Sari direct la conținut

Bilantul activitatii MCTI pe perioada 2001-2004

Agora News

Dupa cum stiti, domeniul tehnologiei informatiei si al comunicatiilor a fost in aceasta perioada un domeniu strategic, care a contribuit in mod direct la dezvoltarea economica a tarii si, in viziunea noastra, acest domeniu trebuie sa ramana un domeniu strategic intrucat poate asigura conditiile de crestere economica a tarii pe urmatorii ani.

Unul din principalele obiective pe care le-am avut pe parcursul celor patru ani a fost acela de creare a unei infrastructuri de comunicatii si tehnologia informatiei care sa permita accesul tuturor la mijloace de comunicatii.

La 1 ianuarie 2003 s-a realizat liberalizarea totala a pietei de comunicatii electronice, lucru deosebit de important, atat pentru competitie, dar si pentru atragerea de investitori. De altfel, asa cum bine stiti, domeniul IT&C a fost unul dintre domeniile care au atras cele mai multe investitii in aceasta perioada.

Pe 8 noiembrie 2002 s-a inchis capitolul 19 de negociere, capitolul privind comunicatiile si tehnologia informatiei.

Desi in anul 2000 acest capitol era in dificultate, iar Comisia Europeana avea serioase indoieli in ceea ce priveste inchiderea in scurt timp a capitolului, iata ca in anul 2001 am reluat negocierile cu Uniunea Europeana si in 2002, pe 8 noiembrie, capitolul de negociere a fost inchis.

De altfel, Romania este chiar prima tara din statele membre ale statelor membre care a adoptat noul aquis comunitar. Noul aquis comunitar se bazeaza pe regula autorizarii generale, elimina barierele administrative de intrare pe piata, fapt ce a permis sa ajungem la niste rezultate notabile.

Pentru a dezvolta domeniul comunicatiilor si al tehnologiei informatiei am elaborat cateva strategii, voi incepe cu strategia privind dezvoltarea noii economii si implementarea societatii informationale, strategie care a fost adoptata prin Hotararea de Guvern nr. 1440/2002.

De asemenea, anul acesta, in ultima luna, a fost prezentata strategia de dezvoltare durabila a Romaniei, cu orizont de timp 2025, strategie in care componenta de societate informationala, componenta de comunicatii si tehnologia informatiei joaca un rol important.

De asemenea, avem o strategie de informatizare a administratiei publice, intrucat administratia publica este unul dintre importantii utilizatori de tehnologia informatiei si de servicii de comunicatii electronice.

Pentru coerenta masurilor, pe langa infiintarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, exemplu care a fost urmat si de alte state, membre ale UE sau state candidate, a fost infiintat la inceputul anului 2001 si Grupul pentru Promovarea Tehnologiei Informatiei, grup care este condus de Primul Ministru al Romaniei, Adrian Nastase si este alcatuit din sase ministri, care au un

important rol in promovarea si utilizarea tehnologiei informatiei in diferite sectoare.

GPTI are ca atributii verificarea din punct de vedere tehnic a proiectelor majore, a proiectelor strategice din domeniul IT, aceste proiecte urmand a fi integrate in structura nationala de comunicatii si tehnologia informatiei.

In felul acesta se elimina redundantele, se elimina cheltuiala unor resurse pe proiecte care sunt deja implementate, se asigura o coerenta si o eficacitate in utilizarea resurselor cheltuite pentru tehnologia informatiei si comunicatii.

In perioada 2001-2004, GPTI a aprobat in jur de 180 de proiecte, ce totalizeaza o valoare de 750 de milioane de euro, acest lucru aratand si potentialul pietei de IT&C.

Din punct de vedere al cadrului legislativ, o data cu inchiderea capitolului de negociere, s-a finalizat transpunerea in legislatia nationala a directivelor comunitare.

Romania are in acest moment legea semnaturii electronice, exista si furnizori de servicii de certificare, exista furnizori de semnatura electronica care permit autentificarea si transmiterea securizata a informatiilor pe baza semnaturii electronice. Avem o lege a comertului electronic si este important de mentionat care este evolutia pe care comertul electronic a avut-o in ultimii ani.

Numai in ultimul an putem spune ca au aparut peste 400 de magazine de comert electronic, iar numarul utilizatorilor a crescut in mod substantial. Legea comertului electronic prevede anumite pedepse pentru infractiuni comise utilizand mijloace de tehnologia informatiei, aceasta lege asigurand cadrul necesar pentru protectia utilizatorilor in spatiul virtual.

Alte acte normative care incurajeaza utilizarea tehnologiei informatiei: Legea privind un ajutor financiar de 200 de euro acordat elevilor si studentilor care provin din familii cu venituri modeste. Asa cum bine stiti, anul acesta s-au acordat astfel de subventii pentru 25 000 de elevi, in anul urmator dorim sa dublam numarul beneficiarilor acestui ajutor.

De asemenea, pe site-ul ministerului exista cateva cateva acte normative care sunt supuse consultarilor cu diferiti agenti economici, cu institutii publice, astfel incat ele sa poata favoriza dezvoltarea accelerata a informatizarii administratiei publice, aici ma refer la Legea arhivarii electronice, la cadrul de interoperabilitate si, de asemenea, la nomenclatorul de meserii in domeniul

tehnologiei informatiei.

As mentiona, de asemenea, un act normativ important, si anume Legea anticoruptie, care la Titlul II se refera la transparenta in furnizarea informatiilor si serviciilor publice prin mijloace electronice, iar la Titlul III se refera la masuri privind combaterea criminalitatii informatice. Aceste acte normative sunt extrem de importante pentru buna dezvoltare a domeniului tehnologiei informatiei.

Asa cum bine stiti, inca din anul 2002 am inceput sa avizam instrumente de plata cu acces la distanta, in acest moment exista un numar de important de banci care ofera astfel de instrumente de plata cu acces la distanta, exista chiar doua solutii de plata la distanta prin intermediul telefonului mobil, asa numitele solutii de tip Mobile Banking, dar exista, de asemenea un numar de 13 solutii de

Internet Banking si 15 solutii de Home Banking. Iata deci ca populatia, atat cetatenii, cat si intreprinderile au inceput sa utilizeze mijloace de plata la distanta, pentru a evita cozile, aglomeratia si pentru a eficientiza modul in care se efectueaza plati pentru diferite servicii.

In ceea ce priveste programul de reforma digitala, in ultimii ani am dezvoltat cateva proiecte pentru a informatiza administratia publica. Inca din anul 2001 au fost lansate 30 de proiecte pilot pentru informatizarea administratiei publice, 4 dintre acestea fiind dezvoltate la nivel national. As mentiona pe cateva dintre cele mai importante, si anume Sistemul Electronic de Achizitii Publice, www.

e-licitatie.ro, care a permis ca pana in prezent sa fie inchise peste 350 000 licitatii electronice, economiile ridicandu-se la 100 milioane euro.

In sistem sunt inscrise peste 1 000 de institutii publice, ce realizeaza achizitii publice prin mijloace electronice, avem peste 10 000 de cereri din partea diferitilor furnizori de a fi inregistati in sistem si de a putea furniza prin mijloace elecronice produse catre institutii publice, avem peste 4 000 de furnizori de produse deja inregistrati in sistem, iar din punct de vedere procentual,

datorita utilizarii acestui sistem, s-a realizat o economie de 20%, comparativ cu preturile istorice, deci comparativ cu perioada in care nu se utiliza un sistem electronic pentru achizitii publice.

Un alt sistem important este Sistemul Electronic National, disponibil la adresa: www.e-guvernare.ro. Acest sistem a fost introdus prin Legea Anticoruptie in septembrie 2003, dar pana in prezent avem deja disponibile 7 servicii electronice. Aceste servicii sunt disponibile in acest moment pentru marii contribuabili din Bucuresti.

Suntem in faza de a extinde sistemul pentru a fi disponibil si pentru alti mari contribuabili din intreaga tara si acesti mari contribuabili vor putea sa faca declaratii privind taxa pe valoarea adaugata, contributia la bugetul de stat, declaratia de impozit pe profit.

De asemenea, declaratiile privind contributii la bugetul asigurarilor sociale, la fondul de somaj si inclusiv depunerea bilantului contabil se pot realiza prin intermediul Sistemului Electronic National.

Prin intermediului Sistemului privind alocarea electronica a autorizatiilor de transport international de marfa, www.autorizatiiauto.ro, au fost alocate peste 330 000 de autorizatii.

Sistemul a fost introdus pe 3 noiembrie 2003 si in acest sistem sunt inscrisi peste 1900 de operatori de transport international de marfa, acestia utilizand Sistemul Electronic pentru a vedea disponibilul de autorizatii pentru fiecare tara in care acestia au nevoie sa realizeze un parcurs, de asemenea pot face rezervari in format electronic, pot solicita ca autorizatiile pentru care au confirmat

rezervarea sa le fie transmise direct la sediul lor sau pot trimite un delegat sa le ridice de la sediul IGCTI, care este operator al acestui sistem.

Portalul eFrauda.ro permite transmiterea de notificari cu privire la anumite fraude realizate cu mijloace electronice.

De asemenea sistemul CERIS, care este un centru de raspuns la incidente de securitate, acest centru permitand institutiilor publice interesate sa beneficieze de un audit de securitate al sistemelor informatice pe care acestea le utilizeaza, dar sistemul pune la dispozitia celor interesati si anumite sfaturi vis-a-vis de modul in care isi pot asigura securitatea sistemelor informatice.

Referitor la liberalizarea pietei de comunicatii electronice, pana in prezent, de la momentul liberalizarii pietei, 1 ianuarie 2003, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii a primit peste 2 400 de notificari, acest lucru arata interesul investitorilor pentru piata. Ne bazam pe regula autorizarii generale, care elimina barierele de intrare pe piata.

Cresterea competitiei a dus la descresterea tarifelor, la cresterea calitatii serviciilor de comunicatii electronice. In luna noiembrie s-a inchis licitatia pentru licentele de generatia a 3-a, Romania atribuind deja 2 astfel de licente de telefonie mobila de generatia a 3-a, aceste date permitand transferul la viteze mari si realizarea de videoconvorbiri telefonice.

In ceea ce priveste telefonia mobila, s-a ajuns in anul 2004 la peste 9 milioane de utilizatori, desi in anul 2000 erau doar 2,8 milioane de utilizatori de servicii de telefonie mobila. De asemenea, in ceea ce priveste numarul de utilizatori de telefonie fixa, numarul acestora a crescut, in prezent avand peste 4,5 milioane de utilizatori.

Estimam ca numarul de utilizatori de CATV este de peste 4 milioane. La nivelul anului 2003, Romania ocupa locul 5 in regiune din acest punct de vedere.

In ceea ce priveste piata de tehnologia informatiei, desi in anul 2000 aveam aproximativ 4 000 de companii, in prezent avem peste 8 400 de companii, iar cifra de afaceri a acestora a crescut de peste 5 ori.

Astfel daca in anul 2000 cifra de afaceri a celor aproximativ 4 000 de companii era de aproximativ de 5 000 de miliarde de lei, iata ca la sfarsitul anului 2003 cifra de afaceri a companiilor din domeniul tehnologiei informatiei era de peste 25 000 de miliarde de lei.

De asemenea, numarul calculatoarelor a crescut de peste 3 ori, in prezent numarul calculatoarelor depasind 2,5 milioane si, de asemenea, numarul de utilizatori de Internet in 2004 estimam ca va depasi 5 milioane, desi in anul 2000 erau doar 950 000.

De asemenea, dorim sa dezvoltam in mod accelerat zona de parcuri tehnologice, astfel incat companiile sa gaseasca aici un mediu de dezvoltare. 5 parcuri au deja titlul de „Parc stiintific si tehnologic”, dar aceste initiative trebuie multiplicate. Am vizitat, ieri, impreuna cu ARIES si ANIS parcul de software de la Slobozia.

Exista potential avand in vedere ca 500 de tineri sunt, anual, absolventi de liceu la clase de informatica. Au fost intreprinse demersuri pentru infiintarea unui Colegiu universitar in domeniu. Este important ca acesti tineri sa aiba posibilitatea de a pune in practica ceea ce au studiat si sa gaseasca pe plan local oportunitati.

De asemenea, aceasta regiune preponderent agricola poate sa dobandeasca un alt statut. Exista multe universitati din Romania care au un numar important de studenti si unde exista importante resurse umane care ar putea fi folosite in mod eficient de catre companii in cadrul parcurilor tehnologice.

In zona Apusenilor, in anul 2003 s-a incheiat programul de telefonizare, program ce a permis instalarea a peste 10 000 de telefoane in peste 370 de localitati in Muntii Apuseni. De asemenea, ANRC a lansat licitatia pentru crearea a 50 de telecentre, iar MCTI prin intermediul proiectului “Knowledge Economy” – “Economia bazata pe cunoastere” va crea la inceputul anului urmator 30 de telecentre.

In urmatorii 4 ani vom crea intre 300 si 400 de telecentre in zone deficitare, care vor permite astfel accesul locuitorilor din acele comunitati la mijloace de comunicatii electronice, dar si la servicii publice furnizate prin intermediul mijloacelor electronice.

Au fost acordate peste 3 000 de avize tehnice, peste 540 de licente de emisie, peste 300 de autorizatii tehnice de functionare. De asemenea, in ceea ce priveste serviciile de televiziune, au fost acordate peste 500 de avize tehnice, peste 190 de licente de emisie si peste 100 de autorizatii tehnice de functionare.

Romania a subscris in ultimii ani la cateva programe comunitare, as mentiona Programul comunitar e-Content, pentru crearea de continut digital.

Programul IDA, pentru schimbul de date intre administratiile publice, atat in cadrul unei tari, dar si dintre Romania si state membre si candidate la UE, Programul eTen, dedicat construirii de retele telematice si programul eReadiness care permite practic auditarea si evaluarea situatiei sau modului de pregatire a tarii noastre pentru trecerea la o societate informationala europeana.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro