online poate fi data fara limita de timp, participantii fiind inclusi pe tot parcursul anului in selectia permanenta a centrului si tinuti la curent cu activitatile de dezvoltare a potentialului.
Testul are dificultate medie si vizeaza verificarea cunostintelor generale ale copiilor, perspicacitatea, creativitatea, vederea in spatiu, inteligenta emotionala si spirituala.
Centrul Gifted Education estimeaza ca exista un numar de aproximativ 200.000 de copii supradotati academic cu varsta sub 15 ani in Romania – aproximativ 6% din numarul total al elevilor (sursa estimarii: NAGC; procentul este aplicat la populatia de 3,211 milioane copii sub 15 ani cf. INS: Comunicat de presa nr 143 din 26.06.2012) – acestia avand si inalte riscuri sociale – („cea mai mare risipa umana actuala”: 97% dintre copiii supradotati subperformeaza, potrivit cercetatorilor britanici – studiu publicat in 2010).
Monica Gheorghiu, managerul si unul dintre fondatorii Asociatiei „Centrul Gifted Education”, a declarat pentru HotNews.ro ca participarea la cursurile centrului costa 2.400 de euro pe an. Orele pentru copii se desfasoara vineri si sambata, iar duminica este rezervata consilierii parintilor.
„Sunt multiple comportamente pe care le arata copilul supradotat, e justitiar, curios, are energie inepuizabila, are anumite comportamente care il fac si vulnerabil, si cu nevoi speciale de invatare. Pentru implinirea potentialului lor, trebuie sa cream conditii speciale pentru ei”, a precizat Gheorghiu. Potrivit acesteia, la centru „sunt ore de formare specializate, copiii lucreaza cu psihologi, incepem prin a dezvolta abilitatile socio-emotionale si apoi partea de dezvoltare. (…) Ii invatam strategii de invatare, sa lucreze in echipa pentru ca sunt individualisti, nu vor sa petreaca timp sa asculte. Sunt etape diferite in functii de varsta”.
„Nu ne intereseaza teme pentru acasa. Acesta este un program academic, care tine vineri si sambata pentru copii – in jur de 3 ore bobocii si 4 ore juniorii – iar duminica este rezervata parintilor”, a declarat Monica Gheorghiu. Aceasta a afirmat ca in procesul de selectie a viitorilor membri din centru exista si un interviu cu parintii, „pentru ca este important sa existe si atitudinea potrivita la ei, sa isi asume costurile dezvoltarii”.
„Am avut copii dotati la matematica, dar noi nu facem matematici. (…) Nu ne interseaza sa performeze la olimpiade, ci sa fie fericiti, sa isi utilizeze capacitatile corect, sa faca maximum cu resursele pe care le au si sa obtina satisfactie. Nu ne intereseaza sa ia note mari la scoala. In proiectul acesta, copiii simt ca aceste abilitati le deschid multe orizonturi si capata instrumentele ca sa fie autonomi in invatare”, a explicat Monica Gheorghiu.
Diana Nahorniac, partener fondator al Links Associates, este unul dintre parintii unui copil cu abilitati inalte, care urmeaza cursurile acestui centru din septembrie anul trecut. Aceasta a explicat pentru HotNews.ro ca „este vorba mai mult de activitati pe inteligenta emotionala, pe cum sa invatam mai rapid, pe jocuri de echipa, jocuri de rol (…). Ideea este ca activitatile de la centru nu incearca sa inlocuiasca programa de la scoala, nu au o curricula scolara, ci incearca sa ii ajute pe copiii astia sa se adapteze mai bine in mediile in care traiesc, pentru ca se pare ca sunt cu un anumit risc social”.
Programul „incearca sa ii integreze sau sa le creeze niste mecanisme prin care ei sa isi poata exprima si pasiunea, dar si sa isi gestioneze emotiile, pentru ca de multe ori se transforma in copii dificili sau neintelesi”, a afirmat Diana Nahorniac.
Aceasta a precizat ca aceste cursuri se platesc, insa in prezent „nu exista un program special finantat de Ministerul Educatiei care sa le permita copiilor supradotati sa beneficieze de astfel de cursuri gratuit sau sa mearga la scoli adaptate nevoilor lor. (…) E un potential pe care il pierdem pentru ca nu ne intereseaza sau nu il sprijinim”.
„In alte tari exista programe speciale pentru copiii de genul asta si in Ungaria au facut un centru national in care ii selecteaza si ii pregatesc”, a continuat Nahorniac.