Un amiral polonez avertizează că Rusia deja poartă un război hibrid împotriva NATO în Marea Baltică: „Ne testează pe noi ca alianță”
Rusia perturbă comunicațiile mobile și datele de urmărire a navelor în Marea Baltică, punând în pericol vasele și aprovizionarea cu energie, pentru a testa modul în care puterile occidentale vor reacționa, a declarat un amiral polonez responsabil de zonă, citat de Reuters.
Viceamiralul Krzysztof Jaworski a spus că Moscova folosește sistematic astfel de tactici pentru a ascunde mișcările propriilor nave și pentru a perturba operațiunile altora în această mare la care au ieșire opt țări NATO și Rusia.
„Războiul hibrid în Marea Baltică este cea mai mare provocare cu care ne confruntăm”, a declarat Jaworski într-un interviu acordat agenției Reuters, referindu-se la practica de a lansa atacuri convenționale în paralel cu încercări de a perturba stabilitatea politică, aprovizionarea cu energie și alte lucruri vitale pentru o țară.
„Vorbim despre un comportament agresiv al Rusiei. Ei încearcă să ne perturbe viața”, a adăugat Jaworski, comandant al Centrului de Operațiuni Navale al Poloniei. „De asemenea, ne testează pe noi ca alianță să vadă cât de departe pot merge”, a subliniat amiralul polonez.
Moscova neagă acuzațiile că ar sabota țările occidentale și acuză Occidentul că încearcă să stârnească disensiuni în interiorul Rusiei.
Îngrijorări legate de activitățile Rusiei în Marea Baltică
De la declanșarea invaziei în Ucraina în 2022, în Marea Baltică au avut loc cel puțin trei incidente de posibil sabotaj asupra câtorva zeci de cabluri de telecomunicații și conducte critice de gaze care trec prin fundul mării.
Șeful serviciului german de informații externe, Bruno Kahl, a declarat luna trecută că actele de sabotaj ale Rusiei împotriva țintelor occidentale ar putea în cele din urmă să determine NATO să ia în considerare invocarea Articolului 5 al alianței privind apărarea colectivă.
Amiralul Jaworski a menționat în schimb faptul că navele comerciale rusești și-au oprit semnalele AIS (Sistem de Identificare Automată) – care permit navigarea electronică – de zeci de ori de la sabotarea gazoductelor Nord Stream în septembrie 2022.
Ofițerul naval amintește că astfel de practici privind semnalele AIS reprezintă o încălcare a dreptului maritim, permițând navelor să se deplaseze nedetectate și punând în pericol alte vase din zonă.
El a adăugat că au existat și eforturi de a bloca sistemele de identificare și urmărire ale altor nave și de a le perturba cu date false. „Ne confruntăm cu bruiaj al datelor mobile și de poziționare, precum și cu incidente de ecouri false”, a explicat Jaworski.
Paza de Coastă a Finlandei a făcut afirmații asemănătoare în octombrie, acuzând că bruiajul a făcut unele nave să își piardă direcția și să se rătăcească.
Amiralul polonez dă asigurări că forțele rusești nu le pot surclasa pe cele ale NATO în regiune
Jaworski a afirmat că este imposibil ca toată zona maritimă a Poloniei din Marea Baltică să fie monitorizată permanent, deși crede că țara sa este în siguranță datorită operațiunilor proprii și ale aliaților.
El a subliniat că NATO își va păstra avantajul în regiune chiar dacă Rusia va muta mai multe nave în zonă, adăugând că alianța poate deplasa fregatele aflate de obicei în Oceanul Atlantic și Marea Mediterană pentru a menține echilibrul.
Săptămâna trecută, șeful Biroului de Securitate al Poloniei, Jacek Siewiera, a spus că se așteaptă ca Rusia să transfere navele sale militare aflate în prezent în Siria, inclusiv fregatele purtătoare de rachete, la Sankt Petersburg – o călătorie care le-ar aduce în Marea Baltică.
„Desigur, fiecare navă suplimentară cu mare putere poate reprezenta o potențială amenințare”, a comentat și Jaworski.
Întrebat cum ar răspunde Polonia și aliații săi la o astfel de mișcare, el a spus că acțiunile s-ar limita la observare, monitorizare și prezență în mare, „astfel încât un potențial adversar să vadă că suntem pregătiți să acționăm”.
Polonia primește prin Marea Baltică cea mai mare parte a gazului natural pe care îl consumă, sub formă de gaz natural lichefiat (LNG) și din Norvegia cu livrări prin conducte.