Sari direct la conținut

Valea Oltului, blocata dupa inundatii; DN1, sufocat de trafic: Ce se intampla cu autostrazile Sibiu-Pitesti si Comarnic-Brasov care ar trebui sa descongestioneze traficul intre Ardeal si Bucuresti

HotNews.ro
Cozi de masini pe DN7, Foto: Agerpres
Cozi de masini pe DN7, Foto: Agerpres

Drumul National 7 care strabate Valea Oltului a fost inchis in weekend pentru reparatii in urma inundatiilor, iar pe DN1, pe Valea Prahovei, circulatia a fost aproape paralizata in urma aglomeratiei. In tot acest timp, autostrada Comarnic – Brasov, concesiunea care a fost anuntata ca un pariu politic de catre Victor Ponta, bate pasul pe loc si, la mai bine de un an si jumatate de la licitare, in discursul oficialilor se pomeneste despre o posibila anulare. Asta in timp ce procedurile pentru Sibiu – Pitesti, autostrada tergiversata birocratic de mai bine de doi ani, se prelungesc in continuare, iar termenul de finalizare, ba chiar de incepere a lucrarilor, inca nu se vede la orizont.

Drumul National 7, unul din cele mai aglomerate din tara, care strabate Valea Oltului si asigura una din trecerile carpatilor dinspre Sud si est spre vestul tarii, a fost inchis in weekendul ce tocmai a trecut pentru a se remedia problemele aparute in urma viiturilor de saptamana trecuta.

Pe DN1, pe Valea Prahovei, celelalt drum foarte important si care reprezinta o alta trecere a muntilor, circulatia s-a desfasurat bara la bara, iar in unele momente traficul rutier a fost pur si simplu blocat, mai ales in zona Predeal-Sinaia-Comarnic.

In timp ce vechile drumuri nationale nu mai fac fata, autostrazile care ar fi trebuit sa strabata muntii pe cele doua rute inca se zbat in proceduri birocratice, asta dupa mai bine de doi ani de zile de la instaurarea guvernului Ponta, perioada in care lucrurile fie au inaintat cu greu, fie au existat nenumarate sicane birocratice.

Comarnic – Brasov, de la pariul electoral al premierului, la un posibil esec rasunator

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic – Brasov

Foto: Hotnews

Autostrada Comarnic – Brasov, prima concesiune romaneasca, o autostrada anuntata in 2013 ca un pariu politic al premierului Ponta care anunta ca nu va candida la parlamentarele din 2016 daca pana atunci nu va fi gata, inca zace in stadiul negocierilor.

Chiar daca guvernul a anuntat de la finele anului trecut consortiul castigator (Vinci-Strabag-Aktor), iar in februarie a fost semnat si un memorandum, nici pana in prezent contractul final nu a fost semnat. Fostul ministru Sova „ameninta” cu semnarea iminenta a contractului, insa termene dupa termene au trecut fara ca ceva concret sa se intample.

Ultimele informatii pe surse spuneau ca institutiile financiare internationale inca se cosultau daca sa sprijine proiectul si ar fi cerut statului, totusi, sa preia mai putine riscuri in desfasurarea proiectului.

Ioan Rus: Decidem in toamna daca semnam contractul Comarnic-Brasov sau reluam licitatia

Recent, insa, in discursul oficial a inceput sa circule si varianta unei anulari a concesiunii, asta desi procedura concesionarii autostrazii e deja lansata de mai bine un an si jumatate. Cu alte cuvinte, un an si jumatate pierduti.

Ministrul Transporturilor Ioan Rus sustine ca autoritatile vor stabili in toamna daca sunt intrunite conditiile de semnare a contractului pentru constructia in concesiune a autostrazii Comarnic – Brasov, in caz contrar procedura urmand sa fie reluata, nota Mediafax intr-un interviu pe 24 iulie.

Rus a spus ca in aceasta toamna va fi luata o decizie privind acest proiect, afirmand: „Ori ne ducem inainte, ori ne ducem inapoi”.

Autrostrada Sibiu – Pitesti, doi ani de tergiversari birocratice si cu licitatia pentru Studiul de Fezabilitate contestata puternic

Traseul autostrazii Sibiu - Pitesti

Traseul autostrazii Sibiu – Pitesti

Foto: Hotnews

Daca soarta autostrazii Comarnic – Brasov ramane inca incerta, cea a autostrazii Sibiu-Pitesti se contureaza cu greu.

Dupa doi ani de tergiversari birocratice si dupa ce autoritatile au intentionat o amanare a lucrarilor (detalii pe larg, aici, intr-o analiza HotNews.ro), procedurile pentru autostrada Sibiu – Pitesti s-au reluat cu greu abia pe 2 iunie, atunci cand CNADNR a scos la licitatie reactualizarea Studiului de Fezabilitate, documentul esential pentru demararea lucrarilor.

Ministrul de atunci, Dan Sova, anunta, contrar declaratiilor facute de-a lungul timpului, ca studiul va fi facut rapid, in doar 12 luni, ba chiar mai repede pentru tronsoanele de capat dinspre Sibiu si Pitesti pentru a putea demara constructia inca din 2015.

Cu toate acestea, licitatia pentru SF, la fel ca in cazul tuturor celorlalte 16 SF-uri scoase la licitatie, a fost puternic contestata de firmele interesate.

Ca urmare a contestatiilor pe banda rulanta, Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor a obligat CNADNR sa modifice anumite detalii din licitatie. Astfel, durata contractului a fost marita de la 12 luni la 17 luni, iar data finala pentru depunerea ofertelor a fost decalata de la 23 iulie la 11 august.

In ceea ce priveste termenul de executie, contractul care mai nou va fi de 17 luni, este impartit diferit pe sectiuni, sectiunile 1 si 5 (Sibiu-Boita si Pitesti-Curtea de Arges) avand termen 5 luni, iar restul (sectiunile 2,3,4 si 6) au termen de realizare de 12 luni.

Bucuresti – Alexandria, licitatie de SF lansata inaintea celei pentru Sibiu – Pitesti, contestata si ea de catre constructori

10 Studii de Fezabilitate pentru noi autostrazi in Romania

10 Studii de Fezabilitate pentru noi autostrazi in Romania lansate pe 1 mai

Foto: Hotnews

In timp ce realizarea autostrazii Sibiu – Pitesti a fost tergiversata, guvernul in frunte cu fostul ministru Sova anunta la finele anului trecut o noua strategie pentru autostrazile patriei avand anul de referinta 2018.

Ca o noutate, autoritatile propuneau un accent sporit pe diverse cioturi de autostrada in mai multe zone din tara, unele nascand mai degraba controverse. Un astfel de caz a fost si este autostrada Bucuresti – Alexandria, privita ca un dar catre Liviu Dragnea, baron de Teleorman.

In cazul autostrazii Bucuresti – Alexandrai, studiul de fezabilitate a fost scos la licitatie chiar inaintea celui pentru Sibiu – Pitesti (pe 1 mai, spre deosebire de 2 iunie), insa nici acest proiect nu a fost ferit de probleme.

Asemanator, la toate licitatiile de zeci de studii de fezabilitate lansate in mai si iunie, in urma zecilor de contestatii, detaliile licitatiilor s-au modificat, iar termenele finale de depunere a ofertelor au fost decalate. Spre exemplu, pentru SF-ul autostrazii Bucuresti – Alexandria, termenul nou pentru depunerea ofertelor este 11 august, fata de 18 iulie cum era initial.

Zeci de studii de fezabilitate pentru autostrazi au fost licitate pe banda rulanta, desi ele au termen de valabilitate, iar autostrazile in cauza nu au certitudinea ca vor fi incepute curand

Intr-o incercare de a absorbi cat mai mult din fondurile europene care altfel se vor pierde din decembrie 2015, Dan Sova a lansat zeci de studii de fezabilitate pentru zeci de tronsoane de autostrada prin toate colturile tarii. Detalii aici si aici.

Ce s-a precizat mai putin este ca aceste studii de fezabilitate au, in general, termen de valabilitate de doi ani, timp in care daca nu este pornita constructia, ele vor trebui refacute, pe alti bani.

La fel, trebuie precizat ca tronsoanele de autostrada au fost alese de autoritati desi MasterPlanul pe Transport nu este inca gata si multe din ele nu au asigurata o sursa de finantare, chit ca vorbim de fonduri europene sau bugetare.

Masura a fost criticata de Ministerul Fondurilor Europene pentru ca CNADNR nu ar avea capacitatea administrativa de a gestiona atat de multe proiecte de autostrada deodata si ca angajarea atator proiecte simultan ar insemna o povara bugetara nesustenabila.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro