Sari direct la conținut

7 din 10 elevi spun că au fost agresați la școală. „Obținerea de bani sau obiecte de valoare de către agresor”, cel mai invocat motiv

Elev supărat la școală Foto: Exopixel | Dreamstime.com
Elev supărat la școală Foto: Exopixel | Dreamstime.com

71% dintre elevi spun că au fost agresați în timp ce se aflau la școală sau în apropierea acesteia. Datele studiului „Siguranța în școală” arată că 94% dintre agresori au fost la rândul lor, cândva, victime.

Studiul a fost realizat de Ministerul Educației și Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară. La întrebări au răspuns 10.776 de elevi din clasele V-XII, 6.657 de profesori și 12.209 de părinți, din 537 de școli, online, în perioada februarie-martie 2024. 

„Datele de cercetare evidențiază că 71% dintre elevi au fost agresați la școală sau în proximitatea acesteia, în anul precedent celui în care s-a realizat cercetarea”, conform concluziilor. 

Despre concluziile studiului a scris inițial Edupedu.ro

Motivele pentru care sunt elevii agresați în școlile din România

Elevii care spun că au fost victimele agresiunii afirmă că printre principalele motive s-au numărat: 

  • obținerea de bani sau obiecte de valoare de către agresor (39%);
  • „cheful de scandal” al agresorilor (35%);
  • lipsa unui motiv real (31%).

„Incidența unor agresiuni comise pentru obținerea unor obiecte de valoare a fost mai mare în rândul elevilor de gimnaziu, mai expuși comportamentelor agresive ale celorlalți prin prisma vârstei și a lipsei de experiență în gestionarea interacțiunilor cu ceilalți sau în utilizarea unor strategii de protecție față de comportamente inadecvate”, notează autorii studiului. 

Agresorii au fost cândva la rândul lor victime 

Studiu arată și că 94% dintre agresori au fost, la rândul lor, victimele ale violenței din școli. 

„Acest aspect întărește constatarea cadrelor didactice referitoare la probabilitatea suprapunerii de roluri în rândul unora dintre elevi, care sunt, succesiv, victime și agresori”, se arată în studiu. 

37% dintre elevii agresori spun că au recurs la gesturi de violență din cauza a ceea ce li s-a spus sau a unui schimb de replici aprins cu victima: „Datele arată că fetele sunt mai des implicate decât băieții în acte de violență determinate de un schimb de replici în contradictoriu/o comunicare inadecvată”.

Agresorii spun că au recurs la gesturi de violență din următoarele motive:

  • dorința de creștere a prestigiului în rândul colegilor/al grupului de prieteni; 13% dintre agresori au recurs la faptele inadecvate pentru a apăra sau impresiona o fată/un băiat, 10% pentru a-și demonstra forța, iar 5% pentru a-și susține grupul de prieteni; pentru această categorie de cauze ale violenței școlare nu există diferențe în funcție de mediu de rezidență, nivel de educație, sex sau vârstă; 
  • obținerea de bani sau obiecte de valoare, menționată de către 13% dintre respondenți; fetele au apelat mai des decât băieții la astfel de comportamente; 
  • reacția de răspuns la provocarea victimei, răzbunarea pentru conflicte anterioare, menționate cu ponderi reduse;

15% dintre elevi spun că „profesorii nu fac nimic” în legătură cu cazurile de violență

Personalul din școli are obligația, conform legii Educației, să intervină în cazurile de violență școlară. Cu toate acestea, în anumite cazuri elevii spun că acest lucru nu se întâmplă. 

„15% dintre elevi au declarat că profesorii „nu fac nimic”/nu intervin în situațiile de violență între elevi. Deși procentul nu este foarte ridicat, atrage atenția asupra faptului că există situații în care profesorii nu au o atitudine proactivă, nu sunt suficient de atenți în identificarea faptelor de violență între elevi și nu aplică demersuri ameliorative”, conform autorilor studiului.

Cum se implică profesorii atunci când află de cazuri de violență în școală. Sursa: studiu „Siguranța în școală”

Aproape jumătate dintre profesori consideră că scăderea notei la purtare reprezintă o măsură necesar a fi aplicată în situațiile de violență a elevilor. Pentru mai mult de o treime dintre profesori, monitorizarea comportamentelor elevilor prin instrumente adecvate constituie un demers eficient pentru prevenirea situațiilor de violență și/sau rezolvarea unor astfel de context.

Cum cred profesorii că ar trebui să se intervină în cazurile de violență între elevi. Sursa: studiu „Siguranța în școală”

Cei mai mulți dintre elevii care și-au agresat un coleg, spun că au primit observație individuală și au fost trimiși la ședințe de consiliere.

„Astfel de măsuri sunt declarate în ponderi mai mari de către elevii din mediul urban, comparativ cu cei din rural. De asemenea, apelarea la ședințe de consiliere este mai frecvent menționată în învățământul liceal, comparativ cu învățământul gimnazial sau cu învățământul profesional. Cel mai probabil, aceste diferențe sunt determinate de prezența consilierilor școlari cu prioritate în școlile urbane, respectiv în licee”, conform studiului. 

Totodată, 45% dintre elevii care au declarat că au fost victime ale actelor de violență au beneficiat de ședințe de consiliere școlară, în contextul în care un consilier școlar din România are în grijă, în medie, 800 de elevi

Foto: Dreamstime.com

INTERVIURILE HotNews.ro