UPDATE “Nu vrem piste pe trotuar” – Peste 3000 de biciclisti si-au anuntat prezenta la protestul de sambata
Peste 3.000 de biciclisti si-au anuntat prezenta la protestul care va avea loc in Bucuresti sambata, 23 martie, incepand cu orele 13:00, in parcul Carol, potrivit unui comunicat emis de Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti, initiatorul manifestatiei. Biciclistii protesteaza impotriva intentiei primarului general al Capitalei, Sorin Oprescu, de a realiza noile piste pentru biciclete pe trotuar. Acestia vor piste pe carosabil.
UPDATE: Protestul biciclistilor va incepe la ora 14.30, locul de adunare fiind statia de metrou Izvor. Schimbarea a fost facuta in urma discutiilor dintre reprezentantii Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti si Primaria Capitalei, a declarat pentru HotNews.ro, Marian Ivan, Asociatia OPTAR.
„Acest protest este un raspuns la declaratiile primarului Sorin Oprescu privind reamplasarea pistelor pe trotuar. Va reamintim ca 80% din pistele realizate in 2008 si 2011 au fost declarate ilegale de catre Politia Rutiera. Incercarea primarului de a desena dungi galbene a costat 150.000 euro / km, adica mai mult decat un kilometru de autostrada in Bulgaria. Noi am facut calculul simplu: daca 3% dintre bucuresteni renunta la autoturisme si aleg bicicleta sau transportul in comun, se elibereaza o sosea cu 4 benzi si o lungime de 70-100 km. Suficient cat sa se elibereze tot Bucurestiul de ambuteiaje”, se arata in comunicatul Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti.
Acestia sustin ca la protest poate participa oricine isi doreste un oras mai civilizat si mai frumos, prin protejarea biciclistilor si a pietonilor.
European Cyclists’ Federation, organismul pan-european de promovare a bicicletei ca mijloc de mobilitate urbana, si-a exprimat prin vocea lui Adam Bodor, director EuroVelo, sprijinul pentru acest protest se mai arata in comunicatul asociatiei. “Daca bunastarea si sanatatea cetatenilor este importanta pentru primarul unui oras, principala sa prioritate ar trebui sa fie mersul pe jos, mersul pe bicicleta si transportul public. E clar ca spatiile folosite in comun de biciclisti si pietoni nu sunt adesea cea mai buna solutie. E si mai evident acest lucru in cazul trotuarelor, iar simpla amplasare a biciclistilor acolo poate genera conflicte intre biciclisti si pietoni. Se produce astfel si o limitare a spatiului pentru pietoni, in loc sa li se ofere prioritate acestora”, declara Bodor, citat de Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti.
Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale.
In 2008, potrivit informatiilor furnizate de Administratia Strazilor, s-au realizat circa 60 de km de pista pentru biciclete.
Strazile pe care s-au realizat pistele sunt: Bd. Libertatii – Piata Constitutiei – Bd. Unirii – Piata Alba Iulia – Bd. Decebal -Piata Muncii; Bd. Cantemir – Bd. Tineretului – Calea Vacaresti; Bd. Constantin Prezan – Bd. Aviatorilor; Piata Presei Libere – Campus Agronomie – Bd Kiseleff – Bd. Lascar Catargiu – Piata Romana; Bd. Basarabia – Str. Bucovina; Bd. Iuliu Maniu -Bd. Geniului – Str. Bagdasar -Str. Gh. Marinescu – Sos. Colentina – Splaiul Independentei; Splaiul Independentei – Bd. Kogalniceanu – Bd. Elisabeta – Bd. Sincai – Splaiul Unirii – Bd. Bravu – Calea Vacaresti; Str. Campia Libertatii – Bd. Baba Novac – Bd. Brancusi; Bd. N. Grigorescu -Bd. Rebreanu; Bd. L. Rebreanu – Bd. N. Grigorescu – Bd. Camil Ressu.
Realizarea acestora a costat 5 milioane de lei, echivalentul a circa 1 milion de euro. Firma care le-a construit se numeste Marcatin, iar cea care le-a proiectat Global Service. Aceste piste nu au fost semaforizate.
In 2010, potrivit raspunsului dat de Administratia Strazilor la solicitarea HotNews.ro, s-au realizat 68 de km de piste pentru biciclete. Pistele s-au trasat pe strazile: Calea Plevnei, Piata Charles de Gaulle, Bucurestii Noi, Viilor, Serban Voda, Odoarei, Valea Oltului, Soseaua Petricani, Valea Ialomitei, Valea Argesului, Ghencea, Mihai Bravu, Drumul Sarii, Polografiei, Timisoara, Drumul Taberei, Brasov, Constantin Prezan, Unirii, Oltenitei, 13 Septembrie, Sibiu, 1 Mai, Calea Dorobanti, Iancu de Hunedoara, Stefan cel Mare, Bucuresti – Ploiesti, Piata Presei, Aviatorilor, Theodor Pallady, Fantana Miorita si bd. Tudor Vladimirescu.
Amenajarea acestor piste a costat 50 de milioane de lei – circa 10 milioane de euro, si au fost realizate de firmele DUMAVA si UTI Trafic. Daca facem un calcul, pentru un km de vopsit trotuarul s-au platit 125.000 de euro. In acest pret intra si montarea semafoarelor pentru biciclete, in anumite locuri. Pentru atribuirea contractului Administratia Strazilor sustine ca a facut licitatie.
Si pistele de biciclete din acest pachet au avut un proiectant: firma Search Corporation.
In medie, pentru 1 km de pista pentru bicicleta municipalitatea a platit 150.000 de euro. Ce inseamna pista de bicicleta pentru Administratia Strazilor: un metru de trotuar vopsit cu vopsea grunjoasa verde si galbena, stantata din loc in loc cu cate o bicicleta alba.