Sari direct la conținut

Cea mai veche rafinărie din România, în pericol de demolare. Un avertisment rămas fără reacție de la Ministerul Culturii

HotNews.ro
Cea mai veche rafinărie din România, în pericol de demolare. Un avertisment rămas fără reacție de la Ministerul Culturii
Rafinăria „Steaua Română” din Câmpina / Foto: Raluca Munteanu/Fundația ProPatrimonio

Rafinăria „Steaua Română” din Câmpina ar putea fi demolată, proprietarii cerând de la Primăria Câmpina certificate de urbanism pentru demolarea clădirilor din ansamblu, cu excepția a două hale de cărămidă. Fundația ProPatrimonio lansează un avertisment și cere Ministerului Culturii să intervină pentru a stopa dispariția celei mai vechi rafinării din România, cu valoare istorică și arhitecturală.

La solicitarea proprietarilor fostei rafinării, firma Ecogen Power SRL, Primăria Câmpina a emis, în 7 august, 18 certificate de urbanism informative pentru adresa imobilului. În 23 august, primăria a emis încă 11 certificate de urbanism pentru desființarea aproape în totalitate a clădirilor din vechea rafinărie, cu excepția a două hale de cărămidă.

L-am contactat telefonic pe primarul orașului, Alin Moldoveanu, pentru a afla mai multe informații. Inițial, ne-a spus că nu cunoaște despre ce este vorba, să revenim a doua zi. Am revenit, însă nu a mai răspuns la telefon.

„Avizarea pripită a demolărilor poate distruge iremediabil valori culturale”

Fundația ProPatrimonio – care militează pentru protecția patrimoniului construit – cere Ministerului Culturii să claseze fosta rafinărie, adică să o includă pe lista monumetelor istorice, pentru a beneficia de protecție. Asociația a inițiat și o petiție online în acest sens.

„Solicităm ministrului Culturii, Raluca Turcan, clasarea ansamblului industrial al fostei Rafinării „Steaua Română” Câmpina. Situl industrial este un unicat național și chiar european, iar pentru Câmpina este o importantă resursă culturală și identitară, dar și o resursă socio-economică pentru dezvoltarea orașului”, se arată în petiție.

La Ministerul Culturii au fost depuse de peste un an o documentație pentru clasarea ansamblului Rafinăriei „Steaua Română” şi un „Studiu istorico-arhitectural de fundamentare pentru evaluarea resursei culturale, cu referinţe specifice la Turnul de Răcire”. Documentele au fost depuse de Fundaţia Pro Patrimonio, însă până acum Ministerul Culturii nu a dat vreun răspuns.

Rafinăria „Steaua Română” din Câmpina / Foto: Raluca Munteanu/Fundația ProPatrimonio

Reprezentanții asociației și semnatarii petiției cer Ministerului Culturii „finalizarea de urgență a procedurii de clasare, pentru a permite întâi evaluarea coerentă și completă a resursei culturale, identitare și de dezvoltare durabilă, dat fiind că în paralel există o cerere de avizare pentru desființarea unor construcții din ansamblu“.

Semnatarii petiției mai spun că avizarea pripită a demolărilor poate distruge iremediabil valori culturale și memoriale importante atât pentru identitatea locală, cât și pentru istoria națională și europeană.

„România, în ultimii 20 de ani, a pierdut prin demolare prea multe situri industriale care ar fi putut fi reconvertite și păstrate pentru memoria locală și valoarea culturală. Este o prioritate națională ca patrimoniul industrial să fie studiat și valorificat mai atent. Pentru aceasta, este necesară implicarea activă a Ministerului Culturii, cazul Rafinăriei „Steaua Română” fiind reprezentativ pentru valoarea și potențialul patrimoniului industrial”, mai arată sursa citată

În 15 iulie 2024, a avut loc la Câmpina o dezbatere pe subiectul patrimoniului industrial și al cazului Rafinăriei din Câmpina, organizată de Primăria Câmpina și de Ordinul Arhitecților din România, filiala Prahova. Participanții, specialiști în domeniile arhitectură, urbanism, patrimoniu mobil și imobil, peisagistică, istorie, inginerie petrolieră, muzeografie, au agreat un memorandum comun care conține principiile de acţiune în vederea conservării şi punerii în valoare a resursei culturale a sitului industrial al fostei Rafinării „Steaua Română” Câmpina.

Rafinăria „Steaua Română” din Câmpina / Foto: Raluca Munteanu/Fundația ProPatrimonio

 „Nu este nevoie de încă un eșec, acum, când încă se poate salva totul”

Am vorbit și cu Ștefan Bâlici, președintele Ordinului Arhitecților din România, care consideră că demolarea construcțiilor vechi nu aduce o valoare reală nici comunității locale, nici proprietarilor.

„Nu se justifică în nici un fel privirea reductivă prin care din vechea rafinărie se vede doar un petec de teren, care, eliberat de construcțiile istorice valoroase de astăzi, poate să primească alte construcții. Această perspectivă, a desființării, nu conține nicio valoare reală, nici pentru proprietari, nici pentru comunitatea locală, nici pentru societate. Există în lume suficiente exemple care ne arată cât de mult poate oferi un asemenea loc dacă este recuperat”, a explicat Ștefan Bâlici pentru HotNews.ro.

Arhitectul a dat mai multe exemple de foste clădiri industriale care au fost supuse unui proces de reconversie urbană și au devenit repere.

 „Cazul Zollverein, din Bazinul Ruhr, în Germania, un exemplu de conversie a unor mult mai ample construcții și instalații siderurgice, devenite pol cultural, economic și ecologic, recunoscut prin înscrierea în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Un exemplu din România este fosta Uzină de apă de la Suceava, devenită centru cultural, la inițiativa comună a Ordinului Arhitecților din România și a Uniunii Arhitecților din România, cu sprijinul autorităților locale.

Rafinăria „Steaua Română” din Câmpina / Foto: Raluca Munteanu/Fundația ProPatrimonio

El spune însă că în România există, din păcate, și suficiente contra-exemple, locuri valoroase care au fost distruse în mod iresponsabil și care nu au dat nimic durabil în schimb:

„Atâtea platforme industriale desființate, demolate, care sunt tot atâtea șanse ratate. Să reamintim doar cele mai recente cazuri din capitală – IMGB sau Aversa. Nu este nevoie de încă un eșec, acum, când încă se poate salva totul. Iar pentru evitarea eșecului există sprijinul declarat al instituțiilor și organizațiilor profesionale și ale societății civile, care s-au exprimat deja în această privință. A se vedea, de exemplu, memorandumul adoptat în urma mesei rotunde profesionale din data de 15 iulie 2024”, a declarat Bâlici.

Rafinăria „Steaua Română” a fost fondată în 1897

Rafinăria „Steaua Română” a fost fondată în anul 1897 si a funcționat neîntrerupt timp de 122 ani, până în 2019, când activitatea a fost sistată. Suprafața totală a rafinăriei este de aproximativ 17,3 hectare. Ansamblul este constituit din peste 360 de clădiri și instalații exterioare, dintre care aproximativ 170 cu valoare istorică sau arhitecturală, potrivit Fundației ProPatrimonio. Întregul ansamblu se află în proprietate privată.

Rafinăria „Steaua Română” din Câmpina / Foto: Raluca Munteanu/Fundația ProPatrimonio

„Este cea mai veche rafinărie existentă în România și singura care și-a menținut în mare măsură integritatea fizică și autenticitatea, deoarece retehnologizările prin care a trecut s-au făcut judicios, în scopul economiei de materiale și bani. Astăzi a rămas singura unitate industrială istorică completă a României, în domeniul petrolier – reprezentativ pentru identitatea națională”, potrivit Fundației ProPatrimonio.

Ansamblul conține clădiri, instalații și utilaje aparținând tuturor perioadelor istorice pe care le-a traversat și întregului flux tehnologic. Situl conține și un bogat patrimoniu mobil de natură tehnică/tehnologică, constând în numeroase instalații, rezervoare și utilaje de referință pentru rafinării, care se remarcă prin vechime, raritate, tehnologiile implementate, proveniență (mărci de renume din Occident), iar unele și prin faptul că sunt complete și funcționale, potrivit sursei citate.

„Este un ansamblu unic în lume”

Rafinăria Steaua Română este un ansamblu unic în lume, constituind mărturia palpabilă a întregii istorii a industriei petroliere din România, potrivit sursei citate.

„Ansamblul ilustrează evoluția tehnologiei, științei și a sistemelor constructive, dar și etapele de dezvoltare a industriei petroliere la nivel național și chiar mondial, ținând cont de faptul că retehnologizările s-au făcut întotdeauna cu instalații și utilaje de ultimă generație, importate din țările occidentale, de multe ori fără a fi scoase din uz instalații anterioare, a căror calitate a permis utilizarea lor profitabilă timp de decenii. Caracterul de unicitate la nivel mondial rezidă și în faptul că rafinăria era complet autonomă din punctul de vedere al asigurării utilităților pentru o funcționare independentă a ansamblului, având instalații proprii de producere a curentului electric, alimentare cu apă, canalizare, epurare a apelor reziduale și chiar de stingere a incendiilor”, potrivit Fundației ProPatrimonio.

Ansamblul rafinăriei „Steaua Română” are un potențial de reconfigurare urbanistică și conversie arhitecturală deosebit, datorită dimensiunii sale, versatilității construcțiilor și bogatei sale istorii, pretându-se la operații urbane majore, care să includă proiecte de conversie funcțională, dezvoltate în acord cu principiile dezvoltării durabile, potrivit sursei citate.

Am încercat să luăm legătura și cu ministrul Culturii, Raluca Turcan, dar nu a răspuns la telefon și la mesaje.

INTERVIURILE HotNews.ro