Bancile mari au vindut un milion de carduri in sase luni
Dobinzile si comisionele inca mari, dar si lipsa unei educatii financiare transforma insa cardul intr-un simplu instrument de depozitare a banilor fara prea multe valente investitionale, avind in vedere dobinda neglijabila oferita pentru conturile atasate la cardurile de debit.
La BRD, doar 40% dintre cardurile de debit au si un descoperit de cont, la Raiffeisen, 25%, iar la Bancpost, aproximativ 5%. BCR ramine lider al pietei, insa, din totalul celor 2,3 milioane de carduri active, doar 180.000 sint carduri de credit. Ponderea nu este mult diferita nici la celelalte banci contactate de Cotidianul.
Raiffeisen are 200.000 de carduri de credit dintr-un total de 1.200.000, iar Bancpost, 29.000 din aproape 3.000.000 de carduri. Gradul de utilizare la comercianti, probabil cel mai important indicator al maturitatii pietei cardurilor, are un nivel rezonabil doar la Raiffeisen.
„Rata de folosire a cardurilor de credit pentru plati la comercianti este de peste 70%”, ne-a spus Titi Stoenescu, director de carduri la Raiffeisen. In rest, BCR are un grad de utilizare la comercianti putin peste 10%, BRD, 27%, iar Bancpost, doar 5,5%. „In privinta utilizarii cardurilor la comercianti, lucrurile au mers destul de greu la inceput.
A trebuit sa se schimbe mentalitatea consumatorilor, iar acestia sa nu mai stea la cozi pentru a retrage bani de la bancomat si sa inceapa sa plateasca cu cardul”, explica Denisa Mateescu, director pe zona sud-est europeana a MasterCard Europe.
Cardurile pentru firme sint aproape inexistente. „Pentru persoane fizice avem peste 1,4 milioane de carduri de debit si de credit active, iar pentru persoane juridice avem aproximativ 34.500 de carduri active”, ne spune Titi Stoenescu. Din 2.039.000 de carduri, BRD are doar 42.181 de carduri pentru companii, potrivit datelor furnizate de banca.
Bancpost a emis 7.000 de carduri pentru companii si peste 1.700.000 pentru persoane fizice. „Pe piata din Romania, segmentul cardurilor de business este la inceputuri. Daca putem vorbi de o segmentare a clientelei formata din persoane fizice, in privinta companiilor, oferta este destul de saraca”, ne-a spus Mateescu.
In primele sase luni ale anului, BRD a emis aproximativ 570.000 de carduri noi, iar Bancpost, putin sub 200.000. BCR si Raiffeisen au ales sa ne furnizeze datele privind cresterea pe ultimul an (perioada iulie 2006-iulie 2007).
Astfel, BCR, care ramine lider pe piata cardurilor, a vindut 336.720 de carduri in aceasta perioada, in timp ce Raiffeisen a emis ceva mai mult de 100.000 de carduri noi.