Sari direct la conținut

Trenul Orient Express a traversat România și ne arată încă o dată cât de departe suntem de Europa civilizată

HotNews.ro
Trenul Orient Express, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Trenul Orient Express, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Trenul de lux Orient Express a traversat România mai devreme ca niciodată, în lungul său drum de la Paris la Istanbul. Un bilet costă peste 17.000 de lire sterline, dar privitul din afară este gratuit. Ce este uimitor la acest tren care trecea de obicei prin România la final de august și început de septembrie?

Orient Express în 2023

Trenul de lux VSOE (Venice Simplon Orient Express) face o săptămână între Paris și Istanbul, iar în călătoria de acum a intrat în România pe la Curtici, pe 4 iunie, a făcut o oprire de câteva ore la Teiuș și a staționat luni peste două ore la Sinaia, unde turiștii au vizitat castelul Peleș.

Trenul a ajuns luni seara la București, turiștii au fost cazați la hotel, iar trenul a plecat marți dimineață din Gara de Nord, pentru a ajunge în Bulgaria și apoi în Turcia.

Vagoanele nu doar că sunt superbe, ceva normal pentru o călătorie de 7 zile care costă cât un Duster nou, dar sunt impecabil spălate, lucru pe care foarte rar îl vedem la trenurile românești de călători. Vagoanele VSOE chiar sunt „oglindă”.

În plus, dacă reușești să te apropii mult simți mirosuri plăcute venind dinspre tren (odorizantele care creează o atmosferă plăcută celor care dau o „avere”), spre deosebire de trenurile clasice de pasageri de unde simți, mai ales dacă trenul este spre final de parcurs, miros neplăcut de WC murdar.

Pe întreg traseul de peste 3.000 km al VSOE doar 60 km NU sunt electrificați: între Rădulești și Giurgiu. Asta spune multe despre România feroviară vs Europa civilizată. Dată fiind situația, trenul a plecat marți dimineața din Gara de Nord cu două locomotive diesel ce contrastau puternic cu restul garniturii.

Locomotivele erau spălate, însă sunt foarte vechi. Direcția este Giurgiu – Ruse – Varna – Istanbul. Trenul a fost tractat de două locomotive între București și Giurgiu fiindcă au fost cazuri în trecut când o locomotivă s-a defectat.

Orient Express va traversa România din nou peste câteva zile, în drumul său de întors de la Istanbul la Paris. Și în august ar fi programată o nouă traversare.

Istoria veche a Orient Express

Totul a pornit de la ideea unui antreprenor belgian numit Georges Nagelmackers care în 1865 își imagina „un tren care să traverseze un continent pe o panglică de metal, pe mai mult de 1.500 de mile”. După negocieri complicate cu companiile feroviare din mai multe țări, Nagelmackers a creat societatea care va gestiona trenul: Compagnie Internationale des Wagons-Lits.

Era primul tren din Europa Continentală cu vagon restaurant, iar vagoanele de dormit erau inspirate din cele construite de inginerul și industriașul american Pulman.

Orient Express a pornit în prima sa călătorie în octombrie 1883. Tras de o locomotivă cu aburi, trenul a plecat de la Paris, a traversat Alpii, a trecut prin Budapesta și București și a ajuns la Constantinopol, dar și pe cale maritimă. Orient Express a purtat, de-a lungul timpului, tot felul de personaje, de la celebrități la indivizi considerați dubioși.

Unde a oprit trenul la prima sa călătorie: Nancy – Strasbourg – Munchen – Viena – Budapesta – Szeged – Jimbolia – Timișoara – Piatra Olt – Pitești – București – Giurgiu – Smârda. Distanța de la Smârda (portul din acea vreme al Giurgiului) până la Constantinopol era parcursă în mai multe etape – cu un bac cu aburi până la Rusciuk (Ruse), de aici până la Varna călătorii erau îmbarcați într-un tren local, iar la Varna urma o nouă transbordare, pe un pachebot al companiei austriece „Lloyd”, care ducea pasagerii la Constantinopol, timp de 18 ore.

Durata primei călătorii Paris – Constantinopol a fost de 83 de ore și 30 de minute. Garnitura primului tren Orient Express avea 75 de metri și era formată din cinci vagoane: două de dormit, unul restaurant și două de bagaje.

La prima cursă, trenul de mare lux a fost remorcat de la Pitești la București de locomotiva românească „Neajlov„, iar de la București la Giurgiu de „Vedea„. Pasagerii au fost invitați de regele Carol I la o serată organizată la Castelul Peleș din Sinaia, care tocmai fusese terminat.

Anii ’20 au fost perioada în care Orient Express s-a bucurat de maximum de popularitate. Pornind de la poveștile care înconjurau acest tren și pe călătorii lui, în acea perioadă, celebra autoare Agatha Christie a scris romanul de succes „Crima din Orient Express”, care, ulterior, a fost ecranizat.

Numele Simplon vine de la tunelul din Alpi care a fost timp de șapte decenii cel mai lung tunel feroviar din lume. Tunelul de 19 km a fost terminat în 1906 și leagă Brig (Elveția) de Domodossola (Italia). Tunelul a scurtat drumul dintre Paris și Veneția.

În anii ’30 circulau trei trenuri sub numele Orient Express, unul pe traseul din 1889, altul prin tunelul Simplon și Arlberg Orient Express (via Zurich, Innsbruck – Budapesta, cu vagoane și către București și Atena).

În prima cursă, drumul de la Paris la Viena a durat 27 de ore, până la Budapesta încă opt ore, iar până la București, 19 ore. La 1900 timpii de mers s-au mai redus: Paris – Budapesta dura 23 de ore, Viena – Budapesta dura cinci ore și jumătate, iar Budapesta – București dura 18 ore.

În 1889 trenul a legat direct Parisul de Constantinopole, dar nu prin România, ci prin Serbia și Bulgaria. Drumul dura 67 de ore și era o adevărată revoluție. Trenul circula de două-trei ori pe săptămână.

Orient Express a circulat până în 1977 între Paris și Veneția și apoi vagoanele aiu fost vândute la licitație. În următorii ani antreprenorul milionar James B Sherwood a găsit și cumpărat 35 de vagoane care au fost restaurate pentru a readuce pe șine gloria anilor ’20.

Orient Expres, istoria mai recentă

În 1980, în Mersul Trenurilor din România figura trenul „Orient Express cu vagoane directe București Nord – Paris Est, via Budapesta și Viena, 2.500 km, 37-39 de ore, dar nu era trenul luxos din prezent, ci un tren internațional de foarte lung parcurs. În plus, nu prea mulți români puteau obține pașapoarte pentru a ajunge cu trenul în Franța.

În 1982 a fost lansat trenul de super-lux Orient Express care circula între Paris și Veneția. Din 2000 a revenit în România, aflată pe ruta clasică Paris – Viena – Budapesta – Sinaia – Bucureşti – Varna – Istanbul.

România a oferit și Orient Express-ului câteva dintre minusurile sale și au fost câteva episoade neplăcute.

Cel mai grav incident s-a petrecut în septembrie 2012 când trenul a fost atacat cu pietre lângă Sighișoara și trei geamuri au fost sparte. Șeful de tren a sunat la 112 și a povestit incidentul, iar măsurătorile au fost făcute la Curtici, fiindcă până acolo trenul a oprit doar 5 minute, la Simeria.

În 2018 restricțiile de viteză, defecțiunile apărute la locomotivă, dar și lucrările care nu se mai termină, sau nu se fac deloc, au lungit mult parcursul acestui tren care a ajuns în București cu două ore jumătate mai târziu decât arăta graficul. Între Simeria și Brașov sunt 300 km, dar trenul a făcut aproape zece ore din cauza problemelor tehnice apărute și din cauza numeroaselor restricții de viteză de pe Coridorul IV.

În 2020 și 2021 trenul nu a circulat, din cauza pandemiei.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro