Integrarea netezeste drumul curieratului prin Europa
Piata de curierat expres intern va continua sa cunoasca o crestere importanta pentru urmatorii patru-cinci ani. Analistii estimeaza pentru sectorul de curierat international o rata de crestere medie anuala pentru perioada 2006-2010 de 14-15%.
„Incurajata de momentul 1 ianuarie 2007, cind piata va cunoaste schimbari importante in sens pozitiv din cauza disparitiei barierelor vamale, rata medie de crestere pe segmentul intern va fi de 25%”, a declarat directorul general al DHL Romania, Gian Sharp. „Ritmul de crestere a pietei a fost de 30% anul trecut”, spune Monica Anita, marketing specialist in cadrul TNT Romania.
„Previziunea noastra este ca piata se va stabiliza in urmatorii ani la 15-20%, dar pe un orizont mai indepartat”, estimeaza Anita.
Cresterea este explicata prin aparitia unor companii noi si prin cresterea volumului de activitate a companiilor deja existente. In 2005, au fost raportate cresteri la volumul de expedieri de circa 20%, potrivit Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania. La nivelul anului 2005, valoarea pietei de curierat expres intern s-a situat intre 40-50 de milioane de euro.
Valoarea segmentului de curierat expres international pe care opereaza companiile prezente in Romania este estimata la 30-40 de milioane de euro.
Cresc schimburile dupa aderare
Anita a declarat ca se asteapta la o majorare a schimburilor dintre Romania si vestul Europei dupa aderare. „Asteptam o crestere in ritm accentuat pe fondul integrarii in Uniunea Europeana si al schimburilor intense dintre mediul de afaceri din Romania si cel international.
Indepartarea barierelor vamale va ajuta la scurtarea timpilor de tranzit pentru companiile multinationale”, explica reprezentantul TNT Romania.
Potrivit directorului comercial DHL Romania, Alexandru Gheorghe, curieratul rutier va cistiga tot mai mult teren in fata curieratului aerian. „Curieratul a scapat de pericolul reprezentat de diminuarea activitatii in sectorul confectiilor textile, ca urmare a eliminarii barierelor pentru exporturile din Asia.
Investitiile recente din alte sectoare consumatoare de servicii de curierat, cum este cel auto, au dus la mentinerea unei cereri in crestere”, a afirmat Gheorghe.
Sharp considera ca exista posibilitatea ca in viitor sa se manifeste o tendinta de consolidare in special in ceea ce priveste piata curieratului expres intern, dar nu se asteapta la achizitii care sa modifice ierarhiile actuale.
„Piata romaneasca nu este inca suficient de matura incit sa fie nevoie de achizitii pentru a intra pe un segment sau altul, astfel incit cred ca este mai bine sa cresti prin fortele proprii”, a spus Sharp.
Cum se imparte piata
In 2005, companiile de curierat au atins o cifra de afaceri totala de 100 de milioane de euro. In prezent, companiile internationale de curierat si cele interne isi impart in mod egal piata. Astfel, 50% revin marilor jucatori multinationali, cum sint DHL, TNT, UPS, Fedex, iar cealalta jumatate companiilor cu capital majoritar romanesc, precum Fan Courier si Cargus.
Un important segment este reprezentat de Bucuresti, unde se afla in competitie atit Fan Courier si Cargus, cit si noi companii, cum sint cazurile Alo Curier, Concorde, Pegasus, care la rindul lor detin 50% din piata serviciilor de curierat din Capitala.