Câți bani dau partidele pentru a se promova pe Facebook: AUR, peste 1,2 milioane de lei. Cine urmează în top / Zeci de mii de reclame plătite din bani publici
Partidul condus de George Simion este pe primul loc când vine vorba despre banii folosiți, în ultimele trei luni, pentru a se promova pe Facebook – 1,2 milioane de lei. Urmează PSD, cu 880.000 de lei, PNL, cu 810.000 de lei și USR, cu 640.000 de lei. Și la numărul de reclame AUR conduce detașat, cu peste 7.000 de reclame, față de PNL, care se află pe locul doi, cu peste 2.000 de reclame, conform unei analize a Expert Forum.
Până în luna octombrie, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a virat către partide 264 de milioane de lei, din suma totală de 314 milioane de lei, care va fi virată în totalitate până la finalul anului.
Partidele au alocat cei mai mulți bani pentru presă, propagandă, personal, consultanță politică și „activități cu caracter electoral”.
Câți bani dau partidele pentru a se promova pe Facebook
În ultimele trei luni, partidele au cheltuit, în total, pentru promovare pe Facebook 5 milioane de lei. Din această sumă, 4,2 milioane de lei pot fi asociați direct unui partid politic, scriu cei de la Expert Forum:
- AUR – 1,2 milioane de lei;
- PSD: 880 de mii de lei:
- PNL: 810 de mii de lei;
- USR: 640 de mii de lei;
- UDMR: 170 de mii de lei:
- REPER: 40 de mii de lei;
- Forța Dreptei: 30 de mii de lei;
- PUSL: 30 de mii de lei.
Acești bani au fost folosiți pentru a crea reclame, capitol la care AUR rămâne pe primul loc:
- AUR: peste 7.000 de reclame;
- PNL: peste 2.000 de reclame:
- PSD: peste 2.000 de reclame;
- UDMR: peste 1.000 de reclame;
- USR: aproape 1.000 de reclame;
„Analiza include 164 de pagini afiliate PSD, 124 AUR, 157 PNL și 93 USR. Chiar dacă nu sunt toate paginile care au făcut cheltuieli, reprezintă cu siguranță cea mai mare parte a cheltuielilor. Observăm că numeroase pagini sunt legate de AUR, fie direct prin membri, fie prin pagini afiliate care sunt înființate sau sprijinite de membri sau simpatizanți ai partidului. Unele dintre acestea sunt pagini legate de campanii sau au forma unor publicații”, conform Expert Forum.
Bani pentru contracampanie
Pe lângă aceste cheltuieli, anumite sume sunt folosite și de alte pagini de Facebook, mai degrabă pentru a ataca anumiți candidați, decât pentru a promova pe cineva anume, arată aceeași sursă:
- „Grupul de Investigații Politice (45 de mii de lei cheltuiți), condus de Mugur Ciuvică, a desfășurat o campanie activă împotriva lui Daniel Constantin, actual parlamentar PNL, fost președinte al Partidului Conservator. Acesta a intrat în conflict cu Dan Voiculescu în 2015 și a acuzat presiuni de partea grupului Intact, condus de acesta.
- Pagina Băsism (13 mii de lei cheltuiți), ale cărei campanii sunt plătite tot de GIP, promovează informații legate de persoane implicate în anchetarea și condamnarea lui Dan Voiculescu.
- Diaspora Trădătoare este o pagină pe care s-au cheltuit 15 mii de lei pentru 2 reclame care par a fi îndreptate împotriva Elenei Lasconi, care a făcut anumite declarații legate de diaspora, criticate în public.
- Un poștaș în slujba țării este o pagină care a desfășurat o campanie împotriva lui Nicolae Ciucă. A cheltuit 5.863 lei. Pagina a fost înființată în iulie 2024.
- Râsu Plânsu e o pagină lansată în 2018, care a promovat în ultima vreme mai multe campanii anti Mircea Geoană, acuzând lipsa sa de independență politică. A cheltuit 9.533 de lei”.
PSD a cheltuit cei mai mulți bani pentru a se promova pe Google
Pentru a se promova pe Google, partidele au plătit în total 1,7 milioane de lei. La acest capitol, pe primul loc se află partidul condus de Marcel Ciolacu:
- PSD: 978 de mii de lei;
- USR: 217 de mii de lei;
- PNL: 202 de mii de lei;
- AUR: 155 de mii de lei;
- UDM: 11 mii de lei;
- REPER: 10 mii de lei.
„Google rămâne mult mai puțin folosit decât Facebook, iar peste jumătate din bani au fost investiți de către PSD. Social democrații au cheltuit cel mai mult în luna octombrie, iar ca mediu de comunicare au folosit aproape în mod egal video și imagine. În perioada analizată au înregistrat 893 de reclame. Campaniile sunt legate de candidatul la prezidențiale Marcel Ciolacu și despre politicile de reindustrializare a României”, au explicat cei de la Expert Forum.
Aceeași sursă arată că în luna august PSD a cheltuit cel mai mult în acest an pe presă și propagandă – 12,3 milioane de lei. USR a cheltuit 4 milioane, iar PNL a cheltuit pentru acest capitol 3,3 milioane, în timp ce AUR a plătit 1,6 milioane de lei. Întregul raport Expert Forum poate fi citit AICI.