USR cheamă conducerea Oficiului pentru Jocuri de Noroc să dea explicații în Parlament: „A înlesnit o fraudă uriașă și a facilitat distrugerea de vieți”
Uniunea Salvați România (USR) a chemat conducerea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), marți, 4 martie, la ora 15:00, să dea explicații în Parlament despre neregulile constatate de Curtea de Conturi. Cererea vine în contextul unui raport al Curții de Conturi, care arată că în România jocurile de noroc on-line nu au fost monitorizate, supravegheate sau controlate niciodată în cei 12 ani de activitate a acestei instituții.
„Șefii ONJN au înlesnit o fraudă uriașă”
Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc – instituție aflată în subordinea Guvernului – este condus de Gheorghe-Gabriel Gheorghe, numit în funcție de premierul Marcel Ciolacu, în noiembrie 2023.
„Această inacțiune flagrantă (a conducerii ONJN – n.r.) a permis perpetuarea unui sistem corupt și a contribuit la distrugerea a sute de mii de vieți”, acuză USR.
Deputata Diana Stoica denunță situația scandaloasă și cere măsuri urgente: „Șefii ONJN au înlesnit o fraudă uriașă și au facilitat distrugerea de vieți. Toate astea în condițiile în care, doar în anul 2023, românii au cheltuit la păcănele online 12,5 miliarde de lei (fără a lua în calcul tranzacțiile de pe Revolut)”.
Uniunea Salvați România a depus mai multe proiecte de lege anti-păcănele în Parlament, dar toate sunt ținute la sertar de majoritatea PSD-PNL, mai spune USR.
Ce probleme a descoperit Curtea de Conturi la Oficiul pentru Jocuri de Noroc
În urma unui control desfășurat de Curtea de Conturi, care și-a publicat concluziile la sfârșitul lunii februarie, s-a constatat că între 2019 și 2023 reprezentanții Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc nu au verificat declarațiile depuse de organizatorii de jocuri.
Auditul a demonstrat că există o datorie a organizatorilor, care nu au declarat și nu au plătit taxele la stat, de 78.86 de milioane de lei și penalități în valoare de 37,18 milioane de lei.
Concluziile Curții de Conturi:
- De la înființarea sa (în 2013) și până în prezent, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc nu a monitorizat și nu a controlat niciodată activitatea organizatorilor de jocuri de noroc la distanță (on-line) și nu și-a îndeplinit atribuțiile legale precum analiza datelor stocate de organizatorii de jocuri sau verificarea exactității raportărilor periodice ale acestora. Lipsa controlului și a monitorizării operatorilor de jocuri de noroc la distanță de către entitatea responsabilă cu supravegherea acestor activități a fost constatată de Curtea de Conturi cu prilejul misiunii de audit de conformitate efectuate, anul trecut, la ONJN.
- ONJN a permis licențierea operatorilor de jocuri de noroc la distanță și, ulterior, desfășurarea activității acestora, fără îndeplinirea condiției legale de a furniza Oficiului câte un terminal (sistem electronic alcătuit din sistemul hardware și/sau sistemul software) cu acces securizat, situat la ONJN, care să permită acces neîntrerupt, securizat, de la distanță, la serverul în oglindă și la serverul de siguranță, situat pe teritoriul României, inclusiv la baza de date de pe serverul central pentru a pune la dispoziție informațiile cu privire la jocurile și participanții care intră sub incidența prevederilor legale privind jocurile de noroc.
- Reprezentanții Oficiului cu atribuții în monitorizarea nivelului taxelor de autorizare nu au asigurat o minimă verificare a declarațiilor formulate de organizatorii de jocuri.
- Astfel, din aplicarea procentului legal al taxei de autorizare asupra veniturilor declarate de organizatorii de jocuri de noroc la distanță și compararea rezultatului obținut cu taxele de autorizare declarate lunar, Curtea de Conturi a constatat diferențe de taxă de autorizare care nu au fost declarate și achitate la bugetul statului (venituri suplimentare) în sumă totală de 78.863.222 lei (66.266.989 lei aferentă anul 2022 și de 12.596.233 lei aferentă anului 2023), la care se adaugă accesorii calculate până la data de 20 decembrie 2024 în sumă totală de 37.182.427 lei (dobânzi de întârziere în sumă de 7.436.485 lei și penalitate de nedeclarare în sumă totală de 29.745.942 lei) în baza prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
- ONJN nu a analizat niciodată indicatorii activității desfășurate de organizatorii de jocuri de noroc la distanță, comunicați prin Declarațiile lunare depuse de aceștia, comparativ cu datele existente în terminalele ce ar fi trebuit puse la dispoziția ONJN de organizatorii de jocuri de noroc, potrivit prevederilor legale.
- Riscurile care ar fi trebuit analizate de ONJN sunt generate în principal de faptul că majoritatea operatorilor de jocuri on-line sunt înregistrați în Malta, ceea ce impunea, începând din luna aprilie 2021, un nivel minim al RTP (Return to player) de 85%, în scădere de la 92% în perioada anterioară, iar organizatorii de jocuri de noroc la distanță pot ajusta procentul premiilor acordate jucătorilor prin setarea la diferite niveluri a RTP a jocurilor puse la dispoziția jucătorilor. Potrivit raportului de audit, riscul fiscal neinvestigat/neanalizat de ONJN se poate materializa printr-o diferență de taxă lunară de autorizare ce poate rezulta în situația în care venitul/câștigul real al organizatorului de jocuri de noroc (GGR) nu este de 4% din totalul mizelor jucate, cât rezultă din declarațiile lunare depuse (GGR 4%=100%-RTP 96%), ci unul mai mare, de peste 8% din totalul mizelor jucate (adică de aproximativ două ori mai mare).
Raportul complet al Curții de Conturi poate fi consultat aici.
