Totul despre avionul care a aterizat fortat in Apuseni: Un model Britten-Norman Islander BN 2A-27, fabricat in 1977 la actualul Romaero
Avionul care a aterizat fortat, luni, in judetul Cluj, incident in urma caruia au murit doua persoane printre care si pilotul Adrian Iovan, este o aeronava Britten Norman Islander BN 2A-27. Avionul era unul de mici dimensiuni, bi-motor, cu 7 locuri, singurul de acest tip ce se mai afla in dotarea Scolii Superioare de Aviatie Civila. Modelul a fost produs la noi in tara in 1977 la actualul Romaero, iar ultima evaluare tehnica a fost facuta in 20 decembrie 2013.
Tipul de avion Britten-Norman Islander a fost dezvoltat in anii 1960 de catre grupul britanic Britten-Norman, primul zbor avand loc in 1965. De atunci si pana in prezent s-au fabricat peste 1.200 de astfel de modele si variatiuni in toata lumea.
Modelul este unul bi-motor, cu o lungime de aproape 11 m si o anvergura a aripilor de 15 m. Avionul poate atinge o viteza maxima de 270 de km pe ora si o altitudine maxima de 4.000 de metri.
Printre constructorii care au realizat modelul de avion se numara si actualul Romaero, denumita in perioada comunismului Întreprinderea de Reparaţii Material Aeronautic (IRMA). Astfel, potrivit informatiilor Autoritatii Aeronautice Civile din Romania, in anul 1968, IRMA, împreună cu BN Group, a început programul BN-2 Islander, în cadrul căruia s-au fabricat peste 550 de avioane.
Potrivit aceleiasi institutii, modelul ce a aterizat fortat la Cluj in dupa-amiaza zilei de luni a fost fabricat in 1977, avea numarul de inmatriculare YR-BNP, prima inmatriculare fiind in 1978. Ultima inmatriculare a fost realizata in 2006.
Certificatul de navigabilitate al avionului tip BN2 ar fi fost emis in 20 decembrie 2013 si urma sa fie valabil pana in 27 decembrie 2014, potrivit Mondonews.ro.
Avionul in cauza apartinea Scolii Superioare de Aviatie Civila din Romania, iar potrivit unui raport al institutiei, aeronava YR-BNP a suferit 20 de inspectii tehnice si remedieri de defectiuni in anul 2012.
Avionul BN2 YR-BNP a fost singurul de acest tip ramas in serviciul Scolii Superioare de Aviatie Civila, dupa ce la infiintarea sa, potrivit legii de infiintare, Scoala avea in dotare trei astfel de aparate.
Potrivit tarifelor oficiale stabilite pentru anul 2013, o ora de zbor comercial efectuata cu avionul de tip BN2 costa 335 de euro, iar o ora de stationare la dispozitia beneficiarului costa 29 de euro.
Victor Zota, coordonatorul national pentru transplant, a declarat pentru HotNews.ro ca avionul implicat in tragedia aviatica din judetul Cluj apartinea Scolii Superioare de Aviatie. „Noi avem contract cu Scoala Superioara de Aviatie pe baza caruia cred ca de 12 ani facem transport cu ei”, a afirmat Zota.
Citeste si:
- VIDEO Medicul Radu Zamfir, despre accidentul aviatic din Apuseni: Datorita lui Adrian Iovan suntem in viata, sa nu uitam asta/ Am reusit sa trimit coordonatele
- ROMATSA: Aeronava BN2 emitea un semnal de urgenta care trebuia decriptat la Moscova, ceea ce nu s-a intamplat
- Cum raspunde STS la acuzatia ca ar fi localizat gresit locul avionului prabusit: Primul apel la 112 a fost facut la ora 16:16 si a venit din reteaua Vodafone, iar localizarea apelului s-a facut instantaneu/STS a localizat originea apelului, respectiv sectorul de celula din care a fost generat apelul, si nu epava
- Noi detalii despre accidentul aviatic: Softurile pentru localizarea apelurilor 112 de la STS si pentru coordonarea sistemului de salvare de la Romatsa sunt furnizate de Teamnet, care a facut parte din grupul Asesoft al lui Sebastian Ghita. Seful Teamnet: In 5 secunde se localizeaza fiecare apel, diferenta intre viata si moarte se masoara in secunde