Tirajele la zenitul inserturilor
Vanzarile cotidienelor romanesti oscileaza din motive de strategie promotionala, schimbari de management si de politica editoriala. E singurul lucru cert care se poate spune pornind de la tirajele pe al doilea trimestru din 2008, aparute zilele trecute pe site-ul Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), la Cifre de difuzare.
Circulatia a scazut atunci cand publisherul a renuntat la inserturi si a crescut in caz contrar. Daca au existat si renuntari, putem presupune ca DVD-urile, CD-urile si cartile, ultimul racnet in materie de publishing, in anul care a trecut, au ajuns pe undeva, pe la zenit. Grupurile de media evalueaza probabil in prezent castigurile de tiraj si eventualele pierderi financiare din aceste intreprinderi, despre care s-a spus ca distrag atentia de la produsul principal, dar in unele cazuri aduc audienta acestuia.
Tirajele: inca o confirmare pentru tabloide
In ordine alfabetica (fiindca ierarhia Libertatea-Click!-Gazeta Sporturilor e previzibila), situatia e cam urmatoarea:
Adevarul 26.529/26.966, crestere abrupta in iunie (peste 37 de mii), legata de inserturi.
Can-Can 92.841/40.305 (medie partiala)
Click! 122.477/56.575 (medie partiala, aparut in martie 2007) – se stabilizeaza mult peste 100 de mii.
Cotidianul 20.976/17.964, dar scade de la 27 de mii in februarie la 17 si ceva de mii in iunie, din cauza renuntarii la DVD-uri.
Evenimentul zilei 51.974/62.532.
Gandul 25.887/28.046, cu o cadere abrupta de la 36.000 la 22.000.
Gardianul 4.457 (ianuarie-martie)/5.894
Gazeta Sporturilor 100.832/71.402
Jurnalul national 66.514/84.267
Libertatea 237.585 (ianuarie-martie)/269.752.
Pro Sport 57.155/65.390.
Romania libera 56.341 (ianuarie-martie)/55.121.
Ziarul financiar 15.716/16.539
Ziua 15.503/18.384.
Cifrele reprezinta medii BRAT pentru tiraj vandut, comparatia primelor sase luni din 2008 cu aceeasi perioada a lui 2007 (inainte si dupa slash), daca nu am specificat altceva in paranteza.
Fara mari diferente in lista de mai sus, „Cotidianul” si „Adevarul” au in primul semestru din 2008 o evolutie spectaculoasa (primul cu albastru, al doilea cu negru – grafic BRAT):
Cresterile de la „Adevarul” se suprapun oarecum peste venirea lui Grigore Cartianu la ziar, in locul lui Laurentiu Ciocazanu (aprilie 2008), in timp ce scaderile de la „Cotidianul” au in mod cert legatura cu plecarea echipei Dragos Stanca-Mihnea Maruta (aprilie 2008) din managementul ziarului, fiindca a urmat o politica de reducere a costurilor vizibila prin renuntarea la DVD-uri si la cateva pagini. La Adevarul, „Nea Marin Miliardar” si alte filme asemanatoare au asigurat varful din iunie. Ramane de vazut daca pe bugete titlul lui Sorin Ovidiu Vintu castiga ceva, iar cel al lui Dinu Patriciu pierde. Eficienta unor atari operatiuni se masoara in primul rand intr-un pret de coperta cu insert care sa acopere costurile, fiindca DVD-urile costa, si intr-o audienta castigata de produsul principal (publicatia), dupa campanie.
Un alt fel de premii, masinile Toyota Yaris, stabilizeaza tirajul „Evenimentul zilei” undeva peste 50 de mii de exemplare, pentru prima oara de multi ani incoace, in ianuarie-iunie 2008. Interesant e ca in ultimele luni, si acolo au fost doua schimbari de management: plecarea confirmata a lui Razvan Ionescu si cea neconfirmata oficial a lui Horia Ghibutiu din pozitia de redactor-sef.
Daca ar fi sa judecam lucrurile dupa top, e prima oara cand „Evenimentul” coboara sub „Romania libera”, care continua sa se mentina la 55 de mii.
Judecand pe acelasi top, nu pot decat repeta ca tabloidele confirma evolutia buna, cu un „Click!” care a vandut constant peste 120 de mii si un „Can-Can” care depaseste toate quality-urile, la 92 de mii. „Libertatea” nu are cifre pe trimestrul al doilea al lui 2008, dar in lipsa acestora, e de observat ca martie, luna-record pentru ziar, nu a mai fost peste 300.000 (copii difuzate), ci doar la 254,5 mii. Scaderea e totusi destul de mica, dat fiind ca in acest an este concurata de cele doua titluri deja mentionate, care au crescut piata tabloidelor cu peste 200.000 de exemplare.
Titluri de sport: competitia s-a incheiat
In anii trecuti, „Gazeta Sporturilor” si „Pro Sport” luptau umar la umar, dar situatia pe primele sase luni ale lui 2008 nu mai este aceeasi: 100,8 mii pentru titlul familiei Voiculescu, fata de 57,5 mii, pentru cel al lui Adrian Sarbu. Felicitari lui Tolontan si echipa, in timp ce despre Pro Sport nu se poate spune decat ca reintoarcerea la Adrian Sarbu si face liftul realizat de Publi Media nu s-au soldat cu cresteri. Daca in viitorul apropiat cu ziarul nu se va intampla nimic, pare ca Ringier a renuntat la cartoful fierbinte la momentul oportun, desi prin noiembrie trecut, cand tranzactia era confirmata oficial, s-a comentat ca e un semn de slabiciune din partea elvetienilor.
Titluri fara evolutie pozitiva
„Gandul” fara Cristian Tudor Popescu, „Ziua” fara Sorin Rosca Stanescu sau „Gardianul” sunt titluri ale caror tiraje scad si ies net din zona in care s-ar putea vorbi de rentabilitate. Recent, la primul ziar functia de redactor-sef a fost preluata de Claudiu Pandaru, ceea ce arata ca managementul Publi Media continua incercarile de revitalizare. In lipsa unor simptome asemanatoare, despre celelalte doua cotidiene se poate spune doar ca traiectoria descendenta trebuie sa se opreasca la un moment dat, sub o forma sau alta.
In loc de concluzii
Faptul ca unii publisheri renunta la inserturi („Cotidianul”), in timp ce altii le adopta („Adevarul”) confirma oarecum ceea ce spuneam si in alte dati, ca locul planurilor de amploare se trage linie, se aduna si se consolideaza. Rezultatele pe ultimele sase luni marcheaza mai curand un punct de inflexiune a tendintelor de pe piata decat trenduri noi si clare. In viitor, publisherii nu au decat sa se gandeasca la pozitionari clare, care inseamna formule editoriale distincte si redactori-sefi capabili sa le aplice. Pe segmentul quality („Jurnalul”, „Romania libera”, „Evenimentul zilei”, „Adevarul”, „Cotidianul”), cititorul va reactiona, in lunile urmatoare, la un sumar logic si articole consistente, bine construite si diferite de jurnalul TV de cu o zi inainte. Evitarea partizanatului politic sau macar asumarea acestuia ar putea spori credibilitatea unuia din aceste titluri. Ramane de vazut daca se va gasi vreun redactor-sef care sa aplice aceasta formula si daca managerii de presa vor acorda mandat unei personalitati puternice si cunoscatoare intr-ale meseriei.
La tabloide, in schimb, acest stadiu a fost cumva atins, deci mai importante ar fi elementele diferentiatoare. E drept, „Click!”, facut de fosta echipa de la „Libertatea”, continua sa castige viteza, iar de la 100 de mii de exemplare vandute in sus, se poate pune si problema a doi competitori directi care fac un lucru asemanator, ca in celebra rivalitate dintre Coca-Cola si Pepsi-Cola. Totusi, a avea succes, in business-ul contemporan, se refera din ce in ce mai mult la a crea piete sau segmente de piata, cu o strategie inovatoare. Hartia ca suport media nu e in sine conservatoare.
P.S.: Si o vorba despre criza. Ea este un subiect interesant – probabil ca nu doar pe termen scurt -, deci poate creste vanzarile cotidienelor. Problema e insa ca o mare parte din veniturile presei romanesti provin din reclama, din cauza pretului mic de coperta. Reclama vine mai ales de la companii multinationale, mai afectate de criza in primul pas decat puterea de cumparare a cititorului roman. Prin urmare managerii de presa ar putea avea unele surprize in 2009, in privinta bugetelor de advertising. Ca strategie de business, concentrarea pe tiraj si calitatea produsului ar putea fi o idee buna.