Sari direct la conținut

Cum a fost marita suprafata Pietei Garii de 6,5 ori

Ziarul de Sibiu

Castigata in urma unei licitatii contestata chiar si de unii membri ai Guvernului, lucrarea de reabilitare a Pietei Garii continua sa surprinda neplacut.

Pentru ca pretul de executie a lucrarii sa fie umflat cu 2,2 milioane de euro, suprafata ce trebuia acoperita cu piatra cubica a fost marita, in acte, de 6,5 ori.

In cadrul licitatiei de anul trecut, din decembrie, celor trei firme participante la licitatia al carei obiectiv era reabilitarea si modernizarea Pietei Garii si a unui pachet de strazi din municipiul Sibiu li se cerea sa acopere cu piatra cubica naturala o suprafata de aproximativ 4.250 de metri patrati.

Acest lucru a fost prevazut in studiul de fezabilitate intocmit de firma bucuresteana Seach Corporation SRL, care, ulterior, a si castigat licitatia alaturi de austriecii de la Strabag AG.

Numai ca, la nici o saptamana de la predarea amplasamentului, preturile de reabilitare pentru obiectivul Piata Garii au crescut, cu aprobarea Consiliului Local Sibiu, cu peste 40 la suta, mai precis cu 2,2 milioane de euro.

Surprinzatoarea crestere de pret a fost motivata de reprezentantii Primariei intr-un raport semnat de viceprimarul Eugen Mitea, directorul tehnic al Primariei, Gheorghe Ciuclea, directorul economic, Viorica Bandescu, seful serviciului investitii, Cristina Bica, si seful serviciului economic, Dorin Nistor.

„S-a constatat ca, la nivelul pietei romanesti, capacitatea maxima de livrare a unui producator de pavaj din piatra naturala este de sub 1.000 de metri patrati pe luna.

Raportata la suprafata necesara a fi executata si luand in considerare necesitateasigurarii unei caracteristici unitare a materialului, rezulta ca perioada minima de executie a lucrarii, in conditiile utilizarii unui furnizor autohton este de 27 de luni calendaristice”, se arata in raportul servit consilierilor locali, care s-au grabit sa il voteze pentru a spori cheltuielile suportate din bugetul local pentru aceasta lucrare. Poate va intrebati care este suprafata necesara a fi executata conform raportului intocmit de reprezentantii Primariei Sibiu. Acelasi lucru s-au intrebat si reporterii ZIARULUI de Sibiu si iata ce au descoperit.

In raportul din care am reprodus mai sus un pasaj sta scris negru pe alb faptul ca „in cadrul studiului de fezabilitate pentru obiectivul Piata Garii a fost prevazuta a se executa suprafata de 27.665 de metri patrati de pavaj cu piatra naturala”. Asta scria in raportul prezentat consilierilor locali in data de 30 martie 2006.

Cu numai trei luni inainte, in acelasi studiu de fezabilitate, firmelor participante la licitatia care urma sa desemneze constructorilor ce va reabilita Piata Garii din bani publici li se cerea sa acopere cu piatra naturala o suprafata de numai 4.250 de metri patrati – adica de 6,5 ori mai putin decat arata datele pe baza carora, acum, reprezentantii Primariei Sibiu umfla pretul de executie a lucrarilor cu 40 la suta.

Mai mult, dupa cum se poate constata si din facsimilul alaturat, chiar daca am aduna toate suprafetele ce trebuie reabilitate in Piata Garii – acoperite fie cu piatra cubica, fie cu asfalt -, suma acestora nu depaseste cu mult 13.900 de metri patrati.

Adica jumatate din suprafata pe care, acum, o invoca reprezentantii Primariei. Acestia si-au intocmit raportul amintit pe baza unei note de fundamentare redactata de Search Corporation. Dupa ce aceasta firma a castigat, alaturi de Strabag, licitatia de reabilitare a Pietei Garii.

Care e suprafata este reala?

Pentru orice sibian care se intereseaza de modul in care sunt utilizati banii platiti de el catre bugetul local, intrebarea de mai sus este una absolut normala. Inainte de licitatie, studiul de fezabilitate intocmit de Search Corporation indica o suprafata de 4.250 de metri patrati, ce trebuia acoperita cu piatra naturala.

Dupa licitatie, conform raportului Primariei Sibiu, indicatorii tehnici sunt brusc schimbati. Iar tandemul Strabag-Search Corporation da dovada ca a participat la licitatie cu o oferta pe care, dupa cum s-a dovedit, nu a fost capabil sa o duca la indeplinire.

Or, daca nu este asa, studiul de fezabilitate intocmit de Search Corporation, inainte de licitatie, nu este de nici o treaba, din moment ce nu a luat in calcul potentialul de productie de piatra de pavaj de pe piata romaneasca.

Gogomanii chinezesti

Daca trecem – cu greu, e adevarat – si peste povestea cu suprafata dilatata de 6,5 ori a Pietei Garii, mai dam peste o boacana de toata frumusetea. Raportul dat spre inghitire consilierilor locali ai Sibiului spune ca este nevoie de piatra naturala de pavaj de import.

Care sa fie facut de colea, din vecini, adica din Germania, Franta, Austria, precum si din China, caz in care trebuie avuta in vedere si o durata de transport de aproximativ 45 de zile. In fine, datorita faptului ca este „de import”, piatra lor este mai scumpa decat cea mioritica, sustin reprezentantii Primariei.

Care nu tin cont si de licitatia de acum doi ani, organizata pentru Piata Mare a Sibiului. In care licitatie, firma olandeza Kupp a participat cu o oferta de piatra de pavaj naturala adusa tocmai din China, de un importator din Bucuresti. Si care piatra era mai ieftina decat cea de pe piata romaneasca.

Deci nici vorba, ca piatra adusa din import ar duce, in mod obligatoriu, la cresterea pretul lucrarilor.

Musamalizarea lui peste

La inceputul lui martie, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) – aflata in directa subordinea a primului-ministru – a efectuat un control la Primaria Sibiu, control legat de modul de organizare a licitatiei pentru modernizarea si reabilitarea Pietei Garii si a unui pachet de strazi din municipiul Sibiu.

Nota de control intocmita in urma acestei verificari semnala in mod clar prezenta unor nelegalitati – infractiuni, cu alte cuvinte.

La sfarsitul acestei note de control, transmisa ZIARULUI de Sibiu sta scris negru pe alb ca ANRMAP va sesiza Curtea de Conturi a Romaniei in legatura cu neregulile descoperite, astfel incat cei de la Curtea de Conturi sa stabileasca cine este vinovatul.

Numai ca, la mai bine de la o luna, Curtea de Conturi a Romaniei, nu a primit nici o adresa de la ANRMAP in legatura cu Piata Garii.

„Curtea de Conturi a Romaniei nu a fost sesizata pana in prezent de catre Autoritatea Nationala pentru Monitorizarea si Reglementarea Achizitiilor Publice in legatura cu unele aspecte nelegale privind modul de derulare al procedurii de achizitie publica pentru atribuirea contractului de proiectare si executie lucrari

„Reabilitare Piata Garii si a unui pachet de strazi din Municipiul Sibiu.

Actiunea de auditare a contului anual de executie bugetara si a bilantului contabil pe anul 2005 la Primaria Municipiului Sibiu se afla in curs de desfasurare, aceasta actiune fiind prevazuta in Programul de control / audit pe anul 2006 al Curtii de Conturi a se efectua in perioada 02.03.2006 – 30.06.2006″, semneaza reprezentantii Curtii de Conturi a Romaniei, intr-o adresa transmisa ZIARULUI de Sibiu la sfarsitul saptamanii trecute.

Mai mult, aceeasi ANRMAP a fost sesizata in legatura cu licitatia de la Sibiu si de cele doua firme descalificate de la aceasta licitatie, respectiv Scanmoor si Swietelsky.

Desi au trecut mai bine de 40 de zile de cand acestea s-au adresat celor de la ANRMAP, raspunsul acestora – acordat ZIARULUI de Sibiu in termenul legal de 30 de zile – intarzie sa apara. Cele doua firme sunt „purtate cu zaharelul” de pe o zi pe alta.

Banii nu mai sunt ai BERD-ului

„Licitatia pentru reabilitarea Pietei Garii a fost facuta dupa regulile BERD, banca ce a acordat imprumutul pentru acoperirea cheltuielilor cu aceasta lucrare” – acesta este sloganul pe care l-au cantat in permanenta reprezentantii Primariei Sibiu, atunci cand venea vorba de dubioseniile ce se invarteau in jurul acestei licitatii.

Numai ca, acum, la marirea cu 2,2 milioane de euro, refrenul este altul. „In conformitate cu prevederile articolului 40 din OUG nr. 45 din 2003 privind finantele publice locale (…) se propune spre aprobare in Consiliul Local al Municipiului Sibiu indicatorii economici modificati la obiectivul Modernizare Piata Garii”.

Adica, daca inainte tot ce era legat de Piata Garii, trebuia sa primeasca „no objection” de la BERD, acum nu mai este nevoie deoarece avem de-a face cu „finante publice locale”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro