Sari direct la conținut

Marian Sarbu despre legea unica a pensiilor: Problema reducerii pensiilor speciale este una juridica – nu vrem sa expunem statul roman la pericolul contestarii la CEDO

HotNews.ro

„Problema reducerii acestor pensii nu este nici o problema politica, nici una sociala sau financiara, ci una juridica – va trebui sa vedem, din punct de vedere juridic, daca printr-o masura de acest fel nu expunem statul roman la pericolul contestarii la CEDO, din cauza teoriei drepturilor castigate”, a declarat, marti, ministrul Muncii, Marian Sarbu, invitat la Realitatea Tv.

Marian Sarbu despre legea unica a pensiilor si pensiile speciale:

  • Pentru moment, in Guvern s-au adoptat 7 principii ce vor sta la baza noii legi unice a pensiilor, care tin, in primul rand, de instituirea contributivitatii.
  • Daca e unica, aceasta lege vizeaza si asa-numitele pensii speciale.
  • In acest moment, grupul de lucru lucreaza la elaborarea acestei legi.
  • Problema reducerii acestor pensii nu este nici o problema politica, nici una sociala sau financiara, ci una juridicava trebui sa vedem, din punct de vedere juridic, daca printr-o masura de acest fel nu expunem statul roman la pericolul contestarii la CEDO, din cauza teoriei drepturilor castigate.
  • Daca principiul recalcularii se va adopta, aceste pensii ar putea scadea.

Marian Sarbu despre legea salarizarii unice:

  • Raportul cel mai mic salariu si cel mai mare salariu in sistemul bugetar va fi de 1 la 15.
  • In conditiile in care avem un salariu minim de 600 de lei, salariul maxim in sistemul bugetar din Romania va fi de 9.000 de lei. Legea va intra in vigoare la 1 ianuarie 2010.
  • Intentia este de a apropia salariile mai mici de cele mari intr-un interval de timp cat mai mic.
  • Cei care au salarii mai mari de 9.000 de lei vor ramane insa cu acele salarii, pentru ca sunt drepturi castigate deja.
  • Salariile de peste 9.000 de lei vor stagna pana vor fi ajunse din urma de cele care vin din urma.
  • Am pornit in dezbaterile pe aceste legi, legea unica a pensiilor si a salariilor, fara sa invinovatesc aceste categorii sociale, pentru ca au obtinut aceste venituri in baza unor legi. Din pacate, s-au produs niste dezechilibre pe care trebuie sa le reparam.

Marian Sarbu despre reducerea contributiei la asigurarile sociale:

  • La noi, nivelul contributiilor sociale este foarte mare, printre cele mai mari din Europa.
  • O scadere semnificativa a contributiilor la fondul de asigurari sociale ar ridica mari probleme pentru fondul de pensii, in conditiile in care la noi, raportul dintre salariati si pensionari este 1 la 1.
  • M-am intrebat daca un posibil imprumut, pe termen lung, cu o dobanda cat mai mica, bine negociat, un imprumut de 10-15 miliarde de euro, ar fi o solutie. Daca acest imprumut ar putea sa finanteze deficitul de bani de la bugetul de asigurari sociale pentru o perioada lunga de timp, contributia ar putea fi redusa cu pana la 25%, adica cu un sfert din ce platim acum, daca am avea bani sa suplinim aceasta diferenta.
  • In momentul in care am face acest demers, agentii economici s-ar simti mai usurati. Daca s-ar adopta o astfel de masura, firmele noastre ar creste in competitivitate.

Marian Sarbu despre rata somajului:

  • Rata somajului maximala pe acest an in scenariul optimist este 7 – 7,5%, foarte optimist vorbind ar fi sub 7%. Scenariu pesimist este intre 7,7 si maxim 8%.
  • In acest moment, rata somajului este 5,8%.

Marian Sarbu despre cazurile sociale:

  • Pentru cazurile speciale, cand veniturile sunt atat de mici, primariile pot face anchete sociale si, cu avizul Prefecturii, in baza acestor anchete sociale, se pot emite hotarari de Guvern in asa fel incat, din cand in cand, acesti oameni sa primeasca un ajutor de 10 milioane, de 5 milioane, de 20 de milioane de lei vechi, in functie de necesitatile din acel moment.
  • Persoanele cu pensii foarte mici din Romania, care au venituri atat de mici din cauza ca nu au lucrat sau au pensii de urmas, oricum nu primesc doar aceste pensii. Prin legea 416, legea venitului minim garantat, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2002, ei primesc lunar si un ajutor social. Una este pensia, si alta este ajutorul social.
  • Primarii trebuie sa faca aceste anchete cu regularitate, insa nu vom putea sa acordam 20 de milioane de lei vechi ajutor social in fiecare luna.
  • Cred ca aceste cazuri speciale, care in tara pot sa reprezinte mai bine de 20 de mii, poate 30 de mii de persoane, singure cele mai multe dintre ele
  • In acest moment avem si 282.000 de familii care, numai in trimestrul I, au primit circa 83 de milioane de lei, intr-o medie de circa 313 lei pe luna. E vorba de familii, adica persoane care au in ingrijire copii si ale caror venituri se afla sub un anumit nivel.
  • Trebuie sa pastram un echilibru intre a acorda ajutoare sociale si a pastra apetitul acestor beneficiari pentru munca. Nu cred ca suntem insa intr-un percol, din acest punct de vedere, adica sumele alocate ca venit minim garantat (prin legea 416, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2002) nu depasesc cuantumuri care sa ii transforme pe acesti oameni in lenesi, desi unele primarii, unele autoritati locale au inceput sa atraga atentia ca ar fi bine sa completam legea cu niste masuri de sanctionare mai mari.
  • Tot sistemul de pensii din Romania va fi reorganizat printr-o lege unica de pensionare, iar in acest context  vom lua in calcul intrarea in acest sistem a celor din mediul rural – peste 2 milioane de persoane care risca sa nu primeasca pensie si care nu sunt asigurate nicaieri.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro