Sari direct la conținut

Vor fi amendați românii pentru o simplă postare pe Facebook la alegerile din 4 mai 2025? Ciolacu: Este o interpretare excesivă / Cum vor putea fi amendate TikTok ori Meta

HotNews.ro
TikTok, Facebook, Google, Foto: Mikhail Primakov / Dreamstime.com
TikTok, Facebook, Google, Foto: Mikhail Primakov / Dreamstime.com

Premierul Marcel Ciolacu a respins vineri scenariul ca românii să fie amendați pentru o simplă postare pe Facebook în care își exprimă susținerea pentru un candidat la alegerile prezidențiale din 4 mai, după modificările aduse joi, prin OUG la legea electorală. „Nu există așa ceva. Este o interpretare excesivă”, a spus Ciolacu.

El a subliniat că modificările făcute de guvern la legea electorală vizează sancționarea marilor platforme online.

Afirmațiile lui Marcel Ciolacu despre noile prevederi din legea electorală, de la minutul 47:15
  • „Trebuie să învățăm din greșelile trecutului. Știm cu toții ce s-a întâmplat data trecută cu social media și cum a existat un abuz. Părerea mea este că cea mai mare problemă a fost faptul că AEP a avertizat că un anumit candidat nu este blocat și are acces la anumiți algoritmi, restul, toți ceilalți candidați au fost blocați și TikTok-ul nu a luat nicio măsură în timp real.
  • Acolo mi se pare că venind cu amendă de 5% pe cifra de afaceri, în cazul în care, într-un termen rezonabil, se solicită acest lucru imediat să se facă, mi se pare cea mai importantă modificare. Nu cred că va fi vreodată cineva amendat..(n.a pentru poze cu candidați postate pe Facebook).
  • Totuși sunt unul dintre apărătorii democrației, deoarece am trăit și sub comunism și nu vreau să mă întorc acolo. Sunt unul dintre cei care au spus explicit ca este exclus ca în România să se interzică TikTok ori alte social media pentru că, vezi Doamne, s-au întâmplat anumite lucruri la alegeri”, a declarat Marcel Ciolacu.

Cum va putea statul român să amendeze TikTok ori Facebook? Ciolacu: Am început toate demersurile

Premierul a fost întrebat și cum va putea amenda statul român cu miliarde de euro TikTok ori Facebook în condițiile în care aceste companii nu au o reprezentanță în țara noastră și nu se supun legislației din România.

  • „Dacă avem legislație, da. Veți vedea că am început toate demersurile și către MAE și către Comisie (nr. Comisia Europeană). Știți foarte bine că în ceea ce privește alegerile din România a fost o anchetă a Comisiei Europene”, a spus Ciolacu.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, cu o zi în urmă: Va exista un mecanism de monitorizare

Răspunsuri pe acest subiect au fost oferite, cu o zi în urmă, și de Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului, după ședința în care s-a aprobat ordonanța de urgență care introduce aceste amenzi.

Potrivit acestuia, amenzile către marile platforme online ar putea fi aplicate în baza Regulamentului UE privind serviciile digitale (DSA), chiar dacă acesta nu va deveni obligatoriu decât în luna octombrie 2025.

  • „Regulamentul UE a fost emis în martie anul trecut, va deveni obligatoriu din octombrie anul acesta, dar asta nu oprește niciun stat membru european să facă referire la acel regulament și să îl activeze parțial sau total, dacă este nevoie.
  • La nivel național se va pune la punct și se va regla un mecanism de monitorizare, care va funcționa pe toată perioada campaniei electorale și în preziua alegerilor, și în ziua alegerilor, și după aceea, de monitorizare, în care își vor aduce contribuția și Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică, și Consiliul Național al Audiovizualului pentru mass-media, pe care le reglementează și le monitorizează conform legii”, a spus Constantin.

Autoritatea Electorală Permanentă va emite un ghid electoral în acest sens, iar toate plângerile trebuie trimise la Biroul Electoral Central, care va fi direct cuplat cu mecanismul de monitorizare.

Comisia Europeană va intermedia dialogul cu marile rețele

În privința modului în care se vor aplica amenzile către marile corporații din afara UE, Constantin a dat de înțeles că procesul va fi intermediat de Comisia Europeană.

  • „Mă veți întreba ce facem cu marile rețele sociale? Tot prin intermediul Comisiei Europene, există deja un dialog deschis cu marile rețele sociale, n-aș da nume în clipa aceasta, dar care nu au reprezentare sau sediu juridic direct în România, dar există un hub de genul acesta la Varșovia, există unul la Dublin.
  • Comisia Europeană este în dialog cu aceste mari rețele sociale și este principalul partener și aliat al României”, a spus acesta.

La nivel internațional, a mai menționat Mihai Constantin, „România poate gestiona până la un punct acest gen de litigii, dar după aceea există mecanisme și există deja deschidere din partea Comisiei și organismelor europene ca aceste litigii să poată fi și aplicate, dacă ele sunt instrumentate și întemeiate”.

Avertismentul mai multor ONG-uri: Cum pot fi afectați simplii cetățeni care postează pe Facebook înaintea alegerilor

11 organizații au atenționat joi, după ce guvernul a aprobat ordonanța că oamenii simpli ar putea fi afectați de noile prevederi introduse de Executiv fără o dezbatere publică: „Sunt multe aspecte din proiectul propus care pot afecta drepturi fundamentale, cum ar fi libertatea de exprimare”.

Acestea au atenționat că Articolul 15 din Ordonanța adoptată joi de guvern este neclar.

„În forma apărută în mass-media, pare a reglementa inclusiv o postare personală pe o rețea socială, făcută de o persoană privată, sau o poza personală cu candidatul favorit. Nu este clar din formularea acestui articol că reglementările s-ar referi exclusiv la materiale publicate de către un actor politic sau în numele acestuia, așa cum prevede Regulamentul european privind publicitatea politică”, atrag atenția organizațiile.

Articolul 15 din OUG prevede: 

„O definiție atât de largă a publicității politice în art. 15 reprezintă o amenințare la adresa libertății de exprimare deoarece impune norme restrictive privind conținutul care nu ar trebui să intre în sfera publicității politice”, explică organizațiile. 

„De aceea, acest articol trebuie modificat. În plus, OUG introduce reglementări privind publicitatea politică care intră în contradicție cu legislația privind finanțarea campaniei electorale și cu cea privind organizarea alegerilor, ceea ce creează și mai multă confuzie”, adaugă cele 11 organizații. 

Ele atrag atenția și asupra amenzilor pentru marile platforme de socializare prevăzute în OUG: 

„Art. 16 (7) din text, care prevede amenzi substanțiale pentru marile platforme, pare a ignora că reglementarea acestora se face – conform Regulamentului UE DSA, citat chiar în text – direct de către Comisia Europeană, iar instituțiile românești nu pot da amenzi unor entități juridice care nu sunt înregistrate în România”. 

Articolul complet la care se face referire: 

INTERVIURILE HotNews.ro