VIDEO "The Falling Man", emblematica imagine a celor care au ales cum sa moara. Autorul fotografiei povesteste cum l-a imortalizat pe 'cel care s-a aruncat de pe World Trade Center'
11 septembrie 2001 a fost poate cea mai filmata si mai fotografiata zi din istorie. La New York, doua dintre cele mai inalte cladiri din lume au fost distruse de avioane deturnate de teroristi. A doua zi, ziarele au publicat fotografii ale ororii, insa unele imagini erau atat de ingrozitoare, incat au provocat furie in intreaga lume. Erau imagini cu oamenii care cadeau, cei care – ramasi blocati la ultimele etaje ale zgarie-norilor in flacari – au preferat sa sara in gol decat sa moara arsi de vii. Cea mai controversata dintre toate a fost fotografia realizata de Richard Drew pentru Associated Press, denumita „The Falling Man”; imaginea, care surprinde un barbat cazand de la unul din etajele superioare ale unuia dintre turnuri, a fost considerata dezagreabila, abuziva, voyeuristica, iar publicarea sa a fost oprita. La zece ani de la atentatele de la World Trade Center, fotograful Richard Drew s-a intors in locul in care a vazut zeci de oameni murind si a povestit pentru Yahoo! News cum a imortalizat imaginea celui pe care il numeste „soldatul necunoscut”.
Richard Drew isi lasa jos trusa foto si priveste in sus la uriasul zgarie-nori ce pare sa se inalte cu viteza spre cer. „Sunt realmente surprins cat de repede s-a ridicat cladirea asta”, spune el despre edificiul in constructie din complexul World Trade Center, un monolit de peste 541 de metri care va lua locul fostelor turnuri gemene cazute la 11 septembrie. „Sper doar ca nu va fi o alta tinta”.
Era o dupa-amiaza senina de iulie, iar veteranul fotograf al agentiei Associated Press, purtand ochelari cu rame metalice si avand o barba incaruntita ce ii trada varsta de 64 de ani, se afla langa intersectia strazilor Vesey si West din Lower Manhattan, peste drum de santierul zgomotos unde se reconstruieste in prezent un centru financiar global. Cu noua ani si opt luni in urma, in exact acest loc – acum o austera zona pietonala, umbrita de cladirea Goldman Sachs – Drew a facut o fotografie care a devenit una dintre cele mai emblematice imagini ale unuia dintre cele mai catastrofice evenimente din istoria Americii.
„Nu-mi place sa vin aici”, admite el.
Fotograful Richard Drew
Foto: Captura YouTube
Dar s-a intors totusi pentru a rememora acele momente, pentru prima data de la 11 septembrie 2001, atunci cand a vazut zeci de oameni murind, prin obiectivul aparatului sau Nikon DCS620. In acea dimineata la fel de senina din urma cu zece ani, doua avioane lovisera Turnurile Gemene de la World Trade Center, cand Drew a ajuns in zona in jurul orei 9.15. Cele doua cladiri de cate 110 etaje aratau ca doua furnale uriase, ce umpleau cerul cu nori de fum si funingine.
A inceput sa fotografieze, focalizand pe etajele cele mai de sus. Nu a durat mult pana si-a dat seama ca unii dintre oamenii ramasi blocati – aproximativ 200 de persoane, dupa estimarile ulterioare -, intelegand ca nu au nicio sansa de a supravietui, au luat decizia de a se arunca in gol de la sute de metri inaltime, decat sa fie arsi de vii.
„Uite unul. Si inca unul…”, rememoreaza Drew, cu detasare, oribila scena. „Si-am inceput sa fotografiez oamenii in timp ce cadeau”, evoca el.
Unul dintre acei oameni a devenit cunoscut drept The Falling Man („Omul care cade”/”Omul care s-a aruncat de pe World Trade Center”). Desi identitatea acestuia ramane neconfirmata, unii cred ca barbatul era Jonathan Briley, un inginer de sunet de 43 de ani, care lucra intr-un restaurant de la ultimul etaj al Turnului de Nord.
El a cazut la ora 9.41, iar Drew a surprins in jur de 12 cadre ale prabusirii sale fatale. Intr-unul din aceste cadre, barbatul se indreapta spre pamant intr-un elegant picaj vertical – cu bratele pe langa corp, piciorul stang indoit la genunchi.
„Cu toate ca nu si-a ales aceasta soarta, el pare, in acele ultime secunde ale vietii sale, sa o accepte”, scria cunoscutul jurnalist american Tom Junod, intr-un renumit articol publicat in 2003 in revista Esquire, care a dat totodata si numele fotografiei. Aceasta a castigat, in 2001, un premiu in cadrul concursului international de fotografie de presa World Press Photo si a fost subiectul unui film documentar din 2006. Vezi aici documentarul.
Ziarele din intreaga lume i-au facut loc in pagina „Omului care cade” in editiile lor din 12 septembrie 2001. Insa larga publicitate de care a avut parte fotografia a declansat o dezbatere cu privire la necesitatea publicarii acesteia.
„Mie mi se pare o fotografie destula de tacuta”, sustine Drew. Fata de fotografia colegului sau Nick Ut cu fetita de 9 ani care fuge din satul ei dupa un atac cu napalm al americanilor in Vietnam, premiata cu Pulitzer in 1972, sau celebrele imagini surprinse de Drew cu Bobby Kennedy dandu-si ultima suflare, „nu exista violenta in ea”, a spus el.
Drew povesteste ca nu participa la ceremoniile de comemorare tinute in fiecare an la memorialul din apropiere si ca nici nu intentioneaza sa vina, in septembrie, la evenimentele desfasurate pentru marcarea a 10 ani de la tragedie.
In acea zi, el doar isi facea munca.
„Nu trebuie sa fiu aici pentru a comemora ce mi s-a intamplat”, spune el. „Imortalizez istoria in fiecare zi. Tot ce fac, fie ca il fotografiez pe Dominique Strauss-Kahn la tribunal, World Trade Center ori antrenamentul de primavara la baseball, toate fac parte din istorie, nu conteaza cat de mica sau mare”.
De asemenea, Drew nu se lasa prea coplesit de amintirile experientei sale din 11 septembrie, nu are cosmaruri persistente si nici nu sufera de stres post-traumatic. I se aminteste de fotografie, insa, de doua ori pe zi, in fiecare zi, prin alertele de stiri online, care urmaresc mentionarea cuvintelor „falling man” in presa.
Isi scoate telefonul BlackBerry sa verifice ultimele noutati, in care „un barbat de 22 de ani a murit luni dupa ce a cazut de pe o stanca si a fost luat de valuri in Hawaii”, citeste el. Alertele, pe care si le-a creat pe conturile sale de Yahoo! si Google in urma cu opt ani, au rareori de-a face cu adevaratul Falling Man, dar ii place sa fie pus in tema oricum.
„Sunt curios sa vad daca oamenii scriu despre fotografie sau vorbesc despre ea… sa vad cum ar putea interpreta poza”, spune Drew.
Cateodata „Omul care cade” apare si unde se asteapta mai putin. Scriitoarea Helen Schulman ii este vecina de mult timp, ea locuind cu cinci etaje mai sus de apartamentul pe care fotograful il imparte cu sotia, cele doua fiice si cainele Ajax, intr-o cladire veche din Upper West Side. Schulman a scris un intreg roman fara sa stie ca Drew a fost cel care a realizat, asa cum explica ea in prefata cartii, „fotografia care m-a bantuit si m-a inspirat de-a lungul anilor in care am scris acest volum”.
Drew si Schulman au descoperit intamplator legatura dintre operele lor, dupa ce autoarea a terminat primul manuscris al cartii – despre o familie indurerata ce este nevoita sa fuga din Manhattan in ziua atacurilor de la 11 septembrie -, care a fost publicata in 2007, sub titlul „O zi la plaja”.
Un soldat necunoscut
„Va fi mereu o parte din mine”, poate mai mult decat orice alta fotografie pe care a facut-o vreodata, recunoaste Drew.
Dar l-a schimbat in vreun fel? Drew ia o pauza de reflectie.
„O vad ca pe o experienta din care inveti”, spune el despre fotografie si despre 9/11 in general. „Ajung sau fiu atat de prins in adrenalina acestui job, astfel ca, uitandu-ma inapoi, ma gandesc mult la faptul ca pot sa ma intorc acasa, la familia mea, in fiecare seara. Fie ca decid sa ma gandesc la acest lucru in fiecare zi sau nu, ramane mereu in subconstientul meu. Am devenit parte a acestui eveniment mondial in modul meu, tangential. Nu sunt un pompier erou, n-am murit acolo; nu am avut un apropiat care a murit acolo. Dar e ceva ce nu voi uita niciodata”.
Cat despre sufletul anonim a carui mostenire a pastrat-o fara sa-si dea seama, Richard Drew spune: „Chiar si daca oamenii nu vor sa vada fotografia mea, barbatul acela a cazut cu adevarat din cladire. Pentru mine, el va ramane mereu soldatul necunoscut”.