The Queen la Frankfurt si la Berlin. Ce a ramas dupa vizita, in afara de gafa cu poneiul albastru
Vineri, dupa patru zile de aer german, familia regala britanica a zburat inapoi la Londra. Ce a ramas dupa a cincea vizita oficiala a Elisabetei a II-a la Berlin si la Frankfurt? Un semnal si un mic scandal. Semnalul se refera la faptul ca, desi se cunoaste neutralitatea declarativa a monarhiei britanice, mai ales in probleme politice, ea sustine o Europa unita. Si aceasta in ciuda manevrelor premierului britanic David Cameron, care s-a aflat si el saptamana trecuta la Berlin si apoi la Bruxelles, tragand sfori pentru proiectul sau separationist. Iar scandalul mai sus-mentionat se refera la gafa cu Lilibet pe calutul albastru, un cadou de prost gust pentru Regina, din partea presedintelui german.
Joachim Gauck i-a facut cadou Reginei Marii Britanii un tablou facut la comanda, dupa o fotografie veche a familiei regale. Fotografia in alb-negru o prezenta pe micuta Elizabeth (Lilibet, cum i se spunea pe atunci) calare pe un ponei tinut in frau de tatal sau, regele George VI. E o poza de familie, impresionanta, regala.
Dupa acest model, o artista plastica selectata pe nu stim exact ce criterii, a pictat un barbat imbracat in galben-albastru si care aduce cu un stahanovist, tinand fraul unui asin albastru, calarit de un personaj disproportionat de mic, creionat in roz. Tabloul „Cal in albastru royal” de Nicole Leidenfrost si reactia la primirea lui pot fi vazute intr-un videoclip, aici.
Tabloul este rezultatul imaginatiei pictoritei de 41 de ani care a mai pictat caluti si alte animale, revendicandu-si stilul din Franz Marc. El insa nu a prea fost gustat de The Queen, care in limitele limbajului sau protocolar ar fi intrebat: „E acesta un cal albastru?” si „Este acesta tatal meu?”. Atat mirarea cat si expresia indica mai degraba iritare, dacat extaz artistic. Si nu suntem singurii care ne intrebam daca nu cumva ne aflam in fata unui grotesc exemplu de kitsch artistic, care ni se serveste pe post de pictura neo-expresionista.
Presa britanica a facut-o praf pe pictorita din Wedel (de langa Hamburg) si gestul sau de lez-majestate fata de The Queen. S-a scris despre „jignire”, prost gust si kitsch servit pe post de tablou. „Este aceasta Bad Painting sau e doar pictura proasta?” intreaba cu subtext criticul de arta Mark Hudson, intr-un comentariu pentru Daily Telegraph. Tot el se mai intreaba, daca pictura e in stilul marilor neo-expresionisti germani Kandinski si Klee, sau „pur si simplu un exemplu grotesc de kitsch”.
Iar The Guardian a caracterizat tabloul-cadou ca „stangaci”. Stangace a fost si replica presedintelui german Joachim Gauck care, vazand grimasa reginei, a incercat sa salveze situatia imbiind oaspetii sa serveasca ceva dulce. Adica in loc de tablou, „un martipan”. Daca e sa ne gandim la alte cadouri oficiale cu iz de penibil, atunci harta Frantei pe conturul Germaniei, inmanata nu demult de un ministru roman de externe omologului sau german, nu ne mai apare ca o gafa de neiertat.
Mai important insa decat micul scandal care a dat apa la moara bulevardierelor din Germania si de peste Canalul Manecii a fost faptul ca Regina si sotul sau, Printul Philip, au facut cateva gesturi noi in relatia UK cu Germania, simbolice si semnificative, in ansamblul lor.
Iar in ce priveste Brexit (iesirea Marii Britanii din UE), Regina a dat un semnal negativ de netagaduit. „Stim ca diviziunea in Europa este periculoasa si ca trebuie sa ne ferim de ea”, a spus The Queen intr-un moment mai putin oficial, la banchetul din castelul Bellevue, dupa cum citeaza Saarbrücker Zeitung.
Din pacate, daca si ce au discutat Regina si cancelarul Angela Merkel referitor la tematica Brexit si cea europeana, in general, nu a fost facut public. Putem insa crede, si din atmosfera generala a vizitei regale, ca Regina inclina mai mult spre armonie decat spre discordie, caci razboiul dintre Germania si Anglia l-a trait si ea, cu devastatoarele sale urmari pentru ambele tari.
Tocmai de aceea, la venerabila varsta de 89 de ani, la 50 de ani de la prima sa vizita in Germania si la 70 de ani de la finele celui de-al doilea razboi mondial, The Queen a facut gestul simbolic de a vizita un fost lagar de concentrare, si anume cel din Bergen-Belsen, din Saxonia Inferioara.
Tot cu prilejul vizitei de la Frankfurt, Regina si Printul Philip s-au intalnit cu rudele lor germane. Care nu sunt putine, caci, sa nu uitam, Casa Windsor-ilor, careia ii apartine si Elisabeta a II-a, a fost pana in 1917 Casa Saxe-Coburg si Gotha, stramosii Reginei fiind si ei in parte germani. Fara schimbarea de nume initiata de George V, regina Elisabeth a II-a a Marii Britanii s-ar numi acum Elisabeth Alexandra Mary von Sachsen-Coburg und Gotha.
A aterizat in albastru, s-a plimbat in alb, a depus coroane de flori in gri-petrol, a decolat in galben. Culorile toaletei Reginei intotdeauna semnifica ceva. Dupa plimbarea din jurul simbolicei Brandenburger Tor, Regina in galben de vara s-a imbarcat in masina care o conducea impreuna cu sotul ei la aeroport. „Cat de mare e Berlinul?”, ar mai fi intrebat ea, dupa ce si-ar fi exprimat surpriza ca, intre cei veniti sa o vada, a fost asa de mult tineret.
Dincolo de cromatica aleasa a probabil ultimei vizite oficiale a Elisabetei a II-a la Berlin (sa nu uitam ca precedenta a avut loc acum 11 ani, in noiembrie 2004), a ramas un aer de armonie anglo-germana, de simpatie germana pentru monarhia britanica, pe care numerosul public care a insotit-o pe Regina in aparitiile sale de strada l-a demonstrat in mod repetat.