Business Report: Romania are cea mai scumpa motorina din majoritatea tarilor UE. La benzina stam putin mai bine; Tabelul unui "cincinal": Cu cat creste economia, cu atat scade dezvoltarea Romaniei. Cresc, in schimb, deficitele; Orasele din Romania fara malluri. Proiecte abandonate de peste 300 de milioane de euro
Romania are cea mai scumpa motorina din majoritatea tarilor UE. La benzina stam putin mai bine Motorina din Romania costa, cu toate taxele incluse, 1,14 euro pe litru, mai mult decat in orice tara UE din regiunea central si est-europeana, dupa cum se poate vedea in imaginea atasata. Vecinii nostri regionali au, fara exceptie, o motorina mai ieftina. Astfel, in Bulgaria costa 1,06 euro, in Ungaria 1,10 euro, in Cehia 1,10 euro, in Polonia 1,02 euro, in Slovacia si Ungaria costa 1,08 euro, in Grecia costa 1,11 euro, in Croatia costa 1,12 euro iar in Slovenia 1,11 euro. Dar nu numai tarile din regiune au o motorina mai ieftina decat in Romania. Tari dezvoltate din Vestul Europei, precum Franta sau Spania au un pret al carburantului de 1,10, respectiv 1,07 euro. In Germania costa, la fel ca in Romania, 1,14 euro. In Belgia costa 1,08 euro, scrie Economica.net.
Autoritatea de reglementare isi pune in cap toata piata de energie electrica. Care-i explicatia? Dupa ce a aprobat cota de certificate verzi pentru producatorii de energie electrica din surse regenerabile, mult sub nivelul solicitat de acestia din urma, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei a decis sa intre in forta si in veniturile distribuitorilor de energie electrica, pentru care pregateste o reducere consistenta a tarifelor de distributie incepan cu anul viitor. Intre timp, ANRE primeste o lovitura sub centura de la Hidroelectrica, care obtine in instanta o decizie favorabila privind exportul direct de energie, decizie care ar putea rasturna total piata, daca si alti producatori vor obtine libertatea de a exporta direct. Distribuitorii de energie pregatesc si ei un asalt total asupra autoritatii, amenintand ca in conditiile noilor tarife investitiile in retele vor fi serios afectate, scrie Energy-Center.
Tabelul unui „cincinal”: Cu cat creste economia, cu atat scade dezvoltarea Romaniei. Cresc, in schimb, deficitele Romania, statul european care in trimestrul III din 2015 a inregistrat cea mai accentuata crestere economica din UE fata de trimestrul anterior, tara care anul viitor va avea, potrivit prognozelor oficiale, a doua cea mai mare crestere economica de la nivel european, „defileaza” la ora actuala cu un proiect de buget pe 2016 ce prevede o scadere a veniturilor de circa 2,6 miliarde de lei. In paralel cu cresterea PIB, se pot observa cum scad: alocarile pentru investitii, alocarile pentru Cercetare, precum si rata de atingere a tintelor de venituri bugetare. Asa se explica stagnarea sau chiar regresul unor intregi sectoare din societate. Constant, fara exceptie, an de an, anunta Curs de Guvernare.
Ministrul Finantelor: Analizam sa vedem in ce masura o crestere a salariului minim ar eroda competitivitatea Romaniei Ministrul Finantelor, Anca Dragu, a declarat, joi, ca a fost initiat un studiu care sa arate in ce masura cresterea salariului minim pe economie ar afecta competitivitatea Romaniei. „In prezent, am initiat un studiu prin care sa vedem in ce masura cresterea salariului minim pe economie ar eroda competitivitatea Romania si astfel ar fi afectata intreaga economie romaneasca. Ca urmare a acestui studiu vom decide si posibilele transe in care vor fi facute aceste cresteri salariale.”, a declarat ministrul finantelor, Anca Dragu. Pe de alta parte, purtatorul de cuvant al Guvernului, Dan Suciu, a explicat ca impactul bugetar al unei eventuale cresteri a salariului minim va fi redus si discutiile legate de oportunitate vizeaza sectorul privat, informeaza Capital.
Scandal pe marginea proiectelor de modernizare a Capitalei Un nou scandal intre autoritati si o parte dintre locuitorii Capitalei s-a iscat, recent, pe marginea proiectelor prin care Municipalitatea intentioneaza sa transforme Bucurestiul intr-un oras cu valente turistice, cu locuri de promenada si trasee pentru biciclisti, urmand sa „aeriseasca” Bucurestiul prin construirea mai multor parcaje subterane. Noua fata a „Micului Paris” ar urma sa fie gata in circa zece ani, dupa cum afirma reprezentantii Primariei, insa locuitorii din zona si unii specialisti sunt de parere ca acest proiect nu trebuie demarat, intrucat, spun ei, ar urma sa desfiinteze spatiul verde din zona centrala a Capitalei. In acest context, activistii solicita Primariei Capitalei sa organizeze o dezbatere publica a proiectelor, inainte ca ele sa intre la vot in Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB), scrie Bursa.
Orasele din Romania fara malluri. Proiecte abandonate de peste 300 de milioane de euro Regiunea de NE a Romaniei, care cuprinde judetele Bacau, Vaslui, Neamt, Iasi, Botosani si Suceava, este cel mai bine acoperita de spatii de retail modern cu un stoc de 423.000 mp, desi in cinci dintre aceste judete puterea de cumparare este sub media nationala, potrivit studiului Romania Regional Cities Retail Market 2015 realizat de DTZ Echinox. La polul opus, in 12 orase resedinte de judet nu a fost construit niciun mall nou. Este vorba de Zalau, Bistrita, Miercurea Ciuc, Sfantu Gheorghe, Resita, Slatina, Targoviste, Alexandria, Giurgiu, Slobozia, Calarasi, Tulcea. Dintre aceste 12 orase, doar Slatina are o putere mai mare de cumparare decat media la nivel national, fata de Bacau, Botosani, Piatra Neamt, Vaslui si Suceava, acolo unde exista malluri, scrie Economica.net.
Brokeri vs. asiguratori: Soferii romani platesc cu 50% mai mult pentru RCA din cauza nerespectarii sistemului bonus/malus Preturile RCA-ului continua sa fie in centrul atentiei. Cresterea pretului din ultimele luni, dar si diferentele solicitate de brokeri pentru aceleasi companii de asigurari a dus la demararea unei cercetari de piata. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a initiat aceasta cercetare si a simulat achizitia unor polite RCA de la diversi brokeri pentru aceleasi companii de asigurari. Rezultatul obtinut este unul de-a dreptul ingrijorator. Soferii ajung sa plateasca cu pana la 50% mai mult pentru politele RCA din cauza nerespectarii sistemului bonus/malus. Din pacate, ASF nu a reusit sa identifice unde este problema. Reprezentantii Autoritatii nu stiu daca nerespectarea sistemului bonus/malus apartine asiguratorilor sau brokerilor, anunta Auto-Bild.