USR: Proiectul Guvernului privind pensiile speciale reprezintă o modalitate perversă de salvare a privilegiilor
USR susţine că proiectul elaborat de Guvern pentru reforma pensiilor speciale ratează toate principiile din jalonul PNRR, nefiind o reformă, ci „o modalitate perversă de salvare a privilegiilor”.
„Aceasta nu este o reformă, aceasta este o modalitate perversă de salvare a privilegiilor”, susține Cristian Ghinea, coordonatorul departamentului de Politici Publice al USR.
Potrivit USR există șase argumente care susţin că nicio pensie specială nu este desfiinţată şi nicio pensie specială nu este adusă în linie de contributivitate:
- Nicio o pensie specială nu se desființează. Nici cele ale parlamentarilor, nici cele ale funcționarilor parlamentari, nici cele ale lucrătorilor la Curtea de Conturi, nici cele ale grefierilor, nici cele ale MAE sau ale personalului aeronautic. Toate aceste categorii au pensii contributivie și zero justificări de a primi pensii speciale, în afara unui privilegiu legal creat la un moment dat. Toate rămân.
- Nici o pensie specială nu este adusă în linie cu contributivitatea. Această prevedere din PNRR avea menirea de a reproduce principiul contributivității (raportarea la veniturile nete pe o perioadă mai lungă de timp) acolo unde salariații nu au avut contribuții (militarii parțial, polițiștii, lucrătorii SRI, SIE) sau unde au pensie mult peste ce au contribuit (magistrații). Nu se întâmplă aceste lucru. Ceea ce e pensie specială în plată, rămâne pensie specială, se cosmetizează foarte puțin privilegiile. Nici o tentativă măcar de a alinia la principiul contributivității și de eliminare măcar treptată.
- Rămâne valabilă pe mai departe situația comună că ai pensie mai mare decît ultimul salariu. De pildă, la magistrați, formula fixă actuală este înlocuită cu o modalitate pentru care salariatul alege 12 luni consecutive cel mai bine plătite și este actualizată valoarea la salariul actual – practic, o invitație la umflarea sumelor de către fiecare pensionar special.
- Legea propusă nu se referă deloc la pensiile speciale ale parlamentarilor (aflate în plată) și primarilor (lege în vigoare, amânată, nu e abrogată), care rămân neatinse. Conform PNRR, nicio nouă categorie de pensii speciale nu poate fi creată. Totuși, proiectul Guvernului păstrează în legile deja existente pensiile aleșilor locali care vor intra deci in plata dupa ce expira suspendarea actuala.
- PSD – PNL modifică printr-o singură lege, oricine se consideră afectat atacă la CCR, judecătorii CCR (ei înșiși afectați) resping de pe scaun pe procedură, pentru că nu respectă bicameralismul. Iată scenariul pregătit intenționat de guvern pentru a pica reforma pensiilor speciale cu mâna CCR.
- Textul prevede norme de implementare, fără a menționa un termen de adoptare a lor, așa cum trebuie să prevadă legile. După ce trece legea și raportează formal un jalon PNRR, ministerele care (toate) s-au opus acestor reforme vor trebui să elaboreze normele de implementare, fără termen limită. Dacă nu o fac, nu se schimbă nimic și nu există nicio repercusiune legală.
Reacția USR vine în contextul în care Guvernul are în lucru proiectul pensiilor speciale. Astfel pensiile în plată ale magistraților se vor recalcula astfel încât niciuna să nu mai depășească media veniturilor din 12 luni consecutive de activitate, potrivit legii de modificare a pensiilor speciale. De asemenea, vârsta de pensionare crește la 65 de ani, în condițiile în care acum legea prevede 60 de ani pentru magistrați.