VIDEO Autostrada „Moldovei” A7: Cum arată acum tronsoanele care ar trebui să fie gata în acest an / Șanse reduse pentru finalizarea tuturor la timp
Autostrada „Moldovei” A7 – coloana vertebrală rutieră care ar urma să străbată regiunea de la Nord la Sud și să lege Moldova de Muntenia – se află în lucru din apropiere de Ploiești, de la intersecția cu A3, până la Pașcani, aproape 320 de kilometri. În 2024, însă, unele tronsoane au deja termen de finalizare – vorbim practic de 65 de kilometri de autostradă care ar trebui deschiși traficului. Cu toate acestea, stadiul din teren la momentul actual nu arată prea promițător pentru finalizarea tuturor la termen în acest an.
Două tronsoane de pe A7 Ploiești – Buzău și două tronsoane de pe A7 Buzău – Focșani au termen de finalizare în 2024. În total sunt peste 65 de kilometri de autostradă.
La avansul înregistrat acum pe cele patru tronsoane, dar și la cum arată mobilizarea constructorilor pe șantiere în prezent, precum și în ultimele săptămâni, șansele ca toate patru tronsoanele să fie gata de deschidere în 2024 nu sunt cele mai bune.
Primul tronson de A7, construit de italieni, are șanse de deschidere în 2024
Începând de la intersecția A7 cu A3, primul tronson de circa 21 de kilometri (Dumbrava – Mizil), asocierea Pizzarotti-Retter a ajuns la un stadiu fizic de peste 43%, iar mobilizarea pe șantier lasă speranțe că acest tronson ar putea fi gata în acest an.
Termenul oficial este octombrie 2024 (prelungit față de cel inițial), dar lucrările rămase de executat – inclusiv cele la nodul rutier dintre cele două autostrăzi – ar putea însemna o deschidere de trafic abia la final de an.
A7 Ploiești – Buzău – Lotul 1: Dumbrava (A3) – Mizil
Constructorul: ASOCIEREA IMPRESA PIZZAROTTI & C. S.P.A. – PIZZAROTTI S.A. – RETTER PROJECTMANAGEMENT S.R.L.
Lungime: 21 km
Valoare: 1.468.550.055,22 Lei fără TVA.
Contract semnat: 16 iunie 2022
Lucrări începute: 22 august 2022
Termen oficial de execuție (proiectul tehnic este deja realizat): 20 de luni.
Termen de finalizare: Octombrie 2024 (termen prelungit) / T4 2024 (realist)
Stadiu (februarie 2024): cca 43%
Mobilizare și pe lotul construit de români și bulgari, dar finalizarea e sub semnul întrebării
Pe sectorul următor, cei circa 28,3 km dintre Mizil și Spătaru (Pietroasele), asocierea româno-bulgară Coni-Trace a ajuns la un stadiu fizic de peste 41%, cu un avans mai bun pe partea română a șantierului.
Și aici termenul oficial a fost prelungit până în luna octombrie 2024, dar la cum arată șantierul în acest moment șansele sunt mai reduse ca până la final de an traficul rutier să poată fi deschis.
În orice caz, chiar dacă va fi gata, traficul rutier va putea fi deschis doar pe o bucată din tronson, mai exact până la nodul rutier cu DJ203C, restul rămânând „muzeu„ până când și lotul adiacent spre Buzău va fi gata (a fost contractat abia în noiembrie 2023 cu turcii de la Nurol).
A7 Ploiești – Buzău – Lotul 2: Mizil – Pietroasele (Spătaru)
Constructorul: ASOCIEREA SC CONI SRL (LIDER DE ASOCIERE) – TRACE GROUP HOLD PLC
Lungime: 28,35 km
Valoare: 1,25 mld lei (fără TVA)
Contract semnat: 7 iunie 2022
Lucrări începute: 11 august 2022
Termen oficial de execuție (proiectul tehnic este deja realizat): 20 de luni.
Termen de finalizare: Octombrie 2024 (termen prelungit) / T4 (realist)
Stadiu (februarie 2024): 41%
Primele tronsoane UMB pe A7 cu termene de finalizare în 2024
De la Buzău la Pașcani toate tronsoanele din A7 sunt construite de către grupul de firme românești UMB. Primele care au intrat în lucru au fost cele două tronsoane de capăt ale sectorului Buzău – Focșani, tot acestea fiind și primele care au termenul de finalizare încă din acest an.
Mai exact, pe cei circa 4,6 km de autostradă și 4,6 km de drum de legătură de lângă Buzău (Lotul 1), UMB a început lucrările oficial încă din decembrie 2022 și are termen oficial de finalizare luna august 2024.
Stadiu din teren, însă, la acest moment este de doar 26%, iar constructorul are lucrări grele de realizat la un pod lung peste râul Buzău. Șansele ca acest tronson să fie gata în acest an sunt reduse.
Chiar și dacă ar putea finaliza nodul rutier și drumul de legătură, fără a fi gata și podul de autostradă, tronsonul de autostradă în sine este inutil fără continuarea pe Lotul 2 spre Focșani.
A7 Buzău – Focșani, Lotul 1 – Buzău – Vadu Pașii
Lungime: 4,6 km autostradă (+ aprox. 4,6 km drum de legătură DN2-DJ203K)
Constructor: Asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL:
Valoare: 689 milioane de lei fără T.V.A.
Contract semnat: septembrie 2022
Lucrări începute: decembrie 2022
Termen de finalizare: August 2024 (contractual) / T2 2025 (realist)
Stadiu (februarie 2024): 26%
Video cu Lotul 1 din A7 Buzău Focșani de la înceout până la minutul 01:56:
„Cocoașa de la Focșani” – singurul tronson UMB de pe A7 care chiar are șanse reale să fie gata în 2024
Lotul 4 Buzău – Focșani are o lungime de circa 11 km și a fost supranumit „Cocoașa de la Focșani”, după forma exagerată a curbei cu care autostrada va ocoli municipiul reședință de județ.
Pe acest tronson UMB a început lucrările oficial în decembrie 2022 și are termen oficial de finalizare luna august 2024. În prezent stadiul fizic al lucrărilor este de circa 30%.
Totuși, pentru că tronsonul nu este unul dificil, exista șanse bune ca acesta să fie finalizat și deschis până la finalul anului, deși nu la timp conform termenului oficial de august 2024.
A7 Buzău – Focșani, Lotul 4 – Mândrești Munteni – Focșani Nord
Lungime: 10,94 km (+4 km drum de legătură cu DN2D)
Constructor: Asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL
Valoare: 763 milioane lei fără T.V.A.
Contract semnat: septembrie 2022
Lucrări începute: decembrie 2022
Termen de finalizare: August 2024 (contractual) / T2 2025 (realist)
Stadiu (februarie 2024): 30%
Video cu segmentul „Cocoașa de la Focșani” de la minutul 14:47:
A7 – Autostrada finanțată prin PNRR, dar cu termen limită pentru finalizare
Autostrada „Moldovei” A7 are aproape 440 km de la Ploiești (Dumbrava/A3) și până la Siret, la granița cu Ucraina.
De la Ploiești până la Pașcani (circa 320 de km) a fost prinsă pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.
Până în acest moment au fost contractate aproape toate tronsoanele, ultimul tronson contractat fiind Petroasele – Buzău (cca 13,9km), cel mai rămas în urmă dintre loturi. De la Buzău până la Pașcani Autostrada A7 are același constructor – românii de la UMB.