Venituri din publicitate mai mari cu 60% si salarii crescute cu un sfert
TVR si-a facut public bilantul de activitate pe anul 2006, prima observatie fiind lipsa de explicatii referitoare la diferentele mari intre anumite rezultate inregistrate anul trecut comparativ cu 2005.
Printre concluziile care se desprind din raport se numara crestere cu 25% a salariilor acordate aceluiasi numar de angajati precum si crestere foarte mare a veniturilor din publicitate, dar si a subventiilor acordate de stat.
Prima impresie, considerand piata romaneasca, este aceea de bogatie a informatiei; raportul explica destul de clar si transparent care a fost activitatea pe 2006; arata care au fost reusitele si nereusitele in raport cu obiectivele si ofera analistilor media precum si competitorilor TVR destule informatii despre programe, despre intentii.
Analiza pe bilant pe care mi-am propus-o este insa destul de greu de facut, in lipsa unui bilant propriu-zis si a lipsei explicatiilor din partea TVR in ceea ce priveste diferentele semnificative fata de 2005. Nu pot insa sa nu remarc urmatoarele:
1. Desi numarul de angajati a ramas constant (3.262 in 2006 fata de 3.271 in 2005), cheltuielile cu salariile au crescut cu 25%, de la 138 milioane RON la 173 milioane RON.
2. Veniturile din taxa pentru serviciul public de televiziune au ramas neschimbate fata de 2005 la aproximativ 300 milioane RON (veniturile totale ale TVR fiind de 505 milioane RON in 2006 fata de 448 milioane RON in 2005).
3. Veniturile din publicitate au crescut de la 48 la 77 milioane RON, adica o crestere de 60% fata de 2005
4. Subventiile de la stat au crescut cu 39%, de la 84 la 117 milioane RON
5. Pentru doua cifre nu am reusit sa aflu care au fost cheltuielile corespondente din 2005, si anume: cheltuieli catre SN Radiocomunicatii (93 milioane RON in 2006) si comisioane catre Electrica pentru colectarea taxei (19 milioane RON) – in conditiile in care cheltuielile totale ale TVR au fost 519 milioane RON in 2006 fata de 415 in 2005.
6. TVR a inceput sa obtina venituri din new-media / utilizarea arhivei
7. Lipsesc insa informatiile in ceea ce priveste cheltuielile de productie, mult contestate in presa. O cifra este insa sigura: productiile proprii ale TVR au reprezentat 62% din totalul emisiunilor difuzate, procent neschimbat in ultimii 3 ani. Raportul TVR cere si marirea taxei TV afirmand ca aceasta taxa nu s-a modificat in ultimii ani.
Cred ca marirea taxei TV ar trebui sa vina numai atunci cand:
Productions”, firma care sa ofere productii si catre televiziuni terte.
In acest fel, TVR isi va controla mai bine costurile si va avea o flexibilitate mai mare datorita competitiei intre firmele de productie de a vinde programe catre TVR
Lasand la o parte incompetenta dovedita, drepturile pentru Liga Nationala de Fotbal oricum ar fi fost pierdute mai devreme sau mai tarziu. TVR va trebui sa identifice clar in strategia sa care sunt programele de interes national si care nu. De exemplu, Formula 1 nu cred ca este de interes national.