Sari direct la conținut

Carburantii, in oala scumpirilor

Monitorul de Alba

Decizia a fost motivata de cresterea cotatiilor internationale ale petrolului.

Scumpirile au fost operate de principalele companii de pe piata autohtona. Nu de mult, motorina a mai suferit o scumpire opt-noua bani pe litru in functie de sortiment, ceea ce inseamna pentru acest carburant o crestere de minim 16 bani in mai putin de o luna. Scumpirea are darul de a pune in reala dificultate o gama larga de beneficiari.

In primul rind este vorba despre clientii care alimenteaza regulat, apoi despre companiile cu parcuri auto cu acest specific, societatile de transport public in comun, agricultorii care se afla in plina campanie de toamna si, nu in ultimul rind, toti ceilalti beneficiari indirecti.

Practic, aceasta scumpire importanta se va repercuta negativ asupra majoritatii produselor si serviciilor de pe piata interna si externa prin cresterea costurilor finale. De cealalta parte, explicatiile privind cotatiile internationale de pe piata petrolului sint de actualitate doar la cresteri, in vreme ce scaderile se resimt foarte putin la pretul din pompa a carburantilor. Situatia are darul de a nemultumi profund toate categoriile afectate.

“Beneficiari” directi

Consumatorii particulari de combustibili resimt foarte acut miscarile financiare de pe piata de profil. Este de inteles daca luam in considerare ca in doar doua saptamini, plinul pentru un autovehicul proprietate personala a ajuns sa coste mai mult cu aproximativ 800.000 de lei vechi. “Este bataie de joc. A ajuns 40 de mii un litru de benzina sau motorina. E aberant.

In conditiile in care cistigam 5-6 milioane pe luna, avem nevoie de jumatate, adica 3 milioane pentru un plin. Cam atit ai nevoie intr-o luna sa mergi la servici si sa iti faci treaba prin oras. Sa zicem ca renuntam la masina.

Credeti ca se schimba ceva? In citeva zile o sa se scumpeasca piinea, carnea, uleiul, zaharul si toate celelalte pentru ca toate functioneaza, mai mult sau mai putin, de pe seama combustibilului. Nu am inteles mecanismul acesta. Cind creste pretul la titei se scumpeste. Cind creste cotatia se scumpeste. Cind scad astea la noi ramine la fel pentru ca nu stiu ce indice s-a modificat.

E o ciudatenie iar prostii sintem noi ca acceptam asa ceva”, declara indignat F. Dorin, mindru posesor al unui autovehicul diesel.

D. Elena

“Renunt la masina, la mincare si la viata. Sa bea ei toata motorina din pompa!”.

“Beneficiari” indirecti

Pina acum, celelalte preturi au ramas neschimbate de la ultimile majorari. Este totusi greu de crezut ca situatia se va mentine prea mult.

“Noi mergem cu masina in fiecare zi. La inceput am cumparat diesel-uri pentru erau mai economice. Acum toate preturile sint la fel. Nu vom renunta dar se va pune problema de a scumpi serviciile”, explica P. Alin, managerul unui mici afaceri locale.

H. Adela

“Nu am primit vreo informatie si nici produsele care au venit azi nu au preturi mai mari. Dar daca stau sa ma gindesc, nu cred ca vor ramine prea mult asa. Distribuitorii folosesc bezina, producatorii folosesc probabil si ei, seful foloseste si el in masina. Toate se leaga de asta si ma astept la scumpiri.

Nu stiu cum voi explica asta oamenilor care vin sa cumpere, ca de fapt nu e vina si nici treaba noastra si nici a lor”,

explica o vinzatoare la un magazin alimentar.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro