Sari direct la conținut

Viitorul creației digitale bazate pe inteligență artificială se construiește în România

Smile Media
Firefly Screenshot, Foto: Adobe România
Firefly Screenshot, Foto: Adobe România

Adobe, cu o istorie de peste două decenii în cercetarea și inovarea în domeniul inteligenței artificiale, a lansat recent Firefly AI – o colecție de tool-uri de generare și prelucrare a conținutului digital folosind modele de inteligență artificială. Adobemarchează astfel următorul pas în istoria de servire a industriei creative, iar din Adobe România, două echipe de ingineri software si product manageri lucrează la Firefly. Produsul se diferențiază prin combinația între o calitate ridicată și modul etic în care a fost construit, având la bază doar imagini gratuite sau licențiate de pe Adobe Stock – acestea fiind printre altele și motivele pentru Google a ales sa licențieze Firefly pentru generarea de imagini în produsul său Google Bard.

În România există o echipă Adobe Firefly de AI Science se ocupă cu crearea modelelor de AI/ML pentru funcționalități din produs, precum și o echipă de “productizare” care ajută ca aceste modele să fie integrate în diverse aplicații, precum Adobe Express.

Pe lângă cele două echipe deja existente în grupul nostru de Generative AI, planificăm să aducem încă două în viitorul apropiat. Pentru Digital Media Romania, zona de Generative AI este cea cu creșterea procentuala cea mai mare de anul asta. Mai concret, vrem să ne extindem pe zona de AI/ML Operations (cum gestionăm infrastructura care stochează aceste modele și le servește în aplicații) și în zona Data Management (cum ne asiguram că datele de antrenament sunt etice și non-biased, că sunt optime pentru a genera cele mai bune rezultate, etc.) – spune Paul Chiriță, Senior Director, Adobe Romania Digital Media.

Funcționalitățile Adobe Firefly se dezvoltă în România

Firefly este o colecție de tooluri de generare și prelucrare a conținutului digital folosind modele de inteligență artificială, iar primele funcționalități livrate sunt în zona de compentențe de bază ale companiei, și anume Text to Image, în care se generează imagini pe baza unui text introdus de utilizator și Text Styling, în care se pot genera și aplica decorații complexe peste litere și fonturi în general.

Firefly nu e doar un model de inteligență artificială, este evoluția mai multor zeci de ani de muncă în prelucrarea imaginilor, tipografie, ilustrații etc. Foarte important este și că am investit mult în a ne asigura că nu vom avea bias în conținutul generat de Firefly. Modelele noastre analizează atât textul introdus ca prompt de utilizator, cât și datele de antrenament, pentru a ne asigura că generăm imagini variate, care reprezintă un balans între culturi și etnii, și care nu sunt nocive în general. De asemenea, continuăm să lucrăm activ la asta, actualizând Firefly pentru a-i îmbunătăți performanța și calitatea, dar și pentru a reduce bias-ul din rezultatele sale. Oferim și mecanisme de feedback utilizatorilor pentru a raporta rezultate potențial nocive sau cu bias, sau pentru a sugera îmbunătățiri la procesul nostru de dezvoltare și testare, precizează Paul Chiriță.

Cum se diferențiază Firefly față de alte soluții similare?

Pe lângă eforturile echipelor Adobe de a crea conținut fără bias, echilibrat etnic și cultural, Firefly oferă creativilor și soluții pentru a-și transmite creațiile în mod autentic, în timp ce consumatorii acestor creații pot verifica cum au apărut ele, componenta de trasabilitate fiind deosebit de importantă.

Astfel, Adobe folosește Content Authenticity Initiative (CAI), o asociație înființată special pentru a promova adăugarea de trasabilitate în creațiile media. Așadar, conținutul creat cu Firefly are asociate niște „credențiale” care rămân legate de el oriunde va fi publicat sau stocat.

Aceste „credențiale” conțin și informații precum ce model de AI/ML a fost folosit pentru a genera conținutul, numele și data generării originale, și orice editări ulterioare aplicate conținutului. Și, nu in ultimul rând, Firefly a fost creat în așa fel încât să genereze imagini care nu se bazează pe materiale cu copyright. Mai concret, setul nostru de antrenament este compus din sute de milioane de imagini licențiate de pe Adobe Stock, alături de multe alte imagini licențiate gratuit din domeniul public sau pentru care protecția de copyright a expirat – completează Paul Chiriță.

Viitorul creației digitale. Ce se schimbă odată cu apariția Firefly?

În domeniul inteligenței artificiale, o nouă tehnologie care a captat atenția este modelul Bard AI. Dezvoltat cu scopul de a crea conținut original și captivant, Bard promite să revoluționeze domeniul generării de conținut prin utilizarea tehnologiilor de ultimă generație în învățarea automată și prelucrarea limbajului natural. Dacă tehnologia „transformer-ilor” (acel ‘T’ din GPT) a fost inventată de niște cercetători de la Google, Adobe a reușit să creeze un model de Machine Learning excepțional din punct de vedere calitativ, dar și sigur din punct de vedere comercial. Astfel, prin parteneriatul recent dintre Google și Adobe, clienții Bard au ocazia să folosească puterea Adobe Firefly pentru a crea și stiliza conținut, dar mai ales pentru a-l folosi în materiale mai complexe precum bannere, flyere, etc., pe care le vor asambla în Adobe Express.

Pe termen scurt, cu funcționalitățile de acum, poți spre exemplu să creezi ad-uri social media pentru clienții unui studio de yoga mai ușor. Poți folosi Bard pentru a genera o imagine precum „girafa într-o poziție de yoga”, iar apoi poți folosi Adobe Express cu un template deja existent sau cu un template complet nou ca sa obții banner-ul dorit și sa-l postezi pe canalele favorite de social media. Pe termen mai lung, cred că profesionistii din industriile creative vor avea mult mai mult timp disponibil pentru creație, iar partea din munca lor legată de transpus aceste creații în desene (sau alte media) va fi mai ușor de realizat. Nevoia de Creative Professionals va continua să existe cu siguranță, doar că într-adevăr job-ul se va schimba puțin, va fi unul de nivel mai înalt, mai axat pe partea creativă, adaugă Paul-Alexandru Chiriță.

Echipa Adobe România este într-o continuă dezvoltare. Dacă și tu îți dorești să contribui la viitorul creației digitale prin AI și Machine Learning, găsește pozițiile deschise în Adobe România pe Pagina de Cariere, actualizată constant cu cele mai recente posturi disponibile.

Articol susținut de Adobe România

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro