Brașov – Sighișoara cu trenul – Când vor fi gata lucrările de peste un miliard de euro pe traseul pe care se circulă aproape la fel de încet ca acum un secol
Între două dintre cele mai frumoase orașe din țară – Brașov și Sighișoara – drumul cu trenul este extrem de lung și restricțiile de viteză au dus timpii de parcurs la nivelul celor de acum un secol. Lucrările de reabilitare NU au început și câteva obstacole persistă, astfel că mai repede de câțiva ani nu sunt șanse să avem o viteză decentă pe cei 130 km. Mai jos puteți afla cu cât se scurtează traseul și cât de rapide vor fi trenurile când lucrările se vor fi terminat.
Trenurile circulă din 1873 între Brașov și Sighișoara și, dacă la început drumul dura șase ore, spre 1910 cele mai rapide trenuri Expres ajungeau să facă sub trei ore. În 1970 trenurile Rapide reușeau să parcurgă cei 130 km într-o oră și 37 de minute, iar în 2005 trenurile făceau puțin peste 100 de minute. Acum, drumul durează între 160 și 250 de minute, după lucrări timpii ar trebui să scadă până la un nivel de 47 de minute (!) pentru trenurile cele mai rapide.
Braşov – Sighișoara, traseul la 1874
Restricțiile de viteză s-au înmulțit în ultimul deceniu și timpii au crescut, trenurile IR de acum ajungând să facă tot cât făceau acum 30 de ani ”personalele” care opreau în toate stațiile. Cel mai rapid tren de acum face cu 55 de minute mai mult decât făceau trenurile rapide în 2005. Între Brașov și Sighișoara sunt 20 de gări, dublu față de acum 145 de ani.
Descrierea drumului de la Rupea la Brașov în ghidul Baedekers din 1913
Cât fac trenurile IR și R între cele mai importante localități
Calea ferată, prin Sighișoara (Street View)
Cât vor costa lucrările și de ce este nevoie de reabilitare
Traseul dintre Brașov și Sighișoara, neschimbat de 145 de ani, este sinuos și sunt multe curbe ce fac ca viteza să fie redusă. În plus, fiindcă nu s-au alocat bani de investiții în ultimul deceniu, trenurile merg tot mai încet. Reabilitarea va scurta traseul și va adăuga și câteva tunele noi.
Sighișoara (foto – HotNews)
Costuri pe secțiuni
Execuție lucrări aferente obiectivului ”Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația cu viteză maximă de 160 km/h, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunile: 1. Brașov – Apața și 3. Cața – Sighișoara
Valoare estimată (lei fără TVA); 3.190.570.000 lei
Data deschiderii ofertelor: 23 august 2017
Calea ferată lângă Augustin (Google Street View)
Execuție lucrări aferente obiectivului ”Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația cu viteză maximă de 160 km/h, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea Apața – Cața
Valoare estimată (lei fără TVA); 2.867.944.000
Data deschiderii ofertelor: 24 aprilie 2018
Pe care dintre cele trei secțiuni vor începe propriu-zis lucrările și când se estimează că se va întâmpla acest lucru?
Procedurile de achiziție a contractelor de execuție a lucrărilor sunt în faza de derulare. În data de 28.06.2018 a fost semnat raportul procedurii de evaluare pentru proiectul Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Sighișoara, subsecțiunile 1. Brașov – Apața și 3. Cața – Sighișoara, iar în data de 16.07.2018, ofertantul Asocierea RailWorks a depus contestație la Tribunalul București. În prezent, rezultatul raportului de evaluare face obiectul dosarului nr. 7714/2/2018, deschis în data de 30.10.2018 și aflat pe rol la Curtea de Apel București.
Procedura pentru achiziția contractului de lucrări, aferent proiectului Reabilitarea liniei de cale ferată a subsecțiunii 2. Apața-Cața, se află în etapa de evaluare a ofertelor depuse. Termenul estimat de finalizare este 31.12.2018. După finalizarea procedurii de evaluare și parcurgerea etapelor legale de achiziție, va urma semnarea contractului de execuție, a spus CFR, într-un răspuns pentru HotNews.ro.
Reamintim că pe 5 iulie CFR anunța că asocierea BRASIG Strabag-Swietelsky a câștigat licitația pentru modernizarea a două secțiuni dintre Brașov și Sighișoara. Este vorba de un contract de peste 3,14 miliarde lei pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara.
Localitatea Stupini, de lângă Brașov
Pe 20 decembrie, Curtea de Apel București a anulat decizia CFR SA, decizie prin care administratorul național de infrastructură feroviară a respins oferta depusă de către consorțiul RailWorks și a anulat, în același timp decizia CFR SA prin care aceasta a admis oferta depusă de către asocierea BraSig în procedură de atribuire a contractului pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara. Oferta financiară a Asocierii BRASIG Strabag – Swietelsky a fost de 3,14 miliarde lei fără TVA, cu aproximativ 40 de milioane de euro mai mult decât oferta clasată pe primul loc, cea depusă de către consorțiul RailWorks (sursa Club Feroviar).
Când va fi gata întreg tronsonul?
Termenul estimat de finalizare este calculat de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor, iar durata de implementare a contractului este de 108 luni (48 de luni pentru execuție și 60 de luni perioada de garanție).
Cu cât se va scurta drumul
Ruta se va scurta cu 17,72 km (de la 130,27 km, la 112,55 km).
Brașov – Sighișoara în Mersul Trenurilor
Care este timpul estimat de parcurs pentru trenurile IR între Brașov și Sighișoara când toate lucrările vor fi finalizate.
Viteza proiectată pentru secțiunea Brașov – Sighișoara este de maximum 160 km/h pentru trenurile de călători si de maximum 120 km/h pentru trenurile de marfă. Durata de parcurs estimată după reabilitare este de 47 minute/trenuri călători și 60 de minute/trenuri de marfă.
Cea mai complicată secțiune, dar și cea mai costisitoare, este cea dintre Apața și Cața, costurile pentru 28 km urmând să fie de peste 600 milioane euro din cauza că traseul va fi modificat puternic.
Mai exact, secțiunea presupune un traseu nou pentru linia de cale ferată din Ardeal, eliminând o buclă pe care vechea cale ferată o face în zona Apața – Ormeniș – Augustin – Racoș. Astfel, după stația Apața, traseul căii ferate „cotește” spre vest prin tunelul Ormeniș, evitând bucla care trecea pe lângă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după stația Racoș, nu va mai face un „ocol” pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod.
Proiectul prevede realizarea a trei tuneluri, două dintre ele având o lungime considerabilă:
– Tunel Homord – 5 km
– Tunel Mureni – 700 metri
– Tunel Ormeniș – 6,9 km
Sighișoara – Brașov, în Mersul Trenurilor din 1934, când călătoria dura mai puțin decât acum
De ce este nevoie de reabilitare
”Principalele probleme și constrângeri ale liniei de cale ferată și a gărilor aferente sunt cauzate în parte de parametrii iniţiali ai liniei (razele reduse ale curbelor care impun reducerea vitezei), iar pe de altă parte fondurile insuficiente alocate pe parcursul ultimilor ani pentru lucrări de reparații capitale și mentenanță”, se spunea într-o notă de fundamentare privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii.
Calea ferată în zona Beia (Google Street View)
Scurtă istorie a liniei și descrierea traseului actual
Linia ferată este sinuoasă pe aproape întreg traseul (după stația Feldioara) din cauza amplasamentului topografic, urmărind linia Râului Olt până la Homorod și ulterior de-a lungul altor râuri mici (Paloşul, Archita) având Munţii Perşani în stânga și Munții Baraolt la dreapta. De la Vânatori la Sighişoara tronsonul de linie înaintează pe Valea Târnava Mare și continuă către Secţiunea Sighişoara-Coşlariu.
Calea ferată, în zona gării Vânători
Construcția liniei a fost începută în anul 1872 și a fost terminată ca linie simplă de cale ferată în anul 1873. Între anii 1971-1975 au fost efectuate lucrări în vederea dublării liniei. Linia de cale ferată a fost electrificată în diferite etape între anii 1965-1982.
Secţiunea existentă are o lungime de 129,127 km de la km 169+120, semnal de intrare existent în capătul X al stației Brașov (km 170+265 kilometraj existent corectat) şi km 299+392, semnal de intrare existent în capătul Y al staţiei Sighişoara, linie dublă electrificată cu instalaţii de bloc de linie automat.
Zona gării Sighișoara (Google Earth)
Traseul trece prin trei judeţe, respectiv Braşov, Harghita şi Mureş si începe de la Braşov (cota 560 m), traversează depresiunea Bârsei, continuă pe valea Oltului între munţii Perşani la vest şi Baraolt la est, traversează interfluviul dintre Olt şi Târnava Mare, urcă la tunelul Beia (cota 590 m), coboară la Archita şi Vânători după care continuă traseul pe valea Târnavei Mari până la Sighişoara (cota 316 m), străbătând un teren cu relief accidentat între râurile Olt şi Târnava Mare.
Zona gării Măieruș (Google Street View)
Ce tipuri de lucrări sunt necesare
Lucrări de îmbunătățire a amplasamentului tronsonului feroviar existent, din punct de vedere geometric (rectificarea curbelor și a curbelor de tranziție și rectificarea nivelului) – 130 km
Constructie peroane, copertine, tuneluri pietonale
Poduri, podețe și viaducte
Pasaje rutiere denivelate
Lucrări terasamente
Suprastructura feroviară
Zona Cața
Apărări maluri, sisteme de evacuarea apelor
Interlocking
Tuneluri
Lucrări de energoalimentare – substații tracțiune electrică
Protecția instalațiilor din cale și vecinatate
Linia de contact
Zona Paloș Ardeal
Lucrări civile clădiri
Instalații electrice, sanitare și termotehnice pentru clădiri
Telecomunicații – fibra optică
Reabilitarea clădirilor din stații, spații destinate instalațiilor tehnologice și publicului călător
Reabilitarea instalațiilor de tracțiune electrică Centralizare electronica
Reabilitarea sistemului INDUSI existent
GSMR, ERTMS nivel 2
Treceri la nivel – Instalarea sistemelor automate pentru trecerile de nivel cu semibariera dublă.
Interferențe cu drumuri locale
Relocări utilitati identificate