Business report: Proprietăţile româneşti, refugiu de miliarde pentru sud-africani; Investiţie de peste 1 miliard de euro pentru un nou terminal la Aeroportul Otopeni; România are cele mai mici prețuri la alimente din Uniunea Europeană
Proprietăţile româneşti, refugiu de miliarde pentru sud-africani. Companiile cu capital sud-african controlează peste un sfert din spaţiile moderne de retail ale ţării şi 12,8% din suprafaţa totală a clădirilor de birouri moderne existente la nivel naţional. În prezent, atât sectorul de birouri, cât şi cel de retail sunt dominate de investitori sud-africani, care cumulează proprietăţi generatoare de venituri în suprafaţă de 1,3 mil. mp.Doar valoarea clădirilor funcţionale pe care sud-africanii le deţin în România depăşeşte 2,8 mld. euro, potrivitCapital.
Noul Cadru de Parteneriat de Ţară cu România al Băncii Mondiale: Nu este suficientă adoptarea de legi și strategii. Consiliul Directorilor Executivi al Băncii Mondiale a aprobat un nou Cadru de Parteneriat de Ţară (CPT) cu România, pentru o perioadă de cinci ani (2019 – 2023). Pârghia strategică a rolului Grupului Băncii Mondiale în realizarea de „reforme instituționale cu prioritate ridicată va reprezenta punctul central al programului”. „O atenție mai mare trebuie acordată pentru susținerea implementării de reforme instituționale conform noului Cadru al Parteneriatului de Țară (CPT)”, potrivitCurs de guvernare.
Nu se mai garantează nici impactul certificatelor verzi, nici tariful fix.Iată cum arăta articolul după ultimele dezbateri din Comisie: „Începând cu anul de analiză 2018, ANRE stabileşte prin ordin, până la data de 1 martie a fiecărui an, cota anuală obligatorie de achiziţie de certificate verzi aferentă anului precedent, pe baza consumului final de energie electrică din anul precedent, astfel încât impactul mediu la consumatorul final să fie de 11,7 euro/MWh în anul 2018, de 12,5 euro/MWh în anul 2019, de 13 euro/MWh în anii 2020 și 2021 și de 14,5 euro/MWh începând cu anul 2022”, potrivit Econimica
Primăria Capitalei vrea să cumpere 42 de autobuze electrice pe bani europeni. După Cluj, Bucureștiul ar urma să fie al doilea oraș din țară în care vor circula autobuze electrice. Contrar însă glumelor cu ardeleni, în Capitală este cale mai lungă şi mai lentă de la zis, până la făcut. Abia a fost aprobat un “studiu de oportunitate” pentru 100 de astfel de autobuze, la doi ani distanță, de când primarul general, Gabriela Firea, a făcut promisiuni. Așa că mai durează până când autoritățile vor primi și fonduri europene ca să le cumpere, potrivitStirile ProTv.
Investiţie de peste 1 miliard de euro pentru un nou terminal la Aeroportul Otopeni. Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Bucureşti ar putea avea un nou terminal de pasageri, parte dintr-un proiect amplu de dezvoltare ce va cuprinde şi o platformă, sistem căi de rulare, drumuri de acces, parcări şi clădiri, investiţie estimată la 4,75 miliarde lei (peste 1 miliard de euro). Durata de realizare a investiţiei este de cinci ani, potrivitDigi 24.
România are cele mai mici prețuri la alimente din Uniunea Europeană. Preţurile la bunurile şi serviciile de consum variau semnificativ în anul 2017, în condiţiile în care în Danemarca şi Luxemburg preţurile se situau la 142%, respectiv 127% faţă de media din UE, la polul opus fiind Bulgaria (48%) şi România, unde preţurile se situau la 52% faţă de media din UE. Pe categorii de produse, în 2017 preţul unui coş comparabil de produse alimentare şi băuturi non-alcoolice varia între 62% din media UE în România şi 65% în Polonia, până la 150% din media UE în Danemarca şi 126% în Suedia, potrivitZiarul de Iasi.
Motivele pentru care jumătate din mame se întorc mai repede din concediul de creștere a copilului. Peste jumătate dintre părinții care au fost în concediu de creştere a copilului s-au întors mai devreme la lucru, conform statisticilor. 90.000 de mame și tați au început munca înainte să împlinească doi ani copiii. Și-au scurtat concediul cu două luni, cât cere legea, ca să primească și un stimulent financiar, de 650 de lei. Și angajatorii au tot interesul să îi sprijine pe părinți și le permit să aibă un program de lucru mai flexibil, potrivitStirile ProTv.
Românii plătesc 40 milioane de euro din cauza lui Victor Ponta. Decizia luată în 2012 și 2013 de foștii miniștri ai Transporturilor Ovidiu Silaghi și Relu Fenechiu, parafată de premierul de atunci, Victor Ponta, de a nu mai plăti lucrările la metroul din Drumul Taberei este decontată acum de toți românii. Ministerul Finanţelor Publice va acorda Metrorex un împrumut în valoare de 188,353 milioane de lei, pe 10 ani, pentru acoperirea obligaţiilor de plată instituite de instanţele judecătoreşti către Asocierea Astaldi – FCC Construccion, Delta A.C.M. 93 – AB Construct potrivitRomania Libera.