VIDEO Festivalul Filmului Francez ii omagiaza pe Alain Corneau si Romain Duris, programand, printre altele, cele mai recente filme ale lui Abdellatif Kechiche si Luc Besson. Documentarele au acum o sectiune separata
Pentru a 14-a sa editie, demarata in 10 decembrie, Festivalul Filmului Francez aduce la Bucuresti in jur de 30 de filme pe care le-a programat la cinematografele Studio, „Elvira Popescu” si Cinema Pro. Manifestarea organizata de Institutul Francez propune lungmetraje proaspete, retrospective, dar si grupaje de documentare si scurtmetraje.
Festivalul s-a deschis cu noua colaborare, dupa „Je vous trouve tres beau”, dintre regizoarea Isabelle Mergault si actrita Medeea Marinescu, „Donnant, Donnant”. De asta data, actrita romana l-a avut ca partener pe Daniel Auteuil. Evadat din inchisoarea unde fusese incarcerat pentru o crima pe care nu a comis-o, personajul interpretat de actorul francez cunoaste o tanara (Medeea Marinescu) care il santajeaza promitandu-i ca nu-l va turna la politie daca ii ucide mama vitrega.
Dezvoltand si o poveste de dragoste intre cei doi, recentul film al lui Isabelle Mergault (in care joaca si Sabine Azema) nu a avut cronici bune in Franta, majoritatea criticilor reprosandu-i ca e plin de clisee.
„Venus Noire” – trailer:
In festival sunt programate tot felul de filme. Ar fi de vazut mini-retrospectiva omagiu dedicata cineastului Alain Corneau, care ne-a parasit in acest an, in 29 august, si care cuprinde cateva titluri reprezentative pentru cariera sa. De la thrillerul de efect „Police Python 357” (1976) cu Yves Montand, Francois Perier si Simone Signoret la drama de razboi cu parfum saharian „Fort Saganne” (1984), in care joaca Gerard Depardieu, Philippe Noiret si Catherine Deneuve.
Si de la „Nocturne indien” (1989) cu un Jean-Hugues Anglade cautandu-si prietenul intr-o Indie hipnotica (scenariul adaptand romanul lui Antonio Tabucchi) pana la „Tous les matins du monde” (1991, dupa romanul lui Pascal Quignard) meditatia de secol XVII pe marginea sanselor tineretii in care tata si fiu, Gerard Depardieu si Guillaume Depardieu, jucau acelasi personaj de varste si detente diferite.
Un alt omagiu e consacrat de asta data unui actor viu si nevatamat, Romain Duris – unul dintre cei mai valorosi interpreti ai generatiei sale. Desi a debutat, in 1994, sub bagheta lui Olivier Dahan (dupa ce fusese descoperit intamplator de un agent), acesta a fost lansat de Cedric Klapisch care i-a oferit rolul principal in „Le Peril jeune”.
„Le père de mes enfants” – trailer:
Din impresionanta cariera a actorului nascut in 1974 si care lucreaza doua-trei filme pe an, Festivalul Filmului Francez programeaza: „Le peril jeune” (1994) de Cedric Klapisch, cu: Vincent Elbaz, Romain Duris si Helene de Fougerolles; „Persecution” (2009) de Patrice Chereau cu: Romain Duris, Charlotte Gainsbourg si Jean-Hugues Anglade; „Exils” (2004) de Tony Gatlif cu Romain Duris si Lubna Azabal; „Si inima in loc mi se opri”/”De battre mon coeur s’est arrete” (2005) de Jacques Audiard, cu: Romain Duris si Niels Arestrup; „Moliere” (2007) de Laurent Tirard, cu: Romain Duris, Edouard Baer si Ludivine Sagnier.
Exista, insa, si o sectiune principala a festivalului care cuprinde filme foarte recente. Printre acestea se numara cele mai proaspete filme semnate de Luc Besson -fantasy-ul „Adele Blanc Sec” sau Abdellatif Kechiche -„Venus noire”, care a avut premiera la Venetia, in Competitia Oficiala, in filmul de epoca (de aproape trei ore lungime) jucand si actrita de origina romana Elina Loewnsohn.
Din aceeasi sectiune de noutati face parte si lovestory-ul „Partir”, realizat de Catherine Corsini, unde Kristin Scott Thomas interpreteaza rolul unei psihoterapeute care, desi maritate si cu copii, isi permite sa traiasca o poveste pasionala alaturi de cel angajat de sot sa-i amenajeze cabinetul. Filmul intra si pe ecranele romanesti.
Ar fi de vazut, insa, filmul care a luat in 2009 Premiul Special al Juriului la sectiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, „Le pere de mes enfants” de Mia Hansen-Love, povestea (narata cu simplitate si intelegere) unei familii din zilele noastre, aparent implinite, confruntate cu momentul in care capul ei, fermecator producator de filme, devine bantuit de spectrul esecului.
In aceeasi sectiune mai sunt incluse „Au voleur” de Sarah Leonor, unul dintre ultimele filme in care a jucat Guillaume Depardieu, precum si „Notre jour viendra” , debutul lui Romain Gavras (fiul lui Costa-Gavras), cu Vincent Cassel si Olivier Barthelemy, film care va inchide festivalul.
Selectia mai cuprinde, insa, si alte surprize, printre care grupajul „Soiree Speciale” cuprinzand provocatorul „Rubber”, de Quentin Dupieux cu Roxane Mesquida si Stephen Spinella, ultimul film al lui Alain Corneau – „Crime d’amour” cu Ludivine Sagnier, Kristin Scott Thomas si Patrick Mille, deja clasicul „Le Pere Noel est une ordure” de Jean-Marie Poire, cu Anemone, Marie-Anne Chazel si Thierry Lhermitte, precum si comedia de public „Dikkenek” de Olivier Van Hoofstadt cu Marion Cotillard, Francois Damiens si Florence Foresti.
In sectiune „Premiere Fois” sunt programate primele filme de lungmetraj realizate de: Abdellatif Kechiche – „L’esquive”, Roschdy Zem – „Mauvaise foi” si Xavier Beauvois – „Le petit lieutenant”. In selectie a fost inclus si un film pentru copii, „Kerity et la maison des contes” de Dominique Monfery si Henri Heidsieck, despre care am aflat ca a fost achizionat de un distribuitor roman.
Interesante sunt si documentarele. ” Mine, de fil en aiguille” de Valerie Minetto ne duce in inima Parisului, in atelierul unei doamne pe nume Mine Barral Vergez , care de 40 de ani confectioneaza costume pentru Comedia Franceza, Moulin Rouge sau Olympia. „Deux de la vague”, realizat de Emmanuel Laurent si Antoine de Baecque, se refera – cum o sugereaza si titlul – la inceputurile a doi reprezentanti de seama ai Nouvelle Vague-ului, Francois Truffaut si Jean-Luc Godard.
„Cleveland contre Wall Street”, de Jean-Stephane Bron, este povestea unui proces care ar fi trebuit sa aiba loc, pentru ca in 2008 orasul Cleveland a dat in judecata 21 de banci dar Wall Street-ul a blocat actiunea in justitie. In fine, „Moi, la finance et le developpement durable” de Jocelyne Lemaire Darnaud, este un alt documentar militantist unde finantele sunt infasurate si desfasurate de asta data in Franta.
In alta sectiune sunt prezentate patru scurtmetraje: „Shaman” de Luc Perez, „Les voeux” de Lucie Borleteau, „L’ eclaircie” de Jeremie Jorrand si „Malika s’est envolee” de Jean-Paul Civeyrac, festivalul avand grija de fiecare data sa aduca si scurtmetraje.
Selectia festivalului a fost alcatuita in acest an de Laurentiu Bratan, Didier Dutour si Yoann Talhouarne. Laurentiu Bratan a declarat pentru HotNews.ro ca filmele au fost alese pastrand criteriile din anii trecuti, adica filme de data recenta, sectiuni omagiale, sectiuni consacrate scurtmetrajului, filme deja achizitionate de distribuitorii romani (acestea sunt: „Partir”, „Adele Blanc Sec”, filmul pentru copii „Kerity et la maison des contes”, precum si documentarele ” Mine, de fil en aiguille” si „Deux de la vague”). Ca noutate, documentare sunt incluse acum intr-o sectiune aparte.
Biletele costa 7 lei la Sala „Elvira Popescu” a Institutului Francez si 10 lei la cinema Studio. Cinema Pro gazduieste numai gala de inchidere, din 16 decembrie, unde se va intra pe baza de invitatie.
Programul complet al festivalului poate fi consultat aici: http://resurse.liternet.net/imagini/agenda/imagini05/program_festivalfilmfrancez2010.pdf.