William R. Voss, presedintele Flight Safety Foundation: Nu elimin nici o cauza a accidentului, insa avioanele VIP primesc cea mai buna intretinere si sunt pilotate de cei mai buni piloti
„Este prea devreme sa speculam despre cauzele probabile, iar acest lucru urmeaza sa fie determinat de catre anchetatori. Este insa un tip de accident relativ comun”, a declarat pentru HotNews.ro expertul in securitate aviatica William R. Voss, presedintele Flight Safety Foundation, comentand pe marginea accidentului de sambata, in care au murit presedintele polonez, sotia sa si zeci de oficiali politici si militari de la Varsovia. Voss a spus ca „este gresit sa eliminam ceva de pe lista posibilelor cauze”, adaugand insa ca avioanele demnitarilor „primesc cea mai buna intretinere si sunt pilotate de cele mai experimentate echipaje”.
Adrian Novac: Presedintele polonez Lech Kaczynski, sotia sa Maria si alti lideri de la Varsovia au murit sambata, dupa ce avionul lor s-a prabusit in apropierea aeroportului Smolensk, in vestul Rusiei. Din informatiile pe care le aveti pana in acest moment, care ar putea fi cauza probabila a accidentului?
William Voss: Este prea devreme sa speculam despre cauzele probabile. Acest lucru urmeaza sa fie determinat de catre anchetatori. Tot ceea ce cunoastem in acest moment este ca aparatul s-a prabusit in timpul etapei de aterizare, in conditii meteorologice nefavorabile. Este un tip de accident relativ comun.
A.N.: Aparatul prezidential a trecut printr-o revizie completa in luna decembrie a anului trecut si era „bun de zbor”, a declarat directorul general al uzinei Aviakor din Samara, unde avionul a fost reparat. Daca aparatul era bun, ar fi gresit sa eliminam starea avionului din lista posibilelor cauze ale accidentului?
W.V.: In acest moment, cred ca este gresit sa eliminam ceva de pe lista posibilelor cauze. Dar, in mod normal, cineva nu se asteapta sa descopere neglijenta mecanica pe un avion VIP.
* a devenit presedinte si CEO al Flight Safety Foundation in 2006 *intre 2004-2006 a fost director al Air Navigation Bureau in cadrul International Civil Aviation Organization (ICAO)* a lucrat 23 de ani pentru U.S. Federal Aviation Administration (FAA), pe chestiuni de control si management al traficului aerian* intre 1999 si 2001 a fost director de dezvoltare pentru sisteme de trafic aerian* a supervizat dezvoltarea si implementarea componentelor de sistem importante ale FAA* a pus la punct planuri de siguranta globala in domeniul aviatiei * este pilot licentiat, instructor calificat de zbor si operator de turn de control * are licenta in intretinere de avioane si management aviatic si un masterat in administratie publica
William R. Voss
A.N.: Martorii au relatat ca pilotii au facut trei-patru incercari de a ateriza, in conditii de ceata groasa. De ce pilotii au incercat sa aterizeze de mai multe ori si nu s-au dus pe o pista alternativa, pe un alt aeroport?
W.V: Incercarile multiple ale pilotilor de a ateriza sunt neobisnuite si provoaca ingrijorare. Este neobisnuit ca un avion sa incerce sa se apropie mai mult de doua ori de un aeroport; poate face asta doar daca conditiile meteo se imbunatateau. Cele patru incercari sugereaza un sens al determinarii care nu este intotdeauna sanatos. Sunt sigur ca anchetatorii vor studia cu atentie acest lucru.
A.N.: Exista vreun semn care sa indice ca accidentul de sambata a fost rezultatul terorismului?
W.V.: Circumstantele producerii accidentului de astazi nu sunt neobisnuite, dar nu am nicio dovada, de niciun fel, care sa spuna ca e a fost vorba de terorism
A.N.: Avionul prezidential Tu-154 avea cel putin 20 de ani vechime, iar oficiali polonezi au discutat de multa vreme inlocuirea aparatelor folosite de liderii tarii, insa afirmau ca nu exista bani. Ar putea fi lipsa fondurilor una din cauzele tragediei?
W.V.: Nu cunosc foarte multe despre starea finantelor Poloniei, insa un avion VIP vechi de 20 de ani nu este un lucru neobisnuit. Actualul aparat Air Force One (n.red. folosit de presedintele Statelor Unite ale Americii) a fost livrat in 1990.
A.N.: Potrivit statisticilor din domeniul aviatiei, in lume au avut loc 66 de accidente in care au fost implicate aparate Tu-154, incluzand sase accidente in ultimii cinci ani. Compania rusa Aeroflot si-a retras recent din serviciu intreaga flota de aparate Tu-154. Este acest avion mai putin sigur decat altele (Airbus sau Boeing spre exemplu)?
W.V.: A existat un numar mare de accidente cu Tu-154, insa e dificil sa separi istoria sigurantei aparatului de contextul in care a zburat acest avion. Tu-154 a fost calul de bataie al industriei aviatice din blocul estic in timpul dezmembrarii URSS. In haosul care a urmat, siguranta aparatului a suferit dramatic. Nu sunt sigur ca poti da vina pentru toate acele probleme pe aparatul de zbor.
In ceea ce priveste decizia Aeroflot, ea ar putea sa nu fie atat de simpla ca siguranta: aceste aparate folosesc o mare cantitate de combustibil iar cantitatea de zgomot produs le limiteaza utilizarea in Europa de Vest.
A.N.: Avioanele prezidentiale au cumva standarde diferite in ceea ce privesc intretinerea, antrenamentul echipajului, experienta pilotilor etc. comparativ cu aparatele comerciale cu care zburam noi ceilalti?
W.V.: Nu exista standarde internationale specifice care sa se refere la aparatele VIP prezidentiale sau guvernamentale. Daca vorbim la modul general, aceste avioane primesc cea mai buna intretinere si sunt pilotate de cele mai experimentate echipaje.
A.N.: Impactul emotional al accidentului de sambata este imens nu doar pentru Polonia, ci si pentru restul lumii. Cum credeti ca tragedia de astazi va afecta industria aviatiei (vor aparea noi legi in domeniul sigurantei, standardele de intretinere ale aparatelor se vor modifica etc)?
W.V.: Bineinteles ca aceasta este o tragedie umana si politica uriasa. Nu stim inca multe raspunsuri.
Nu sunt sigur ca va exista un impact global, ci mai degraba unul regional in ceea ce priveste siguranta aviatica. Cred ca vor exista mai multe intrebari legate de sistemele de siguranta, asa cum este Enhance Ground Proximity Warning Systems si alte tehnologii de acest fel care au eliminat practic astfel de accidente in multe parti ale lumii, dar care n-au fost adoptate in mod universal in Europa de Est. Nu stiu daca acest tip de tehnologie era folosita de acest avion, dar, daca nu a fost, accidentul va duce la adoptarea ei.