Business report: Ce afaceri leaga podul de la Calafat-Vidin; Vicepresedinte Rompetrol: "Memorandumul nu este un compromis. In acest caz nici compania noastra, nici statul roman nu au de pierdut"; America, la un pas de a deveni indatorata pe vecie
Ce afaceri leaga podul de la Calafat-Vidin. Din cauza pozitionarii periferice, impactul noii legaturi dintre Romania si Bulgaria va fi mai mic decat s-ar fi putut astepta de la o investitie de aproape 300 de milioane de euro In 2012, exporturile Uniunii Europene catre Turcia au totalizat 75 de miliarde de euro, in timp ce statele UE au importat din aceasta tara marfuri in valoare de peste 47 de miliarde de euro. Cele mai multe produse ajung la destinatie cu ajutorul transportului naval, altele sunt expediate cu trenurile de marfa, dar cantitati deloc neglijabile calatoresc intre Turcia si continent (mai ales catre statele din centrul Uniunii) pe sosele. Pentru un camionagiu care pleaca din Istanbul si are ca destinatie Budapesta, cel mai scurt drum este prin Sofia si Belgrad – 1.340 de kilometri, din care 920 pe autostrada, iar trecerea prin Serbia costa 34 de euro pentru un vehicul de peste 12 tone, scrie Capital.
Tramvaiul romanesc facut cu Siemens, batut de cel polonez de fiecare data cand se intalnesc. Dupa ce a pierdut, la Cluj, licitatia organizata de Municipalitate pentru achizitia de tramvaie, Imperio de la Astra Vagoane Calatori Arad a pierdut si la Sofia o licitatie similara tot in fata concurentilor PESA din Polonia. Patronul Astra incearca sa gaseasca o explicatie e esecurilor. Compania Astra Vagoane Calatori, producatoare a tramvaiului Imperio, a esuat pentru a doua oara la o licitatie municipala pentru achizitia de tramvaie in fata aceluiasi concurent. Desi Imperio este fabricat pe o licenta Siemens, anul trecut, la Cluj, si acum, la Sofia, a pierdut in fata polonezilor de la PESA care vand un model inferior tehnic celui romanesc, informeaza economica.net
Un an de la lovitura de stat. Economia a traversat „furtuna perfecta”. In iulie 2012, cursul de schimb a luat-o razna, iar mii de romani cu credite in valuta s-au vazut in imposibilitatea de a-si mai plati ratele la timp. In plus, investitorii au intors spatele Romaniei, iar statul a ajuns sa se imprumute scump de pe pietele financiare. In vara anului trecut, peste criza economica mondiala, care a ravasit economiile din intreaga lume si a atras atentia problemelor din zona euro, s-a suprapus criza generata de USL. Cum nu era de ajuns ca principalii parteneri economici ai Romaniei, statele europene, aveau probleme, iar exporturile scartaiau, criza politica interna a inflamat pietele financiare. Efectele nu au intarziat sa apara: leul s-a depreciat masiv, atingand iar si iar minime istorice, investitorii au intors spatele Romaniei, iar imaginea tarii a avut de suferit pe plan international, anunta EVZ.
Vicepresedinte Rompetrol: „Memorandumul nu este un compromis. In acest caz nici compania noastra, nici statul roman nu au de pierdut”. Compania Rompetrol a reactionat la declaratiile prin care presedintele Traian Basescu atragea atentia asupra acordului dintre Guvernul Ponta si kazahi, care vizeaza o plata de 200 de milioane de dolari catre statul roman, prin rascumpararea de catre compania de stat KazMunaiGas din Kazahstan a unui pachet de 26,69% din actiunile Rompetrol Rafinare (RRC). Ce castiga Romania dupa „marsul” lui Victor Ponta prin Asia Basescu a respins de la promulgare Memorandumul cu Rompetrol si cere r… Azamat Zhangulov, vicepresedinte al Rompetrol Group, a explicat pentru „Adevarul” motivele care stau in spatele Memorandumului semnat cu guvernul, planurile de investitie ale grupului KazMunaiGas in Romania, dar si detalii despre stadiul relatiilor dintre statul roman si Kazahstan.
America, la un pas de a deveni indatorata pe vecie. Sub politicile existente, datoria guvernului federal al SUA se asteapta sa creasca cu inca 50% in urmatorii zece ani, potrivit unui studiu realizat de Heritage Foundation. In doar cinci ani, de cand Barack Obama a preluat mandatul de presedinte, datoria federala deja s-a dublat. Ponderea datoriei publice in Produsul Intern Brut al SUA este de asteptat doar sa creasca pe masura ce contribuabilii americani poarta povara de neclintit a programelor de asistenta sociala, precum asistenta medicala sau securitatea sociala, anunta Capital.
Oprescu invita constructorii kazahi sa ia in considerare proiectul legaturii Bucuresti-Marea Neagra. Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, aflat in vizita in capitala Kazahstanului, a invitat constructorii kazahi sa ia in considerare proiectul crearii unei legaturi navigabile intre Bucuresti si Marea Neagra, transmite Mediafax. Oprescu se afla, de joi pana sambata, la Astana, la invitatia omologului sau, Imangali Tasmagambetov, cu prilejul implinirii a 15 ani de cand orasul este capitala Kazahstanului. Primarul general, a prezentat intentia municipalitatii de a transforma Bucurestiul in oras la Dunare si a invitat, pe aceasta cale, „marii constructori kazahi sa ia in considerare potentiala legatura dintre capitala Romaniei si Marea Neagra, prin canalul ce leaga Dunarea de aceasta”, scrie Romania Libera.
Scandalul Tarom. Demetriade, director executiv: „Corpul de Control va oferi suficiente detalii care sa justifice reducerea mandatului lui Heinzmann”. Nicolae Demetriade, numit recent administrator-director executiv al Tarom, a declarat, pentru „Adevarul”, ca, cel mai probabil, echipa Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, care se afla de miercuri in companie, va oferi suficiente detalii care sa justifice decizia Consiliului de Administratie privind reducerea de la patru ani la un an a mandatului managerului privat Christian Heinzmann. „In prezent, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor analizeaza intreaga situatie. Probabil ca vor rezulta suficiente detalii care sa justifice decizia Consiliului de Administratie (numirea lui Demetriade ca administrator-director executiv si reducerea mandatului lui Heinzmann la un an – n.r.). Speram ca acest control sa nu intarzie foarte mult in stabilirea cu exactitate a situatiilor care au determinat decizia boardului”, a declarat Demetriade.
CFR SA vrea sa modernizeze gara din Targu Mures. Cat costa proiectul si de unde vor proveni banii necesari. Administratorul retelei feroviare publice CFR SA vrea sa contracteze lucrari de modernizare la gara din Targu Mures, proiectul cu o valoare estimata la 45,2 milioane lei (10,2 milioane euro) fara TVA urmand sa fie cofinantat cu bani europeni. „Reabilitarea statiei de cale ferata Targu Mures asigura inter-operabilitatea pentru infrastructura feroviara nationala din afara axelor prioritare TEN-T (de exemplu legaturile cu retelele secundare) prin reabilitarea statiei de cale ferata. Obiectivul specific al acestui proiect este realizarea unei statii de cale ferata moderne si se realizeaza prin: cresterea sigurantei si confortului calatorilor in statie si in zona statiei de cale ferata, imbunatatirea accesului in statie inclusiv pentru persoanele cu dizabilitati, cresterea eficientei activitatii de operare si intretinere a statiei de cale ferata, cresterea atractivitatii/competitivitatii acestui mod de transport, prin imbunatatirea calitatii serviciilor oferite calatorilor in statiile de cale ferata”, se arata intr-un anunt al companiei de stat, noteaza de Gandul.