Sari direct la conținut

Zece intrebari cu Felix Tataru, despre Basescu.ro, Dumnezeu.tv si 2009.pub

HotNews.ro

Discutia purtata cu Felix Tataru, dupa Intalnirea Media cu cititorii HotNews.ro, in studio, s-a lungit previzibil peste punctajul de zece intrebari stabilit inaintea inceperii.

Iulian Comanescu: Numar aici, in caiet, zece intrebari pentru Felix Tataru de la GMP, care a venit la HotNews.ro pentru o intalnire on-line si nu l-am lasat sa plece fara sa discutam fata-n fata, ca sa vada lumea ca are nu numai o fata, ci si voce. Incepem bineinteles cu UNU: PNL si PD au avut un nume, cand s-au imprietenit. S-au numit Alianta „DA”. Vreau sa stiu ce nume ai sugera pentru alianta PDL cu PSD.

Felix Tataru: Hm…

Iulian Comanescu: Eu as zice „Alianta ZAU?”

Felix Tataru: Cred ca e bun numele „ZAU?” Ar trebui sa gasim si niste cuvinte la nume, ca la „DA”, de la „Dreptate si Adevar”. „DA” era o alianta politica, pe cand asta e o alianta de guvernare, lucrurile stau cumva diferit. Atunci aveai niste obiective clare, de a castiga voturi, acum cred ca obiectivul e mai degraba sa scoata tara din situatia in care e. Nici nu stiu cat sunt oamenii de stresati cum se comunica in momentul asta. Cred ca au alte lucruri mult mai fierbinti pe ordinea de zi. Altele decat brandingul…

Iulian Comanescu: Trecem la DOI. Apropo de branding, daca ti s-ar da Emil Boc pentru reparatii capitale, cu ce ai incepe? Parca am vazut la televizor ca i-au facut o tribuna putin mai scurta la Guvern. Nu stiu sigur, era un cadru dintr-o parte…

Felix Tataru: Nu stiu… pana una alta, Sarkozy cu cat are mai mult decat Boc? Cred ca e de aceeasi inaltime, si asta nu l-a impiedicat sa se duca sa bata cu pumnul in masa la Moscova. Deci nu cred ca de asta trebuie sa ne legam noi…

Iulian Comanescu: Ajunge Boc la masa?

Felix Tataru: Se pare ca da, pana una-alta, are o misiune delicata, sa tina ce-i pe partea stanga si ce-i pe partea dreapta a mesei in echilibru, pana acum i-a iesit. Sa vedem ce-o sa fie de-acum incolo.

Iulian Comanescu: Spun oamenii din Cluj ca acolo a facut lucruri. Am vazut tot la televizor vreo doi viceprimari speriati dupa alegeri, s-a dovedit ca Boc are si subalterni… dar daca Boc ar fi o papusa, ce papusa ar fi?…

Felix Tataru: De ce ar fi o papusa?

Iulian Comanescu: Asa, ca sa-i facem o campanie negativa. Eu l-as face Hopa Mitica, ca… nu se strica.

Felix Tataru: Pana una-alta, daca e sa o luam cat putem de obiectiv, din 2004, cand Traian Basescu spunea: „Voi evalua oamenii de partid cu BOCUL” Boc fiind cel mai performant om din partid si declarat de toata lumea, putere si opozitie, cel mai bun parlamentar in acel moment, din momentul ala a devenit cel mai tanar presedinte de partid, personal a avut succesul de la Cluj, la nivel national a iesit de fiecare data pe locul I… o fi rau?

ARDEIUL LUI BASESCU, MURATURILE LUI ILIESCU SI CONSTANTINESCU SI ROSIA MONTANA

Iulian Comanescu: Nu, nu. Uite, avem si numele pe care-l cautam, nu-i mai spunem Alianta „Zau?”, ii spunem Alianta „Boc”. Trecem la intrebarea TREI. Basescu egal ardei. Iliescu egal ce? Si Constantinescu egal ce?

Felix Tataru: Pai eu as zice ca Iliescu e tot un ardei, dar ma gandesc la forma gurii si as zice tot un ardei, dar din ala pus la murat.

Iulian Comanescu: Si Constantinescu?

Felix Tataru: Ramanem tot in zona asta. Patlagele. Puse la borcan. Bine conservate.

Iulian Comanescu: Apropo de patlagele, urmeaza PATRU: Cum merge cu Patlagica Montana?

Felix Tataru: Cu…?!

Iulian Comanescu: Patlagica Montana. Aveai contul ala. Rosia Montana.

Felix Tataru: Aaa. Ha. Da, nu mai lucram cu ei din 2006. Am avut contract cu ei in 2005 si 2006. Pe ici, pe colo, am mai avut, asa mici consultari, pentru ca i-am inteles, dar ei nu au mai prea comunicat, drept pentru care nici noi n-au mai lucrat. Sa vedem ce-o sa fie de-acu incolo. Cred ca in momentul asta in care ne uitam si noi unde s-a dus pretul aurului, in momentul in care investitiile in Romania cam scartaie, s-ar putea sa se schimbe cumva roata si clasa politica sa inceapa sa se roage de ei ca sa investeasca in Romania la Rosia Montana.

Iulian Comanescu: Da, plus ca daca nu merge treaba in Romania, acuma o sa fie foarte multi care o sa aiba mare nevoie si de cianura.

Felix Tataru: Hi hi hi. Da, bun, cianura este o substanta de care au nevoie la exploatare, cred ca e si importata, nu cred ca se poate face in Romania. Deci e o solutie, ca sa zic asa, pentru a, ma rog, se exploata aurul. Vorbim acuma mai larg de niste resurse pe care Romania le are si pe care poate sa le valorifice. N-o facem noi – uite ce bine si frumos o fac rusii [cu gazele naturale]. Stii, adica rusii pot sa dea cu pumnu-n masa, sa arate cat de tari sunt tuturor, bazandu-se pe resursele lor, naturale, ale subsolului in special. Romanii, desi au facut-o si au vazut ca e bine in perioada interbelica, atunci cand eram numarul trei in Europa, se sfiesc s-o faca. Poate ca presiunea asta si criza asta o sa-i faca sa se gandeasca de doua ori.

CAND SE LANSEAZA DUMNEZEU.RO?

Iulian Comanescu: Da, asta-i o discutie mai de specialisti si noi nu suntem specialisti acuma. Hai sa ne mutam la un lucru in care esti specialist, ca ai Teologia. Intrebarea CINCI. Dumnezeu.ro. E domeniul tau. Ce faci pe el, „Dumnezeu la tinta”?

Felix Tataru: Da, am facut Seminarul Teologic. Chestia asta-i pe viata. Odata ce am fost acolo si am facut aceasta scoala cinci ani, e un lucru pe care il ai in tine, traieste, altfel te uiti la lucruri in jur si in sus – si Dumnezeu mi-a dat drumul asta, inspre a fi in comunicare. Poate, sper, odata, sa ma pot considera vrednic sa ma pot apuca de a face acel site. Gandul pe care l-am avut atunci cand am luat domeniul a fost ca daca nu pot sa-l iau, o sa-l ia altcineva, si aici ma gandeam la neoprotestanti si toata lumea sectantilor, pe de o parte. Pe de alta, cred ca in perioada asta, in care toata ierarhia valorilor e data peste cap si a avea bate pe departe ceea ce inseamna a fi, e nevoie sa nu uitam ca exista un reper absolut. Si locul asta, Dumnezeu.ro, fie ca esti crestin, musulman sau evreu, ar putea sa fie un loc de discutii care nu inseamna neaparat Dumnezeul crestin-ortodox din Bucuresti. Cand voi avea linistea si pe de alta parte ingaduinta si binecuvantarea sa fac site-ul asta, o sa il fac. Deocamdata, chiar ma gandeam sa fac un forward catre un site existent.

Iulian Comanescu: Basescu.ro?

Felix Tataru: Hi hi hi. Nu cred ca e cel mai bun exemplu, cu atat mai mult cu cat nu e activ permanent. [Felix Tataru spunea la discutia in direct cu cititorii ca Basescu.ro nu e activ tot timpul fiindca intre campanii Traian Basescu are Presidency.ro.]

Iulian Comanescu: Da, mai exista, asta voiam sa te avertizez, Dumnezeu.com, .info, .org, .biz, domeniile sunt deja achizitionate. Pe .info e un tip care zice: „Crede si cerceteaza”. Ma gandesc ce planuri are Dumnezeu.biz, ca inca nu e activ. S-ar putea ca Dumnezeu.tv sa fie liber.

Felix Tataru: Sa-l ia cei de la Trinitas…

Iulian Comanescu: Apropo, cum ti se pare Trinitas?

Felix Tataru: Pot sa spun ca Trinitas-radioul mi-a placut foarte mult cand era la Iasi, mult mai mult decat dupa ce s-a mutat la Bucuresti. Nu stiu, cred ca… sunt sigur ca salariile din Bucuresti sunt mult mai mari si…

Iulian Comanescu: Mai mari in sensul ca exista, probabil…

Felix Tataru: Nu, nu. Cand studioul era la Iasi, erau acolo niste oameni foarte buni. Si se vedea. Sau se auzea. Transmiteau un duh. De cand s-a mutat la Bucuresti nu mai simt acest lucru. Asta-i situatia, suntem alti oameni aici. Vorbind despre TV, cred ca e o eroare. Existenta Trinitas TV cred ca e o eroare de management, cred ca Biserica plateste mult prea multi bani – si stiu acest lucru – pentru existenta acestui post TV, cand puteau sa o faca pe banii statului, la TVR. Televiziunea nationala are redactie de viata spirituala, am lucrat si eu acolo.

Iulian Comanescu: Da, dar oricum – suntem doi oameni care se uita la Trinitas. Eu unul sunt foarte putin dus la biserica si iti spun sincer, atunci cand te-apuci sa zappezi de la Magda Ciumac la Andreea Banica, te-mpiedici de el si mai apare cate-un popa destept de la Institutul Teologic si-ti explica Evanghelia dupa Ioan, chestii de-astea.

Felix Tataru: Da, asta e foarte bine ca se-ntampla. Lucrul asta s-a intamplat si se-ntampla in continuare la TVR, nu stiu daca stii ca exista „Duhovnicul de la miezul noptii”, Parintele Vasile si altii, dar e vorba de costuri. Si am fosti colegi [de la Teologie] preoti, care simt aceste costuri direct, la nivelul fiecarei parohii.

Iulian Comanescu: A, deci se cotizeaza!

Felix Tataru: Pai da, [Trinitas TV] trebuie sustinuta. E firesc pana una-alta, pana la urma e un mic trust de presa acolo, nu?

Iulian Comanescu: Mic-mare. Radio Trinitas cred ca are un numar de frecvente comparabil cu cel al PRO FM-ului.

Felix Tataru: Da, si mai e si ziarul „Lumina”, e si televiziunea, nu stiu daca si pe internet au ceva.

CE-A FACUT GMP-UL LA UNINOMINAL

Iulian Comanescu: Exista niste site-uri, dar cred ca acolo sunt costuri mici. Hai sa vorbim putin si serios. SASE. Ce-ai facut exact in campania de la parlamentare?

Felix Tataru: Pai asa cum spuneam si pe HotNews.ro [la intalnirea cu cititorii], noi ne-am ocupat de campania nationala. Am incercat sa stam deoparte sau departe de campaniile punctuale ale candidatilor. Chiar si-asa ne-a fost destul de greu, ca eu fiind din Vrancea – si acolo era o nevoie – am dat o mana de ajutor si impreuna cu o agentie care era acolo, local, am reusit, zic eu, sa facem performanta foarte buna. Trei parlamentari, cand niciodata PD-ul n-a avut mai mult de unu acolo.

Iulian Comanescu:La domnul baron Oprisan.

Felix Tataru: Exact. De altfel, si toata campania a fost cumva impotriva lui. Judetul era rosu. Cand te duceai in Vrancea, aveai senzatia ca e PCR-ul.

Iulian Comanescu: Ce i-ati facut lui Oprisan, ca nu stiu?

Felix Tataru: E, au fost mai multe lucruri. Campania, de fapt, a inceput la locale, cand un tanar de 33 de ani a candidat la Primaria din Focsani si campania a fost „Buturuga mica rastoarna carul mare”. Carul mare era Oprisan, chiar daca nu candida la Primarie, ci la Consiliul Judetean. Si s-a creat o stare de spirit, o speranta ca se poate face ceva, era o mentalitate de non-combat acolo la Focsani. Oprisan blocase mediatic aproape tot. Si iata ca sistemul uninomial a permis sa vina niste antreprenori de succes si, in tot judetul Vrancea, PD-ul a avut doar candidati noi. Oamenii au simtit acest lucru.

Iulian Comanescu:Ai zis PD, si nu PDL.

Felix Tataru: Da, PD-ul. Mi-e inca greu sa zic PDL. La nivel national, toata comunicarea, cea in doi pasi, cu „Ei cu ei, noi cu voi” si „Romania pe maini bune”.

Iulian Comanescu: Am ajuns la SAPTE, cred. „Ei cu ei, noi cu voi”. Apara-l. Ca s-au zis… destule.

Felix Tataru: Ca s-a transformat in, cum era?, „Voi cu ei…”?…

Iulian Comanescu: Da, printre altele s-a transformat.

Felix Tataru: Da, iar guvernarea actuala e „Ei cu noi” acuma. Da, ce sa zic?

Iulian Comanescu: Pai a mers? De ce-a mers? Ca in afara de afisele concurentei si maneaua aia nu stiu in ce s-a mai transformat.

Felix Tataru: Nu stiu daca ai urmarit campania, care a inceput deja pe la sfarsitul lui septembrie… PNL-ul a cheltuit in media mai multi bani inainte de campanie decat in campanie si a fost asa, o intelegere intre cei doi parteneri de la guvernare [PSD vota cu PNL in Parlament la vremea respectiva], noi pe stanga, voi pe dreapta. A fost jocul cu salariile profesorilor, noi sustinem, ceilalti spun ca sunt impotriva, deci fiecare isi apara valorile, cum ar veni, hai sa ignoram total PDL-ul. Si in luna octombrie, in mare parte din si prin influenta media pe care cele doua partide o aveau, datorita aliantei politice [cu PC, a PSD], fie prin bugete de nu stiu care, cumva le-a iesit. Or „Ei cu ei, noi cu voi” a insemnat ca am introdus in poveste – si aici e meritul lui Profile Communication – inca un jucator. Care e cetateanul, votantul. „Bun, nene, ramaneti voi, faceti voi jocurile voastra, ca uite, noi avem un alt aliat.” Si atunci, din strategia asta, a fost relativ usor sa ajungi la formula „Ei cu ei, noi cu voi.”

Iulian Comanescu: Bun, dar ce-mi povestesti tu este destul de ezoteric, fata de ce-a vazut alegatorul.

Felix Tataru: Pai ce vrei sa afli de la mine? Niste lucruri care s-au aflat in spatele sloganului.

Iulian Comanescu: Da, asa e, filozofia lui.

Felix Tataru: A fost un lucru foarte bun. Cumva, rezultatul acestei tactici a fost ca PSD-ul si-a mutat tirul si a spus: „De fapt, competitorul nostru nu e PNL-ul, ci e PDL-ul”. A, voila! Noi asta am si vrut. Din acel moment, batalia a fost in doi, nu in trei.

Iulian Comanescu: Dar totusi, PDL-ul a obtinut un scor destul de mic fata de sondaje. Mi se pare ca la ei diferenta a fost cea mai mare.

Felix Tataru: Nu, aici este vorba de participarea la vot. Cu cateva zile inainte de votare, nimeni nu stia ce o sa fie. N-aveai cum sa estimezi – chiar daca lucrai cu doua case de sondaje. Si s-a vazut asta. S-a vazut efectul campaniei PSD-ului din ultima saptamana, care de fapt ne-a ajutat pe noi. Au incercat sa-si motiveze publicul lor – „Dom’le, iesim, castigam, suntem pe locul unu” -, ca erau pe locul unu, dar pentru anumite grade de participare. Deci noi, daca se iesea in proportie de peste 50 la suta la vot, PD-ul ajungea la 40 la suta si PSD-ul, in jur de 33-34. Pe astfel de explicatii, normal ca poti folosi un instrument de PR de genul „noi avem trei procente in fata”, fara sa spui de ce simulare e vorba sau ce participare. Ei, incercarea lor de a-si motiva electoratul a motivat si electoratul nostru. Si am avut placuta surpriza de a vedea ca in urban au iesit mai multi oameni decat ne asteptam. Si mai putini in rural.

O FANTOMA BANTUIE PRIN CAMPANIA LUI BLAGA: BULDOGUL

Iulian Comanescu: Punctul OPT. Apropo de Blaga, singura campanie pe care ai pierdut-o. E adevarat ce am auzit, ca i-ati propus o directie de comunicare destul de apasata pe povestea cu buldogul, iar el n-a acceptat? Dupa aceea s-a revenit, cu outdoor-urile cu buldogul si sarpele…

Felix Tataru: Da, a fost o discutie legata de buldog, propunerea noastra initiala era cu totul alta. N-avea legatura nici cu buldogul, nici cu ceea ce a fost. Insa, asa cum spuneam si pe site, noi suntem comunicatori. Ca si in lumea comerciala, comunicatorul raspunde unei nevoi care vine dinspre marketing. Marketeer-ul politic cu care am lucrat a stabilit culoarul pe care mergem. Noi am incercat, ne-am batut: „Dom’le, e rational [prin opozitie cu o strategie emotionala], nu e-n regula.” Voiam sa abandonam zona rationala, din pacate nu ne-a iesit. Am mers pe aceasta zona – „Solutii, nu discutii”, aici, intr-adevar, el se simtea cel mai bine. Si nu pe zona emotionala, pe care Oprescu s-a dovedit intr-adevar foarte bun. Vorbind de buldog, [Blaga] nu s-a simtit confortabil, oricat il vedeam noi, cu totii, asa. Stii, e foarte important, cand ii propui omului, sa simta camasa aia, haina aia. Si au fost astfel de situatii si cu Traian Basescu. Toti, Adrian Videanu si toti cei din jurul lui, am facut si focus group-uri, il sfatuiau sa adopte directia cu buldogul, dar el nu se simtea bine.

CE NU I-A CONVENIT LUI BASESCU

Iulian Comanescu: Incape aici foarte bine o intrebare NOUA. Ce astfel de propuneri cazute au existat la Traian Basescu? Lucruri in care nu se simtea bine.

Felix Tataru: O, nu mai tin minte. Dar pot sa-ti spun ca un lucru in care am crezut noi a fost culoarea portocalie. [Basescu] a intarziat vreo luna campania, in 2004, pentru ca nu a crezut in culoare. Si ne-am folosit de faptul ca cineva din echipa fusese in Olanda si vazuse un meci. A venit cu niste imagini in care existau suporteri in portocaliu, nu multi, dar se detasau clar. Avea acel impact. Sigur, in primul rand voiam sa ne convingem si pe noi, el are un simt foarte bun si daca a ezitat, ne-am apucat si am cercetat. Au mai fost niste lucruri pe care le-am cenzurat noi. Dupa localele din 2004, am facut o expozitie cu mare parte din mesajele pe care nu le-am folosit. Si care nu ajunsesera nici la el. Si cand le-a vazut, a zis: „Bai, da’… de ce nu le-ati folosit, ca is misto!” Nu se putea, era prea mult, si-asa am avut prea multe mesaje. Mesajele erau – data fiind starea de spirit din momentul ala, ne puteam permite – cu mai multe branduri, pentru care am scris numele lui cu fonturile brandului respectiv si sloganul care i se potrivea perfect: „Basescu – prietenii stiu de ce” [la Bergenbier], sau: „Probably, the best mayor in town” [la „Probably the best beer in the world” de la Carlsberg]. Sigur, ar fi trebuit sa obtinem si niste acorduri de la proprietarii brandurilor [ca sa le folosim]…

Iulian Comanescu: Eu mai vad o campanie negativa, cu o solutie de Chelstop [solutie contra caderii parului]. Am ajuns si la ZECE. Stii ca toata lumea asteapta – si multa lume face – estimari cu privire la piata de publicitate. Vreau de la tine o cifra, una singura, despre 2009. Ce doresti tu, numai sa fii sigur pe ea.

INCHEIERE FARA CIFRE, LA TIMPUL VIITOR

Felix Tataru: Mai, e foarte greu. Astazi m-am intalnit cu un client de-al meu, important, care mi-a spus: „Felix, anul asta vom comunica mai putin.” Nu era o surpriza, de cand stabilisem intalnirea cu GM-ul respectiv, ne facusem temele si ne dadusem seama ca in aceasta industrie nu se va comunica la fel de mult. Daca cineva poate sa ghiceasca cifra, e foarte tare. Dar nu cred. Cred ca toata lumea este in asteptare. Cred ca va fi un foarte mare pragmatism in mixul de media, cred ca in partea a doua a anului lucrurile se vor mai relaxa putin, ne vom da seama ca suntem prea crizati, ca sa zic asa. Cred ca cei care vor comunica vor lovitura, pentru ca atunci cand everybody zig and one zag, ala care zag a castigat.

Mai e vorba si de faptul ca prioritatile consumatorului s-au schimbat. In restaurantul in care vorbeam cu omul respectiv, era gol. Oamenii sunt mai rezervati in a cheltui banii si ii pastreaza pentru zile negre. Asta inseamna atat consumatorii, care sunt foarte atenti la ceea ce isi cumpara, dar si marketeer-ii, care se gandesc ca pana una-alta lucrurile mai merg [fara cheltuieli cu reclama]. Uite ca nu ti-am dat o cifra pana la urma…

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro