Cine este Cristian Ghibu, noul Acar Paun gasit de Guvern pentru a justifica esecul privatizarii CFR Marfa
Guvernul Ponta bifeaza un al doilea esec major in privatizarea unei importante companii de stat. Dar, la fel ca si in cazul Oltchim, cand „vinovatul de serviciu” a fost gasit seful Oficiului pentru Privatizari de atunci, Remus Vulpescu, pentru procesul de privatizare a CFR Marfa, al carui esec a fost anuntat luni seara, cel aratat drept „responsabilul” este Cristian Ghibu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si totodata seful Comisiei de Privatizare a CFR Marfa, care a semnat contractul de privatizare cu castigatorul licitatiei. Ghibu, fost manager de stat si apoi privat al CFR, a ajuns in Ministerul Transporturilor la propunerea fostului ministru Relu Fenechiu, fiind considerat un apropiat al acestuia.
„Domnule Chitoiu, raspundeti cu capul, viata si cu tot de succesul operatiunii de privatizare de la Oltchim”. Afirmatia ii apartine premierului Victor Ponta si a fost facuta pe 6 septembrie 2012, inainte de licitatia pentru privatizarea Oltchim. Intre timp, privatizarea Oltchim a esuat, iar ministrul Economiei Daniel Chitoiu, adica ministrul direct responsabil, nu a raspuns in niciun fel. Dimpotriva, mimand inocenta, a pasat rapid intreaga vina asupra sefului Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI): „Din punctul meu de vedere, domnul Remus Vulpescu trebuie schimbat din functie!” Ministrul Chitoiu nu a avut insa niciun punct de vedere despre propria functie, chiar daca, cu doar cateva zile inainte, promitea ca isi va inainta demisia in cazul in care va da gres cu privatizarea Oltchim. (Citeste Cine ar trebui sa raspunda cu capul, viata si functia pentru esecul privatizarii Oltchim)
La un an distanta, odata cu apropierea termenului limita pentru pentru semnarea contractului de vanzare a 51% din actiunile CFR Marfa, ministrul Transporturilor Ramona Manescu, in responsabilitatea careia a revenit in final acest proces de privarizare, anunta: „Este datoria domnului Ghibu ca, impreuna cu consultantii, sa gestioneze acest proces de privatizare in favoarea statului roman, care l-a investit cu aceasta responsabilitate, inca din februarie 2013, atunci cand a fost numit la conducerea comisiei de privatizare si mai tarziu in septembrie 2013, cand a semnat contractul de privatizare cu castigatorul licitatiei. Inca de la debutul mandatului de ministru i-am cerut domnului secretar de stat Ghibu sa se concentreze pe ducerea la bun sfarsit a procesului de privatizare”.
De altfel, ministrul Manescu a reiterat, chiar in seara anuntului privind esecul privatizarii CFR Marfa, „responsabilitatea” cu care a fost investit secretarul de stat Ghibu pentru derularea acestui proces si „pastrarea situatiei in deplina legalitate”: „Trebuie sa stiti ca inca de la demararea procesului de privatizare, chiar daca la conducerea Ministerului s-au derulat mai multi ministri, Comisia de privatizare, asistata de consultantii Deloitte si Musat si Asociatii, au asigurat derularea constanta a procesului. Statul roman, Ministerul Transporturilor l-a investit cu responsabilitatea de a conduce aceasta Comisie de privatizare pe dl secretar de stat Cristian Ghibu, cel care a si semnat contractul de privatizare cu castigatorul licitatiei, in septembie 2013. Inca din debutul mandatului meu de ministru, am avut doar doua cerinte precise pentru dl secretar de stat Ghibu: sa se concentreze asupra procesului de privatizare si sa pastreze situatia in deplina legalitate, ceea ce pot sa spun ca s-a si intamplat. Ca ministru, am primit o situatie data, cu parametri fixati, negociati si precisi. In aceasta situatie, rolul ministrului s-a redus la responsabilizarea Comisiei de privatizare si la a ma asigura ca Ministerul Transporturilor si-a indeplinit toate obligatiile”.
Cine este Cristian Ghibu
Nascut pe 10 mai 1967 in Focsani, judetul Vrancea, Ghibu a absolvit Facultatea de Mecanica la Universitatea Tehnica „GH. Asachi” din Iasi.
In 2009, Ghibu a fost candidat pe un loc codas pe lista PNL pentru europarlamentare. In prezent, el este membru al Biroului Permanent Judetean PNL Iasi, birou condus de deputatul Relu Fenechiu.
De altfel, despre Cristian Ghibu presa locala scrie ca este un apropiat al lui Relu Fenechiu, aceasta fiind si explicatia pentru care a fost numit la sefia Cailor Ferate, unde a mai activat in perioada 2008-2009, in calitate de director al Regionalei Iasi. Potrivit declaratiei de avere, Ghibu nu detine nicio locuinta, niciun teren, nu are datorii si nici credite.
Potrivit CV-ului postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, Cristian Ghibu a mai ocupat, intre 2010-2012, un post de director adjunct in cadrul Primariei Iasi, la Directia de administrare a patrimoniului public si privat. De altfel, cu exceptia perioadei 1993-1998 cand a activat ca simplu inginer la BMW Deutschland, acesta a detinut doar functii de conducere: director vanzari la SC ASAM Iasi (1998-1999), director general la SC LEMNIS COMPANY SRL Iasi (1999-2006) si si director regional la SC AVIVA SA (2006-2008)
In mai 2012, dupa investirea primului cabinet Ponta, Cristian Ghibu a fost numit director general al Companiei Nationale CFR SA, iar din ianuarie 2013, dupa formarea celui de-al doilea cabinet Ponta, a fost numit secretar de stat in Ministerul Transporturilor, la propunerea liberalilor, iar ulterior a fost numit si seful comisiei de privatizare a CFR Marfa.
In decembrie 2012, cand CFR a anuntat noua conducere a companiei de stat, ca masura de implementare a managementului privat, Cristian Ghibu, care era la acel moment director general al CFR inca din mai 2012, a fost ales, din nou, manager privat. Asta in ciuda faptului ca legea privind managementul privat in companiile de stat prevede ca numirile nu se fac pe criterii politice, mentiona Adevarul.
In ianuarie 2013 insa, in locul lui Ghibu a fost pus director general al CFR grecul Dimitris Sophocleous, iar liberalul a fost numit secretar de stat in Ministerul Transporturilor, la propunerea fostului ministru al Transporturilor Relu Fenechiu, fiind considerat mana dreapta a acestuia.
„Rezultatele domnului Ghibu pe care le-a obtinut in activitatea sa il recomanda pentru noua functie. Va dati seama, a reusit sa reduca cu 50% pierderile CFR SA in numai sase luni de cand a fost numit director. Este o performanta. Se dovedeste ca pilonul liberal al Guvernului este foarte puternic reprezentat de Iasi: avem patru ministri si un secretar de stat”, declara atunci Cristian Adomnitei, presedintele organizatiei municipale a PNL Iasi
Insa, ca sef al CFR SA, Ghibu a patronat in 2012 o afacere cu mari semne de intrebare: o licitatie de 300 milioane euro pentru refacerea caii ferate, atribuita unor firme cu experienta in constructii de sosele. Romania libera relata in noiembrie anul trecut ca CFR SA a acordat contractul de reparare a celor 42 de kilometri de cale ferata dintre Vintu de Jos si Simeria, de pe Coridorul IV de transport paneuropean, unei asocieri formate din firmele FCC-Alpine-Azvi-Straco. Potrivit Romania libera, angajati ai CFR SA au afirmat ca, pentru a fi scoasa castigatoare oferta FCC, conducerea companiei a schimbat 3 din cei 9 membri ai comisiei de licitatie, iar drept pedeapsa pentru ca ei au apreciat drept neconforma oferta FCC au fost detasati de catre seful CFR SA Cristian Ghibu la diferite regionale din tara.
Romania libera a scris si despre esecul managementului privat de la CFR, relatand in luna aprilie a acestui an despre cum Consiliul de Administratie al CFR SA a fost destituit dupa ce a indraznit sa trimita la regionala CFR Iasi, judet de bastina al ministrului Relu Fenechiu, o echipa de control si dupa ce, mai mult, compania fiind calcata in scop de represalii de catre inspectorii ministrului Transporturilor, a indraznit sa propuna public extinderea controlului la directorii de partid ce au condus societatea anul trecut. CFR Iasi a fost condusa in perioada 2007-2009 de catre Cristian Ghibu, care, noteaza Romania libera, a fost plantat direct in functia de director general al regionalei chiar daca era de profesie inginer mecanic si nu avea nici o experienta in calea ferata. In 2007, Ghibu lucra ca director in cadrul primariei iesene.
In cursul acestui an, Ghibu a coordonat si procesul de privatizare a CFR Marfa, fiind numit seful Comisiei de privatizare din cadrul Ministerului Transporturilor. De altfel, Ghibu este cel care a semnat la inceputul lunii septembrie contractul de privatizare a CFR Marfa cu Grup Feroviar Roman. Desi ministrul Ramona Manescu a participat la respectivul eveniment, ea si-a delegat subalternul sa semneze contractual.
Ghibu este cel care s-a ocupat de activitatea Ministerului Transporturilor in perioada interimatului lui Victor Ponta, respectiv de la demiterea lui Relu Fenechiu si pana la instalarea in functia de ministru a Ramonei Manescu. In cursul lunii septembrie, au aparut informatii potrivit carora premierul Victor Ponta il va elibera din functia de secretar de stat pe Ghibu, la cererea noului ministru al Transporturilor, sau ca acesta va fi tras pe linie moarta. Ramona Manescu a infirmat insa informatiile.
In luna iunie, dupa ce Grup Feroviar Roman (GFR) a fost anuntat castigatorul licitatiei pentru CFR Marfa, premierul Victor Ponta declara ca ministrul de atunci Transporturilor, Relu Fenechiu, si-a facut bine treaba in aceasta problema si merita felicitari. „Guvernul si-a facut bine treaba si ministrul Fenechiu si-a facut bine treaba si il felicit pentru asta”, a spus Ponta, potrivit B1, el declarandu-se totodata multumit de faptul ca investitorul de la CFR Marfa este roman si a adaugat ca asteapta ca procesul de privatizare sa fie finalizat cu bine.